سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4

* اگر خانمی به عنوان مبلّغه برای حج اعزام شود؛ ولی همسرش به عللی مانع رفتن او شود، آیا او مستطیع بوده و حج برای او استقرار می‌یابد؟

آیت‌الله تبریزی(قدس ره)؛ بر زوجة مذکور حج واجب نیست و تا مادامی که زوج بر زوجه‌اش ایمن نیست می‌تواند او را از سفر منع کند.
آیت‌الله سیستانی(مد)؛ اگر خود خانم بیم و نگرانی دارد، حج بر او واجب نیست.
آیت‌الله شبیری زنجانی(مد)؛ اگر خود خانم احساس می‌کند که می‌تواند اعمال و مناسک حج را بدون مشکله انجام دهد، مستطیع است و ممانعت شوهر به خودی خود مانع استطاعت نیست. البته گاه زن قادر به مخالفت با شوهر نبوده یا مخالفت با شوهر برای وی حرجی بوده که در این دو صورت مستطیع نمی‌باشد.
آیت‌الله فاضل لنکرانی(قدس ره)؛ در فرض سؤال که شوهر مانع از رفتن او شده است، حج بر او مستقر نشده است؛ بلی اگر در آینده استطاعت پیدا کرد حج به جا آورد.
آیت‌الله مکارم شیرازی(مد)؛ هرگاه به طور جدی مانع از رفتن او شود و او نمی‌تواند مخالفت کند، واجب‌الحج نمی‌شود.
آیت‌الله نوری همدانی(مد)؛ در فرض سؤال حج وی صحیح است و به عنوان حجت‌الاسلام محسوب می‌شود، گرچه معصیت کرده است.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 

 






      

*سؤال : اداره آموزش وپرورش برای معلمان صندوقی به نام «رفاه معلم »تأسیس کرده است . بر این اساس قراردادی با معلمان بسته میشود و آنها هر ماه در صورت تمایل مقداری از حقوق خود را به صندوق واریز مینمایند تا در مواقع نیاز ،سه برابر موجودی خود وام بدون بهره با یک در صد کارمزد دریافت نمایند. سپس هر ماه با توجه به مقدار حقوق و وام دریافتی ، اقساط آن را می پردازند و بعد از اتمام اقساط باید چهار ماه بگذرد تا بتوانند مجدداً وام بگیرند (البته اصل  پول در صندوق محفوظ است ) با توجه به فرض سؤال:

*سؤال1 ـ حکم گرفتن این وام ها چگونه است ؟آیا ربا محسوب می شود ؟

*سؤال2ـ در صورت عدم جواز ، شخصی تاکنون دو بار وام گرفته و یک بار با آن وام برای حج ثبت نام کرده است . و در حال حاضر وظیفه ی او چیست ؟

آیت...بهجت : اگر شرط شود یا مبنِّیاً علیه باشد زیادی حکمی و در حکم ربا  است والاّّ اشکالی ندارد و اگر کارمزدی  دریافت می شود با کالا ئی ولو کم بها معامله به شرط وام شود بی اشکال است و چون دیون پرداخت شده است  ثبت نام صحیح است. ( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت ا... خامنه ای : دریافت و پس انداز مبالغ مذکور در چارچوب مقررات شرعی برای عضو شدن و ایجاد توان پرداخت وام به اعضاء و نیز دریافت مبلغی به عنوان کارمزد (در صورتی که واقعاً مزد کار باشد ) بلامانع است . ( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت ا... سیستانی: ج1ـ کارمزد همان سود و بهره است پس وام یاد شده قرض ربوی محسوب میشود

ج2ـ فعلاً نسبت به گذشته وظیفه ای ندارد . ( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت ا ... صافی گلپایگانی :ج1ـ وام به نحو مذکور ربوی و حرام است . واله العالم 

ج2ـ شخص مذکور آنچه را که به عنوان کارمزد داده بر گیرندگان واقعاً حلال کند و دیگر از این قبیل وامها نگیرد . واله العالم  . ( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : گرفتن وام مانعی ندارد . البته صندو ق تنها حق دارد بمقدار مخارج واقعی خود کارمزد بگیرد و زائد بر آن ربا و حرام است.

