سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4

کسی که نمیدانسته در صورت استمنا کفاره ی بر او واجب میشود،ولی میدانسته روزه را باطل میکند،حکمش چیست؟آیا فقط باید روزه هایش را قضا کند یا اینکه ی کفاره ها را بدهد بدهد؟

آیت الله خامنه ای : باید کفاره بدهد.

آیت الله مکارم شیرازی : در فرض سوال بنابر احتیاط واجب باید کفاره جمع واجب بپردازد

آیت الله سیستانی :قضا کند ویک کفاره بدهد

آیت الله فاضل لنکرانی : اگر می دانسته که استمناء حرام و روزه را باطل می کند علاوه بر قضا کفاره نیز واجب است و احتیاط واجب آن است که کفاره جمع بدهد. یعنى باید هم دو ماه روزه بگیرد که 31 روز آن باید پی در پی باشد و هم  شصت فقیر را سیر کند، یا به هرکدام اینها یک مد طعام بدهد، و چنانچه هر دو مورد برایش ممکن نباشد، هر کدام از آنها که ممکناست باید انجام دهد.  و چنانچههیچ  کدام برایش ممکن نباشد مخیّر است بین اینکه هیجده روز روزه بگیرد، و یا اینکه هر چند مدکه مى تواند بفقرا اطعام بدهد، و اگر نتواند بدهد، باید استغفار کند اگر چه مثلا یکمرتبه بگوید استغفر الله، و احتیاط واجب آن است که هر وقت بتواند کفّاره رابدهد.

آیت الله وحید خراسانی: در فرض سوال قضا و کفاره واجب است و بنابراحتیاط واجب کفاره جمع لازم است 

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

اگر کسی برای کفاره روزه میگیره تو این سی و یک روزش به دلیل بیماری وقفه ایجاد میشه یه عذر شرعی حیض پیش می اد وظیفه اش چیست?

آیت الله خامنه ای : نسبت به عذرهاى شرعى مانعى ندارد و بعد از بر طرف شدن عذر شرعى، روزه‌ها را ادامه دهد.

آیت الله مکارم شیرازی: در جایى که باید پى در پى روزه بگیرد اگر در وسط یک روز را عمداً روزه نگیرد باید همه را از نو به جا آورد، ولى اگر مانعى پیش آید مانند عادت ماهانه و نفاس و سفرى که ناچار از انجام آن است مى تواند بعد از رفع مانع ادامه دهد و لازم نیست از سر بگیرد.

آیت الله وحید خراسانی : کسى که مى خواهد دو ماه کفّاره روزه ماه رمضان را بگیرد ، نباید موقعى شروع کند که مى داند در بین یک ماه و یک روز ، روزى است که مانند عید قربان روزه آن حرام است.

ـ   کسى که باید پى درپى روزه بگیرد ، اگر در بین آن بدون عذر یک روز روزه نگیرد یا وقتى شروع کند که بداند در بین آن به روزى مى رسد که روزه آن واجب است ، مثلا به روزى مى رسد که نذر کرده آن روز را روزه بگیرد ، باید روزه ها را از سر بگیرد.

ـ   اگر در بین روزهایى که باید پى درپى روزه بگیرد ، عذرى غیر اختیارى مثل حیض یا نفاس یا مرضى براى او پیش آید ، بعد از بر طرف شدن عذر واجب نیست روزه ها را از سر بگیرد ، بلکه بقیّه را بعد از بر طرف شدن عذر به جا آورد.

آیت الله فاضل لنکرانی : اگر در بین روزهائى که باید پى در پى روزه بگیرد عذرى مثل حیض یا نفاس یا سفرى که در رفتن آن مجبور است براى او پیش آید، یا بیماری پیدا شود؛ بعد از بر طرف شدن عذر واجب نیست روزه ها را از سر بگیرد بلکه بقیّه را بعد از بر طرف شدن عذر بجا مى آورد.

