سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4

*سؤال: خانمی که شاغل است و درآمد مستقلی دارد آیا می تواند بدون اذن همسر به حج واجب ،مستحب و عمره مفرده مشرف شود ؟

امام خمینی (ره):زن اگر مستطیع باشد ، اجازه شوهر برای حج او شرط نیست و همچنین جایز نیست همسر او را از رفتن منع کند و در حج ندبی اذن شوهر معتبر است.( تحریر الوسیله ج1ص،384م،52)

آیت ...اراکی : در سفر حج واجب برای زن اجازه شوهر شرط نیست . زن باید حج واجب خود را به جا آورد ولو اینکه شوهر او راضی نباشد در حج مستحب اذن شوهر شرط است( العروة الوثقی (چهار مرجعی، ص،283،م،79)

آیت ...بهجت:در صورتی که زن مستطیع شود ، اذن شوهر شرط نیست و حتی اگر اذن ندهد ، زن باید به حج برود و شوهر نیز نمی تواند زن را از حج واجب منع نماید .بلی در صورت سعه ی وقـــت می تواند رفتن اورا تا آخر کاروان تأخیر بیندازد .و در حج مستحبی بدون اذن همسر اظهر عدم جواز و عدم صحت است ( مناسک حج و عمره، ص46،م97،جامع المسائل ج2ص217مبحث حج تطوّعی)

آیت...تبریزی:در صورتی که زنی مستطیع شود می تواند بدون اذن شوهر حج واجب نماید واذن او شرط نیست .هر گاه زن شوهر دار ، خواسته باشد حج مستحبی به جا آورد باید با اذن شوهر باشد ( مناسک حج،ص29م59وص53،م134)

آیت ...خامنه ای : در سفر حج واجب برای زن اجازه شوهر شرط نیست و زن باید حج واجب خود را به جا آورد ولو اینکه شوهر او را ضی به مسافرت او برای حج نباشد و در حج ندبی اذن شوهر معتبر است ( مناسک الحج، ص13م7،تحریرالوسیلة،جف1ص384،م52)

آیت ...خویی(ره): زمانی که زن مستطیع شد اذن همسر در حج واجب شرط نیست و جایز نست همسر او را از رفتن به حج واجب منع کند .هر گاه زن شوهر دار خواسته باشد حج مستحبی بجا آورد بایستی با اجازه شوهر باشد.( مناسک حج، ص81م134و العروةالوثقی مع تعلیقه، ص261
،م79)

آیت...سیستانی: در صورتی که زن مستطیع شود می تواند بدون اذن شوهر حج نماید و هرگاه زن شوهردار خواسته باشد حج مستحبی به جا آورد باید با اذن شوهر باشد ( مناسک حج ص،47م59و،ص91،م134)

آیت...شبیری زنجانی: اگر حج واجب باشد اجازه شوهر لازم نیست .ولی اگر حج عمره مستحب باشد بدون اجازه شوهر نباید از خانه بیرون رود .( مناسک حج ،ص22،س49)

آیت... صافی گلپایگانی : برای حج واجب اجاز ه شوهر شرط نیست ولی در حج مستحبی باید با اجازه شوهر باشد (استفتائات حج ص26و27س61و64)

آیت...فاضل لنکرانی:رضایت شوهر برای رفتن به حج واجب لازم نیست . ولی جواز خروج زن از منزل و صحت عمره به حج مستحبی او مشروط به اذن شوهر است و سفر او بدون اذن حرام است و عمره و حج مستحبی او باطل است .( مناسک حج، ص50،م96،جامع المسائل ج،2ص215،س555)

آیت ...گلپایگانی(ره): اگر حج بر زن واجب شود همسر حق منع ندارد و اجازه او شرط نیست اما در حج مستحبی اذن همسر شرط میباشد .(آداب و احکام حج، ص52،س،123العروةالوثقی(چهار مرجعی،ج2،ص283 ،م79)

آیت...مکارم شیرازی: در حج واجب اجازه شوهر بر زن لازم نیست ولی در حج مستحبی اجازه شوهر لازم است (مناسک حج، ص20،م10)

