سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4

*سوال : کسی که عمره ی تمتع استحبابی به جا آورده، آیا می تواند بدون عذر و به دلخواه خود، آن را رها کرده و حج تمتع به جا نیاورد؟ و در فرض جواز، آیا انجام طواف نساء نیز لازم است؟

آیت ا... خامنه ای: می تواند رها کند و چیزی بر او نیست و احتیاط آن است که طواف نساء را هم انجام دهد.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی: خیر. بلکه باید حج تمتع را به نیت همان عمره ی تمتعی که انجام داده بجا آورد. و اگر ترک کند طواف نساء لازم نیست هر چند بهتر است. ( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

سؤال : استفاده از رنگ مو قبل از احرام چه حکمی دارد؟

آیت ...بهجت: اگر به قصد تزیّن باشد ، جایز نیست. .( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ...تبریزی:  چنانچه غرض از آن این باشد که در حال احرام موی او رنگ داشته باشد بنابر احتیاط رنگ کردن قبل از احرام ترک شود .لکن حناء گذاشتن قبل از احرام مانعی ندارد. والله العالم               .( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 

آیت... خامنه ای : اگر قبل از احرام مو را رنگ کند و اثر آن تا وقت احرام باقی باشد ، اشکالی ندارد. ( مناسک حج،ص77،م183)

آیت...سیستانی:  مانعی ندارد..( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت...شیری زنجانی: استعمال حناو مانند آن قبل از احرام جایز است .(مناسک حج،ص89،م231)

آیت...صافی گلپایگانی: . حکم خضاب را دارد که در صورت بقاء رنگ تا زمان احرام ، مکروه و بلکه خلاف احتیاط است.والله العالم ( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت...فاضل لنکرانی: مانعی ندارد ولی بهتر است به نحو ی عمل شود که اثر ان باقی نماند            .( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 آیت... مکارم شیرازی: رنگ کردن  مو ها و بستن حنا قبل از احرام به طوری که اثرش تا موقع احرام باقی بماند اشکال ندارد، مگر این که از اول قصد تزیین خود برای حالت احرام داشته باشد.(مناسک حج،ص64،م113)

آیت...نوری همدانی:  اشکال ندارد .( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

*سؤال :آیا زن محرم می تواند صورت خود را با حوله خشک کند ؟

آیت...امام خمینی(ره): احتیاط مراعات شود .(مناسک محشی ص 215،س506)

 آیت...اراکی(ره): احتیاط مراعات شود .(مناسک محشی ص 215،س506)

آیت... بهجت (ره): خشک کردن صورت اگر به تدریج انجام شود ، جایز است.( مناسک حج و عمره ،ص109،م433،قسمت ه)

آیت...تبریزی: بنابر احتیاط ، چنین چیزی جایز نیست .( استفتائات جدید حج ،ج1،ص201،س523)

 آیت...خامنه ای : اگر حوله را بر روی همه ی صورت بیندازد اشکال دارد و در غیر این صورت مانع ندارد .(مناسک حج مطابق با فتاوای امام خمینی 0ره9 و مقام معظم رهبری ، ص124،س464،پاورقی3)

 آیت... خویی: جایز نیست . (مناسک محشی ،ص195،م429، پاورقی1)

آیت...سیستانی :خشک کردن صورت با حوله یا دستمال هر چند همهِ ی صورت را نگوشاند بنابر احتیاط جایز نیست . ولی تمیز کردن بینی و مانند آن اشکال ندارد.(مناسک محشی ،ص195ٌم429،پاورقی1)

آیت...شبیری زنجانی : زن محرم می تواند صورت خود را با پوشش های غیر ثابت بپوشاند ، بنابر این شستن صورت و خشک کردن آن با حوله جایز است و کفّاره هم ندارد.( مناسک زائر ،ص26فمبحث پوشش غیر ثابت )

آیت...صافی گلپایگانی: به نحوی که صورت پوشیده نشود،و خشک کند. (مناسک محشی ،ص195،م429، پاورقی1)

آیت ...فاضل لنکرانی : زن نباید صورت خود را با حوله خشک کند .(مناسک حج،ص129،م362)

 آیت...گلپایگانی: به نحوی که صورت پوشیده نشود،و خشک کند. (مناسک محشی ،ص195،م429، پاورقی1)

آیت ...شیرازی : خشک کردن صورت برای زنان با حوله مانعی ندارد به شرط این که تمام صورت را نپوشاند.(مناسک جامع حج،ص161فس541)

