*سوال 1 : ولی چگونه میتواند بچه غیر ممیّز را محرم کند؟

*سوال 2 : منظور از ولیّ چه کسی می باشد؟

امام خمینی (ره): ج1- مستحب است ولیّ طفل غیر ممیّز خود را محرم کند، به او لباس احرام بپوشاند و نیت کند که این طفل را محرم می کنم برای حج، یا این طفل را متعتمر می کنم ( عمره می بندم) به عمره ی تمتع و اگر می شود تلبیه را به او تلقین کند والا ّخودش به جای او بگوید. ولیّ باید بعد از احرام طفل ، او را از محرمات احرام باز دارد، و اگر (طفل) ممیّز نیست خود ولی او را از محرمات حفظ کند.

ج2-بعید نیست که ولیِّ در این امر کسی باشد که کفیل بچه و نگهدار اوست، اگرچه ولیّ شرعی نباشد. ( مناسک محشی ،ص21و22،م8،و9و10)

آیت ا... اراکی : ج1-مستحب است ولیّ، طفل غیر ممیّز خود را محرم کند، به او لباس احرام بپوشاند و نیت کند که این طفل را محرم می کنم برای حج یا این طفل را متعتمر می کنم ( عمره می بندم) به عمره ی تمتع و اگر می شود تلبیه را به او تلقین کند والا ّخودش به جای او بگوید. ولی ّباید بعد از احرام طفل ، او را از محرمات احرام باز دارد، و اگر (طفل) ممیّز نیست خود ولی اّ،و را از محرمات حفظ کند

ج2ـمنظور ولیّ شرعی است و در غیر ولیّ شرعی محل اشکال است. بله جایز است احجاج غیر ولیّ با اذن ولی( مناسک محشی ،ص21و22،م8،9و10پاورقی3استفتائات ،ص89،م8)

آیت ا... بهجت: ج1ـ اگر غیر ممیّز باشد ولیّ او ، احرام ودیگر اعمال او را بر عهده میگیرد ، لباسهای احرام را به او میپوشاند ، و اگر خود طفل بتواند، هرچند با ر تلقین ؛ تلبیه می گوید وگرنه ولی او ّ به جای او تلبیه می گوید، و او را از محرمات احرام باز میدارد .(مناسک حج و عمره ،ص93،م315).

ج2ـ ولیّ در این مقام عبارت است از ،ولیّ در مال ، مثل اب و جدّ ابی و وصیّ ایشان ، حاکم و امین حاکم .و ولایت مادر در احرام طفل و سایر اعمال حج خالی از وجه نیست .(مناسک محشی ،ص21،م9،پاورقی3)

آیت ا... تبریزی:  ج1ـ مستحب است ولیّ، طفل غیّر ممیّزخود را( خواه پسر باشد خواه دختر) محرم نماید ، به این معنی که جامه های احرام را به او پوشانده و او را وادار به گفتن تلبیه نماید، وتلبیه را به او تلقین کند اگر قابل تلقین باشد. به این معنی که بتواند هر چه را به او بگویند بازگو نماید والّا خود به جای او تلبیه بگوید .و از آنچه اجتنابش بر محرم لازم است او را با ز دارد و از آن اجتناب دهد . و جایز است کندن رخت او را تا رسیدن به «فخ» تاخیر بیندازد ، اگر راهش از آن طرف باشد، و او را وادارد که آنچه از اعمال حج را می تواند به جا آورد و آنچه نمی تواند خود به نیابت او به جا آورد . ( مناسک حج ، ص8،م7)

ج2ـ مقصود کسی است که امر او را به عهده دارد بویژه اگر با اجازه ی ولیّ شرعی او باشد .( استفتائات جدید حج ،ج1، ص14،س26)

 آیت ا...خامنه ای ج1ـمستحب است ولیّ، طفل غیر ممیز خود را محرم کند ،به او لبا س احرام بپوشاند و نیت کند که این طفل را محرم میکنم برای حج ،یا این طفل را معتمر می کنم (عمره میبندم) به عمره تمتع و اگر میشود تلبیه را به او تلقین کند والاّ خودش به جای او بگوید.ولی ّ باید بعد از احرام طفل ، اورا از محرمات احرام باز دارد ، و اگر طفل ممیّز نیست خود ولیّ، او را از محرمات حفظ کند .

