سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4

چگونه میشود که زن متوجه شود که در خواب به ارگاسم رسیده است؟ 

آیت الله خامنه ای : بطور کلى اگر زن به اوج لذّت جنسى برسد و در آن حال مایعى از او خارج شود جنابت محقق شده و غسل بر او واجب است ولى اگر شک کند که به این مرحله رسیده یا نه و یا شک در خروج مایع داشته باشد، غسل واجب نیست.

آیت الله مکارم شیرازی: در مورد احتلام زنان، هرگاه زنان به اوج لذّت جنسى برسند و همزمان رطوبتى از آنها خارج گردد (که غالباً همراه با سستى بدن است) رطوبت مذکور حکم منى دارد و باید غسل جنابت کنند. و در صورت شک وظیفه ای ندارند.

 آیت الله سیستانی : اگر شک کرد و آبی خارج نشده بود غسل واجب نیست .

آیت الله فاضل لنکرانی: اگر زن  از رسیدن به ارگاسم درخواب متوجه شود و بعداز بیدار شدن یقین کند که به ارگاسم رسیده و درآن حال مایعی خارج شده جنب  می شود اما اگر نفهمد که به ارگاسم رسیده یانه و یا شک کند؛ مایعی هم اگرخارج شود پاک است و غسل ندارد.

آیت الله وحید خراسانی: لازم نیست که متوجه شوید که به ارگاسم رسیده اید یا نه ،اگر متوجه شدید که همراه با این حالت رطوبتی  آمده که از خروج آن لذت بردید در این صورت جنب  شده اید

 http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

فکر گناه و تخیل شهوت اگر منجر به انزال و خروج منی نشود اشکال دارد ؟

آیت الله خامنه ای : احتیاط در ترک تخیّل نامحرم به قصد بر انگیختن شهوت است.

آیت الله وحید خراسانی : حرام است

آیت الله سیستانی : اگر موجب گناه نشود حرام نیست  و احتیاط نمودن بهتر است.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 

 






      

تحریک شهوت از راه بدن خود بدون اینکه به ارضا و خود اراضایی کشیده بشه گناه دارد

آیت الله خامنه ای : گناه محسوب مى‌شود هر چند در فرض سؤال باشد.

آیت الله مکارم شیرازی :باید از این کار به عنوان مقدمه ی حرام اجتناب کرد.

آیت الله وحید خراسانی : در فرض سوال گناه دارد. 

ایت الله نوری همدانی : هر نوع عملی که موجب تحریک شهوت با غیر همسر باشد جائز نیست

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

کسى که جنب بوده، اگر بعد از نمازى که خوانده، شک کند غسل کرده یا نه، تکلیفش چیست؟ 

همه (بجز آیت الله تبریزى و آیت الله وحید): نمازى را که خوانده، صحیح است ولى براى نمازهاى بعد باید غسل کند.(1) 

 آیت الله تبریزى و آیت الله وحید: اگر احتمال بدهد که هنگام شروع به نماز متوجه بوده، نمازى را که خوانده، صحیح است، ولى براى نمازهاى بعد باید غسل کند.(2)

_____________

پى‏نوشت‏

 (1) توضیح المسائل مراجع، م 388 آیت الله بهجت، وسیله النجاه، ج 1، م 220 و دفتر آیت الله خامنه‏اى.

 (2) آیت الله وحید، توضیح المسائل، م 394 و آیت الله تبریزى، توضیح المسائل مراجع، م 388.

 http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

رطوبتهایی که از آقایان خارج مى‏شود:

سه نوع آب است که بعد از خارج شدن از بدن نیاز به هیچ گونه طهارت، وضو و غسل نداریم:

1- مذی یا همون پیش آب: آبی است که بعد از بازی کردن با همسر از انسان خارج می شود، که همان طور که گفتم این آب پاک است و حکم منی بر آن مترتب نیست که، نیاز به غسل داشته باشد و حتی اگر این آب به لباس برخورد کند، لباس هم نیازی به طهارت ندارد.