 آیت...نوری همدانی: زن محرم نمی تواند صورت خود را با حوله خشک و یا پاک کند .( مناسک محشی ،ص195،م431،پاورقی3 احکام عمره ی مفرده به انضمام استفتائات جدید ،ص44،م131)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

*سوال : یکی از مستحبات مکه ،تلاوت قرآن و ختم آن است، آیا برای کسی که اعمال حج به جا می آورد و در روز عرفه و ایام تشریق،‌ تلاوت قرآن را در عرفات و مشعر و منا ادامه می دهد ، همان استحباب وجود دارد، یا خصوص شهر مکه است؟

آیت ا... خامنه ای : اختصاص به شهر مکه دارد.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی :خیر ؛ حکم تلاوت قرآن در مکه را ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

*سوال : آیا زن هایی که از جهت عادت ماهانه برای طواف نایب می گیرند، در سعی هم می توانند نایب بگیرند؟

امام خمینی (ره) : خیر، محل سعی مسجد نیست؛ لذا سعی را باید با مراعات ترتیب بین طواف و سعی، خودشان به جا آورند.(مناسک محشی، ص345،س862)

آیت الله اراکی : خیر، محل سعی مسجد نیست؛ لذا سعی را باید با مراعات ترتیب بین طواف و سعی، خودشان به جا آورند.(مناسک محشی، ص345،س862)

آیت ا... بهجت : خیر، محل سعی مسجد نیست؛ لذا سعی را باید با مراعات ترتیب بین طواف و سعی، خودشان به جا آورند.(مناسک حج و عمره ، ص175، با استفاده از م759)

 آیت ا... تبریزی : نمیتواند نایب بگیرد.(صراط النجاة ، ج4،ص274و275، س1350)

آیت ا... خامنه ای : خیر، محل سعی مسجد نیست؛ لذا سعی را باید با مراعات ترتیب بین طواف و سعی، خودشان به جا آورند.(مناسک محشی، ص345،س862/ مناسک حج مطابق فتاوای حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، ص193،س750)

آیت ا... خویی : لازم است برای طواف و نماز نایب بگیرد و پس از طواف نایب ،‌شخصا سعی کند.(مناسک حج، ص264، م419)

آیت ا.. سیستانی : خیر، محل سعی مسجد نیست؛ لذا سعی را باید با مراعات ترتیب بین طواف و سعی، خودشان به جا آورند.(مناسک محشی، ص345،س862/ ملحق مناسک الحج، ص106،س1)

آیت ا.. شبیری زنجانی : خیر، محل سعی مسجد نیست؛ لذا سعی را باید با مراعات ترتیب بین طواف و سعی، خودشان به جا آورند.(مناسک الحج، ص193، م572)

آیت ا... صافی گلپایگانی : محل سعی مسجد نیست؛ لذا سعی را باید با مراعات ترتیب بین طواف و سعی، خودشان به جا‌ آورند.( استفتائات حج، ص186، س607)

آیت ا... فاضل لنکرانی : چون طهارت در سعی معتبر نیست و محل سعی مسجد نیست، لذا زنی که به جهت عادت ماهانه برای طواف و نماز آن نایب می گیرد نمیتواند برای سعی نیز نایب بگیرد بلکه پس از انجام آن توسط نایب، سعی را باید خودش انجام دهد.(مناسک حج، ص228، م685)

آیت ا... گلپایگانی : محل سعی مسجد نیست، لذا سعی را باید با مراعات ترتیب بین طواف و سعی، خودشان به جا آورند.(آداب و احکام حج، ص272، س688)

آیت ا... مکارم شیرازی : محل سعی جزء مسجد الحرام نیست؛ و سعی را باید خودشان به جا آورند با مراعات ترتیب بین طواف و سعی.(حج بانوان ، ص119،س1/ مناسک جامع حج، ص252، س888)

آیت ا... نوری همدانی : خیر، محل سعی مسجد نیست؛ لذا سعی را باید با مراعات ترتیب بین طواف و سعی، خودشان به جا آورند.(مناسک محشی، ص345،س862/ احکام عمره مفرده به انضمام استفتائات جدید، ص216، س119)

آیت ا... وحید خراسانی : باید برای طواف و نماز آن نایب بگیرد و پس از انجام آنها توسط نایب، خودش سعی را به جا آورد.(مناسک حج، ص146و147، با استفاده از م287 قسمت ب)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