آیت...نوری همدانی: در سفر حج واجب ، برای زن اجازه شرط نیست و زن باید حج واجب خود را به جا آورد ولو اینکه شوهر راضی به مسافرت او برای حج نباشد .در فرضی که زن بدون اذن شوهر به عمره رود سفر زوجه ، سفر معصیت می باشد و احرام وی صحیح نیست ( مناسک حج، ص39،م56 التعلیقات علی کتاب العروةالوثقی، ص،264م79)

آیت ...وحید خراسانی: در حج مستحبی زن ،ذن شوهر شرط است .در صورتی که زن مستطیع باشد اذن شوهر در حج شرط نیست . (مناسک حج،ص36و37،م56وص68م131)

  http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

*سؤال : آیا وضوی زن محرم با وضوی او در غیر وقت احرام تفاوت دارد؟

نظر همه مراجع : خیر ، با وضوی او در وقت احرام فرقی نمی کند ( مناسک حج با حواشی مراجع تقلید، مشعر، 1384،سوم،ص195،م430) 

 http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

*سوال : تحیت مسجد الحرام ، نماز است یا طواف کعبه؟

آیت ا... خامنه ای : طواف است.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی :در مرحله ی اول طواف است. ولی اگر کسی نخواهد طواف کند میتواند نماز بخواند.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

*سوال : احتراما به عرض می رسانیم: با توجه به این که متن کتاب مناسک حج بر اساس فتوای امام خمینی(ره) تنظیم شده و در برخی موارد اختلاف ، نظر معظم له در پانویس آن آمده است، آیا در غیر موارد پانویس می توان برای ذکر فتوای حضرت عالی از متن کتاب مذکور استفاده نمود؟

آیت ا... خامنه ای : مواردی که در مناسک عربی معظم له موجود نباشد از مناسک حضرت امام(ره) استفاده شود.(استفتاء دریافتی از دفتر معظم له)

آیت ا.. سیستانی : مانعی ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... صافی گلپایگانی :بلی مانعی ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : بلی میتوان. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

*سؤال :اگر در سعی ، بعضی از مواضع زن غیر از وجه و کفین پیدا باشد ، آیا به سعی او ضرر میزند؟

امام خمینی(ره):ضرر نمی زند.( مناسک محشی،ص351،س885)

آیت... اراکی: ضرر نمی زند.( مناسک محشی،ص351،س885)

آیت.. بهجت (ره): اگر در سعی ، بعضی از مواضع بدن زن به غیر از وجه و کفین ظاهر شد ،به سعی او ضرر نمی زند.(مناسک حج و عمره ،ص141،م595،مناسک حج،ص187،س107)

 آیت...تبریزی: ضرر نمی زند.(مناسک حج،ص137و138 بااستفاده از مبحث سعی)

 آیت...خامنه ای : ضرر نمی زند.( مناسک محشی،ص351،س885)

آیت... خویی: ضرر نمی زند.( مناسک حج،،ص216و217 با استفاده از مبحث سعی.)

آیت... سیستانی:  به صحت سعی او ضرر نمی زند .( ملحق مناسک حج ،ص134،س278)

 آیت...شبیری زنجانی:ضرر نمی زند .(مناسک حج،ص180،با استفاده از م533)

آیت...صافی گلپایگانی:ضرر نمی زند .( استفتائات حج ،ص189،س617)

آیت.. فاضل لنکرانی: اگر زن در حال سعی حجاب خود را رعایت نکند یا مرد به زن نگاه کند هر چند گناه کرده اند ولی سعی آنها اشکال ندارد.(مناسک حج،ص228،م684)

آیت... گلپایگانی(ره): ضرر نمی زند.(آداب و احکام حج ،ص273،س692)

آیت...مکارم شیرازی: ضرر نمی زند ولی اگر عمداًباشد گناه کرده است.( مناسک محشی ،ص351،س885حج بانوان،ص119،س2)

آیت.. نوری همدانی: ضرر نمی زند .( مناسک حج،ص122،با استفاده از م216)

آیت ...وحید خراسانی:به سعی او ضرر نمی رساند.(مناسک حج،ص172، با استفاده از مبحث سعی)

 http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

*سوال : زنی که نماز طواف عمره ی تمتع را باطل انجام داده و قبل از وقوف به عرفات به جهت حیض نمیتواند نماز را اعاده کند، وظیفه اش چیست؟