ج2ـ وظیفه ای ندارد . البته اگر برای حج ثبت نام کرده است و اقساط آنرا قبل از تشرف به حج پرداخته و سال بر آن گذشته خمس دارد . ( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

مکارم شیرازی : هر گاه شرط مذکور برای اعطای تسهیلات بیشتر به سایر متقاضیان وام باشد نه صاحبان صندوق اشکالی ندارد ( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت ا... نوری همدانی:چنانچه پول را به عنوان اعتبار سپرده گذاری کرده است و کارمزد هم در حدّ متعارف باشد ، آن وام اشکال ندارد . ( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

 http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

*سوال : با وجود نوارهای جدیدی که داخل مهبل قرار میگیرد و از خروج خون کاملا جلوگیری می کند تا بدین وسیله وجوب تحفظ رعایت شود؛ با توجه به این مساله ، حکم موارد ذیل را بیان فرمائید:

·         الف : ملاک در اختبار ، وارسی ظاهر و خارج فضای فرج است یا باید نوار را خارج نمود؟

·         ب : در صورت حکم به خروج نوار، آیا طهارت به هم خورده و غسل تکرار می شود؟

·         ج : آیا اختبار در بین طواف و نماز طواف واجب است؟ آیا اختبار بین نماز ظهر یا عصر و طواف یا نماز طواف واجب است؟

·         د : آیا مستحاضه ی کثیره و متوسط با غسل صلاتی می تواند طواف و نماز طواف را به جا آورد؟

·         و : آیا با وجود امکان غسل در نزدیکی مسجد الحرام می تواند غسل را در هتلی که با حرم فاصله دارد انجام دهد؟ اگر بین اختبار و طواف یا نماز طواف (به علت طولانی شدن راه) فاصله بیفتد، آیا مجددا اختبار واجب است؟

آیت ا... بهجت :

ج الف و ب: در موقع نماز باید نوار را خارج کند و نوار و خود را وارسی کند و طبق انواع استحاضه عمل کند و نوارهای جدید ، حکم همان پنبه را دارد که در رساله آمده.

ج: بله،واجب است.

بله،اختبار واجب است.

د: خیر ؛ باید برای طواف و نماز آن باز غسل کند.

و: اگر از زمان غسل در هتل تا وقت طواف باز خونی ولو در باطن می آید باید در نزدیکی مسجد، غسل کند.

بله، با تمکن واجب است.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 آیت ا... تبریزی :

الف: برای اختبار باید نوار را خارج نماید.

ب: با وجود خون ولو در باطن فرج باید اعمال مستحاضه انجام شود و خروج نوار موضوعیت ندارد.

ج: مستحاضه اگر احتمال تبدل حالت خود را بدهد باید اختبار کند و اختبار قبل از نماز یا طواف در این فرض لازم است و بعد از طواف و قبل از نماز طواف هم بنابر احتیاط واجب در فرض احتمال تبدل اختبار واجب است.

د: احتیاط این است که مستحاضه کثیره و متوسطه قبل از طواف غسل را اعاده کند و وضو هم باید بگیرد بلکه احتیاط واجب این است که مستحاضه کثیره برای نماز طواف غسل و وضو را اعاده کند ولی متوسطه برای نماز طواف فقط وضوء را بنابر احتیاط واجب اعاده می کند.

و:اگر بتوانند در نزدیکی حرم غسل کنند که بین غسل و طواف و یا نماز طواف فاصله زیادی نشود این کار متعین است و در فرض عدم تمکن بنابر احتیاط واجب نزدیکی حرم تیمم هم بنمایند و در فرض احتمال تبدل حالت هم اختبار نمایند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خامنه ای : الف: ملاک در اختبار ، وارسی کردن داخل فرج می باشد.