آیت الله سیستانی: وقفه با عذر ضرر ندارد

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

در ماه رمضان توی اینترنت فیلم غیر اخلاقی ای بود که اونو نگاه میکردم البته قصد جنابت و استمناء نداشتم عادتم هم نبود که جنب بشم اما حس جنابت بهم دست داد

 هر کاری هم کردم فرو کش بشه نشد و جنب شدم حکمش چی هست ؟

آیت الله خامنه ای : اگر خروج منى جز, عادت‏هاى قبلى شما نبوده و به‌طور غیرارادى از شما خارج شده است، موجب بطلان روزه نمى‏شود و چیزى هم بر اثر آن بر شما واجب نیست ولى اگر نگاه‌کردن او به قصد انزال بوده و یا مى‌‏دانسته که اگر به آن فیلم یا تصویر نگاه کند، جنب مى‏شود و یا عادت او بر این بوده است و در عین حال عمداً نگاه کرده و جنب شده، حکم جنابت عمدى را دارد یعنى هم قضا بر عهده او مى‏باشد و هم کفّاره.

آیت الله مکارم شیرازی :  اگر روزه دار بدون قصد بیرون آمدن منى مثلاً با همسر خود بازى و شوخى کند در صورتى که عادت نداشته باشد که به این مقدار بازى و شوخى منى از او خارج شود ولى اتّفاقاً منى بیرون آید روزه اش صحیح است و توجه داشته باشید نگاه به اینگونه فیلم ها جایز نیست.

آیت الله فاضل لنکرانی :  هرچند نگاه کردن به فیلم های غیر اخلاقی حرام و گناه است لیکن اگر قصد خارج شدن منی را نداشته اید و عادت شما هم این نبوده که با نگاه به فیلم جنب شوید ولی بی اختیار منی خارج شده است روزه شما صحیح است.

آیت الله سیستانی : اگر قصد انزال نداشته و منی خارج شود روزه صحیح است و همچنین اگراز خود مطمئن بوده که منی از او خارج نمی شود و اتفاقا و بدون قصد منی خارج شود روزه صحیح است.

آیت الله وحید خراسانی : باید قضا نمایید و از عمل حرام خود که دیدن چنین فیلمی است توبه نمایید.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

اگه کسی حواسش نباشه که روزه است و استمنا بکند حکم روزه اش چیست؟

آیت الله خامنه ای : گرچه مرتکب عمل حرام شده ولى در فرض مذکور ضررى به صحّت روزه وارد نیست.

آیت الله مکارم شیرازی :چنانچه سهواً باشد باطل نیست.

آیت الله سیستانی  : روزه اش صحیح است و استغفار و توبه کند

آیت الله وحید خرسانی ‌: اگر فراموش کرده که روزه است و نعوذ بالله استمنا کرده روزه اش باطل نمی شود

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com /

 






      

بنده میگرن و سینوزیت شدید دارم و روزه برام ضرر نداره ولی روزه باعث میشه شدت درد سرم زیاد شود با این وجود که روزه برام ضرر نداره ولی دردش زیاد میشه و به شدت اذیت میشم وظیفه ام چیست؟

آیت الله خامنه ای : اگر روزه گرفتن براى شما همراه با حرج مشقت باشد، روزه گرفتن براى شما واجب نیست و معذورید و مى‌توانید روزه را بخورید و بعداً تا ماه رمضان قضاى آن را بگیرید.

