سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4

.1 لباس نمازگزار باید پاک باشد و در مواردى استثنا شده که با لباس نجس هم نماز صحیح است؛ یکى از آن موارد، لباس زنى است که پرستار بچه است و همان یک لباس را دارد و یا اگر لباس دیگرى هم دارد مى‏پوشد که اگر آن لباس نجس شود و روزى یک بار تطهیر شود کفایت مى‏کند.

البته حضرت آیه‏الله خوئى(ره) فرموده‏اند: باید پرستار، مادر باشد و بچه هم پسر و نجاستش هم بول باشد و براى آن زن نیز تعویض لباس یا تطهیر آن سخت و دشوار باشد

و حضرت آیه‏الله سیستانى فرموده‏اند: این مورد داخل در موارد اضطرار است و معیار در بخشودگى، وجود سختى و دشوارى براى شخص است و این منحصر به این مورد نیست.

و حضرت امام(ره) و حضرت آیه‏الله فاضل فرموده‏اند: یک مرتبه‏اى که در روز تطهیر مى‏کند باید پیش از اولین نمازى باشد که آن لباس نجس شده است و حضرت آیه‏الله مکارم نجاست را منحصر به بول دانسته‏اند.(1)

.2 در نماز، هنگامى که نامحرم نیست، زن مى‏تواند قرص صورت و دست‏ها و پاها را تا مچ باز بگذارد ولى پوشیدنِ پاها تا مچ مستحب است؛ اما نسبت به مردها چنین استحبابى نیست.(2)

.3 در جنسِ لباس، هرگاه از ابریشم خالص باشد، زن مى‏تواند چه در نماز و چه در غیر نماز بپوشد؛ اما براى مرد پوشیدن لباس ابریشمىِ خالص، حرام و نماز با آن هم باطل است.(3)

.4 پوشیدنِ لباسِ طلاباف براى زن و مرد، مانند لباسِ ابریشمى است.(4)

.5 براى زن نماز خواندن درخانه، بلکه در اتاق عقب بهتر است، ولى اگر بتواند کاملاً خود را از نامحرم حفظ کند بهتر است در مسجد نماز بخواند.(5)

.6 اذان هجده جمله واقامه هفده جمله است، ولى براى زن جایز است که در اذان فقط به گفتن تکبیر و شهادتین و در اقامه نیز به گفتن آن دو اکتفا کند.(6)

.7 مستحب است نمازها را اوّل وقت بخوانند و یکى از مواردى که استثنا شده؛ یعنى افضلیّت آن برداشته شده، نمازِ زنى است که فرزند کوچکى را تربیت مى‏کند، (و براى تطهیرِ لباس هایش مشکل دارد) در این صورت مى‏تواند نماز ظهر و عصر را آخر وقت بخواند تا بعد از آن بتواند نماز مغرب و عشا را نیز بخواند (که با یک تطهیرِ لباس، هرچهار نماز را خوانده باشد) و این حکم براى مردِ مربّى نیست، که اختلاف اقوال در شماره (1) بیان گردید.(7)

.8 براى زن‏ها مستحب است که زیورهاى خود را در نماز همراه داشته باشند.(8)

.9 مستحب است اگر نمازگزار مرد است، هنگام ایستادن، پاها را از سه انگشت باز تا یک وجب فاصله دهد واگر زن است پاها را به هم بچسباند.(9)

.10 بر زن‏ها مستحب است که درحالِ ایستادن، کفِ دست‏هاى خود را روى پستان‏ها بگذارند (چون مطلوب‏تر آن است که حجمِ بدن زن در نماز کمتر مشهود باشد) ولى مردها مستحب است دست‏ها را روى ران‏ها بگذارند.(10)

.11 بر مرد واجب است حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشا را بلند بخواند؛ اما زن مى‏تواند بلند یا آهسته بخواند؛ ولى اگر نامحرم صدایش را مى‏شنود بنابراحتیاطِ واجب باید آهسته بخواند. و اما در مورد حمد و سوره نماز ظهر و عصر، بر مردها و زن‏ها واجب است آهسته بخوانند.(11)