ب: اگر خون استحاضه در باطن باشد و بیرون نیاید، وضو و غسل باطل نمی شود.

ج: در صورت یقین به خارج نشدن خون ، اختبار لازم نیست و گرنه بنابر احتیاط واجب اختبار و وارسی لازم است.

اختبار ، بعد از دخول وقت نماز و یا در زمانی که بنای طواف دارد، یا بنای خواندن نماز طواف دارد و پیش از دخول در نماز و یا طواف و نماز طواف واجب است که حالت خود را بداند تا وظیفه ی شرعی خود را که آیا غسل است یا می تواند به وضو اکتفا کند، تشخیص دهد و به وظیفه عمل کند و اگر حالت خود را می داند ، اختبار موضوعیت ندارد و لازم نیست.

د: اگر استحاضه ادامه دارد بنابر احتیاط واجب غسل برای هر کدام از طواف و نماز طواف لازم است.

و: اگر خون قطع نشود زن مستحاضه باید بعد از وضو و غسل مبادرت به عمل نماید بنابر این اگر با رفتن به منزل نتواند به طواف و نماز طواف مبادرت کند، نزدیک مسجد الحرام غسل نماید و وضو بگیرد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا.. سیستانی : الف:‌ باید نوار را خارج نمود

ب: ملاک بودن خون در باطن فرج است.

ج: اگر احتمال تبدل حالت خود را می دهد باید اختبار کند.

د: مستحاضه ی کثیره بنابر احتیاط واجب باید برای طواف و نماز طواف غسل بکند و نیاز به غسل مستقل برای نماز ندارد و متوسطه برای هر کدام از طواف و نماز طواف وضو بگیرد و غسل متوسطه قبل از نماز صبح کافیست.

و: اگر ممکن باشد قبل از فوت موالات غسل بکنند ولو نزدیکی حرم این کار متعین است و اگر احتمال تبدل حالت بدهد اختبار واجب است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا.. شبیری زنجانی : الف: وارسی فضای خارج فرج کافی نیست ، بلکه باید فضای داخلی هم وارسی شود.

ب: در صورتی که در فضای داخلی و خارجی فرج ،‌خون نباشد تکرار وظیفه مستحاضه لازم نیست و اگر در فضای داخلی هم خون باشد تکرار وظیفه مستحاضه لازم است.

ج: در صورتی که بین طواف و نماز طواف فاصله قابل توجهی صورت نگرفته باشد تکرار وظیفه مستحاضه همچون اختبار لازم نیست و اگر چنین فاصله ای بیفتد تکرار لازم است مگر آن که اطمینان داشته باشد که در این فاصله خونی نیامده است. انجام وظایف مستحاضه برای نمازهای روزانه کافی نیست، بلکه باید برای طواف یا نماز طواف هم این وظایف از جمله اختبار تکرار شود مگر اطمینان داشته باشد که در این فاصله خونی نیامده است.

د: باید برای طواف و نماز طواف هم وظایف مستحاضه تکرار شود،‌لازم به ذکر است که وظیفه مستحاضه متوسطه بنابر اقوی همان وظیفه مستحاضه قلیله است.

و: بین غسل مستحاضه و طواف نباید فاصله قابل توجهی بیفتد و لذا باید در نزدیکی مسجد الحرام غسل کرد و اگر فاصله قابل توجهی بیفتد تکرار وظائف مستحاضه لازم است مگر اطمینان داشته باشد که در این فاصله خونی نیامده است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... صافی گلپایگانی : الف: ملاک اختبار وارسی داخل رحم است

ب: اگر با خروج نوار همراه نوار خون خارج شود احکام آن مترتب است.

ج: با احتمال تغییر حالت استحاضه اختبار بین طواف و نماز طواف واجب و همچنین بین ظهر و عصر واجب است بلی با یقین بعدم تغییر حالت واجب نیست.

