سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4

فروشنده یه فروشگاه بزرگم مشتری های زیادی می ایند اشیای از انها پیدا می کنم مثل کمربند ، تل، یا لاک که چیز های با ارزشی نیستید و قیمت ناچیزی داند بعضا -وظیفه ام چیست ؟

آیت الله خامنه ای :  اگر از پیدا کردن صاحب آنها مأیوس هستید، باید از طرف صاحبش به فقیر صدقه بدهید.

آیت الله مکارم : یافتن صاحبش به مدّت یکسال تلاش و کوشش کنید، هرگاه در اثناء از یافتن صاحبش مأیوس شدید می توانید آن را به نیّت صاحب اصلی به فقیری صدقه دهید

آیت الله وحید : چنانچه انسان مال گم شده اى که حیوان نباشد پیدا کند ، در صورتى که نشانه اى نداشته باشد که به واسطه آن صاحبش ـ هرچند بین چند نفر معیّن ـ معلوم شود ، و قیمت آن از یک درهم ـ یعنى 6/12 نخود نقره سکه دار ـ کمتر باشد ، جایز است آن را بردارد و تملّک کند و تفحّص از مالکش لازم نیست ، ولى احتیاط مستحبّ آن است که از طرف صاحبش به فقرا صدقه بدهد.

ـ   اگر مالى پیدا کند که نشانه دارد و قیمت آن از یک درهم کمتر است ، چنانچه صاحب آن معلوم باشد ـ هرچند در بین افراد معیّن ـ تا رضایت او را نداند نمى تواند بدون اجازه او بردارد ، و اگر صاحب آن به هیچ وجه معلوم نباشد ، مى تواند براى خود بردارد ، و بنابر احتیاط واجب هر وقت صاحبش پیدا شد در صورتى که تلف نشده خود مال را ، و در صورتى که تلف شده عوض آن را به او بدهد.

ـ   هرگاه چیزى که پیدا کرده نشانه اى دارد که به واسطه آن مى تواند صاحبش را پیدا کند ، چه صاحب آن مسلمان باشد یا کافرى که مالش محترم است ، در صورتى که قیمت آن چیز به مقدار یک درهم برسد ، باید از روزى که آن را پیدا کرده تا یک سال در محلّ اجتماع مردم اعلان کند.

ـ   اگر انسان خودش نخواهد إعلان کند ، مى تواند به کسى که اطمینان دارد بگوید که از طرف او اعلان نماید.

ـ   اگر تا یک سال اعلان کند و صاحب مال پیدا نشود ، در صورتى که آن مال را در غیر حرم مکّه پیدا کرده باشد ، مى تواند آن را براى صاحبش نگه دارد که هر وقت پیدا شد به او بدهد ، یا از طرف صاحبش به فقرا صدقه بدهد ، یا براى خود بردارد ، ولى هرگاه صاحبش پیدا شد حقّ دارد بگیرد ، و اگر آن مال را در حرم پیدا کرده باشد باید از طرف صاحبش به فقرا صدقه بدهد.

ـ   بعد از آن که یک سال اعلان کرد و صاحب مال پیدا نشد ، اگر مال را براى صاحبش نگهدارى کند و از بین برود ، چنانچه در نگهدارى آن کوتاهى نکرده و تعدّى یعنى زیاده روى هم ننموده ، ضامن نیست ، ولى اگر براى خود برداشته و از بین رفته ، در صورتى که مالک پیدا شود و مطالبه کند ضامن است ، و اگر صدقه داده باشد ، صاحب مال مخیّر است بین آن که به صدقه راضى شود یا عوض مالش را بگیرد و ثواب صدقه براى صدقه دهنده باشد.

ـ   کسى که مالى را پیدا کرده ، اگر عمداً به دستورى که گذشت اعلان نکند ، گذشته از این که معصیت کرده ، تکلیف ساقط نشده و باید به همان دستور اعلان کند.

آیت الله سیستانی : تا مدتى نگه دارید اگر از یافتن صاحبش مایوس شدید به فقرا صدقه بدهید

آیت الله فاضل : اگر از پیدا شدن صاحبان آنها مایوس هستید به فقیر صدقه بدهید

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

من توی خیابون در حال رانندگی رفتم روی موبایل یه بنده خدایی متوجه نشدم موبایلش افتاده بود کف خیابون از دستش افتاده بود بعد از عبور از روی موبایل در اثر صدای اوون فهمیدم و تو آینه هم دیدم که این اقا داره خورده هاش رو جمع میکنه منتها توقف نکردم آیا حقی به گردن من هست؟

آیت الله خامنه ای : در فرض مرقوم ضامن هستید و اگر صاحب آن را نمى‌شناسید باید پول آن را از طرف او به فقیر صدقه دهید و براى این کار بنا بر احتیاط از حاکم شرع اجازه بگیرید.

