سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4

بنده 6 بار بر خلاف قسمی که بر ترک کاری خورده بودم آن کار را انجام داده ام آیا باید به 60 فقیر هر کدام یک مد طعام بدهم،یا می شود به 10 فقیر هر کدام 6 مد طعام داد؟

 آیت الله خامنه ایاگر قسم با صیغه مخصوص ـ که در رساله‌هاى عملیه ذکر شده ـ نباشد، تکلیفى ندارید و گرنه چنانچه مقصود این باشد که در هر زمان ترک صورت گیرد براى هر ترکِ عمل، کفاره لازم است و در غیر این صورت یک کفاره کافى است؛ در هر صورت اگر یقین دارید که صیغه مخصوص قسم را خوانده‌اید عمل به آن لازم است که در صورت تخلف کفاره حنث قسم لازم است که کفاره آن عبارت است از اطعام ده فقیر یا پوشاندن آنها و در صورت عدم تمکن سه روز روزه گرفتن مى‌باشد.

آیت الله مکارم شیرازی : شما باید ببینید به چه صورت قسم خورده اید، هرگاه قسم خورده اید که مطلقاً این کار را ترک کنید یک کفاره بیشتر لازم نیست ولی اگر قسم خورده اید که این کار را ترک کنید و اگر مخالفت کردید باز هم ترک کنید در فرض سوال شش کفاره دارد یعنی اطعام شصت مسکین و اگر نمی دانید چگونه بوده همان یک بار کافی است و می توانید به ده فقیر هر کدام شش مد بدهید   .

آیت الله وحید خراسانی : می شود 10 فقیرا را 6 بار سیر کرد.

آیت الله سیستانی : یک بار که عمدا مخالفت کنید قسم باطل مى شود بنا بر این یک کفاره فقط واجب است

آیت الله فاضل لنکرانی : مورد اول را انجام بدهید بهتر است و اگر نمی توانید دومی را به تدریج انجا بدهید.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

سوال : اگر فردی نمازهای مستحبی که با اذکار و کیفیت خاصی وارد شده را نذر کند و سهواً تعداد اذکار آن را کمتر بگوید ،آیا نماز را باید اعاده نماید ؟

آیت...خامنه ای : نمازهای مستحبی که با اذکار و کیفیت مخصوص وارد شده است باید به همان نحو خوانده شود و اگر بر خلاف آن بخواند حکم خواندن آن نماز را ندارد .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات )

آیت ...فاضل لنکرانی:  بلی.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات )






      

اگه هنگام نذرکردن (‌لفظ نذر ) را بگیم مطلق و قید الله را نگوییم چگونه است ؟ ایا حکم نذر شرعی را دارد 

آیت الله خامنه ای : اگر نذر همراه با صیغه صحیح شرعی انجام نشده، عمل به آن واجب نیست.

آیت الله مکارم شیرازی : نذر در صورتى صحیح است که براى آن صیغه خوانده شود، خواه به عربى باشد یا زبانهاى دیگر، بنابراین اگر بگوید چنانچه فلان حاجت من روا شود براى خدا بر من است که فلان مقدار مال را به فقیر بدهم، نذر او صحیح است، بلکه اگر بگوید نذر مى کنم براى خدا اگر فلان حاجت من رواشود فلان کار خیر را انجام دهم، کافى است.

آیت الله وحید خراسانی : حکم نذر را ندارد 

آیت الله سیستانی : حکم نذر را ندارد






      


سوال الف: آیا فرزند می تواند بدون اذن پدر ،نذر کند ؟

*سؤال ب: در صورت منع پدر ،آیا باید به نذر ش عمل نماید؟

 امام خمینی(ره): الف)بنابر اظهر ،نذر فرزند مشروط به اذن پدر نمی باشد .

ب)هر گاه فرزند نذر میکند اگر چه بدون اجازه ی پدر هم باشد باید به آن نذر عمل نماید و با منع پدر نذر او منحل نمیشود (تحریر الوسیله ،مؤسسه اسماعیلیان ،1408ه.ق،سوم ج2،س103،کتاب النذر ،م3  /توضیح المسائل ،اسلامی ،1383دهم ،ص370م2646)

آیت...اراکی(ره): الف)اذن پدر شرط نیست .

ب)اگر پدر یا مادر او را منع کند ،نذرش منحل میشود.(مسائل الواضحه ،الاعلام الاسلامی ،1373،اول ج2ص143،م2660)

آیت...بهجت(ره): الف )لزوم اذن والد ،محل ّ تأمل است و احتیاط مناسب در هر مورد مراعات شود.