.12 در مقدار خم شدن براى رکوع بین زن و مرد تفاوتى نیست و بهتر است که زن‏ها بیش از آن مقدار خم نشوند ولى حضرت آیه‏الله اراکى(ره) فرموده‏اند: اگر زن در رکوع به حدى خم شود که بتواند دست‏ها را روى ران‏ها بگذارد کافى است.(12)

.13 در رکوع، مستحب است مردها زانوها را به عقب بدهند، ولى زن‏ها مستحب است زانوهارا به عقب ندهند.(13)

.14 مردها در رکوع دست‏ها را روى زانوها مى‏گذارند، ولى زن‏ها بالاتر قرار مى‏دهند، و حضرت آیه‏الله مکارم نسبت به گذاردن دست‏ها احتیاط واجب دارند.(14)

.15 مستحب است زن‏ها پس از رکوع، براى رفتنِ به سجده، اوّل راست بنشینند سپس به سجده روند؛ و اما مردها اوّل دست‏ها را به زمین گذارده و سپس زانوها را و بعد از آن به سجده روند.(15)

.16 مستحب است مردها در سجده آرنج‏ها و شکم را بر زمین نچسبانند و بازوها را از پهلوها جدا نگاه دارند؛ ولى زن‏ها آرنج‏ها و شکم را بر زمین بگذارند و اعضاى بدن را به یکدیگر بچسبانند.(16)

.17 مستحب است مردها بعد از سجده بر رانِ چپ بنشینند و روى پاى راست را به کفِ پاى چپ بگذارند؛ اما زن‏ها مستحب است زانوها را بالا آورده و روى قسمتِ بالاى ران بنشینند.(17)

.18 براى مردها مستحب است موقع بلند شدن، اوّل زانوها و سپس دست‏ها را از زمین بردارند؛ ولى زن‏ها به تدریج و راست مى‏ایستند به صورتى که کمتر حجم بدن ظاهر شود.(18)

.19 اگر زن در نماز، عقب‏تر از مرد بایستد نماز هر دو صحیح است و همچنین اگر برابر یا جلوتر بایستد ولى بین آن دو حایل و مانعى باشد و اما اگر مانع و حایلى نباشد در بیشتر از ده ذراع مانعى ندارد و کمتر از آن تا حدّى که نماز را از باطل بودن خارج نماید (که بعضى از فقها این حد را حدود یک وجب فاصله یا عقب‏تر قرار دادنِ جاىِ سجده عنوان نموده‏اند) مکروه است. در غیر این صور (یعنى مساوى بودن یا جلوتر بودن زن با فاصله کم) اگر با هم وارد نماز شده‏اند

به فتواى‏حضرت آیه‏الله خوئى(ره) و حضرت آیه‏الله فاضل و حضرت آیه‏الله سیستانى و حضرت آیه‏الله مکارم نماز باطل است و همچنین نمازِ کسى که با تأخیر شروع کرده است ولى به فتواى حضرت امام(ره) و حضرت آیه‏الله گلپایگانى(ره) و حضرت آیه‏الله اراکى(ره) نماز باطل نیست.(19)

.20 مرد، مى‏تواند براى مردها و زن‏ها، امام جماعت شود؛ ولى زن براى مردان نمى‏تواند امام جماعت شود؛ اما براى زنان اختلاف است،

بعضى از فقها مانند حضرت امام(ره) و حضرت آیه‏الله فاضل احتیاط واجب دارند که زن براى زنان امام جماعت نباشد.(20)

سؤال: با توجه به این‏که حضرت امام (ره) احتیاط واجب فرموده‏اند که امام جماعت باید مرد باشد و این مسأله در بعضى از رساله‏ها اشتباهاً احتیاط مستحب ذکر شده است نماز بانوانى که با امام جماعت زن خوانده شده است چگونه خواهد بود؟