آیت الله مکارم : در صورت امکان معادل حقّ او را به دستش برسانید، یا به شکلی با هم مصالحه کنید، و اگر این کار ممکن نیست توسّط شخص ثالث، یا بوسیله حواله بانکی، یا توسّط پست برایش ارسال نمایید. و چنانچه به او دسترسی ندارید به نیّتش به فقرا صدقه دهید    .

آیت الله وحید : در فرض سوال ضامن هستید یعنی بدهکار خسارتی هستید که به او زده اید.

آیت الله سیستانی : قیمت ان را باید صدقه بدهید

آیت الله فاضل: در فرض سوال به انداهز قیمت موبایل از طرف او احتیاطا صدقه بدهید

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 

 






      

از این دستگاه هایی که خودشون چیز میفروشند هست.پول میندازین و مثلا شیر یا کیک یا چایی می ده دستگاهه من خواستم ازش چیزی بخرم تو نمایشگر صفحه میزان اعتبار 400 تومن بود یعنی یکی اومده چیزی خریده قبلا پولش رو نتونسته میزون کنه 400 تومن تو دستگاه اعتبار مونده من میتونم 600 پول بزارم روش و 1000 تومن چیزی بخرم؟ طرف بیخیال شده و رفته ?زیاد اتفاق میافته ها.
قیمت جنس 800 تومن بوده خورد نداشته ؛ و در ضمن قطعا دستگاه بقیه پول رو نمیده برای همین 1000 زده تودستگاه و جنس 800 خریده و 200 اعتبار باقیمونده تو دستگاه .
من برداشتم اینه یعنی عرف اینه که اعتبار تو دستگاه مونده باشه و قیمتش جوری باشه که در عرف می گن بقیه پولش رو بیخیال شده است این اشکال نداره؟

آیت الله خامنه ای : اگر مطمئن هستید که از بقیه پولش اعراض کرده، اشکال ندارد.

آیت الله مکارم : اگر یافتن صاحب آن ممکن نیست آن مقدار را از طرف ایشان به فقیری صدقه دهید  .

آیت الله وحید : بله اشکال دارد.

آیت الله سیستانی : زیادتى را باید صدقه بدهید

آیت الله فاضل: اگر یقین دارید که از باقیمانده اعراض کرده اشکال ندارد که از آن استفاده کنید

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

 

آبی که به پمپ وصل است و بدون اجازه سازمان آب بوده و خلاف مقررات هم است و از طرفی پول کل آب را پرداخت میکنیم ولی چون فشار اب کمه حق دیگران ضایع می شود درصورت غصبی بودن آب باید نماز های گذشته را تکرار کنم 

 آیت الله خامنه ای :‌ اگر مخالف قوانین و مقررات باشد نصب و استفاده از پمپ فشار جایز نیست و وضو و غسل با آبى که به وسیله پمپ به دست مى‏‌آید محل اشکال است و وضو صحیح نمى‌باشد ولى نسبت به گذشته که علم به حکم نداشته‌اید، وضو محکوم به صحت است.

آیت الله مکارم شیراری: نمازهای شما صحیح است ولی مرتکب کار خلافی شده اید و تخلف از قوانین و مقررات حکومت اسلامی جایز نیست.

آیت الله وحید خراسانی    :در فرض سوال بنابراحتیاط واجب جایز نیست و احتیاطا نمازهایی که با وضوی گرفته شده با این آب خوانده شده قضاء گردد.

آیت الله فاضل لنکرانی : در فرض سؤال استفاده از پمپ فشار آب بدون اجازه اداره آب جایز نیست و وضو و غسل با آن محل اشکال است.

نسبت به گذشته اگر حکم را نمیدنستید وضو و غسل شما صحیح است و از حالا به بعد احتیاط کنید.
البته می توانید منبع آب در منزل بگذارید که آب از لوله عمومی به صورت طبیعی وارد منبع شود و پمب آب را در منبع بگذارید که از منبع آب را به لوله ها با فشار برساند و از لوله اصلی آب را نکشد اشکال ندارد

 






      

  1- پرنده داشتم به مرکز فروش پنرده فروختم و اون شخص ظاهرا به کسی دیگه فروخت بعد چند ماه این پرنده به منزل ما باز گشت. و من صاحب اونو نمی شناسم .تکلیف این پرنده چیست؟
2- یه پرنده ای دوستم داره حرف می زنه سلام می کنه جواب سلام دادنش واجبه یا نه؟
3- در اطرف محل زندگی یه پرنده اهلی مرغ عشق پیدا کردم وظیفه شرعی ام چیست ؟

آیت الله خامنه ای :جواب سلام پرنده واجب نیست و پرنده ای که گرفته اید و صاحب آن معلوم نیست باید در جستجوی صاحب باشید و اعلام کنید و وقتی از پیدا کردن صاحبش مأیوس شدید با اجازه حاکم شرع آن را یا پولش را صدقه دهید.