 ب)با منع پدر حلّ میشود نذر او. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات )

آیت...تبریزی: الف)نذر فرزند با اذن پدر و بدون اذن او صحیح است .

ب) اگر پدر پدر یا مادر از عملی که نذر کرده ،منعش کنند ،نذرش منحل میشود .(منهاج الصالحین ،مدین ،1426،ه.ق،اول ،ج2،ص406،م1551)

آیت...خامنه ای : الف)مانعی ندارد.

ب) پس از انعقاد نذر واجب است فرزند به نذر خود وفا کند و پپدر حق ندارد از انجام آن ،جلوگیری کند . (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات )

آیت خویی(ره): الف)بله میتواند نذر کند .

 ب)اگر بعد از نذر پدر او را نهی کند نذر او منحل میشود ولی اگر قبل از نذر منع کند نذر منعقد نمیشود (با استفاده از منهاج الصالحین بیروت ،عشرون ،ج2،ص309،م1551)

آیت...سیستانی:  الف)در نذر فرزند ،اذن پدر شرط نیست .

 ب) با نهی پدر بعد از نذر ،نذر او منحل میشود و در صورتی که نهی قبل از نذر باشد نذر منعقد نمی شود .(منهاج الصالحین ،مکتب معظم له ،پنجم ،1417،ه.ق،ج3،ص230،م708/مسائل المنتخبه ،دفتر معظم له 1383،ج2،ص274،م2655)

آیت...شبیری زنجانی: الف)بنابر احتیاط واجب اگر فرزند بدون اذن پدر نذر کند با ید به آن عمل نماید  ب)بله بنابر احتیاط باید به آن عمل نماید .(توضیح المسائل ،دفتر معظم له 1383،ج2،ص274م2655)

آیت...صافی گلپایگانی: الف)نذر فرزند باید به اذن پدر باشد .

 ب)اگر با اذن پدر نذر کند پدر دیگر نمی تواند منع کند و وفا به نذر لازم است (هدایة العباد ،مؤسسه حضرت معصومه ،سال 1420،ه.ق اول ج،ص248،م3)

آیت ...فاضل لنکرانی:  الف)اذن پدر در نذر فرزند شرط نیست .

ب)پدر نمی تواند از وفا به نذرش منع کند یا نذر او را منحل کند .(الاحکام الواضحه ،مرکز فقه الائمه اطهار ،1423،ه.ق،الرابعه،ص429،م1916)

آیت...گلپایگانی(ره): الف)نذر فرزند بدون اذن پدر منعقد میشود .

ب) اگر پدر از کاری منع کرده باشد و یا بعد از نذر از آن کار منع کند آن نذر صحیح نیست .(هدایة العباد ،دارالقرآن الکریم 1417ه.ق،ج2،ص193،م659،توضیح المسائل ،دارا القرآن الکریم 1414ه.ق،هفتاد و چهارم ،ص452،م2655)

آیت...مکارم شیرازی : الف)نذر فرزند احتیاجی به اجازه ی پدر ندارد .

ب) اگر کار فرزند مایه آزار پدر باشد در این صورت نذر او صحیح نیست .(توضیح المسائل ،هاتف، مشهد ،1376ه.ش،ص452،م2279،/استفتائات جدید ،مدرسه الامام علی(ع)،1381،سوم ج2،ص429س1252)

آیت...نوری همدانی :  الف)نذر فرزند با اذن پدر و بدون اذن او صحیح است .

ب)اگر پدر یا مادر از عملی که نذر کرده او را منع کنند ،نذرش منحل میشود (منتخب المسائل ،مؤسسه مهدی موعود ،1420،ه.ق،دوم ص374،م1225)

آیت...وحید خراسانی: الف)اذن پدر شرط نیست .