جواب: اگر جاهل به مسأله بوده‏اند و تقصیرى در یاد گرفتن مسأله نکرده‏اند نمازشان به طور فرادى صحیح است مگر آن‏که رکنى کم یا زیاد شده باشد.(21)

.21 در نماز جماعت اگر تعدادى زن و مرد هستند، مستحب است مردها پشتِ سرِ امام و زن‏ها پشتِ سرِ آنها بایستند و همچنین اگر چند مرد یا چند زن باشند مستحب است پشتِ سرِ امام بایستند و اگر یک مرد و یک یا چند زن باشند، مستحب است مرد طرف راستِ امام، و زن یا زن‏ها پشتِ سرِ امام بایستند و اما اگر مأموم یک مرد باشد حضرت آیه‏الله خوئى فرموده‏اند: بنابراحتیاط واجب باید طرف راستِ امام قدرى عقب‏تر بایستد، و بقیه فقها فرموده‏اند: مستحب است چنین کند، و اما اگر مأموم یک زن باشد مستحب است در طرف راستِ امام طورى بایستد که جاى سجده‏اش مساوى با قدم امام باشد، و حضرت آیه‏الله خوئى (ره) فرموده‏اند: یا پشتِ سرِ امام بایستد.(22)

.22 بهتر است زن‏ها نماز عید فطر و قربان را ترک کنند مگر پیر باشند.(23)

.23 زن‏ها مى‏توانند در نماز جمعه شرکت کنند و نمازشان صحیح است و از نماز ظهر کفایت مى‏کند؛ولى به تنهایى (بدون شرکت مردان) نمى‏توانند نماز جمعه تشکیل دهند، همچنین نمى‏توانند تکمیل کننده عددِ لازم (پنج نفر مرد) باشند؛ زیرا نماز جمعه تنها با شرکت حداقل پنج نفر منعقد مى‏گردد. (به خلاف نماز جماعت که با حداقل دو نفر که یکى امام و یکى مأموم باشد تشکیل مى‏شود.(24»

.24 اگر پدر، نماز و روزه خود را به جا نیاورده باشد،(با شرایطش) بر پسر بزرگ‏تر واجب است که پس از مرگش به جا آورد یا براى او اجیر بگیرد، و اما نسبت به مادر، بعضى از فقها فرموده‏اند: مانند پدر است و بعضى مانند حضرت امام (ره) و حضرت آیه‏الله خوئى (ره) و حضرت آیه‏الله سیستانى فرموده‏اند: واجب نیست؛ و اما نسبت به دختر بزرگ‏تر، تمامى این هفت مرجعى که فتوایشان در این کتاب بیان شده است واجب نمى‏دانند.(25)

.25 اگر زن بخواهد در خواندنِ نماز میّت به جماعت شرکت کند، مستحب است که پشتِ سرِ مردان بایستد. و اگر زنى حائض در میان زنان باشد، مستحب است خودش صف جداگانه تشکیل دهد.(26)

پى‏نوشت‏ها:

1- العروه‏الوثقى، ج‏1، فى احکام النجاسات، فصل فیما یعفى عنه فى الصلاه.

2- همان، فیما یستحب من اللباس «التاسع».

3- همان، فى شرائط الباس المصلّى «السادس».

4- همان، فى شرائط الباس المصلّى «الخامس».

5- توضیح المسائل مراجع، مسأله 894.

6- العروه‏الوثقى، ج 1، فى الاًّ ذان والاًّقامه.

7- همان، فى اوقات الرواتب، مسأله 13 «التاسع».

8- همان، فى القنوت، مسأله 16.

9- توضیح المسائل مراجع، مسأله 977.

10- العروه‏الوثقى، ج 1، فى القنوت، مسأله 16، و فى القیام، مسأله 32.

11- توضیح المسائل مراجع، مسأله 992 و 994.