2- وذی: آبی که گاهی بعد از منی از انسان خارج می شود را وذی می گویند؛ که این آب نیز پاک است و نیاز به طهارت ندارد، ممکن است فکر کنید که انسان بعد از خارج شدن منی باید غسل کند پس پاک بودن یا نبودن این آب برای آن فرد فرقی ندارد، در جواب این سوال باید بگویم که ممکن است حتی بعد از اینکه غسل انجام دادید این آب از شما خارج شود که در این صورت حکم به طهارت این آب می شود.

3- ودی: آب دیگری که ممکن است از شما خارج شود، آبی است که بعد از بول (ادرار) از انسان خارج می شود، این آب نیز اگر مخلوط به ادرار نشود پاک است و حتی اگر رطوبت آن به لباس نیز رسیده باشد نیاز به طهارت ندارد.

ولی حکم این آب در جایی که انسان بعد ادرار استبراء1 نکرده باشد فرق می کند و در این صورت علما حکم به نجاست این آب داده اند، چون استبراء باعث می شود بول داخل مجرای ادرار از انسان خارج شود، و وقتی ما این کار را انجام ندهیم ممکن است مقداری ادرار در آن باقی باشد که با آب ودی مخلوط می شود و باعث نجاست این آب نیز می شود.

نظرات مراجع تقلید عظام در این خصوص:

آیت الله خمینی (ره):

مسئله: آبى که گاهى بعد از ملاعبه و بازى کردن از انسان خارج مى شود، و به آن مذى مى‏گویند پاک است. نیز آبى که گاهى بعد از منى بیرون مى‏آید، و به آن وذى گفته مى شود و آبى که گاهى بعد از بول بیرون مى آید و به آن ودى مى گویند، اگر بول به‏آن نرسیده باشد، پاک است. و چنانچه بعد از بول استبراء کند و بعد آبى از او خارج شود شک کند که بول است یا یکى از اینها، پاک مى باشد.2

آیت الله سید علی خامنه ای:

سوال: لطف بفرمائید در صورت امکان راجع به اقسام رطوبتى که گاهى از انسان خارج مى‏شود، توضیح دهید؟

 جواب: رطوبتى که گاهى بعد از خروج منى از انسان خارج مى‏شود، وذى نام دارد، و رطوبتى که بعضى از اوقات بعد از بول خارج مى‏شود، ودى نامیده مى‏شود، و رطوبتى که بعد از ملاعبه زن و مرد با یکدیگر خارج مى‏شود، مذى نام دارد. همه این رطوبتها پاک است و باعث نقض طهارت نمى‏شود.3

آیت الله بهجت:

مسئله: آبى که بعد از ملاعبه و بازى کردن از انسان خارج مى شود و به آن «مَذْى» مى گویند ، و آبى که گاهى بعد از منى بیرون مى آید و به آن « وَذْى » گفته مى شود ، و آبى که گاهى بعد از بول بیرون مى آید و به آن « وَدْى » مى گویند ( اگر بعد از خروج ، بول به آن نرسیده باشد ) پاک است . و چنانچه بعد از بول استبراء کند و بعد آبى از او خارج شود ، و شک کند که بول است یا یکى از اینها و یا مخلوط است ، پاک مى باشد.4

آیت الله مکارم شیرازی:

مسأله: رطوبتهایى که از انسان خارج مى شود غیر از بول و منى بر چند قسم است: اوّل آبى که گاه بعد از بول بیرون مى آید و کمى سفید و چسبنده است و به آن «وَدْى» مى گویند، دوم آبى که هنگام ملاعبه و بازى کردن با همسر بیرون مى آید و به آن «مَذْى» مى گویند، سوم آبى که گاه بعد از منى بیرون مى آید و به آن «وَذْى» گویند، همه این آبها در صورتى که مجرا آلوده به بول و منى نباشد، پاک است و وضو و غسل را هم باطل نمى کند.5

آیت الله فاضل لنکرانی:

مسأله: آبى که گاهى بعد از ملاعبه و بازى کردن از انسان خارج مى شود و به آن مذى مى گویند پاک است. و نیز آبى که گاهى بعد از منى بیرون مى آید و به آن وذى گفته مى شود پاک است و امّا آبى که گاهى بعد از بول بیرون مى آید و به آن ودى مى گویند، اگر بول به آن نرسیده باشد، پاک است. و چنانچه انسان بعد از بول استبراء کند و بعد آبى از او خارج شود و شک کند که بول است یا یکى از اینها، پاک مى باشد.6