آیت الله مکارم شیرازی: و3- اگر قرائن نشان مى دهد که صاحبى دارد، باید صاحبش را پیدا کنید، و چنانچه مأیوس شدید، معادل قیمت آن را به شخص نیازمندى بپردازید.

2- جواب واجب نیست.

آیت الله سیستانی:1ـ اگر دسترسی به صاحب پرنده ممکن نباشد می توانید آن را تملک کنید.  2ـ خیر 3ـ اگر دسترسی به صاحب پرنده ممکن نباشد می توانید آن را تملک کنید.

آیت الله فاضل لنکرانی: 1.اگر صاحب فعلی پرنده را نمی شناسید پرنده را نگهدارید و به پرنده فروش اطلاع دهید و ادرس بدهید که اگر پرنده فروش اورا ببیند یا نزد او مراجعه کند ادرس شما را بدهد تا پرنده را صاحبش بگیرد .

اگر بعد از مدتی صاحب  پرنده پیدا نشد و از پیداشدن صاحبش نا امید شدید ان وقت پرنده را بفروشید و پول آن را از طرف صاحبش به فقیر مستحق صدقه بدهید.

2. جواب سلام پرنده سخنگو واجب نیست .

3. به جاهایی که احتمال می دهید صاحب پرنده مرغ عشق پیدا شود اطلاع بدهید . اگر صاحبش پیدا نشد اورا بفروشید و پولش را ازطرف صاحبش به فقیر صدقه بدهید.

آیت الله وحید خراسانی:1- در فرض سوال جایز نبود آن را بگیرید و می توانستید آن را از خانه بیرون کنید و چیزی به عهده شما نبود ولی اکنون چنانچه آن را نگه داشته اید بنابراحتیاط واجب باید در محل اجتماع مردم اعلان کنید تا از پیدا کردن مالک آن مأیوس شوید و بعد از مأیوس شدن آن را از طرف صاحبش به فقیر صدقه بدهید و برای صدقه دادن بنابراحتیاط واجب از مجتهد اجازه بگیرید.

2- خیر واجب نیست

3- به دستوری که در جواب سوال اول گفته شد عمل نمایید. 

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

کسی که همسرش یعنی خانومش سید است آیا می تواند خمس بگیرد و به خانمش بدهد ؟ حتی اگه زنش نان خورش باشه ؟

آیت الله خامنه ای : خمس، هرچند سهم سادات، باید به ولىّ امر خمس و یا وکیل مسلّم ایشان داده شود و مصرف خمس نیاز به اجازه خاصّ دارد؛ براى دریافت اجازه می‌توانید به دفتر مقام معظم رهبرى «دام ظله» یا یکى از وکلاى مسلّم ایشان در امر وجوهات شرعیه مراجعه نمایید.‏

آیت الله سیستانی: اگر همسر شما هزینه هایی داشته باشد که جزو نفقه واجب شما نباشد می توانید سهم سادات خود را به مقدار نیاز به او بدهید.( مثلا اگر زن شما خرج پدر و مادر خود را بدهد)

آیت الله فاضل لنکرانی : همسر واجب النفقه است نمی تواند از دیگران برای همسرش هرچند سیده باشد خمس بگیرد وبا ید خودش نفقه همسر را تامین کند

آیت الله مکارم شیرازیاگر فقیر و نیازمند باشد اشکال ندارد.

آیت الله وحید خراسانیدر فرض سوال باید نفقات واجبه اورا از جیب خودش بپردازد واگر متمکن نباشد به همسر او می شود سهم سادات داد ولی شوهر بدهکار به همسرش باقی می ماند 

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

پدر بنده به ناحق و نا مساوی ارث خواهر برادر هاشو تقسیم کرده نه از روی شرعی و همه انها راضی نیستند اگه پدرم از همون ارث سوغاتی یا زمینی را برای من بخرد و به من هدیه بده می توانم از این زمین یا سوغاتی ها استفاده کنم یعنی من یقین دارم این هدیه و زمین یا خونه از همون ارثیه می باشند و وراث ان هم راضی نبودند 

 آیت الله خامنه ای : اگر یقین به مورد مذکور داشته باشید، جایز نیست.