د: نمیتواند.

و: با امکان غسل در نزدیکی مسجد الحرام غسل را در هتل انجام ندهد و در نزدیکی مسجد الحرام انجام دهد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : الف: ملاک در اختبار بررسی داخل مجرا است.

ب: اگر داخل مجرا خون وجود داشته باشد و در حد کثیره یا متوسطه باشد حتی اگر خارج هم نشود باید غسل انجام شود. واگر خارج شود علاوه بر غسل باید موضع نجس را هم تطهیر کند.

ج: اگر احتمال بدهند که نحوه ی خون تغییر کرده است و وظیفه ی شرعی عوض شده است باید اختبار شود و الا لازم نیست.

د: بنابر احتیاط واجب باید برای طواف و نماز آن غسل یک غسل انجام دهد و اکتفا به اغسال یومیه نمی شود.

و: خیر باید در نزدیکترین محل غسل کند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... مکارم شیرازی : ج.الف: معیار وضع محل است با پنبه های معمولی که اگر خون از آن عبور کند و به خارج برسد 3 غسل در شبانه روز برای نمازها واجب میشود نه بیشتر.

ج.ب: از جواب بالا معلوم شد.

ج.ج: هر گاه سه غسل خود را بجا آورد برای طواف ها و نماز طواف نیازی به اختبار و غسل نیست.

ج.د:‌ آری می تواند ولی ما معتقدیم مستحاضه دو قسم بیشتر ندارد قلیله و کثیره و متوسطه ملحق به قلیله است.

ج.و: از جواب های بالا معلوم شد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... نوری همدانی : الف: باید نوار را خارج کرد

ب:‌طهارت بهم میخورد و باید بر اساس این که چه نوع استحاضه ای میباشد وظیفه خود را انجام دهد.

ج: بلی واجب است.

واجب است.

د: خیر مگر این که خون قطع شده باشد.

و: در فرض سوال خیر وباید نزدیک مسجد غسل نماید. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... وحید خراسانی : الف: اختبار لازم است.

ب: بله با لحاظ آلودگی موجود حسب وظیفه از نوع استحاضه عمل کند.

ج: بله

د: بله می تواند مگر آن که بعد از نمازی که برایش غسل کرده ، خون ببیند که در این صورت غسل بنا بر احتیاط واجب است.

و: نزدیکی حرم غسل کند.(استفتاء شفاهی از دفتر معظم له)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

 *سوال 1 : ولی چگونه میتواند بچه غیر ممیّز را محرم کند؟

*سوال 2 : منظور از ولیّ چه کسی می باشد؟

امام خمینی (ره): ج1- مستحب است ولیّ طفل غیر ممیّز خود را محرم کند، به او لباس احرام بپوشاند و نیت کند که این طفل را محرم می کنم برای حج، یا این طفل را متعتمر می کنم ( عمره می بندم) به عمره ی تمتع و اگر می شود تلبیه را به او تلقین کند والا ّخودش به جای او بگوید. ولیّ باید بعد از احرام طفل ، او را از محرمات احرام باز دارد، و اگر (طفل) ممیّز نیست خود ولی او را از محرمات حفظ کند.

ج2-بعید نیست که ولیِّ در این امر کسی باشد که کفیل بچه و نگهدار اوست، اگرچه ولیّ شرعی نباشد. ( مناسک محشی ،ص21و22،م8،و9و10)

آیت ا... اراکی : ج1-مستحب است ولیّ، طفل غیر ممیّز خود را محرم کند، به او لباس احرام بپوشاند و نیت کند که این طفل را محرم می کنم برای حج یا این طفل را متعتمر می کنم ( عمره می بندم) به عمره ی تمتع و اگر می شود تلبیه را به او تلقین کند والا ّخودش به جای او بگوید. ولی ّباید بعد از احرام طفل ، او را از محرمات احرام باز دارد، و اگر (طفل) ممیّز نیست خود ولی اّ،و را از محرمات حفظ کند

