سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4

آیا خوردن شیر همسر مباح است؟

آیت الله خامنه ای: فی نفسه اشکال ندارد

آیت الله وحید خراسانی: بنابر احتیاط واجب خوردن آن حلال نیست.

آیت الله سیستانی : بنابر احتیاط واجب بلعیدن آن جایز نیست , و در موارد احتیاط وجوبی می توانید به فقیه دیگری با رعایت تسلسل اعلمیت مراجعه کنید

 آیت الله فاضل لنکرانی : خوردن شیر همسر اشکال ندارد. 

آیت الله مکارم شیرازی : اشکالی ندارد .

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

اگر ماهی را از مغازه زنده بگیری و در یک ظرف آب در خانه نگهداری کنی تا چند ساعت بعد از آن برای پخت استفاده کنی اگر ماهی را از آن ظرف زنده در بیاوری و در بیرون جان دهد حلال است؟ اگر ماهی در داخل آب آن ظرف به دلیل کوچکی ظرف یا مناسب نبودن آب جان دهد چه حکمی دارد؟

آیت الله خامنه ای : در هر صورت اگر به قصد صید از آب بگیرد و خارج از آب بمیرد، خوردن آن حلال است و الا حرام است.

آیت الله مکارم شیرازی : اگر ماهی را زنده از آب بگیرند و بیرون آب جان دهد، پاک و حلال است، وتوجه داشته باشید ماهی که در ظرف بمیرد خوردن آن اشکالی ندارد اما اجتناب از چنین ماهی بهتر است

  آیت الله وحید خراسانی  اگر ماهى فلس دار را زنده از آب بگیرند و بیرون آب جان دهد پاک و خوردن آن حلال است ، و چنانچه در آب بمیرد پاک است ، ولى خوردن آن حرام مى باشد. مسح پا باید با رطوبت دستتان که در اثر وضو بوده انجام شود و اگر با رطوبت جلوی موی سر باشد مسح باطل است و وضو باطل می شود.

آیت الله سیستانی : اگر در بیرون آب بمیرد حلال است ولی داخل آب بمیرد حرام می شود

آیت الله فاضل  : اگر ماهی را زنده خریداری کنید و در آب بگذارید چنانچه زند ه از آب بیرون کند و در بیرون از آب بمیرد خوردن آن حلال است اما اگر به هر دلیلی در داخل ظرف آب بمیرد خوردن آن حرام می شود.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

ما برای صید ماهی تور ماهی گیری را یکی دو روز در آب می ندازیم و بعدش که بالا می آریم می بینیم بعضی از ماهی ها در آب و داحل تور مرده اند آیا خوردنش حرامه ؟

آیت الله خامنه ای : در فرض سؤال خوردن ماهى‌هایى که در آب مرده‌اند، حرام است.

آبت الله مکارم شیرازی: در صورتی که در تور مرده باشد حلال است.

آیت الله سیستانی : اگر داخل تور مرده باشند حلال هستند

آیت الله وحید خراسانی: اگر ماهی در تور ماهیگیر در آب بمیرد خوردنش حلال است.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

من برای مشکل زانو به پزشک مراجعه کردم و ایشان برای من قرصی تجویز کردند که در ترکیباتش خوک هم دیده میشه البته این دارو در داروخانه خریداری شده ، از لحاظ شرعی استفاده این دارو مشکل دارد؟ حتی اگر دکتر تجویز کرده باشه و لازم باشه ؟

آیت الله خامنه ای: در صورتی که اطمینان به مورد مذکور در سؤال داشته باشید جایز نیست مگر آنکه درمان منحصر به آن باشد و چاره‌ای جز مصرف آن نباشد.

آیت الله وحید خراسانی در فرض سوال خوردن آن حرام است و تجویز دکتر اثری ندارد . باید از دارویی استفاده کنید که در ترکیبات آن از چیزی که خوردن آن حرام است استفاده نشده باشد.

آیت الله سیستانی : چنانچه مضطر به درمان باشید و دوای آن منحصر به این قرصها باشد طبق نظر متخصص ، اشکال ندارد

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com  /






      

بنده چون سفر های خارجی دارم دو تا سوال در مورد خوردن از رستورانها دارم

1- در کشور های غیراسلامی همینکه بازار مسلمان ها باشه یا رستوران مختص مسلمین باشه کفایت میکنه یا شرط دیگه ای دارد ؟

2- در کشورهای اسلامی استفاده از غذا های گوشتی اشکال نداره و لازم به تحقیق و اینکه از دست مسلمان گرفتن شرطه ؟ چون در کشورهای اسلامی غیر مسلمان های هم سرمایه گذاری کردن و رستوران و ... دارند ؟ اگه شرط خاصی هست بفرمایید

3-در کشورهای اسلامی (‌حتی خودایران) رستورانهای با نام مثلا مکزیکی یا ایتالیایی وجود داره می شه بدون تحقیق استفاده کنیم

آیت الله خامنه ای : به هر حال اگر بازار مسلمین باشد و یا فروشنده مسلمان بوده و احراز شود رعایت تذکیه شرعى کرده و در اختیار مردم مسلمان قرار داده مانع ندارد.

آیت الله وحید خراسانی : گوشتی که در ممالک غیر اسلامی است یا از ممالک غیر اسلامی به ممالک اسلامی می آورند یا از دست کافر گرفته می شود ـ در صورتی که احراز نشود که آن کافر از دست مسلمان یا از بازار مسلمین گرفته است ـ هر چند که احتمال برود از حیوانی است که به دستور شرع کشته شده، خرید و فروش آن باطل است و خوردن آن حرام است.