12- العروه‏الوثقى، ج 1، فى الرکوع، مسأله 10.

13- همان، فى القنوت، مسأله 16؛ توضیح المسائل مراجع، مسأله 1044.

14- العروه‏الوثقى، ج 1، مسأله 16، و فى الرکوع، مسأله 1؛ توضیح المسائل مراجع، مسأله 1044.

15- العروه‏الوثقى، ج 1، فى القنوت، مسأله 16 و فى مستحبات السجود «الثالث».

16- العروه‏الوثقى، ج 1، فى القنوت، مسأله 16؛ توضیح المسائل مراجع، مسأله 1091.

17- العروه‏الوثقى، ج 1، فى القنوت، مسأله 16، و فى مستحبات السجود «الخامس عشر».

18- همان؛ توضیح المسائل مراجع، مسأله 1091.

19- توضیح المسائل مراجع، مسأله 886 و 887 و 888؛ العروه‏الوثقى، ج 1، فى مکان المصلى «العاشر».

20- العروه‏الوثقى، ج 1، فى شرائط امام الجماعه؛ توضیح المسائل مراجع، مسأله 1453؛ جامع‏المسائل حضرت آیه‏الله فاضل، ج 2، ص 153، سؤال 327.

21- استفتا از دفتر استفتاى حضرت امام‏1 که نزد نویسنده موجود است.

22- توضیح المسائل مراجع، مسأله 1480؛ العروه‏الوثقى، ج 1، فى مستحبات الجماعه.

23- العروه‏الوثقى، ج 1، فى صلاه‏العیدین، مسأله 4.

24- توضیح المسائل، شرایط نماز جمعه، مسأله 13.

25- العروه‏الوثقى، ج 2، فى قضأالولى؛ توضیح المسائل مراجع، مسأله 1390.

26- العروه‏الوثقى، ج 1، فى الصلاه على المیت، مسأله 17.

 http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

بنده بعلت جهل در مسئله نماز ایات ، در نمازهای ایات بسم الله را یه جز حساب میکردم و به رکوع می رفتم

می خواستم بدونم وظیفه نمازهای که با این شکل خوندم چیه باید دوباره بخونم یا صحیح است ؟

آیت الله خامنه ای: در فرض سؤال نمازهای گذشته صحیح است.

آیت الله سیستانی: اگر از روی جهل قصوری باشد قضا ندارد

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

امام جماعت زن در نماز میت

آیت الله خامنه ای : در فرض سؤال امامت زن براى مردها صحیح نیست.

آیت الله مکارم : خیر نمی تواند مگر اینکه همه زن باشند.

آیت الله وحید خراسانی : امامت زن برای مرد باطل است

ولی امامت زن برای زن کراهت دارد و در نماز میت در صورتی که سزاوارتر از آن زن به میت کسی نباشد امامت او برای زنهای دیگر جایز است و کراهت ندارد.

آیت الله سیستانی :‌اگر کسی اولی تر از ایشان نباشد اشکال ندارد- اشکال ندارد اگر مأمومین زن باشند

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

نماز جماعت در سقف پشت بام مسجد یا طبقه بالای مسجد صحیح است؟

آیت الله خامنه ای : اگر به‌گونه‌اى است که عرفاً اتصال برقرار باشد، مانعى ندارد. 

آیت الله وحید خراسانی : اگر جاى مأموم بلندتر از جاى امام باشد اشکال ندارد ، ولى اگر به قدرى بلندتر باشد که صدق جماعت مشکوک باشد ، نمى تواند قصد جماعت کند. 