امام خمینی (ره) : عمره ی او صحیح است و باید برای حج تمتع محرم شود و وقتی خواست طواف و نماز حج را انجام دهد،‌ قبل یا بعد از آن نماز طواف عمره ی تمتع را به جا آورد.(مناسک محشی ، ص325،س795)

آیت الله اراکی : عمره ی او صحیح است و باید برای حج تمتع محرم شود و وقتی خواست طواف و نماز حج را انجام دهد،‌ قبل یا بعد از آن نماز طواف عمره ی تمتع را به جا آورد.(مناسک محشی ، ص325،س795)

آیت ا... بهجت : عمره ی او صحیح است. سعی و تقصیر انجام دهد و نماز را تا پس از پاک شدن به تاخیر بیندازد و برای حج تمتع محرم شود ، و وقتی خواست طواف و نماز طواف را انجام دهد باید قبل از طواف حج ، نماز را جبران کند.(مناسک حج و عمره ، ص119 ، م482/مناسک محشی ، ص325 و326 ، س795، پاورقی 1)

آیت ا... تبریزی : عمره ی او صحیح است و باید برای حج تمتع محرم شود، و وقتی خواست طواف و نماز طواف حج را انجام دهد، قبل از طواف حج ، نماز طواف عمره را قضا کند.(مناسک الحج، ص125،م292/ صراط النجاة ،ج4 ، ص278، س1365)

آیت ا... خامنه ای : عمره ی او صحیح است و باید برای حج تمتع محرم شود و وقتی خواست طواف و نماز حج را انجام دهد،‌ قبل یا بعد از آن نماز طواف عمره ی تمتع را به جا آورد.(مناسک محشی ، ص325،س795 / مناسک حج مطابق فتاوای حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری ، ص182،س696)

آیت ا... خویی : عمره ی او صحیح است و باید برای حج تمتع محرم شود و وقتی خواست طواف و نماز حج را انجام دهد ، قضای نماز را باید قبل از طواف حج بخواند.(مناسک محشی، ص325،س795 ،پاورقی 2/ مناسک حج ، ص126 ، م292)

آیت ا.. سیستانی : عمره ی او صحیح است و برای حج تمتع محرم شود و نماز عمره ی تمتع را باید قبل از طواف حج انجام دهد.(مناسک محشی ، ص325و 326 ، س795، پاورقی2/ مناسک الحج، ص149، م292)

آیت ا.. شبیری زنجانی : عمره ی او صحیح است و باید برای حج تمتع محرم شود ونماز طواف عمره ی تمتع را پس از بازگشت از منی و قبل از طواف حج قضا نماید.(مناسک حج، ص177، س526)

آیت ا... صافی گلپایگانی : عمره ی او صحیح است و باید برای حج تمتع محرم شود و وقتی خواست طواف و نماز حج را انجام دهد قبل یا بعد از آن ، نماز طواف عمره تمتع را به جا آورد.(استفتائات حج، ص171، س546)

آیت ا... فاضل لنکرانی : عمره ی او صحیح است و باید برای حج تمتع محرم شود و وقتی خواست طواف و نماز طواف حج را انجام دهد، قبل یا بعد از آن نماز طواف عمره تمتع را به جا آورد. .(مناسک محشی، ص325و 326، س795/ استفتائات حج و عمره، ص173، س277)

آیت ا... گلپایگانی : عمره ی او صحیح است و باید برای حج تمتع محرم شود و وقتی خواست طواف و نماز طواف حج را انجام دهد، قبل یا بعد از آن نماز طواف عمره تمتع را به جا آورد.(مناسک محشی، ص325و 326، س795/ آداب و احکام حج، ص259، س658)

آیت ا... مکارم شیرازی : عمره ی او صحیح است و باید برای حج تمتع محرم شود و وقتی خواست طواف و نماز طواف حج را بخواند ، احتیاط آن است که نماز سابق را قبل از طواف حج تمتع بخواند.(حج بانوان ، ص114، س1/ مناسک جامع حج، ص225،س792)