ج2ـ بعید نیست که ولیّدر این امر کسی باشد که کفیل بچه و نگهدار اوست ، اگرچه ولی ّشرعی نباشد . (مناسک محشی ،ص21و22،م8و9و10)

 آیت ا..خویی: ج1ـ مستحب است ولیّ طفل غیر ممیز (خواه پسر باشد خواه دختر ) ،او را محرم نماید، به این  معنی که جامه های احرام را به او پوشانده و او را وادار به تلبیه گفتن نماید و تلبیه را به او تلقبن کند،اگر قابل تلقین باشد ، به این معنی که بتواند هر چه به او بگویند بگوید، والا ّخود به جای او تلبیه بگوید و باز دارد او را از آنچه بر محرم لازم است از آن  اجتناب نماید . و جایز است کندن رخت او را تا رسیدن به «فخ»تاخیر بیندازد، اگر راهش از آن طرف باشد . و او را وا دارد که آنچه از اعمال حج را می تواند به جا آورد ، و آنچه نمی تواند خود به نیابت او به جا آورد. (مناسک حج ،ص12،م7).

ج2ـ بعید نیست که ولیّ در این امر کسی باشد که کفیل بچه و نگهدار اوست ، اگرچه ولی ّشرعی نباشد، در صورتی که مستلزم تصرف در اموال طفل نباشد والا ّاذن ولی شرعی لازم است (مناسک محشی ،ص21،م9)

آیت ا...سیستانی:ج1ـ مستحب است ولیّ ، طفل غیر ممیز را (خواه پسر باشد خواه دختر ) حج دهد، بدین ترتیب  که جامه های احرام را به او پوشانده و او را وادار به تلبیه گفتن نماید و تلبیه را به او تلقبن کند ـ اگر قابل تلقین باشد ، به این معنی که بتواند هر چه به او بگویند بگوید، والا خود به جای او تلبیه بگوید ـ و او را باز دارد از آنچه بر محرم لازم است از آن  اجتناب نماید . و جایز است کندن لباس دوخته شده او را  وـ آنچه در حکم آن است ـ تا رسیدن به «فخ » تاخیر بیندازد ،اگر راهش از آن طرف باشد و او را ملزم نماید به انجام اعمالی که قدرت بر انجام آن دارد، و آنچه نمی تواند خود به نیابت از او به جا آورد .(مناسک حج ،ص12،م8)

 ج2ـ ولیّ طفل در این امر کسی است که حق حضانت و سرپرستی او را دارد ،چه پدر و مادر او باشند چه غیر آنها.(مناسک محشی ،ص221،م9،پاورقی3)

 آیت ا...صافی گلپایگانی: ج1ـ مستحب است ولیّ، طفل غیر ممیز خود را محرم کند ،به او لبا س احرام بپوشاند و نیت کند که این طفل را محرم میکنم برای حج ،یا این طفل را معتمر می کنم (عمره میبندم) به عمره تمتع و اگر میشود تلبیه را به او تلقین کند، والاّ خودش به جای او بگوید.ولی ّ باید بعد از احرام طفل ، اورا از محرمات احرام باز دارد ، و اگر طفل ممیِّز نیست خود ولیّ، او را از محرمات حفظ کند .

ج2ـ قدر متیقن از ولیّ در این امر نسبت به بچه غیر ممیز،ولیّ شرعی است ؛ مانند پدر، جدّیا وصیّ یکی از آن دو ، و همچنین حاکم و امین از طرف حاکم و یا وکیل یکی از آنها ، و اما غیر ولی شرعی مانند عمو و دایی و برادر محل اشکال است،اگر چه کفیل و نگهدار بچه باشد ؛لکن مادر در این مورد ملحق به ولی شرعی است زیرا نسبت به او دلیل خاصی داریم ( مناسک محشی ، ص21و22،م8،9و10پاورقی 3)

آیت ا...فاضل لنکرانی:ج1ـمستحب است ولیّ ، کودک غیر ممیز خود را محرم کند، یعنی اگر کودک پسر است او را از لباس دوخته برهنه کند و لباس احرام به او بپوشاند و اگر دختر است در همان لباسی که پوشیده او را محرم کند و نیت کند :«این کودک را به عمره مفرده یا غیر آن محرم میکنم قربةً الی الله »سپس اگر کودک می تواند تلبیه را اگر چه با تلقین بگوید ،والاّ ولیّ به جای او تلبیه بگوید.