*سؤال : اگر برای خانم باردار یا شیردهی که طفلش فقط از شیر مادر تغذیه میکند ،امکان حج یا عمره ی مستحبی فراهم گردد و معلوم نیست در آینده چنین توفیقی حاصل شود تکلیف چیست؟

آیت ...بهجت:اگر برای حفظ آن طفل ناچار است بر ماندن ، نباید به آن سفر برود حتّی برای حج واجب هم باشد ، باید آن را تأخیر بیندازد. . (استفتائات موجود درواحد  پاسخ به سوالات )

آیت...تبریزی: چنانچه رفتن به حج در حال بارداری برای خودش یا حمل ضرر دارد و یا جدا کردن طفل شیرخوار از خود برای طفل ضرر دارد در اینصورت حج یا عمره  فعلاً بر او مستحب نیست . والله العالم (استفتائات موجود درواحد  پاسخ به سوالات )

آیت ...خامنه ای : اگر ترک شیر دادن موجب ضرر معتنابهی برای بچه نباشد اقدام به سفر مذکور منع شرعی ندارد . (استفتائات موجود درواحد  پاسخ به سوالات )

آیت...سیستانی:مخیر است و اگر خوف بر سلامت بچه باشد و راه دیگری برای حفظ او نیست بماند واز بچه مراقبت کند . (استفتائات موجود درواحد  پاسخ به سوالات )

آیت...فاضل لنکرانی : چون مستحب است اختیار با خود خانم است. (استفتائات موجود درواحد  پاسخ به سوالات )

آیت...مکارم شیرازی: هرگاه ضرر یا خوف ضرر نباشد از فرصت استفاده میکند. (استفتائات موجود در واحد  پاسخ به سوالات )

آیت..نوری همدانی: در حج واجب ، اگر خطری برای حمل یا نوزاد وجود نداشته باشد، باید به حج برود و عمره را نیز اگر خطری متوجّه آنان نباشد ، میتواند انجام دهد. (استفتائات موجود در واحد  پاسخ به سوالات )

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

سؤال : استعمال پماد در مقعد یا واژن در حال احرام ، چه حکمی دارد ؟در صورتی که مقداری از ان خارج شود  حکم چگونه است ؟

آیت ...بهجت: مانعی ندارد مگر بوی خوش داشته باشد که تفضیل احکام آن در مناسک آمده است  .( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات

آیت... خامنه ای : اگر د ر مقام اضطرار و احتیاج باشد ، اشکال ندارد. .( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت...سیستانی:  مانعی ندارد.( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت...صافی گلپایگانی:  چنانچه مالیدن نباشد مانعی ندارد حتی اگر مقداری از آن بیرون بیاید. والله العالم.( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت...فاضل لنکرانی:  ظاهراً اشکال داردو در حال اختیار جایز نیست .و فرقی بین دو صورت وجود ندارد  .( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 آیت... مکارم شیرازی:  اشکالی ندارد. ( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت...نوری همدانی:  اشکال ندارد.( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 

 






      

*سؤال: آیا برای صحت اعمال عمره و حج برای کسیکه حسابرسی خمسی ندارد ، پرداخت خمس لباس احرام و لباسی که در طواف و نماز طواف می پوشد کفایت میکند یا باید حسابرسی تمام اموال صورت بگیرد ؟

آیت ا.. خامنه ای: در فرض سؤال، پرداخت خمسی برای اموال مذکور و همچنین برای پولی که برای قربانی می پردازد کفایت می کند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت ا..فاضل لنکرانی: باید حسابرسی تمام اموال صورت بگیرد و حسابرسی لباس احرام ،تنهایی کافی نیست . ومنع تصرف را بر نمی دارد . (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

*سؤال : آیا زن محرم میتواند برای خواندن نماز  صورت خود را بپوشاند ؟ چه مقدار؟

امام خمینی(ره ):  مقدمتاً برای پوشانیدن سر ، کمی از طرف رو را بپوشاند ، لیکن واجب است بعد از نماز فوراً آن را باز کند .( مناسک محشی ،ص195،م432)

آیت...اراکی(ره):پوشانیدن رو که مقدمه ی پوشانیدن سر می باشد در حال نماز عیبی ندارد        .( مناسک محشی ،ص195،م432پاورقی 4)

آیت... بهجت (ره):پوشاندن قسمتی از صورت برای نماز جهت اطمینان حاصل نمودن به رعایت پوشش نمازی، مانعی ندارد ولی بعد از نماز فوراً آن را بردارد. (مناسک حج،ص109،م422)