آیت الله سید علی سیستانی:

مسئله: آبـى کـه گاهى بعد از ملاعبه و بازى کردن با زن از انسان خارج مى شود و به آن ( مذى ) مى گویند پاک است، و نیز آبى که گاهى بعد از منى بیرون مى آید و به آن ( وذى ) گفته مى شود، و آبى که گاهى بعد از بول بیرون مى آید و به آن ( ودى ) مى گویند اگر بول به آن نرسیده باشد پاک است. 

و چنانچه انسان بعد از بول استبراء کند و بعد آبى از او خارج شود، و شک کند که بول است یا یکى از این سه آب پاک مى باشد.7

آیت الله صافی گلپایگانی:

(مـسـالـه 74) آبـى کـه گـاهى بعد از ملاعبه و بازى کردن از انسان خارج مى شود و به آن مذى مـى گویند پاک است .

و نیز آبى که گاهى بعد از منى بیرون مى آید و به آن وذى گفته مى شود، اگـر ظـاهـر مـحل تطهیر شده باشد، پاک است و آبى که گاهى بعد از بول بیرون مى آید و به آن ودى مى گویند، اگر بول به آن نرسیده باشد، پاک است .

وچنانچه انسان بعد از بول، استبرا کند و بعد از تطهیر محل، آبى از او خارج شود، و شک کند که بول است یا یکى از اینها پاک مى باشد.8

آیت الله میرزا جواد تبریزی:

مساله: آبى که گاهى بعد از ملاعبه و بازى کردن با زن از انسان خارج مى شود و به آن مذى مـى گـویـنـد پـاک اسـت، و نیز آبى که گاهى بعد از منى بیرون مى آید و به آن وذى گفته مـى شـود، و آبـى کـه گـاهى بعد از بول بیرون مى آید و به آن ودى مى گویند اگر بول به آن نـرسـیده باشد پاک است .

و چنانچه انسان بعد از بول استبراء کند و بعد آبى از او خارج شود، و شک کند که بول است یا یکى از این سه آب، پاک مى باشد.9

آیت الله وحید خراسانی:

مسأله: آبى که گاهى بعد از ملاعبه و بازى کردن از انسان خارج مى شود پاک است، و همچنین است آبى که گاهى بعد از منى بیرون مى آید اگر منى به آن نرسیده باشد، و نیز آبى که گاهى بعد از بول بیرون مى آید اگر بول به آن نرسیده باشد. و چنانچه انسان بعد از بول استبراء کند و بعد آبى از او خارج شود و شک کند که بول است یا آب دیگرى غیر از منى ، آن آب پاک مى باشد.10

______________________________

پی نوشتها:

1- استبراء عمل مستحبى است که مردها بعد از بیرون آمدن بول انجام مى‏دهند، و آن این است که سه دفعه با انگشت میانه دست چپ از مخرج غائط تا بیخ آلت بکشند، و بعد شست را روى آلت و انگشت پهلوى شست را زیر آن بگذارند و سه مرتبه تا ختنه‏گاه بکشند و پس از آن سه مرتبه سر آلت را فشار دهند.

2- توضیح المسائل امام خمینی، مساله 73. 

3- استفتائات آیت الله خامنه ای، سوال 93. 

4- رساله ی عملیه آیت الله بهجت، مساله 78. 

5- توضیح المسائل آیت الله مکارم شیرازی، مسئله 79. 

6- رساله آیت الله فاضل لنکرانی، مساله 76. 

7- توضیح المسائل آیت الله سیستانی، مساله 74. 

8- توضیح المسائل آیت الله صافی گلپایگانی، مساله 74. 

9-  رساله ی آیت الله تبریزی، مساله 74. 

10- توضیح المسائل آیت الله وحید خراسانی، مساله 74. 