آیت ا... نوری همدانی : عمره ی او صحیح است و باید برای حج تمتع محرم شود و وقتی خواست طواف و نماز طواف حج را انجام دهد، قبل یا بعد از آن نماز طواف عمره تمتع را به جا آورد.(مناسک محشی، ص325، س795/ مناسک حج ،ص118،م210)

آیت ا... وحید خراسانی : اگر وقت تنگ باشد باید سعی و تقصیر را به جا آورد و نماز را پس از اعمال منی و پیش از طواف حج انجام دهد.(مناسک حج ، ص148، م290)

 http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

*سؤال:اخیراً طی توافقی که سازمان حج و زیارت با بانک ملی ایران به عمل آورده ،متقاضیان حج تمتع با مراجعه به بانک مبلغ یک میلیون تومان پول مخمُّس یا غیر مخمّس به صورت قرارداد مضاربه ای به نام متقاضی و حساب سازمان حج در بانک ملی واریز نموده و فیش آن را دریافت میکنند . این پول تا هنگام تشرّف به نام واریز کننده و در حساب شخصی او باقی می ماند و طبق قرارداد مکتوب ،پایان هر سال مبلغی در حدود 17%به عنوان منفعت مضاربه به ثبت نام کننده تعلق میگیرد . سازمان حج و زیارت فقط برای کسانی که زودتر ثبت نام کرده اند اولویت قائل شده و پس از حدود سه سال ،اسامی اشخاص را اعلام و در صورت تمایل ، آنها را به حج اعزام میدارد .زمان اعزام که فرا رسید مدیر کاروان از طرف واریز کننده ،پولی را که در حساب مضاربه ای بانک می باشد از بانک اخذ و همراه با مانده ی هزینه ها به سازمان حج و زیارت واریز کرده و سپیس صاحب پول به حج مشرف میشود.با توجه به این که قرارداد مذکور به صورت کتبی بوده و شفاهاً گفتگویی بین صاحب پول و بانک ردّ و بدل نمی شود ،لطفاً حکم مسأله را در هر دو صورتی که اصل پول (مبلغ یک میلیون تومان ) مخمّس و غیر مخمّس  باشد؛مرقوم فرمایید: آیا به درصدی که به عنوان منفعت مضاربه از بانک در یافت می شود خمس تعلق میگیرد؟

 آیت ا... بهجت : آن مبلغ یک میلیون تومان اگر قبل از ثبت نام مشمول خمس نبوده خمس ندارد و آن اضافه هما گر بنحو مشروع باشد ،باز خمس ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات )

آیت ا... تبریزی  : در مورد سوال چنانچه اصل پولی را که واریز کرده اند مخمّس نبوده باید خمس آن را بپردازد و رفتن به حج به کیفیت مزبور (که اشخاص پول را به حساب واریز میکنند و در وقت رفتن هم مبلغی دیگر میدهند و با مجموع این دو پول به حج میروند )مانعی ندارد و این که متصدیان امر مبلغی را به عنوان ربح پول اوّل اضافه حساب میکنند به اشخاص واریز کننده ی پول مربوط نمی شود. والله العالم . (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات )

آیت ا... خامنه ای: عملیات با نکی  بصورت قرارداد کتبی به نحو فوق الا شاره بی اشکال است ،و سود حاصله از معامله ی مضاربه ای برای سپرده گذارحلال است ، و اصل سپرده اگر از در آمد کسب غیر مخمّس بوده خمس دارد و سود حاصله اگر پیش از سال عزیمت به حج قابل وصول نبوده ،جزء درآمد سا ل وصول محسوب است ، که اگر در همان سال به حساب هزینه ی سفر حج محسوب شود خمس ندارد . (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت ا.... سیستانی : اگر معامله شرعیه  با بانک انجام داده شود با شرائط شرعی آن ،سود مالی به آن تعّلق می گیرد باید تخمیس نماید و در غیر اینصورت شرط سود نکنند و اگر سود به متقاضی نمیدهند و تنها سازمان حج آنها را ارزانتر به حج میبرد و چیزی بر آنها نیست ولی اگر سود به آنها میدهند نصف آن را صدقه بدهند و نصف دیگر را تصرّف کنند . (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت ا.. گلپایگانی : در فرض سؤال اگر پول مذکور از منافع بین سال بوده خمس ندارد و همچنین منافع حاصله از آن به عنوان مضاربه که صرف در حج میشود خمس ندارد .واله العالم. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت ا..فاضل لنکرانی : سود مضاربه یا مشارکت مذکور حلال است و اصل مبلغ و سود آن ،پس از گذشت یک سال خمس دارد . (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت...مکارم شیرازی: در صورتی که از درآمد همان سال باشد خمس ندارد و سود آن هم اشکالی ندارد و اگر از درآمد سال های قبل باشد خمس دارد (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت ا.. نوری همدانی:  چنانچه در همان سال استطاعت ثبت نام کرده ، نه اصل پول و نه منافع آن متعلق خمس نمی باشد مگر اینکه قبلاً سال بر آن گذشته باشد و خمس آن را نپرداخته باشد (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