ج2ـمنظور ولیّ شرعی است و در غیر ولیّ شرعی محل اشکال است. بله جایز است احجاج غیر ولیّ با اذن ولی( مناسک محشی ،ص21و22،م8،9و10پاورقی3استفتائات ،ص89،م8)

آیت ا... بهجت: ج1ـ اگر غیر ممیّز باشد ولیّ او ، احرام ودیگر اعمال او را بر عهده میگیرد ، لباسهای احرام را به او میپوشاند ، و اگر خود طفل بتواند، هرچند با ر تلقین ؛ تلبیه می گوید وگرنه ولی او ّ به جای او تلبیه می گوید، و او را از محرمات احرام باز میدارد .(مناسک حج و عمره ،ص93،م315).

ج2ـ ولیّ در این مقام عبارت است از ،ولیّ در مال ، مثل اب و جدّ ابی و وصیّ ایشان ، حاکم و امین حاکم .و ولایت مادر در احرام طفل و سایر اعمال حج خالی از وجه نیست .(مناسک محشی ،ص21،م9،پاورقی3)

آیت ا... تبریزی:  ج1ـ مستحب است ولیّ، طفل غیّر ممیّزخود را( خواه پسر باشد خواه دختر) محرم نماید ، به این معنی که جامه های احرام را به او پوشانده و او را وادار به گفتن تلبیه نماید، وتلبیه را به او تلقین کند اگر قابل تلقین باشد. به این معنی که بتواند هر چه را به او بگویند بازگو نماید والّا خود به جای او تلبیه بگوید .و از آنچه اجتنابش بر محرم لازم است او را با ز دارد و از آن اجتناب دهد . و جایز است کندن رخت او را تا رسیدن به «فخ» تاخیر بیندازد ، اگر راهش از آن طرف باشد، و او را وادارد که آنچه از اعمال حج را می تواند به جا آورد و آنچه نمی تواند خود به نیابت او به جا آورد . ( مناسک حج ، ص8،م7)

ج2ـ مقصود کسی است که امر او را به عهده دارد بویژه اگر با اجازه ی ولیّ شرعی او باشد .( استفتائات جدید حج ،ج1، ص14،س26)

 آیت ا...خامنه ای ج1ـمستحب است ولیّ، طفل غیر ممیز خود را محرم کند ،به او لبا س احرام بپوشاند و نیت کند که این طفل را محرم میکنم برای حج ،یا این طفل را معتمر می کنم (عمره میبندم) به عمره تمتع و اگر میشود تلبیه را به او تلقین کند والاّ خودش به جای او بگوید.ولی ّ باید بعد از احرام طفل ، اورا از محرمات احرام باز دارد ، و اگر طفل ممیّز نیست خود ولیّ، او را از محرمات حفظ کند .

ج2ـ بعید نیست که ولیّدر این امر کسی باشد که کفیل بچه و نگهدار اوست ، اگرچه ولی ّشرعی نباشد . (مناسک محشی ،ص21و22،م8و9و10)

 آیت ا..خویی: ج1ـ مستحب است ولیّ طفل غیر ممیز (خواه پسر باشد خواه دختر ) ،او را محرم نماید، به این  معنی که جامه های احرام را به او پوشانده و او را وادار به تلبیه گفتن نماید و تلبیه را به او تلقبن کند،اگر قابل تلقین باشد ، به این معنی که بتواند هر چه به او بگویند بگوید، والا ّخود به جای او تلبیه بگوید و باز دارد او را از آنچه بر محرم لازم است از آن  اجتناب نماید . و جایز است کندن رخت او را تا رسیدن به «فخ»تاخیر بیندازد، اگر راهش از آن طرف باشد . و او را وا دارد که آنچه از اعمال حج را می تواند به جا آورد ، و آنچه نمی تواند خود به نیابت او به جا آورد. (مناسک حج ،ص12،م7).