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

 

فراموش کردن نماز احتیاط

آیت الله خامنه ای : اگر نماز احتیاط را فراموش کند و به نماز دیگرى - چه مستحب باشد یا واجب - مشغول شود، واجب است آن را قطع نماید و نماز احتیاط را بخواند، خصوصاً اگر نماز دوم (که مشغول آن شده)، مترتّب بر نماز اولى باشد (مانند نماز عصر که مترتب بر نماز ظهر است) و علاوه بر این، احتیاط (مستحب) آن است که اصل نماز را اعاده کند، و این در جایى است که مشغول شدن به نماز دیگر به فوریت نماز احتیاط، ضررى نرساند وگرنه بعید نیست در صورتى که مترتّب بر نماز اول باشد به نماز اول عدول کند و احتیاط (مستحب) آن است که بعد از این هم، نماز را اعاده نماید. و در صورتى که نمازى را که مشغول شده، مترتّب بر نماز اول نباشد، واجب است از آن دست بردارد و اصل نماز را اعاده کند و احتیاط (مستحب) آن است که نماز احتیاط را بخواند، سپس اصل نماز را اعاده نماید

آیت الله وحید خراسانی : باید نمازش را دوباره بخواند.

آیت الله مکارم شیرازی : در فرض سوال روزه صحیح نیست ولی از آن جهت که نمی دانسته ان شاءالله به ثواب آن خواهد رسید.

آیت الله سیستانی : نماز باطل می شود

آیت الله نوری همدانی : در فرض وجود روزه قضا، روزه مستحب جائز نیست و باطل است.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

محاسبه زمان ادای نماز مغرب و عشاء دو راه وجود دارد :

1- به ساعت اذان ظهر ، 11 ساعت و 15 دقیقه اضافه کنیم هر ساعتی که شد اخرین وقت ادای نماز مغرب و عشاء میشود.

مثلا اگر اذان ساعت 12 ظهر گفته میشود ، 12+11=23 ، یعنی تا ساعت 23:15 شب مهلت است برای ادای نماز.

2- روش دیگر اینکه از اذان مغرب و عشاء تا اذان صبح هر مقدار ساعتی که بود تقسیم بر 2 میکنیم و به اذان مغرب اضافه میکنیم.

مثلا اگر اذان مغرب ساعت 7 شب و اذان صبح ساعت 4 صبح باشد ، از 7 شب تا 4 صبح حدود 9 ساعت زمان هست که نصف آن 4.5 ساعت میشود ، 7+4.5=11.5

یعنی تا ساعت 23:30 وقت است که نماز را بجا آورید.

__________________

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

ایا می تواند پای راست را با دست چپ و پای چپ را با دست راست یا کلا دو پا را با یه دست در حالت اختیار مسح کرد؟

حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی): مانع ندارد هر چند احتیاط مستحب آن است که پای راست با دست راست و مسح پای چپ با دست چپ کشیده شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی (مدظله العالی): وضو باطل نیست ولی بهتر است با دست راست پای راست و با دست چپ پای چپ را مسح نمایید

حضرت آیت الله سیستانی (مدظله العالی): : اشکال ندارد

آیت الله وحید( ‌مد ظله العالی): بنابراحتیاط واجب پای راست را با دست راست و پای چپ را با دست چپ مسح نمایید.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

اندازه مسح پا چه مقدار باید باشد؟

بعضی بانوان از لاک ناخن استفاده می کنند آیا می توانند جهت مسح پا ، فقط انگشت کوچک را که لاک نخورده است مسح کنند ؟

حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی): کشیدن مسح از سر یکى از انگشتان پا (که مانعى بر آن نیست) تا مفصل ساق پا، کافى است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی (مدظله العالی): انگشتان دست باید در موقع وضو و غسل از لاک پاک شود، ولی در انگشتان پا اگر یک انگشت خالی از لاک باشد (غیر از انگشت کوچک) و بر روی آن مسح بکشند وضو صحیح است

حضرت آیت الله سیستانی (مدظله العالی): : مسأله 251 ـ بعد از مسح سر باید با ترى آب وضو که در دست مانده، روى پاها را از سر یکى از انگشتها تا مفصل مسح نماید، و احتیاط مستحب آن است که پاى راست را با دست راست، و پاى چپ را با دست چپ مسح نماید.