آیت الله مکارم شیرازی : در صورتی که در آمدهای حلالی هم دارد، و نمی دانید آنچه در اختیار شما قرار داده از اموال حرام است یا حلال، تصرّف در آن برای شما اشکال ندارد در غیر اینصورت جایز نیست.

   آیت الله وحید خراسانی    در فرض سوال استفاده نکنید

آیت الله سیستانی : استفاده از این هدایا برای شما اشکال ندارد

 آیت الله فاضل  : اگر یقین دارید که پدر شما حق برادر و خواهرش را غصب کرده و یقین دارید که ازعین همان پول های غصب شده ارث برای شما هدیه و زمین خریداری نموده ؛ به هدیه و زمین هدیه شده نمی توانید تصرف کنید مگر آنکه رضایت عمو و عمه خود را بگیرید و اگر آنها راضی شوند که شما از زمین یا خانه هدیه شده استفاده کنید اشکال ندارد.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

پولهای که از پدرم گرفتم (پول تو جیبی) و در راه حرام صرف میکردم آیا به بابام مدیونم باید حلالیت بگیرم؟

آیت الله خامنه ای : در فرض سؤال نسبت به پدرتان وظیفه ای ندارید.

آیت الله مکارم شیرازیمرتکب کار حرام شده اید و باید از آن توبه کنید ،توبه حقیقی آن است که به طور جدّی از گناهان خود پشیمان باشید، و آنها را کاملاً ترک کرده و با اعمال نیک آینده گذشته را جبران کنید در این صورت انشاء الله مشمول بخشش الهی واقع خواهید شد.

آیت الله سیستانی : خیر, فقط باید به درگاه خدا استغفار کنید.

آیت الله فاضل لنکرانی : اگر پدر و مادر پول توجیبی می دهد بخشش حساب می شود و مصرف کردن آن درراه حرام؛ گناه است ولی نسبت به پدر از جهت مصرف پول مدین نمی باشد.

آیت الله وحید خراسانی : خیر

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

اگه مالی را پیدا کردیم در چه صورت می توانیم برای خود برداریم ؟

آیت الله خامنه ای   : به‌طور کلى مالى که انسان پیدا مى‏‌کند اگر نشانه‏‌اى نداشته باشد که به واسطه آن، صاحبش معلوم شود، احتیاط واجب آن است که از طرف صاحبش صدقه بدهد.

اگر مالى پیدا کند که نشانه دارد و قیمت آن از 12.6 نخود نقره سکه‏‌دار کمتر است، چنانچه صاحب آن معلوم باشد و انسان نداند راضى است یا نه، نمى‏‌تواند بدون اجازه او بردارد، و اگر صاحب آن معلوم نباشد، مى‏‌تواند به قصد این که ملک خودش شود بردارد و در این صورت اگر تلف شود نباید عوض آن را بدهد.
هرگاه چیزى که پیدا کرده نشانه‏‌اى دارد که به واسطه آن مى‏‌تواند صاحبش را پیدا کند، در صورتى که قیمت آن چیز به 12.6 نخود نقره سکه‌‏دار برسد باید اعلان کند، و چنانچه به نحوى که در رساله‌های عملیه مذکور است اعلان کند و صاحب مال پیدا نشود مى‏‌تواند آن را براى خود بردارد به قصد این که هر وقت صاحبش پیدا شد عوض آن را به او بدهد، یا براى او نگهدارى کند که هر وقت پیدا شد به او بدهد، ولى احتیاط مستحب آن است که از طرف صاحبش صدقه بدهد.
اگر انسان در بین سالى که اعلان مى‌‏کند از پیدا شدن صاحب مال ناامید شود احتیاط واجب آن است که آن را صدقه بدهد.

آیت الله مکارم شیرازی باید براى یافتن صاحبش به مدّت یکسال تلاش و کوشش کنید، هرگاه در اثناء از یافتن صاحبش مأیوس شدید مى توانید آن را به نیّت صاحب اصلى به فقیرى صدقه دهید.