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

*سؤال: داخل شدن حائض و جنب به رواقهای حرم امامان (علیهم السلام ) چه حکمی دارد؟

امام خمینی (ره): احتیاط واجب آن است که در حرم امامان و رواقها توقف نکند.( تحریر الوسیله اسماعیلیان ،1408ه.ق،سوم،ص38)

آیت ...بهجت(ره): احتیاط واجب آن است که در حرم امامان توقف نکندبلکه عبور نیز ننماید.(توضیح المسائل ،ص73،م359،قسمت سوم)

 آیت ... تبریزی : چنانچه آن قسمت از رواق به حرم ملحق شده بنابر احتیاط حکم حرم را دارد و مکث حائض و جنب در آن خلاف احتیاط میباشد.والله العالم . ( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ...خامنه ای : مراد از حرم همان گنبد مبارک و جایی است که به آن حرم و مشهد شریف گفته میشود ، ولی ساختمانهای ملحق به آن و شبستان ها حکم حرم را ندارد و ورود جنب و حائض به آنجاها اشکال ندارد ، مگر جاهایی که عنوان مسجد را داشته باشد.(اجوبة الاستفتائات،ص86،س424)

 آیت ...خوئی: توقف در رواق حرم مطهر امامان برای جنب و حائض مانعی ندارد و حدود حرم معلوم و معروف است اگر چه احوط عدم توقف حائض است در رواق.(استفتائات احیاءآثار الامام الخویی، ص42،سؤال133و134)

 آیت ...سیستانی: داخل شدن در رواق ها مانعی ندارد.(المسائل المنتخبه مکتب سماحه آیت...سیستانی ،1425ه.ق،ص38،م42،ص53،م69)

 آیت ...شبیری زنجانی: رفتن به حرم امامان حرام است اگر چه از یک در داخل و از در دیگر خارج شود ، و مراد از حرم امامان (علیهم السلام ): محوطه ای است که ضزیح مقدس و قبر مطهر در آن قرار دارد نه تمام رواق ها یا صحن  ها(توضیح المسائل،دفتر معظم له ،1384،ج1،ص86،م361،و ص108،م456)

 آیت ... صافی گلپایگانی: داخل شدن در رواق ها مانعی ندارد .( هدایةالعباد ،ج1،ص31،م181،الثالث ص43،م245)

 آیت ... فاضل لنکرانی : ورود جنب و حائض به تمام رواق های امامان معصوم جایز نیست .و فرقی بین دور و نزدیک آن نیست. ( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ... گلپایگانی (ره): بنابر احتیاط واجب ورود به حرم امامان علیهم السلام حرام است و بنابر احتیاط واجب وارد رواق ها هم نشود.( هدایةالعباد ،ج1،ص39و38،م181،الثالث ص51،م245)

آیت ...مکارم شیرازی: داخل شدن به رواق های اطراف ضریح مطهر اگر چه قبر را ببیند و به ضریح نزدیک باشد مانعی ندارد،ولی وارد حرم نشود.( استفتائات جدید،ج1،ص42،س84)

 آیت ...نوری همدانی:بنابر احتیاط واجب حرم امامان علیهم السلام ملحق به مساجد است (یعنی) بنابر احتیاط واجب در آنجا توقف نکند بلکه بنابر احتیاط در رواق ها هم توقف نکند.( منتخب المسائل ،ص20،م39،وص33،م66)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

خواندن سوره های عزائم (سوره هایی که سجده واجب دارد)

*سؤال: آیا خواندن سوره های سجده دار و آیه ای از آنها برای زن حائض و جنب حرام است؟

امام خمینی (ره): خواندن سوره ای که سجده واجب دارد (حرام است ) و اگر یک حرف از این چهار سوره حتی بسم الله را هم بخواند حرام است.( تحریر الوسیله ، اسماعیلیان /1408ه.ق،سوم،ج1،ص39،الخامس توضیح المسائل پژوهشهای اسلامی ،1367،اول آستان قدس رضوی ،ص46،م355)

آیت ...اراکی(ره): خواندن سوره ای که سجده واجب دارد (حرام است ) و اگر یک حرف از این چهار سوره را هم بخواند حرام است.( المسائل الواضحه،المکتب الاعلام الاسلامی ،1414ه.ق،اول ،ج1،ص63،ش4،توضیح المسائل  دفتر تبلیغات حوزه علمیه،ص64،م352)