آیت...تبریزی: پوشاندن قسمتی از صورت مقدمتاً برای پوشاندن سر در حال نماز عیبی ندارد و احتیاط این است که پس از فراغت از نماز آن را بردار د.(مناسک حجص109م266)

 آیت...خامنه ای : پوشاندن گوشه هایی از بالا و پایین صورت یا دو طرف آن به طوری که پوشاندن صورت بر آن صدق نکند مانع ندارد چه در نماز چه در غیر آن .(مناسک حج مطابق با فتوای حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری ،ص113،م398،پاورقی3)

 آیت... خویی:  اشکالی ندارد که بعضی از صورت را از باب مقدمهن ی گوشاندن سر در نماز بپوشاند و احتیاط این است که بعد از نماز آن را بردارد.(مناسک حج،ص114،م266)

آیت...سیستانی : اشکالی ندارد که جهت یقین حاصل نمودن به پوشیده شدن سر در نماز مقداری از صورت را بپوشاند ،ولی تنها به اندازه ای که یقین حاصل شود و نه بیش از ان ، و به شرط این که پوشیدن  این مقدار از صورت از راه رها کردن پوششی که برسر دارد به طرف صورت ممکن نباشد ،و اگر بتواند باید همین کار را بکند.(مناسک حج،ص192،م266)

آیت...شبیری زنجانی: بر زن واجب است مه در حال نماز سر و گردن خود را بپوشاند ، به همین دلیل اشکالی ندارد که بعضی از صورتش را در نماز بپوشاند ، ولی بعد از نماز باید آنپوشش را از صورت بردارد.(مناسک حج،ص84م213)

 آیت...صافی گلپایگانی:  اگر زن در موقع نماز ، برای آن که یقن کند سر و گرئن او پوشیده شده ، مقداری از اطراف صورت را بپوشاند ، اشکال ندارد ف ولی باید بعد از نماز فوراً آن مقدار را باز کند(مناسک حج ص64،م68)

 آیت ...فاضل لنکرانی : زن می تواند در نماز کمی از اطراف صورت را به عنوان مقدمه ی پوشش سر بپوشاند اما بعد از نماز باید فوراً باز کند. (آداب و احکام حج ص162،م380)

 آیت...گلپایگانی(ره) برای زن محرم در نماز جایز است که مقداری از صورت را بپوشاند تا یقین کند که مقداری را که ستر آن در نماز واجب است پوشانده است ف لکن پس از نماز بلافاصله باید آن مقدار صورت را باز نماید.(آداب و احکام حج ،ص162م380)

آیت ...شیرازی :پوشاندن قدری از صورت در نماز برای این که یقین شود که مقدار واجب را پوشانده است جایز است .(حج بانوان ،ص78،م90)

 آیت...نوری همدانی:بر زن محرم واجب است برای نماز سر را بپوشاند و مقدمتاًبرای پوشاندن سر ، کمی از اطراف رو را بپوشاند ، ولی واجب است بعد از نماز فوراً آن را با زکند.(مناسک حج ص60،م90)

 آیت ...وحید خراسانی:پوشاندن مقداری از صورت که متصل به سر است در حال نماز به قدری که مطمئن شود سر را به طور کامل پوشانده است ، اشکال ندارد.(مناسک حج،ص134،م263

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

 

حد پوشش زن محرم در مقابل نامحرم

  *سؤال : آیا زن محرم میتواند در مقابل نامحرم صورت خود را یپوشاند؟

آیت...امام خمینی(ره): برای رو گرفتن از نامحرم جایز است چادر یا جامه ای را که بر سر افکنده ، تا محاذی بینی بیکه چانه ، و حتی در صورت احتیاج تا گردن پایین بیندازد و چیزی بر او نیست .( مناسک محشی ،ص196،م433)

 آیت...اراکی(ره): برای رو گرفتن از نامحرم جایز است چادر یا جامه ای را که بر سر افکنده ، تا محاذی بینی بیکه چانه ، و حتی در صورت احتیاج تا گردن پایین بیندازد و چیزی بر او نیست .( مناسک محشی ،ص196،م433)

آیت... بهجت (ره): آویزان نمودن مثل چادر جلوی صورت در حال نماز  یا جهت رو رفتن از نامحرم بلکه مطلقاً مانعی ندارد و لازم نیست که ازتماس آن با صورت جلوگیری نماید .( مناسک حج وعمره،،ص109،م423)