ج2ـ بعید نیست که ولیّ در این امر کسی باشد که کفیل بچه و نگهدار اوست ، اگرچه ولی ّشرعی نباشد، در صورتی که مستلزم تصرف در اموال طفل نباشد والا ّاذن ولی شرعی لازم است (مناسک محشی ،ص21،م9)

آیت ا...سیستانی:ج1ـ مستحب است ولیّ ، طفل غیر ممیز را (خواه پسر باشد خواه دختر ) حج دهد، بدین ترتیب  که جامه های احرام را به او پوشانده و او را وادار به تلبیه گفتن نماید و تلبیه را به او تلقبن کند ـ اگر قابل تلقین باشد ، به این معنی که بتواند هر چه به او بگویند بگوید، والا خود به جای او تلبیه بگوید ـ و او را باز دارد از آنچه بر محرم لازم است از آن  اجتناب نماید . و جایز است کندن لباس دوخته شده او را  وـ آنچه در حکم آن است ـ تا رسیدن به «فخ » تاخیر بیندازد ،اگر راهش از آن طرف باشد و او را ملزم نماید به انجام اعمالی که قدرت بر انجام آن دارد، و آنچه نمی تواند خود به نیابت از او به جا آورد .(مناسک حج ،ص12،م8)

 ج2ـ ولیّ طفل در این امر کسی است که حق حضانت و سرپرستی او را دارد ،چه پدر و مادر او باشند چه غیر آنها.(مناسک محشی ،ص221،م9،پاورقی3)

 آیت ا...صافی گلپایگانی: ج1ـ مستحب است ولیّ، طفل غیر ممیز خود را محرم کند ،به او لبا س احرام بپوشاند و نیت کند که این طفل را محرم میکنم برای حج ،یا این طفل را معتمر می کنم (عمره میبندم) به عمره تمتع و اگر میشود تلبیه را به او تلقین کند، والاّ خودش به جای او بگوید.ولی ّ باید بعد از احرام طفل ، اورا از محرمات احرام باز دارد ، و اگر طفل ممیِّز نیست خود ولیّ، او را از محرمات حفظ کند .

ج2ـ قدر متیقن از ولیّ در این امر نسبت به بچه غیر ممیز،ولیّ شرعی است ؛ مانند پدر، جدّیا وصیّ یکی از آن دو ، و همچنین حاکم و امین از طرف حاکم و یا وکیل یکی از آنها ، و اما غیر ولی شرعی مانند عمو و دایی و برادر محل اشکال است،اگر چه کفیل و نگهدار بچه باشد ؛لکن مادر در این مورد ملحق به ولی شرعی است زیرا نسبت به او دلیل خاصی داریم ( مناسک محشی ، ص21و22،م8،9و10پاورقی 3)

آیت ا...فاضل لنکرانی:ج1ـمستحب است ولیّ ، کودک غیر ممیز خود را محرم کند، یعنی اگر کودک پسر است او را از لباس دوخته برهنه کند و لباس احرام به او بپوشاند و اگر دختر است در همان لباسی که پوشیده او را محرم کند و نیت کند :«این کودک را به عمره مفرده یا غیر آن محرم میکنم قربةً الی الله »سپس اگر کودک می تواند تلبیه را اگر چه با تلقین بگوید ،والاّ ولیّ به جای او تلبیه بگوید.

ج2ـمقصود از ولیّ در این امر ولیّ شرعی میباشد و در این مورد مادر کودک ملحق بهولی شرعی است (مناسک حج ،ص33و34،م37و39)

 آیت ا...گلپایگانی(ره):ج1ـ برای ولیّ محرم کردن کودک غیر ممیز خود ، مستحب است و کیفیت محرم کردن کودک بدین گونه می باشد که:ولیّ دو لباس احرام را به او بپو شاند و بگوید : خداوندا این ـ کودک را محرم کردم وبه احرام ...، از او بخواهد که لبیک ها ی واجب را بگوید، صورتی که قادر نیست ، او را تلقین نماید واگر با تلقین هم نمی تواند ،خودش از طرف او لبیک هارا بگوید ،اورا از تروک احرام باز دارد .