ب)اگر پدر یا مادر از عملی که نذر کرده منعش کنند نذر او صحیح نیست .(منهاج الصالحین ،مدرسه الامام الباقر العلوم ،خامسه ،1385ج3،ص362،سطر4)

 






      

 

درانعقاد نذر باید صیغة مخصوص نذر که یا عربی میشه خواند  یعنی لله علی کذا خوانده بشه یا فارسی برای نذر کردن می توان چنین نیت کرد:

برای خدا بر عهده من باشد این جمله برای خدا بر عهده من است یا برای خدا بر من است برای واجب شدن نذر لازمه   اگر بیمارم شفا یافت یا فرزندم درکنکور قبول شد فلان مقدار پول برای امام حسین (ع) یا حضرت اْبوالفضل و در راه شادی روح آن ها به فقراء بدهم و یا برای اقامهْ مجلس روضه او بدهم. این درواقع یک نوع توسل به ائمه (ع) ومردان صالح وپاک الهی است. گفتنی است که برای توسل به ائمه(ع) و رفع مشکلات و بر آورده شدن حاجات دعاها و ذکرها دستورهای فراوانی وجود دارد.توسل به اسباب وواسطه میان خلق وخالق،اشکالی ندارد.

نذر کردن نیز یکی از این راه هاست در این صورت اگر این حاجات برآورده شد،بر انسان واجب می گردد چیزی را که بر عهده گرفته است ادا نماید . البته لازم نیست چیزی که نذر می کند حتماً پول و یا مخارج باشد بلکه می توانند نذر صلوات و یا نذر زیارت کنند ،یعنی نذر کنند که در صورت بر آورده شدن حاجات،به زیارت فلان امام بروند و یا مثلاٌ 1000صلوات به روح فلان امام(ع) هدیه کنند .

البته از نظر شرعی نذر وقتی واجب العمل است که یا به صورت صیغه عربی خوانده شود و یا به صیغه فارسی که در بردارندهْ این مضمون باشد: برای خدا بر عهده و ذمه من باشد اگر فلان حاجت و خواسته من برآورده شد،فلان کار را انجام می دهم ولی اگر تنها از ذهن و قلب گذشته و خطور کرده باشد و صیغه نذر به صورت شرعی که گفته شد خوانده نشود،این نذر وجوب عمل ندارد البته عمل به آن بی اشکال است. بهتر است انسان برای رسیدن به خواسته هایش از همه راه ها استفاده کند. مثلاٌ از راه توسل به ائمه(ع) و عرضه داشتن حاجات به آنها و یا صلوات هدیه دادن به روح پاک آنها و یا شرکت در مجالس سوگواری و یا میلاد اْئمه(ع) نیز به خواسته های شرعی خود رسید. نکتهْ مهم قابل ذکر این است که باید در ارتباط با اولیای الهی امور ارزشمندی مانند معرفت و شناخت آن ها و سنخیت پیدا کردن با آن ها و آشنایی با جایگاه و مقامات و رهنمودهای آنها را که سرمایه سعادت دنیا و آخرت ما است را در وهله اول مورد توجه قرار دهیم و تنها امامان خود را برای برآورده شدن خواسته هایمان نخواهیم هر چند خود دستور داده اند که نیازهای خود را بر آنها عرضه بداریم و از آنها کمک بخواهیم ولی این نباید تنها دلیل برای ایجاد ارتباط ما با آنها باشد.

بنا براین، نذر در حقیقت پیمانی است با خداوند (تفسیر انوار درخشان، ج1 ، ص 353) تا در نتیجه انجام عمل نیکی که آدمی بر خویش واجب می نماید، حق تعالی حاجت او را برآورد.

وباتوجه به تعریف نذر؛ نذر را می توان نوعی عبادت، دعا و درخواست از خداوند دانست که اتفاقا دارای تأثیر فراوان است و با هدف قرب الهی انجام می شود. به لحاظ شرعی، وفا نمودن به نذر چنانچه مشروع و مستحسن باشد و ضوابط شرعی آن مراعات شود، واجب است، زیرا که مشمول آیه «اوفوا بالعقود» که متضمن حکم وجوب وفاء به هر پیمانی است، می گردد.

 






      

سوال 1: آیا نذر زن بدون اجازه شوهر ،حتی اگر با حقوق شوهر منافات نداشته باشد صحیح است ؟

*سؤال2: در صورت لزم اجازه ،آیا اجازه ی بعدی شوهر آن (نذر)را تصحیح می کند ؟

*سؤال3: اگر زن از مال خودش نذر کند ،آیا اجازه شوهر لازم است ؟

 امام خمینی(ره): ج1ـ نذر زن بدون اجازه شوهر باطل است هر چند عمل به نذر منافات با حق شوهر نداشته باشد .

ج2ـ اجازه ی بعدی آن را تصحیح نمی کند بلکه ظاهراً انعقاد آن مشروط به اذن شوهر میباشد .