سؤال : امروزه نام نویسی برای حج تمتع و عمره ی مفرده به این صورت انجام میشود که ثبت نام کننده ،مبلغی را هنگام نام نو یسی به بانک می پردازد و با این کار اسم او در نوبت حج یا عمره قرار می گیرد و هنگام پرداخت پول در نظر ندارد که از آن سودی بگیرد ،بلکه با این کار نام خود را در نوبت می گذارد .

در ضمن ، ودیعه گذار با این عمل به بانک وکالت تصرف در آن مال را میدهد وبانک با آن مال به تجارت های معمول می پردازدو در هنگام تشرف، مبلغی را از طرف ودیعه گذار ،جهت حج یا عمره ی او هزینه می کند و در زمان تشرف پولی به ودیعه گذار داده نمی شود .بنابراین ؛لطف کرده ، به پرسش های ذیل پاسخ فرمایید تا مقلدان حضرت عالی متوجه وظیفه ی خود شده ،اعمالشان را صحیح انجام دهند:

*سؤال 1ـ آیاچنین معامله ای با بانک جایز است؟

*سؤال 2ـ با عنایت به این که فقط راه تشرف در این زمان ،همین است و راه قانونی دیگر موجود نیست ،وقتی افراد در نوبت قرار میگیرند ،معمولاً حداقل دو یا سه سال بعد مشرف می شوند ، آیا نام نویسی برای حج در چنین وضعی واجب است ؟

*سؤال 3ـ به فرض وجوب نام نویسی یا عدم وجوب، آیا اصل ودیعه خمس تعلق میگیرد یا خیر؟

*سؤال4ـ آیا پولی که بانک آن را به عنوان سود جهت سفر در نظر می گیرد و به سازمان می پردازد ، خمس دارد یا خیر؟

آیت ا ...صافی گلپایگانی: ج1ـ اشکالی ندارد.

ج2ـ در فرض سؤال ، چنانچه راهی برای رفتن به حج ّ دارد ولو از طّرق دیگر ( غیر از نام نویسی ) باشد باید در همان سال اوّل برود و اگر بداند که نوبت او در همان سال اول قرار میگیرد نیز واجب است نام نویسی کند ، ولی اگر می داند که نوبت برای سالهای بعد است نام نویسی واجب نیست .

ج3و4ـ اگر پول واریز شده از در آمد سال واریز کننده باشد خمس ندارد و آنچه بابت سود ،محاسبه می شود نیز خمس ندارد. والله العالم (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

 http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

*سؤال : اگر محرم در حال احرام بمیرد ؛ در مورد غسل و حنوط نمودن او با کافور و کفن وی از لحاظ پوشش صورت چگونه باید عمل نمود ؟

آیت...امام خمینی(ره):  اگر شخص پیش از تمام شدن سعی بین صفاو مروه در حج و تقصیر در احرام عمره بمیرد ، نباید او را با آب کافور غسل دهند و حنوط نمایند و به جای آن ، باید با آب خالص غسلش دهند . در مورد کفن او، باید مثل دیگران کفن شود و پوشاندن سر و صورتش اشکال ندارد .( توضیح المسائل، ص74و77،م553،583و588)