و گوشتی که از بازار مسلمین گرفته شده خوردن آن حلال است و همچنین اگر در دست مسلمانی باشد که معامله مذکی کند مگر این که آن مسلمان از کافر گرفته و تحقیق نکرده باشد که از حیوانی است که به دستور شرع کشته شده یا نه که در این صورت خرید و فروش آن باطل است و خوردن آن حرام است.

آیت الله مکارم شیرازی  : 1و2و3ـ گوشت و پوست و پیه و چرمى که در بازار مسلمانان فروخته مى شود، یا مسلمانى براى انسان هدیه مى آورد پاک است، ولى اگر بدانند آن مسلمان از کافر گرفته و رسیدگى لازم را نکرده است، مستحبّ است از آن اجتناب شود، ولى خوردن آن حرام مى باشد.

آیت الله فاضل  : 1 – اگر غذا را از دست مسلمان بگیرید و بگوید حلال است کافی است مگر آنکه یقین بر خلافش داشته باشید .

2 – تحقیق لازم نیست مگر آن که آنها طبق مذهب اسلام ذبح نکنند و گوشت حرام بیاورند

3 – اگر اطمینان دارید که موارد اولیه گوشتی را از ایران و از بازار ایران تهیه می کند خوردن آن اشکال ندارد

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

  آیا خون داخل تخم­مرغ نجس است؟ آیا خوردن آن اشکال دارد یا نه؟

·   حضرت امام خمینی(ره)؛ نجس نیست، ولی به احتیاط واجب باید از خوردن آن اجتناب کند و اگر خون را با زرده به هم بزند که از بین برود؛ خوردن آن زرده هم مانعی ندارد.

·   حضرت آیةالله خویی(ره) ؛ بنابر احتیاط واجب از تخم­مرغی که ذره­ای خون در آن است باید اجتناب کرد، ولی اگر خون در زرده باشد تا پوست نازک آن پاره نشده، سفیده پاک است.

·   حضرت آیةالله تبریزی(ره) ؛ بنابر احتیاط واجب از تخم­مرغی که ذره­ای خون در آن است، باید اجتناب کرد، ولی اگر خون مثلاً در زرده باشد تا پوست نازک آن پاره نشده، سفیده پاک است.

·   حضرت آیةالله اراکی(ره)؛ بنابر احتیاط واجب از تخم­مرغی که ذره­ای خون در آن است باید اجتناب کرد، ولی اگر خون در زرده باشد تا پوست نازک روی آن پاره نشده، سفیده پاک است.

·     حضرت آیةالله سیستانی؛ احتیاط مستحب آن است که از زرده­ی تخم­مرغی که ذره­ای خون در آن باشد، اجتناب شود.

·   حضرت آیةالله بهجت؛ از خونی که در تخم­مرغ می­باشد بنا براحتیاط باید اجتناب کرد، ولی اگر خون در زرده باشد، سفیده پاک است و اگر در سفیده باشد، زرده پاک است.

·     حضرت آیةالله خامنه­ای؛ محکوم به طهارت است، ولی خوردن آن حرام است.

·   حضرت آیةالله شبیری زنجانی؛ بنابر احتیاط واجب از تخم­مرغی که ذره­ای خون در آن است، باید اجتناب کرد، ولی اگر خون در زرده باشد تا پوست نازک آن پاره نشده، سفیده پاک است.

·   حضرت آیةالله صافی گلپایگانی؛ بنابر احتیاط واجب از تخم­مرغی که ذره­ای خون در آن است، باید اجتناب کرد، ولی اگر خون در زرده باشد تا پوست نازک آن پاره نشده، سفیده پاک است.

·     حضرت آیةالله فاضل لنکرانی(ره)؛ نجس نیست و احتیاط مستحب آن است که از آن اجتناب شود.

·   حضرت آیةالله گلپایگانی(ره)؛ احتیاط واجب در اجتناب است، ولی اگر خون در زرده باشد تا پوسته نازک روی آن پاره نشده، سفیده پاک است.

·     حضرت آیةالله مکارم شیرازی؛ خونی که در تخم­مرغ است، نجس است بنابر احتیاط واجب. و خوردن آن نیز حرام است.

·   حضرت آیةالله نوری همدانی؛ بنابر احتیاط واجب نجس است، ولی اگر در میان پرده­ی رقیقی است و آن پرده­ی رقیق پاره نشده است، اجزای تخم­مرغ را نجس نمی­کند.

·     حضرت آیةالله وحید خراسانی؛ خوردن آن حرام و بنابر احتیاط [واجب] محکوم به نجاست است.






      

سوال : ا- خوردن چمبه(چوب) انگور چه حکمی دارد؟ در آب انگور چطور؟ اگر در انگور باشد و آب انگور را بگیریم خوردن آب انگور چه حکمی پیدا می کند؟

آیت الله خامنه ای : فی نفسه مانعى ندارد ولى اگر به نحوى شود که انگور جوش بیاید پیش از آن که ثلثان (دو سوّم) شود خوردن آن جایز نیست

آیت الله وحید خراسانی :‌ 1- به خودی خود مانعی ندارد. 2- چنانچه آب انگوری باشد که به جوش نیامده باشد و شراب هم نشده باشد ، مانعی ندارد .

 آیت الله مکارم شیرازی : اگر خوشه هم مستهلک شود قابل خوردن است و نجس نمی شود.

آیت الله سیستانی : اشکال نداره