آیت ...بهجت(ره): خواندن سوره ای که سجده واجب دارد (حرام است ) و اگر یک کلمه  از این چهار سوره را هم بخواند حرام است.و بنابر احتیاط واجب خواندن بعض کلمه(مثلا ًیک حرف)هم حرام است.( الوسیلة النجاة شفق،1381،دوم ،ص57،الخامس توضیح المسائل دفتر معظم له ،1377،سیزدهم ،امیر ،ص73،م359)

 آیت ... تبریزی : خواندن سوره ای که سجده واجب دارد (حرام است ) و احتیاط مستحب ملحق کردن تمام سوره به آیه حتی بعض بسم الله الرحمن الرحیم است.(منهاج الصالحین مریم ،1426،ه.ق،اول ،فدک ،ص51،السادس توضیح المسائل سرور،1378،ششم ،ستاره ص71،م361)

آیت ...خامنه ای : خواندن خصوص آیات سجده ی این سوره هاست ولی خواندن سایر آیات از این سوره ها اشکال ندارد.(اجوبة الاستفتائات ، انتشارات بین المللی الهدی 1384،هشتم ، اسوه،ص40،س199)

 آیت ...خوئی: خواندن هر یک از آیات سجده ی واجب(حرام است) بلکه بنابر احتیاط مستحب قسمتی از یک آیه سوره های سجده ، یا بعض بسم الله الرحمن الرحیم را نخواند.(تعلیقیه بر عروة الوثقی ، احیا آثار الامام الخویی، 1421ه.ق، الثانیه ،ج1،ص194،الخامس ،توضیح المسائل احیاء آثار امام خویی ، 1422ه.ق، العاشر ه احیا ء آثار امام خویی،ص61،م361)

آیت ...سیستانی: خواندن هر یک از آیات سجده ی واجب(حرام است) بلکه بنابر احتیاط مستحب قسمتی از یک آیه سوره های سجده ، یا بعض بسم الله الرحمن الرحیم را نخواند.(تعلیقیه بر عروة الوثقی، مکتب ایت الله سیستانی ،1425ه.ق،دوم ، ستاره ،ج1،ص216،الخامس توضیح المسائل دفتر آیت الله سیستانی ،1423،ه.ق،بیست و دوم،ستاره ،ص72،م354)

 آیت ...شبیری زنجانی : خواندن هر یک از آیات سجده ی واجب(حرام است) بلکه بنابر احتیاط خواندن آیات دیگر یا قسمتی از یک آیه ی سوره های سجده نیز جایز نیست.(توضیح المسائل دفتر معظم له ،1384،نهم ،دانش ،ص87،م361،ش5)

 آیت ... صافی گلپایگانی: خواندن آیه ای که سجده واجب دارد (حرام است ) و اگر یک حرف از این چهار آیه را هم بخواند حرام است و احتیاط مستحب آن است که آیات دیگر سوره سجده دار را نیز نخواند.(هدایةالعباد ،دارالقرآن /1416ه.ق،اول سپهر ،ج1،ص32،م181،الخامس ،توضیح المسائل ،1377،هفدهم ،سپهر ،ص73،م361)

 آیت ... فاضل لنکرانی : خواندن سوره ای که سجده واجب دارد (حرام است ) واگر یک حرف از این چهارسوره  را هم بخواند حرام است،حتی بعض  بسم اله.(تعلیقیه بر عروه فقه ائمه الاطهار ،1380،اول ،ج1،ص185،الخامس ، حاشیه 2 ،توضیح المسائل ، امیر العلم ،1381،سوم ،امیر العلم ،ص59،م356)

آیت ... گلپایگانی : خواندن آیه ای که سجده واجب دارد (حرام است ) و اگر یک حرف از این چهار آیه را هم بخواند حرام است و احتیاط مستحب آن است که آیات دیگر سوره سجده دار را نیز نخواند.(هدایةالعباد ،دارالقرآن /1413ه.ق،اول ص39،الخامس ،توضیح المسائلدار القران الکریم ،1344،هفتادوجهارم ، ،ص61م361)