آیت الله سیستانی :‌روزه بیمار در صورتى که ضرر داشته باشد ( چه موجب شود بیمارى زیاد شود ، یا مدت درمان را طولانى کند ، یا درد را تشدید نماید) صحیح نیست ، البته در همه آنها باید ضرر به مقداری باشد که معمولا قابل تحمل نیست ، وفرقى نیست بین اینکه یقین به ضرر داشته باشد یا گمان به آن , بلکه حتى اگر احتمال ضرر بدهد (البته این احتمال باید به نحوى باشد که موجب ترس شود واین ترس ِ ضرر بر اساس موجبات عقلایى باشد) ، وبیمار باید بعد از بهبودی ، آن روز را قضا کند وکفاره بر او واجب نیست ، اما اگر بیمارى تا ماه رمضان سال بعد ادامه داشت قضا از او ساقط مى گردد وباید براى هر یک روز 750 گرم نان یا ماکارونی یا گندم وامثال آن را به یک فقیر فدیه بدهد   .

وهمچنین صحیح نیست روزه از انسان سالمى که ترس بروز بیمارى را داشته باشد چه رسد به این که یقین به بروز بیمارى داشته باشد.

واما بیمارى که روزه براى او ضرر ندارد باید روزه بگیرد ، و روزه اش صحیح است.

 آیت الله مکارم شیرازی : چنانچه واقعا موجب مشقت و عسر و حرج شود روزه برای شما واجب نیست و در صورتى که شخصی بر اثر عذر شرعی نتواند روزه بگیرد، و همان عذر یا عذر شرعی دیگر که بلافاصله پس از آن عذر حاصل شده تا ماه رمضان سال بعد ادامه داشته باشد قضا هم ندارد، ولى باید براى هر روز فقیرى را سیر کند. و اگر عذرش برطرف شود فقط قضاى آن را بجا آورد، و چنانچه تا ماه رمضان سال بعد قضاى آن را بجا نیاورد هم قضا دارد و هم سیر کردن فقیر لازم است.

آیت الله وحید خراسانی :‌ - اگر می توانید برای تسکین درد از آمپول استفاده کنید چون آمپول لطمه ای به روزه نمی زند.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

آیت الله خامنه ای: اگر چیزى وارد حلق نشود، مانعى ندارد و ضررى به صحت روزه وارد نیست، ولى اگر با علم به اینکه چیزرى وارد حلق مى‌شود به دندانپزشک مراجعه شود، روزه باطل است و علاوه بر قثضا کفاره نیز لازم است.

آیت الله مکارم شیرازی در صورتی که پر کردن دندان در روز ماه رمضان ضرورتی نداشته باشد نباید این کار را انجام بدهد و اگر عمدا انجام بدهد قضا و کفاره دارد و اگر نمی دانسته که جایز نیست فقط قضا دارد.

آیت الله وحید خراسانیاگر اطمینان پیدا کرده که رفتن به دندانپزشکی برای او (با این وضعیت) در ماه مبارک جایز است کفاره بر او نیست.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

من در روز ماه رمضان به علّت اغواى شیطان تصمیم گرفتم روزه‏ام را باطل کنم لکن قبل از این که عملى که روزه را باطل مى‏کند انجام دهم، از تصمیم خود منصرف شدم حکم روزه‏ام چیست؟ و اگر این امر در روزه غیر ماه رمضان پیش آید چه حکمى دارد؟

آیت الله خامنه ا ی: در روزه ماه رمضان اگر در اثناى روز از نیت روزه گرفتن بر گردد به‌طورى که قصد ادامه روزه نداشته باشد، روزه‏اش باطل مى‏شود و قصد دوباره او براى ادامه روزه فایده ندارد، البته تا اذان مغرب باید از کارى که روزه را باطل مى‌کند خوددارى کند. امّا اگر دچار تردید شود به این معنى که هنوز تصمیم نگرفته است روزه را باطل کند، یا تصمیم بگیرد کارى را که موجب باطل شدن روزه است صورت دهد و هنوز آن را انجام نداده در این دو صورت صحّت‏ روزه او محل اشکال است و احتیاط واجب آن است که روزه را تمام کند و بعداً هم آن را قضا نماید. هر روزه واجب معیّن دیگر ـ مانند نذر معیّن و امثال آن ـ نیز داراى همین حکم است.