ج2ـمقصود از ولیّ در این امر ولیّ شرعی میباشد و در این مورد مادر کودک ملحق بهولی شرعی است (مناسک حج ،ص33و34،م37و39)

 آیت ا...گلپایگانی(ره):ج1ـ برای ولیّ محرم کردن کودک غیر ممیز خود ، مستحب است و کیفیت محرم کردن کودک بدین گونه می باشد که:ولیّ دو لباس احرام را به او بپو شاند و بگوید : خداوندا این ـ کودک را محرم کردم وبه احرام ...، از او بخواهد که لبیک ها ی واجب را بگوید، صورتی که قادر نیست ، او را تلقین نماید واگر با تلقین هم نمی تواند ،خودش از طرف او لبیک هارا بگوید ،اورا از تروک احرام باز دارد .

 ج2ـ قدر متیقن از ولیّ، در این امر نسبت به بچه ی  غیر ممیز ولیّ شرعی است که پدر ،پدر پدر ، وصیّ آن دو ، وحاکم شرع ، نماینده ی او، و وکیل هر یک از اینهاست و صدق ولیّ در غیر مورد اینها مثل :عمو ،دایی وبرادر ، گرچه تکفّل کودک را به عهده گیرند مشکل است ،بلی در باره محرم کردن کودک توسط مادر ،به خاطر وجود نص ّ خاص اشکالی نیست .(آداب و احکام حج ص16،17،18م7و9)

 آیت ا... مکارم شیرازی: ج1ـ مستحب است ولیّ، طفل غیر ممیز خود را محرم کند ،به او لبا س احرام بپوشاند و نیت کند که این طفل را محرم میکنم برای حج ،یا این طفل را معتمر می کنم (عمره میبندم) به عمره تمتع و اگر میشود تلبیه را به او تلقین کند والا خودش به جای او بگوید.ولی ّ باید بعد از احرام طفل ، اورا از محرمات احرام باز دارد ، و اگر طفل ممیز نیست خود ولیّ، او را از محرمات حفظ کند . 

ج2ـ بعید نیست که ولیّ در این امر کسی باشد که کفیل بچه و نگهدار اوست اگر چه ولیِّ شرعی نباشد ولی  به اذن ولیّ شرعی انجام می دهد .( مناسک محشی ،ص21و22،م8و9و10،پاورقی3)

آیت ا...نوری همدانی: ج1ـ مستحب است ولیّ کودک غیر ممیز خود را محرم کند ،یعنی لباس احرام به او بپوشاند و به نیت انجام عمره اگر میشود تلبیه را به او تلقین کند و گرنه خودش به جای  او بگوید.و او را از احرام باز دارد .و اگر ممیز نیست رعایت محرمات احرام او بر عهده ی ولیّ است .

ج2ـ مقصود از ولی ، در این امر ولی شرعی میباشد ( احکام عمره مفرده به اضمام استفتائات جدید، ص14،م31،32و33)

آیت ا... وحید خراسانی: ج1ـ مستحب است ولیّ، بچه ی غیر ممیز را ـ پسر باشد یا دختر ـ محرم نماید به این که دو جامه ی احرام  را به او بپوشاند ، به او امر کند تلبیه را بگوید و اگر قابل برای تلقین باشد تلبیه را به او تلقین نماید ، و گرنه خودش از طرف او تلبیه بگوید ، و او را از آنچه بر محرم اجتناب از آن واجب است باز دارد و در صورتی که مسیر رفتن آنها  به مکه از «فخ» می گذرد جایز است کندن لباسهای دوخته ی او را تا رسیدن  به آنجا تاخیر اندازد . و او را وا دارد که آنچه از اعمال حج را میتواند به جا آورد و آنچه نمی تواند خود به نیابت او به جا آورد.

ج2ـ ولیّ :کسی که از جهت شرعی صاحب اختیار است و اقوی آن ا ست که مادر ملحق به ولیّ ّّشرعی است . (مناسک حج ص،15،16و17،م7و9وص352)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/