آیت...تبریزی:  بانوان محترم میتوانند از نامحرم رو بگیرند ، به این نحو که گوشه چادر یا عبا و مانند آن را که بر سر دارند تا مقابل بینی یا چانه ی خود  پایین کشیده و احتیاط  این است که قسمت پایین آمده را به وسیله دست یا چیز دیگر  از صورت خود دور نگه دارد .(مناسک حج ،ص110،م267)

آیت...خامنه ای : رهاکردن کمی از چادر خود به روی صورت تا محاذی بالای بینی اشکال ندارد ، ولی احتیاط  آن است که هر گاه در معرض نگاه نامحرم نیست از  این کار اجتناب کند .(مناسک حج حج،ص72،م153)

 آیت... خویی: زن محرمه می تواند از مرد اجنبی رو بگیرد ف به این نحو که آنچه بر سر پوشیده از روی سر ی ومانند آن را که بر سر دارد تا مقابل بینی یا چانه ی خود پایین بکشد و احتیاط این است که قسمت پایین امده را به وسیله دست یا چیز دیگر از صورت خود دور نگه دارد .( مناسک حج ،ص115،م267

آیت...سیستانی : زن در حال احرام جایز است که صورت خود را از مرد ناممحرم بپوشاند ، به این کیفیت که طرف چادر و یا هر چیز که باآن سر خود را پوشانه به طرف صورت رها کند و تا محاذی بینی پایین بیاورد ،بلکه می تواند آن راتا محاذی گردن هم پاییین بیاورد و بنابر اظهر لازم نیست که این پوشش ، از صورت به وسیله دست یا غیر آن فاصله داشته و به آن نچسبیده باشد ،هر چند که احوط همین است .( مناسک حج،ص193،م267،)

آیت...شبیری زنجانی : برای رو گرفتن از نامحرم جایز است لباس ،یا روسری خود را روی صورت آویزان کند و احتیاط مستحب آن است که آن را از صورت دور نگه دارد به طوری که با پوست صورت برخورد نکند.( مناسک حج ص 84،م214)

 آیت...صافی گلپایگانی : جایز است به جهت رو گرفتن از نامحرم ، مقداری از چادر یا چیز دیگری که به سر انداخته تا محاذی چانه پایین بیندازد ، لیکن احتیاط لازم این است که آن را به دست یا به چوب دور از صورت نگهدارد که مثل نقاب نشود و در غیر این صورت یک گوسفند کفّاره  براو لازم است.( مناسک حج ،ص65،م69)

آیت ...فاضل لنکرانی : برای رو گرفتن از نامحرم میتواند چادر یا لباس خود را از روی سر مقابل صورت آویزان کند و به احتیاط مستحب آن را از صورت دور نگهدارد  که به صورت نچسبد .( مناسک حج ،ص130،م365)

 آیت...گلپایگانی (ره): زن محرم در مقابل  نامحرم میتواند چادر یا مقنعه ی خود را تا مقابل چانه پایین آورد ، ولی باید با دست یا چیز دیگری آن را از صورت دور نگهدارد.( آداب و احکام حج ،ص162،نوزدهم از محرمات احرام )

آیت ...شیرازی : جایز است زن ، چادر خود را پایین بکشد به طوری که نصف یا تمام صورت را فرا گیرد، خواه به صورت بچسبد یا نه، ولی احتیاط واجب ان است که این کار را فقط زمانی انجام دهد که میخواهد خود را از مردان بپوشاند و در غیر این حال ،صورت خود را باز نگه دارد .( باز بودن گردی صورت در غیر حال احرام جایز است ).(مناسک حج ،ص63،م107)

 آیت...نوری همدانی: جایز است یزای رو گرفتن از نامحرم چادر یا جامه ای که بر سر افکنده است تا محاذی بینی پایین بیندازد ، بلکه تا چانه و بلکه در صورت احتیاج تا گردم جایز است .( مناسک حج ،ص60،م91)

 آیت ...وحید خراسانی: زن در حال احرام میتواند از مرد نامحرم رو بگیرد ، به این که گوشه ی عبا یا چادر و مانند آن را که بر سر دارد تا گردن خود پایین بکشد ، ولی احتیاط واجب این است که قسمت پایین آمده را به وسیله  ی دست یا غیر آن از صورت خود دور نگهدارد.( مناسک حج ،ص134،م264)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 

 






      
<   <<   6   7   8   9   10      >