 ج2ـ قدر متیقن از ولیّ، در این امر نسبت به بچه ی  غیر ممیز ولیّ شرعی است که پدر ،پدر پدر ، وصیّ آن دو ، وحاکم شرع ، نماینده ی او، و وکیل هر یک از اینهاست و صدق ولیّ در غیر مورد اینها مثل :عمو ،دایی وبرادر ، گرچه تکفّل کودک را به عهده گیرند مشکل است ،بلی در باره محرم کردن کودک توسط مادر ،به خاطر وجود نص ّ خاص اشکالی نیست .(آداب و احکام حج ص16،17،18م7و9)

 آیت ا... مکارم شیرازی: ج1ـ مستحب است ولیّ، طفل غیر ممیز خود را محرم کند ،به او لبا س احرام بپوشاند و نیت کند که این طفل را محرم میکنم برای حج ،یا این طفل را معتمر می کنم (عمره میبندم) به عمره تمتع و اگر میشود تلبیه را به او تلقین کند والا خودش به جای او بگوید.ولی ّ باید بعد از احرام طفل ، اورا از محرمات احرام باز دارد ، و اگر طفل ممیز نیست خود ولیّ، او را از محرمات حفظ کند . 

ج2ـ بعید نیست که ولیّ در این امر کسی باشد که کفیل بچه و نگهدار اوست اگر چه ولیِّ شرعی نباشد ولی  به اذن ولیّ شرعی انجام می دهد .( مناسک محشی ،ص21و22،م8و9و10،پاورقی3)

آیت ا...نوری همدانی: ج1ـ مستحب است ولیّ کودک غیر ممیز خود را محرم کند ،یعنی لباس احرام به او بپوشاند و به نیت انجام عمره اگر میشود تلبیه را به او تلقین کند و گرنه خودش به جای  او بگوید.و او را از احرام باز دارد .و اگر ممیز نیست رعایت محرمات احرام او بر عهده ی ولیّ است .

ج2ـ مقصود از ولی ، در این امر ولی شرعی میباشد ( احکام عمره مفرده به اضمام استفتائات جدید، ص14،م31،32و33)

آیت ا... وحید خراسانی: ج1ـ مستحب است ولیّ، بچه ی غیر ممیز را ـ پسر باشد یا دختر ـ محرم نماید به این که دو جامه ی احرام  را به او بپوشاند ، به او امر کند تلبیه را بگوید و اگر قابل برای تلقین باشد تلبیه را به او تلقین نماید ، و گرنه خودش از طرف او تلبیه بگوید ، و او را از آنچه بر محرم اجتناب از آن واجب است باز دارد و در صورتی که مسیر رفتن آنها  به مکه از «فخ» می گذرد جایز است کندن لباسهای دوخته ی او را تا رسیدن  به آنجا تاخیر اندازد . و او را وا دارد که آنچه از اعمال حج را میتواند به جا آورد و آنچه نمی تواند خود به نیابت او به جا آورد.

ج2ـ ولیّ :کسی که از جهت شرعی صاحب اختیار است و اقوی آن ا ست که مادر ملحق به ولیّ ّّشرعی است . (مناسک حج ص،15،16و17،م7و9وص352)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

.1 یکى از واجباتِ احرام، پوشیدنِ دو جامه احرام، یکى «لنگ» و دیگرى «ردأ» است که باید به دوش بیندازد، که این در مورد مردان اتفاقى است؛ و اما براى بانوان، بیشترِ فقها فرموده‏اند؛ زن مى‏تواند در لباس خودش به هر نحو هست محرم شود.(1)

.2 پوشیدن سر در حال احرام بر مردان حرام است به خلاف زن‏ها.(2)