ج3ـ نذر زوجه اگر چه متعلق به مال خودش باشد صحیح نیست .(استفتائات ،دفتر انتشارات اسلامی ،1380،پنجم،ج2،ص461،س9،بحث نذر تحریر الوسیله ،مؤسسه اسماعیلیان ،سوم ،ج2،ص117،م3)

آیت...اراکی(ره):ج1ـ نذر زن بی اجازه شوهرش باطل است

ج2ـ تصحیح نمی کند .

ج3ـ احوط مراعات اذن زوج است ولو در مال خودش.(توضیح المسائل ،دفتر تبلیغات اسلامی ،1372،ص496،م2658،/استفتائات معروف ،1373،اول ،ص158،س8)

آیت...بهجت(ره):ج1ـ نذر زن بدون اجازه ی شوهر بنابر احتیاط واجب وضعاً منعقد می شود (یعنی نذر زن باطل نیست )ولی بنابر احتیاط (تکلیفاً باید از شوهر اجازه بگیرد .

ج2ـ نذر ولو بدون اجازه منعقد می شود .

ج3ـ بنابر احتیاط از حیث حکم وضعی نذر منعقد می شود گرچه گرفتن از همسر بنابر احتیاط تکلیفاً لازم است .(توضیح المسائل ،دفتر معظم له 1382،چهلو یکم ،ص427،م2136/استفتائات ،دفتر معظم له ،1386اول ،ج4،ص286،س5580)

آیت...تبریزی:ج1ـ زن در صورتی که وفاء به نذرش منافی با حق شوهر باشد نمی تواند نذر کند و اگر منافی با حق شوهر نباشد اجازه شوهر لازم نیست .

ج2ـ اجازه بعدی تصحیح می کند .

ج3ـ در صورتی نذر زن از اموال خودش صحیح است که منافات با حق شوهر نداشته باشد .(منهاج الصالحین ،دارالصدیقیةالشهیدة،1426ه.ق ،اول ،ج2،ص406،م1551/استفتاء شفاهی از دفتر معظم له )

آیت...خامنه ای :سؤال آیا نذر زن باید با اجازه شوهر باشد ؟

ج1ـ انعقاد نذر زوجه در صورت حضور شوهر ،بنابر احتیاط واجب مشروط به اجازه ی زوج است .

ج2ـ اجازه بعدی ،مصحّح نذر مذکور نمی باشد .

ج3ـ اگر چه زوجه از تصرف در مال خود ممنوع نیست ولی نذر زن بدون اجازه ی شوهر اساساً منعقد    نمی شود .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت خویی(ره):ج1 نذر زن بدون اذن شوهر اشکال ندارد مخصوصاًاگر نذر در غیر مال باشد اما اگر نذر زن منافی با حق شوهر باشد اجازه لازم است .

ج2ـ تصحیح می کند .

ج3ـ در صورتی نذر زن از مال خودش صحیح است که با حق شوهر منافات نداشته باشد .(توضیح المسائل ،احیاء آثار الامام الخوئی ،1422ه.ق،دهم ،ص481،م2654،/استفتاء شفاهی از دفتر معظم له منهاج الصالحین ،مدینه1410ه.ق،ص309،م1551)

آیت...سیستانی: ج1ـ صحیح است مگر اینکه نذر مربوط به امور مالی باشد که در اینصورت بدون اذن یا اجازه ی او صحت ان محل اشکال است و از باب احتیاط باید به آن وفاءبشود .

ج2ـ کفایت می کند .

ج3ـ مورد اشکال همین است و اما اگر مربوط به مال نباشد اشکالی ندارد و اگر مربوط به مال شوهر باشد باطل است .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت...شبیری زنجانی:ج1ـ بنابر مشهور نذر زن با نهی شوهر بلکه بی اذن او صحیح نیست .

ج2ـ ظاهراً با اجازه ی بعدی صحیح میشود ولی بنابر احتیاط حتی در صورت نهی شوهر به نذر عمل شود

ج3ـ لازم است .(توضیح المسائل ،دفتر معظم له 1383،اول،ج2،ص274،م2653)

آیت...صافی گلپایگانی:ج1ـ اگر زن بدون اجازه ی شوهر نذر کند نذر او باطل است

ج2ـ نذر زن از مال خودش بدون اجازه ی شوهر صحیح نیست .(توضیح المسائل ،1377،هفدهم ،ص539،م2653،/جامع الاحکام ،حضرت معصومه چهارم ،ج1،ص223،797)

آیت ...فاضل لنکرانی: ج1ـ خیر نذر صحیح نیست .