آیت الله سیستانی مال گم شده اگر حیوان نباشد و انسان آن را پیدا کند و نشانه اى نداشته باشد که بواسطه آن صاحبش معلوم شود ، چه قیمت آن کمتر از یک درهم (2.5 گرم تقریبا) باشد چه نـبـاشـد ، مـى تواند آن را براى خود بردارد.و از این قبیل است پول که علامت ندارد، ولى اگر مقدار و خصوصیت زمان و مکان علامتى براى پول باشد باید آن را اعلان کند

آیت الله وحید خراسانی : چنانچه انسان مال گم شده اى که حیوان نباشد پیدا کند ، در صورتى که نشانه اى نداشته باشد که به واسطه آن صاحبش ـ هرچند بین چند نفر معیّن ـ معلوم شود ، و قیمت آن از یک درهم ـ یعنى 6/12 نخود نقره سکه دار ـ کمتر باشد ، جایز است آن را بردارد و تملّک کند و تفحّص از مالکش لازم نیست ، ولى احتیاط مستحبّ آن است که از طرف صاحبش به فقرا صدقه بدهد.

ـ   اگر مالى پیدا کند که نشانه دارد و قیمت آن از یک درهم کمتر است ، چنانچه صاحب آن معلوم باشد ـ هرچند در بین افراد معیّن ـ تا رضایت او را نداند نمى تواند بدون اجازه او بردارد ، و اگر صاحب آن به هیچ وجه معلوم نباشد ، مى تواند براى خود بردارد ، و بنابر احتیاط واجب هر وقت صاحبش پیدا شد در صورتى که تلف نشده خود مال را ، و در صورتى که تلف شده عوض آن را به او بدهد.

ـ   هرگاه چیزى که پیدا کرده نشانه اى دارد که به واسطه آن مى تواند صاحبش را پیدا کند ، چه صاحب آن مسلمان باشد یا کافرى که مالش محترم است ، در صورتى که قیمت آن چیز به مقدار یک درهم برسد ، باید از روزى که آن را پیدا کرده تا یک سال در محلّ اجتماع مردم اعلان کند.

ـ   اگر انسان خودش نخواهد إعلان کند ، مى تواند به کسى که اطمینان دارد بگوید که از طرف او اعلان نماید.

ـ   اگر تا یک سال اعلان کند و صاحب مال پیدا نشود ، در صورتى که آن مال را در غیر حرم مکّه پیدا کرده باشد ، مى تواند آن را براى صاحبش نگه دارد که هر وقت پیدا شد به او بدهد ، یا از طرف صاحبش به فقرا صدقه بدهد ، یا براى خود بردارد ، ولى هرگاه صاحبش پیدا شد حقّ دارد بگیرد ، و اگر آن مال را در حرم پیدا کرده باشد باید از طرف صاحبش به فقرا صدقه بدهد.

ـ   بعد از آن که یک سال اعلان کرد و صاحب مال پیدا نشد ، اگر مال را براى صاحبش نگهدارى کند و از بین برود ، چنانچه در نگهدارى آن کوتاهى نکرده و تعدّى یعنى زیاده روى هم ننموده ، ضامن نیست ، ولى اگر براى خود برداشته و از بین رفته ، در صورتى که مالک پیدا شود و مطالبه کند ضامن است ، و اگر صدقه داده باشد ، صاحب مال مخیّر است بین آن که به صدقه راضى شود یا عوض مالش را بگیرد و ثواب صدقه براى صدقه دهنده باشد.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

1- پولی که مراکز تحقیقاتی خصوصی از نوشتن طرح پژوهشی یا پایان نامه دانشجویان می گیرند شرعا حلال است ؟ ( الان رسم شده دانشجویان با مراجعه به بعضی مراکز پان نامه خود را از ان مراکز تهیه می کنند بدون تحقیق و بررسی و خود این مراکز هم بیشتر از اینترنت و پایان نامه های دیگران استفاده میکنم )‌با این توضیح گرفتن حق الزحمه درقبال تهیه پایان نامه و مقاله چه حکمی داره حرامه ؟ یا حلاله ؟
2- در فرض اینکه حرام باشه حال که این کار در طی چند سال انجام شد و پول آن خرج شد و مقداری هم پس انداز شد حال فرد چه باید بکند با توجه به این که الان واقف به مسئله می باشد ؟

آیت الله خامنه ای : ج1) اگر در ارائه پایان‌نامه به نحو مذکور برخلاف مقررات و قوانین مربوطه باشد، گرفتن اجرت در مقابل تهیه آن جایز نیست.

ج2) در فرض مرقوم اگر صاحبان آن معلوم باشند باید به آنها برگردانده شود و گرنه لازم است از طرف آنها به فقرا صدقه داده شود و بنا بر احتیاط براى این کار از حاکم شرع اجازه دریافت گردد.

آیت الله سیستانی : چنانچه اصل آن نوشته را به عنوان پایان نامه خود به دانشگاه معرفی کند اگر بر خلاف مقررات دانشگاه باشد اصل عمل و پول آن محل اشکال است.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      
   1   2      >