آیت ...مکارم شیرازی: خواندن یکی از آیات سجده ولو بعض آیه (حرام است ) ولی خواندن غیر آیه ی سجده از سوره ی سجده مانعی ندارد .( تعلیقیه بر عروة الوثقی مدرسة الامام امیر المومنین ، 1413ه.ق،دوم ،ص83،توضیح المسائل مدزسة الامام علی بن ابیطالب ، 1383،چهل و یکم ، امیر المومنین ،ص75،م370)

 آیت ...نوری همدانی : خواندن سوره ای که سجده واجب دارد ( حرام است ) و اگر یک حرف را به قصد یکی از این سوره را هم بخواند ،حرام است.( .( تعلیقیه بر عروة الوثقی، ص56،فصل فی ما یحرم علی الجنب ،سطر2، توضیح المسائل مهدی موعود (عج) ،1381، هیجدهم ، تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ،ص76،م356)

آیت ...وحید خراسانی: خواندن هر یک از آیات سجده واجب (حرام است ) و بنابر احتیاط واجب از خواندن بقیه این چهار سوره حتی از خواندن بسم...الرحمن الرحیم ،بلکه بعض آن به قصد این سوره ها نیز خودداری کند.( منهاج الصالحین مدرسه الامام باقر العلوم ، دوم ،نگارش ،ج48، السادس توضیح المسائل مدرسه الباقر العلوم ،1421ه.ق ، پنجم ، نگارش ،ص255 ،م361)

 

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      


*سؤال1)اگر روزه دار بدون قصد خروج منی ، با ملاعبه تنها جنب شود آیا روزه اش باطل می شود ؟

 آیت ...فاضل لنکرانی:  اگر قصد خروج منی نداشته است و سابقه هم نداشته که با این مقدار ملاعبه منی خارج شود باعث بطلان روزه نمی شود  .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

*سؤال1: نزدیکی در دبر در حال طهر یا حیض با رضایت و عدم رضایت زن چه حکمی دارد؟

*سؤال2: در صورت حرمت اگر موجب کفاره شود کفاره ی آن چه مقدار است؟

امام خمینی (ره):ج1و2ـ وطی در دبر کراهت شدید دارد و احتیاط مستحب آن است که ترک کند مخصوصاً اگر زن راضی نباشد( بنابراین کفاره ندارد) (تحریر الوسیله اسماعیلیان ،1408،ج2،ص241،م11)

آیت ...اراکی(ره):  در دبر زن حائض ، وطی کردن محل اشکال است . بنابر احتیاط واجب ، کفاره هم دارد.(توضیح المسائل تبلیغات حوزه علمیه قم /1372،ص79،م447و450،المسائل الواضحه اعلام الاسلامی ،1372،ج1،ص77،م447،امر3)

 آیت ...بهجت(ره):  س: نزدیکی در دبر درحال طهر یا حیض چه حکمی دارد؟

ج ـ در حال طهر کراهت شدیده دارد و در حال حیض خلاف احتیاط است  . ( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 آیت ... تبریزی : س: نزدیکی در دبر درحال طهر یا حیض چه حکمی دارد؟

ج ـ بنابر احتیاط واجب جائز نیست.کفاره واجب نیست. ( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات توضیح المسائل باقر العلوم (ع) /1383،ص70،م458))

آیت ...خامنه ای : س: نزدیکی در دبر درحال طهر یا حیض چه حکمی دارد؟

این عمل کراهت شدیده دارد و احتیاط در ترک آن است مخصوصاً اگر زن راضی نباشد و در صورتی که موجب اذیت او شود حرام است( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 

 آیت ...خوئی:  بنابر احتیاط لازم وطی زن در دبر چه حائض باشد چه نباشد حرام است و اگر زن حائض باشد لازم است مرد استغفار کند و احتیاط مستحب آن است که کفاره بدهد(توضیح المسائل موسسه احیاء آثار الامام الخویی/1422ه.ق،ص76و75،م ص456و458)