ج2ـ خیر اجازه ی بعدی کفایت نمی کند .

ج3ـ بلی .

سؤال آیا نذر زن باید با اجازه شوهر باشد ؟

نذر زن اگر مزاحم حقوق شوهر باشد بی اجازه او باطل است و اگر مزاحم نباشد احتیاط واجب آن است که با اجازه او باشد خصوصاً در نذر مال گرچه مال متعلق به خود زن باشد . .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات/جامع المسائل ،یازدهم ،ج1،ص348،س1334)

آیت...گلپایگانی(ره):ج1ـ اگر شوهر از نذر زن جلوگیری کند یا زن بدون اجازه او نذر کند نذر او باطل استهر چند عمل به آن مانع از حق استمتاع نباشد .

ج3 ـ نذر زن بدون اجازه او صحیح نیست هر چند در مال خودش باشد (توضیح المسائل ،دار القرآن الکریم ،هفتادو چهارم ،1372،ص452،م2653،/هدایة العباد ،ج2،دار القرآن الکریم ،1417،ه.ق ،193،م6592،مجمع المسائل ،ج2،ص323،س917)

آیت...مکارم شیرازی :ج1ـ نذر زن اگر مزاحم حقوق شوهر باشد بی اجازه ی او باطل است و اگر مزاحم نباشد احتیاط مستحب آن است که با اجازه ی او باشد .

ج3ـ نذر زن از اموال خودش اگر منافات با حق شوهر نداشته باشد اشکالی ندارد .(توضیح المسائل ،هاتف،مشهد ،1376،ه.ق،هفدهم ،ص452،م2277،/با استفاده از استفتائات شفاهی از دفتر معظم له )

آیت...نوری همدانی : ج1ـ در صورتی که مزاحم حق شوهر باشد بی اجازه ی او باطل است .

ج3ـ اگر مزاحم حقوق شوهر نباشد و از مال خودش باشد احتیاج به اجازه ی شوهر ندارد .(هزار و یک مسأله فقهی مهدی موعود ،1383،چهارم ج1،ص227،س761،/توضیح المسائل ،مهدی موعود ،نوزدهم ،ص526،م2642)

آیت...وحید خراسانی:ج1ـ اگر نذر ز منافی با حق شوهر باشد بدون اذن شوهر نذر باطل است .

ج2ـ تصحیح می کند .

ج3ـ صحت نذر زن در مال خودش بدون اذن شوهر (در غیر حج یا زکات یا احسان به پدر و مادر یا صله رحم )محل اشکال است (یعنی بنابر احتیاط واجب صحیح نیست .)(توضیح المسائل ،باقر العلوم 1383،ششم،ص714،م2708،/منهاج الصالحین ،باقر العلوم 1385،پنجم،ص361،م1551،/استفتاء شفاهی از دفتر معظم له )






      

سوال :آیا میتوان در سفر نذر نمود که در همان سفر یا سفر دیگر روزه ای بگیرد یا نذر روزه ی در سفر حتماً باید در وطن باشد ؟

 آیت...اراکی(ره): در حضر می تواند روزه در سفر را نذر کند ولی در سفر بنابر احتیاط واجب نمی تواند روزه در سفر را نذر کند (استفتائات ،معروف ،1373،اول،ص158،س10)

آیت...بهجت(ره): در سفر هم میشود همانطور که در حضر جایز است .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت...تبریزی: در سفر می تواند نذر کند روزه ی در سفر را در وقتی که روزه گرفتن صحیح است مثلاً امروز نذر میکند فردا که روزه گرفتن جایز است روزه بگیرد .والله العالم (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت...خامنه ای : نذر آن در سفر مانعی ندارد .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات )

آیت...سیستانی:  می تواند در سفر نذر کند .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات )

آیت...شبیری زنجانی: لازم نیست قبل از سفر نذر کرده باشد بلکه چنانچه در همان سفر هم نذر کرده باشد که روزه مستحبی بگیرد باید به نذرش عمل کند .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت...صافی گلپایگانی: بنابر احتیاط واجب در (همان )سفر نمی تواند روزه نذر کند ولی در حضر می تواند روزه ی در سفر را نذر کند .