مسأله 252 ـ پهناى مسح پا به هر اندازه باشد کافى است، ولى بهتر آن است که به اندازه پهناى سه انگشت بسته بلکه تمام روى پا را با تمام دست مسح نماید.

مسأله 253 ـ لازم نیست در مسح پا دست راست بر سر انگشتها بگذارد و بعد به پشت پا بکشد، بلکه مى‏تواند تمام دست را روى پا بگذارد و کمى بکشد.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

 

فتوای مراجع عظام تقلید، درباره اندازه مسح سر چنین است:

«یک قسمت از چهار قسمت سر، که مقابل پیشانى است جاى مسح مى باشد و هر جاى این قسمت را به هر اندازه مسح کند کافى است. اگر چه احتیاط مستحبّ آن است که از درازا به اندازه درازاى یک انگشت و از پهنا به اندازه پهناى سه انگشت بسته، مسح نماید».

بنابر این از جهت اندازه مسح سر، به هر مقدار که باشد کافی است.

 اما درباره بالا یا پایین کشیدن مسح سر، برخی از مراجع عظام تقلید بالا به پایین کشیدن مسح سر را لازم ندانسته و پایین به بالا را هم کافی می دانند:

امام خمینی (ره): بعد از شستن هر دو دست باید جلوى سر را با ترى آب وضو که در دست مانده مسح کند. و لازم نیست با دست راست باشد یا از بالا به پایین مسح نماید.

حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی): کشیدن مسح سر از بالا به پایین لازم نیست. 

حضرت آیت الله نوری همدانی (مدظله العالی): لازم نیست که از بالا به پائین مسح نماید. 

حضرت آیت الله سیستانی (مدظله العالی): احتیاط مستحب آن است که مسح را از بالا به پایین انجام دهد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی (مدظله العالی): بهتر این است که از بالا به پایین دست بکشد، ولى عکس آن یعنى از پایین به بالا نیز اشکال ندارد.

حضرت آیت الله صافی (مدظله العالی): احتیاط آن است که مسح از بالا به پایین باشد اگر چه أقوى جواز مسح از پایین به بالا است.

و برخی دیگر، به احتیاط واجب، مسح از بالا به پایین را لازم دانسته اند.

حضرت آیت الله بهجت (مدظله العالی): احتیاط واجب در مسح سر از بالا به پائین است. 

حضرت آیت الله زنجانی (مدظله العالی): احتیاط آن است که مسح را از بالا به پایین انجام دهد.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

مشروط بودن یا نبودن انجام سجده سهو و سجده واجب قرآن به طهارت بدن و لباس؛

آیت الله خامنه ای : در سجده واجب قرآن و سهو باید پیشانى به قصد سجده بر چیزى که سجده بر آن صحیح است گذاشته شود ولى سایر شرایط سجده که در نماز معتبر مى‌باشد، لازم نیست مراعات شود.
آیت الله سیستانی :
مشروط نیست

آیت الله وحید خراسانی :‌ سجده و تشهّدى را که انسان فراموش کرده و بعد از نماز قضاى آن را به جا مى آورد ، و همچنین دو سجده سهوى که براى تشهّد فراموش شده باید بجا آورد ، باید تمام شرایط نماز ، مانند پاک بودن بدن و لباس و رو به قبله بودن و شرطهاى دیگر را داشته باشد.

در سجده واجب قرآن باید جاى انسان غصبى نباشد ، و بنابر احتیاط واجب جاى پیشانى او از جاى سر انگشتانش بیش از چهار انگشت بسته بلندتر نباشد ، و لازم نیست با وضو یا غسل و رو به قبله باشد و عورت خود را بپوشاند و بدن و جاى پیشانى او پاک باشد ، و نیز چیزهایى که در لباس نمازگزار شرط مى باشد در لباس او شرط نیست.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      
<   <<   16   17   18   19   20   >>   >