آیت الله وحید خراسانی: اگر در روزه واجب معیّنى مثل روزه ماه رمضان ، از نیّت امساک براى خدا برگردد ، یا مردّد شود که برگردد ، و یا این که قصد کند مفطرى از مفطرات را انجام دهد ، یا مردّد شود در انجام مفطر ، روزه اش باطل مى شود ، اگر چه از قصدى که کرده توبه نماید و به نیّت روزه برگردد و کارى هم که روزه را باطل مى کند انجام ندهد.

آنچه در مسأله قبل گذشت که روزه واجب معیّن را باطل مى کند ، در روزه واجبى که وقت آن معیّن نباشد ـ مانند روزه کفّاره یا نذر غیر معیّن ـ مبطل نیست ، و چنانچه پیش از ظهر دوباره به نیّت خود برگردد ، روزه او صحیح است.

آیت الله سیستانی : در ماه رمضان قضا واجب است ، ودر غیر ماه رمضان می تواند مجددا نیت روزه کند

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

اگر کسی در ماه مبارک جنب شود و بعلت ندانستن مسئله فکر کنه دیگه روه اش باطله و روزه را بخورد آیا علاوه بر قضا باید کفاره هم بدهد ؟

 آیت الله خامنه ای : اگر در یادگیری مسأله کوتاهی کرده باشد، کفاره نیز واجب است.

آیت الله مکارم شیرازی: بنابر احتیاط واجب قضای آن را بجا می آورد ولی کفّاره ندارد.

آیت الله وحید خراسانی : در فرض سوال کفاره بر او واجب است.

آیت الله نوری سیستانی : کفاره لازم نیست

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

هنگام سحر فکر کردم از حیض پاک شده ام و غسل کردم ولی نزدیک اذان صبح لکه کم رنگ خون دیدم و فکر کردم حیض حساب نمیشه و غسل نکردم و به همین حالت دو روز روزه گرفتم آیا روزه باطل است ؟ قضاش کافیه ؟ یا کفاره هم لازمه ؟

آیت الله خامنه ای : اگر خون نباشد حکم حیض را ندارد و روزه‌ها محکوم به صحت است ولى اگر خون باشد اگر چه به‌صورت لکه‏‌هاى مذکور و از ده روز تجاوز نکند همه آن لکه‏‌ها محکوم به حیض است و روزه در این ایام صحیح نیست و قضاى روزه را بعداً بجا بیاورید ونیازى به پرداخت کفازه نیست.

آیت الله سیستانی: اگر از روی جهل قصوری اطمینان داشت که غسل واجب نیست روزه اش صحیح است .

آیت الله مکارم شیرازی: در فرض سوال آن روز ها را قضا کنید وکفاره لازم نیست.

آیت الله وحید خراسانی : در فرض سوال بنابراحتیاط واجب قضای آن را به جا آورید و کفاره لازم نیست.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

غسل انجام دادم دو روز بعد متوجه شدم چسب به ناخنم چسبیده همان موقع چسب را برطرف کردم و مجدد غسل انجام دادم حکم این دو روز روزه من و نمازم چیست ؟

آیت الله خامنه ای : اگر مانع یاد شده از قبل بوده، قضاى نمازها واجب است ولى روزه شما محکوم به صحت است.

آیت الله فاضل لنکرانی : اگر می دانید که چسب در وقت غسل روی دست شما بوده،غسل شما ناقص بوده، و چون نمی دانستید، روزه هایی که گرفته اید صحیح است اما نمازهایی که دراین دوروز خوانده اید باطل است و باید قضای نمازهارا بخوانید. اما اگر احتمال می دهید که بعداز غسل چسب روی دست شما چسبیده باشد، غسل شما صحیح بوده و نماز و روزه های شما صحیح است

آیت الله سیستانی : بایدقضا کنید

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      
   1   2   3   4   5   >>   >