آیت...اراکی(ره): کسی که برای حج یا عمره احرام بسته است اگر پیش از تمام کردن سعی بین صفاو مروه بمیرد ، نباید او را با آب کافور غسل دهند و حنوط نمایند و به جای آن ،باید با آب خالص غسلش دهند .در مورد کفن او ،باید مثل دیگران کفن شود و پوشاندن سر و صورتش اشکال ندارد.(توضیح المسائل ،ص101،105و106،م549،و578و583)

آیت...بهجت : لازم نیست تمام شروط ،اجراو مراعات شود (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ...تبریزی: اگر شخص پیش از تمام شدن سعی در حج بمیرد ، نباید او را با آب کافور غسل دهند و حنوط نمایند و به جای آن ،باید با آب خالص غسلش دهند .مگر اینکه در احرام حج بوده و سعی را تمام نموده باشد که در اینصورت با آب و کافور غسلش دهند.در مورد کفن او ،باید مثل دیگران کفن شود و پوشاندن سر و صورتش اشکال ندارد.(توضیح المسائل ،ص،88،م559،ص91و92،م589و594)

آیت... خامنه ای :  اگر شخصی در حال احرام از دنیا برود او را مانند محلّ سه نوبت غسل میدهند ولکن در غسل دوّم ، آب غسل را با کافور مخلوط نمیکنند ، مگر در صورتی که ، مرگ او اگر  در عمره بوده بعد از تقصیر ، و اگر در حج بوده بعد از سعی واقع شده باشد و چنین شخصی را نباید با کافور نیز حنوط کنند مگر بعد از تقصیر در عمره و بعد از سعی در حج و پوشاندن صورت زنی که در حال احرام از دنیا رفته است مانعی ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت...خویی: اگر شخص پیش از تمام شدن سعی در حج بمیرد ، نباید او را با آب کافور غسل دهند و حنوط نمایند و به جای آن ،باید با آب خالص غسلش دهند .مگر اینکه در احرام حج بوده و سعی را تمام نموده باشد که در اینصورت با آب و کافور غسلش دهند.در مورد کفن او ،باید مثل دیگران کفن شود و پوشاندن سر و صورتش اشکال ندارد.(توضیح المسائل ،ص96،99،100،م559و594و،589)

آیت...سیستانی:اگر کسی درحال احرام بمیرد، نبایداو را با آب کافور غسل دهند و حنوط نمایندو به جای آن ، باید با آب خالص غسل بدهند مگر این که دراحرام حج تمتع بوده و طواف ونمازش وسعی را تمام نموده باشد ،یا آن که دراحرام حج قرآن یا افراد بوده و حلق را انجام داده باشد ،در این دو صورت با آب کافور باید غسل دهند. در مورد کفن کر دن او باید مثل دیگران کفن شود و پوشاندن سر و صورتش اشکال ندارد .(توضیح المسائل ،ص 113و118،م 542و 572)

آیت...شیری زنجانی: اگر کسی درحال احرام بمیرد، نبایداو را با آب کافور غسل دهند و حنوط نمایندو به جای آن ، باید با آب خالص غسل بدهند مگر این که دراحرام حج بوده و حلق یا تقصیر وسعی بین صفا ومروه کرده باشد یا در احرام عمره ی مفرده  بوده و حلق یا تقصیر نموده باشد .در مورد کفن کر دن او باید مثل دیگران کفن شود و پوشاندن سر و صورتش اشکال ندارد .(توضیح المسائل ،ج1 ،ص 137،م 559وص 143م 589و594)

 آیت...صافی گلپایگانی:کسی که برای حج یا عمره احرام بسته است،اگرپیش ازانجام سعی دراحرام حج وپیش از تقصیر در احرام عمره بمیرد نباید او را با آب کافور غسل دهند وحنوط نمایند و به جای آن، باید با آب خالص غسلش دهند.درمورد کفن او، باید مثل دیگران کفن شود وپوشاندن سروصورتش اشکال ندارد.(توضیح المسائل،ص114و118،م560و587  هدایة العباد،ج1،ص57،م344)

آیت...فاضل لنکرانی:کسی که برای حج احرام بسته است،اگر پیش از تمام کردن سعی بین صفا و مروه بمیرد، نباید اورا با اب کافور غسل دهند وحنوط نمایند به جای آن،باید با آب خالص غسلش بدهندو همچنین اگر در احرام عمره پیش از کوتاه کردن مو بمیرد در مورد کفن کر دن او باید مثل دیگران کفن شود و پوشاندن سر و صورتش اشکال ندارد .(توضیح المسائل ،ص91و95،م547و577)