 آیت ...سیستانی:  بنابر احتیاط وطی زن در دبر اگر راضی نباشد چه حائض باشد و چه نباشد ، جایز نیست .(توضیح المسائل نشر دفتر معظم له /1425ه.ق،ص88،م448)

بدون رضایت زن بنا بر احتیاط واجب جایز نیست و در صورت رضایت کراهت شدیده دارد. ( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 آیت ...شبیری زنجانی: ج1و.2ـ وطی زن در دبر شدیداً مکروه است و خلاف احتیاط استحبابی است و در حال حیض احتیاط استحباب اکید در ترک آن است و لازم است مرد استغفار کند بنابر احتیاط مستحب کفاره بدهد.(توضیح المسائل دفتر معظم له /1384،ج1،ص108،م456،ص109،م458)

 آیت ... صافی گلپایگانی:  با توجه به کتاب هدایه العباد معظم له ،ج1،ص43،م246و توضیح المسائل ،م456لطفاً بفرمایی:حکم نزدیکی در دبر زن در حال طهر و حیض در دو صورت زیر چه حکمی دارد؟الف_ با رضایت زن  د ب) با عدم رضایت زن

ج ـ نزدیکی در دبر در حالت طهر و حیض تفاوت ندارد یعنی در هر دو صورت کراهت شدیده دارد چه زن راضی باشد یا نه. ( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 آیت ... فاضل لنکرانی : ج1ـ اگر زن راضی باشد کراهت شدیده دارد و در صورت عدم رضایت وی حرام است. ( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

ج2ـ وطی در دبر زن حائض کفاره ندارد.( توضیح المسائل ،ص72،م450)

آیت ... گلپایگانی :  احوط و اولی ( بنابر احتیاط مستحب ) در هر دو حال ( حیض و غیر حیض) ، ترک است و در حال حیض احتیاط ترک شدیدتر ( مجمع المسائل دارالقرآن الکریم /1380،ج4،ص283،س783)

آیت ...مکارم شیرازی: ج1ـ این کار بدون رضایت زوجه حرام و با رضایت او کراهت شدیده دارد و در حال حیض کراهت بیشتر است( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

ج2ـ کفاره واجب نیست و اگر موجب آسیبی شود دیه تعلق می گیرد(توضیح المسائل مدرسة الامام علی بن ابیطالب(ع)،/1383،ص84،م439، استفتائات جدیدمدرسة الامام علی ابن ابیطالب (ع) /1348،ج2،ص558،س1618 )

 آیت ...نوری همدانی : سؤال نزدیکی در دبر در حال طهر و حیض در صورت عدم رضایت زن چه حکمی دارد؟

ج ـ نزدیکی در دبر زن در هیچ صورتی جایز نیست. ( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ...وحید خراسانی: ج1و2ـ بنابر احتیاط واجب از وطی در دبر زن حائض اجتناب شود و اگر زن راضی باشد بنابر اظهر کراهت شدیده دارد .و کفاره واجب نیست.( توضیح المسائل مدرسة باقر العلوم (ع) .1379،ص271،م456ف(سوم) وص272،م459، منهاج الصالحین مدرسة الامام باقر العلوم ،ج2،ص66،م228،پاورقی170)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

خود ارضایی در حین مقاربت

*سؤال: اگر زنی در حین مقاربت همسر ( در وقت دخول) خود ارضایی کند ،آیا حکم استمناء رادارد؟

آیت ...بهجت (ره): از بدن همسر کمک بگیرد خیر. . ( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 آیت ... تبریزی : چنانچه خود زن به وسیله خودش عمل ارضاء را انجام دهد استمناء است و اگر به وسیله ی شوهر بدن او تحریک شده و انزال کند ولو به غیر دخول استمناء نیست بلکه استمناء مباح است . والله العالم. ( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ...خامنه ای : اگر به غیر ملاعبه ی با همسر کاری که مهیج شهوت باشد انجام دهد حرام و در فرض سؤال چنانچه به سبب آن کار منی از او بیرون آید ، استمناء است ولی بدون خروج منی استمناء نیست. . ( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ...سیستانی: استمناء و حرام است. . ( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      
   1   2      >