.3 پوشیدنِ صورت در حال احرام براى مردها جایز است؛ ولى بر زن‏ها حرام است.(3)

.4 استظلال(4) در حال احرام؛ بر مردان در مسیر راه، حرام است؛ ولى بر زن‏ها جایز است.(5)

.5 در صحّتِ طواف مرد شرط است که باید ختنه شده باشد، به خلاف زن که در صحت طوافش (خفض) شرط نیست.(6)

.6 در مِنى‏ براى مردى که سفر اولش نباشد روز عید (قربان) مخیّر است تقصیر نماید یا حلق کند؛ یعنى سرش را بتراشد؛ ولى زن باید تقصیر کند؛ یعنى قدرى از مو یا ناخنِ خود را بگیرد.(7)

پى‏نوشت‏ها:

1- مناسک حج با حاشیه 14 مرجع، واجبات احرام، مسأله 269 و 277 و محرمات احرام «ششم» و مسأله 353.

2- همان، محرمات احرام «هفدهم».

3- همان، محرمات احرام «هجدهم».

4- استظلال: سایه قرار دادن بالاى سر خود ، زیر سایه رفتن.

5- مناسک حج باحاشیه 14 مرجع، محرمات احرام «نوزدهم».

6- همان، واجبات طواف «چهارم».

7- همان، واجبات مِنى‏ «تقصیر».

 http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

اگر همان زمان حج تمتع وموقع قربانی گوسفند شد،حاجی به اقوامش در ایران تماس بگیردوانها به وکالت او در ایران گوسفندی را ذبح کنندصحیح است؟

آیت الله خامنه ای : جایز نیست و باید در همان محل مخصوص قربانی نماید.

آیت الله وحید خراسانی : خیر صحیح نیست باید خودش در همان جا قربانی کند

پنجمین واجب حجّ، قربانى کردن گوسفند یا گاو یا شتر در منى است، و معتبر است این عمل را به قصد قربانى کردن در حجّ و براى تقرّب به خداوند متعال انجام دهد، و معتبر است آن را در روز انجام دهد، و قربانى کردن در شب کفایت نمى کند اگرچه جاهل باشد.

بلى، براى خائف ـ کسى که مى ترسد در روز قربانى کند ـ قربانى کردن در شب جایز است، و واجب است قربانى کردن بعد از رمى جمره عقبه باشد، ولى چنانچه از روى جهل یا فراموشى پیش از رمى قربانى نماید صحیح است.

و واجب است ذبح یا نحر در منى باشد، و در صورتى که تا آخر روزهاى تشریق، روز یازدهم و دوازدهم و سیزدهم، نتواند ـ اگرچه به جهت تقیّه ـ در منى قربانى کند، یا قربانى کردن در آن جا براى او حرجى باشد، بنابر احتیاط واجب در «وادى محسَّر» قربانى کند، و همچنین احتیاط واجب آن است که اگر از این هم متمکّن نباشد در مکّه قربانى کند، و اگر از این هم متمکّن نباشد یا حرجى باشد مى تواند در هر جاى حرم که بخواهد قربانى کند. 

آیت الله مکارم شیرازی : در شرایط فعلی که مسؤولین حج می گویند گوشت قربانی ها توسّط دستگاههای خنک کننده مجهّز نگهداری و سپس به دست نیازمندان می رسد (ولی تمام قربانی ها در خارج از منی صورت می گیرد) حجّاج محترم مخیّرند آنجا قربانی کنند یا پول قربانی را کنار گذاشته و بقیّ? اعمال را بجا آورند و در بازگشت در ماه ذی الحجه در وطنشان قربانی نمایند یا هماهنگی کنند که در روز عید در وطن برای آنها قربانی شود سپس تقصیر کنند. 

آیت الله سیستانی : کافی نیست

آیت الله نوری همدانی : در فرض سئوال صحیح نیست و قربانی باید در منی (وادی محصر) ذبح شود

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      
<   <<   6   7   8   9   10