اگر در سفر نذر کند که در سفر دیگر روزه بگیرد صحیح است والله العالم (جامع الاحکام ،ج1،ص144،س516،)

آیت ...فاضل لنکرانی:  بنابر احتیاط واجب نذر باید در وطن باشد .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت...مکارم شیرازی : روزه در سفر در هر صورت جایز نیست هر چند نذر کرده باشد .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت...نوری همدانی :  نذر روزه ی در سفر لازم است که در وطن باشد .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)






      

سوال 1: آیا با داشتن روزه ی قضا ،می توان روزه نذر نمود ؟

*سؤال 2: بر فرض صحت نذر، آیا می توان ابتدا روزه ی نذری را گرفت ؟

آیت...تبریزی: نمی تواند نذر کند .(استفتائات جدید ،ج2،ص385،س1596،با استفاده از این سؤال و همین جزوه نذر در سفر)

آیت...خامنه ای : اگر نذر مطلق و غیر مقید به زمان باشد اشکال ندارد و بنابر احتیاط واجب اول روزه قضارا انجام دهد .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت...سیستانی:  ج1ـ اگر ایّام معینی را نذر نکند اشکال ندارد .و همچنین اگر معین باشد ولی وقت برای قضای روزه ماه رمضان که بر ذمه ی او است قبل از آن داشته باشد .

ج2ـ جایز نیست. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت...صافی گلپایگانی: کسیکه روزه قضا بر ذمه دارد می تواند نذر کند که روزه بگیرد و صحیح است .(جامع الاحکام ،ج1،ص139،س495،)

آیت ...فاضل لنکرانی: ج1ـ بلی مشروط به اینکه برای نذر زمانی را تعیین کند تا آن زمان بتواند روزه های واجب خود را بگیرد .

ج2ـ بلی.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات )

آیت...مکارم شیرازی : نذر در این مورد اشکال دارد .(استفتائات ،ج2،ص151،س436)






      

اگر فردی نذر نماید در مسجدالحرام و مسجدالنبی معتکف شود، ولی به هر دلیل از ادای نذر معذور باشد، تکلیف او چیست؟

حضرت آیةالله خامنه ای ؛ اگر نذر مقید به زمان خاصی بوده و در آن زمان، قدرت بر انجام نداشته، تکلیفی ندارد.

حضرت آیةالله بهجت(مدضله العالی)؛ اگر از عمل به نذر متعذّر باشد، ادای نذر واجب نیست.

حضرت آیةالله سیستانی(مدضله العالی)؛ اگر نذر مقیّد به زمان عذر بوده، باطل می شود و اگر مطلق بوده، در وقت امکان باید انجام دهد.

حضرت آیةالله صافی گلپایگانی(مدضله العالی)؛ اگر معذور باشد، تکلیفی ندارد.

حضرت آیةالله تبریزی(ره) چنانچه وقت انجام نذر معیّن بوده و در آن وقت شرعاً معذور از دخول در مسجد بوده، یا قهرهاً معذور بوده، عمل به نذر وجوبی ندارد.

حضرت آیةالله فاضل لنکرانی(ره) ؛ اگر معذور است و برای او مقدور نیست، تکلیفی ندارد و نذر او منحل می شود.

حضرت آیةالله مکارم شیرازی(مدضله العالی)؛اگر بتواند باید آن را بعداً قضا کند.

حضرت آیةالله نوری همدانی(مدضله العالی)؛چنانچه شرعاً معذور باشد، چیزی بر او نیست.

حضرت آیةالله شبیری زنجانی(مدضله العالی)؛ نذر وی صحیح نیست.

 






      

*سوال : شخصی بدین صورت با خدا عهد کرده است که : خدایا با تئ عهد میبندم تا سیر نشده ام ،دست از خوردن بردارم ،

الف)آیا این عهد صحیح است ؟

ب) در صورت صحت عهد ،آیا راهی برای خالی شدن ذمّه از این عهد وجود دارد ؟

آیت...خامنه ای : الف و ب )در فرض مذکور عهد منعقد شده و مخالفت با آن پس از انعقاد موجب کفاره است و با یک بار مخالفت ،عهد حنث شده و پس از آن وفاء به آن لازم نیست .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت...سیستانی:  ج ـ الف)صحیح است .

ج ـ ب)اگر پدر یا مادر جداً او را از این عمل نهی کنند در اینصورت می تواند مخالفت کند و دیگر ملزم نیست به عهد خود وفا کند .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات )






      
   1   2   3      >