آیت...گلپایگانی: کسی که برای حج یا عمره  احرام بسته است،اگر پیش از تمام کردن طواف حج یا عمره  بمیرد، نباید اورا با اب کافور غسل دهند وحنوط نمایند وبه جای آن،باید با آب خالص غسلش دهند در مورد کفن او باید مثل دیگران کفن شود و پوشاندن سر و صورتش اشکال ندارد .(توضیح المسائل ،ص97،101و102،م560،589و594)

آیت... مکارم شیرازی: کسی که برای حج یا عمره  احرام بسته است،اگر پیش از تمام کردن طوافو قبل از حلال شدن بوی خوش بر او، از دنیا برود باید به جای آب کافور او را با آب خالص غسل دهند و حنوط کردن او جایز نیست ، و در مورد کفن او ، مثل دیگران کفن شود و پوشاندن سر و صورتش اشکال ندارد .(توضیح المسائل ،ص101و104،554،584و589)

 آیت...نوری همدانی: کسی که برای حج احرام بسته ، اگر پیش از تمام کردن سعی وبین صفاو مروه بمیرد ، نباید او را با آب کافور غسل دهند و حنوط نمایند و به جای آن ، باید با آب خالص غسلش بدهند وهمچنین اگر در احرام عمره پیش از کوتاه کردن مو بمیرد .در مورد کفن او ، باید مثل دیگران کفن شود و پوشاندن سر و صورتش اشکال ندارد .( توضیح المسائل ص296،301،م559،588و593)

آیت...وحید خراسانی: اگر کسی در حال احرام حج یا عمره بمیرد نباید او را با آب کافور غسل دهند و حنوط نمایند و به جای آن ، باید با آب خالص غسلش بدهند ، مگر اینکه در احرام حج بوده و سعی را تمام نموده باشد که در این صورت باید با آب کافور غسلش دهند و حنوط  نمایند .در مورد کفن او ، باید مثل دیگران کفن شود و پوشاندن سر و صورتش اشکال ندارد .(توضیح المسائل ،ص296و301،م559و588و593)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

*سؤال: در حال احرام پوشیدن دستکش چه حکمی دارد ؟

آیت...امام خمینی(ره):جایز نیست. (مناسک محشی،ص176،م353)

 آیت...اراکی(ره):  احوط بلکه اقوی اجتناب از آن است.( مناسک محشی ،ص176،م353، پاورقی3)

آیت... بهجت (ره): جایز نیست.  (مناسک حج ،ص 98،م231،مناسک محشی،ص176،م353)

آیت...تبریزی: جایز نیست .( مناسک محشی ،ص176،م353،پاورقی 3،مناسک حج ص102،م244)

 آیت...خامنه ای : جایز نیست .( مناسک حج مطابق با فتاوای حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و،ص104،س329)

 آیت... خویی(ره) : در حال احرام زنان دستکش را نپوشند.(مناسک حج ،ص161،م244)

آیت ...سیستانی : جایز نیست.(مناسک محشی ، ص176م 353، پاورقی3 مناسک حج،ص175،م244)

آیت...شبیری زنجانی : نباید دستکش به دست کنند.( مناسک زائر ،ص23،مبحث لباس بانوان)

آیت...صافی گلپایگانی: باید از پوشیدن دستکش خودداری نمایند.( مناسک حج،ص57،م57)

آیت ...فاضل لنکرانی : خلاف احتیاط است . ( استفتائات حج و عمره ،ص120،س189)

 آیت...گلپایگانی: جایز نیست .( آداب و احکام حج ،ص157، م372)

آیت ...شیرازی : جایز نیست. ( مناسک محشی ،ص176،م353 /مناسک حج،ص59،م93)

 آیت...نوری همدانی: جایز نیست( مناسک محشی ،ص176،م353)

 آیت ...وحید خراسانی: جایز نیست(مناسک حج ،ص123،م241)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      
<   <<   6   7   8   9   10      >