اگر همان زمان حج تمتع وموقع قربانی گوسفند شد،حاجی به اقوامش در ایران تماس بگیردوانها به وکالت او در ایران گوسفندی را ذبح کنندصحیح است؟

آیت الله خامنه ای : جایز نیست و باید در همان محل مخصوص قربانی نماید.

آیت الله وحید خراسانی : خیر صحیح نیست باید خودش در همان جا قربانی کند

پنجمین واجب حجّ، قربانى کردن گوسفند یا گاو یا شتر در منى است، و معتبر است این عمل را به قصد قربانى کردن در حجّ و براى تقرّب به خداوند متعال انجام دهد، و معتبر است آن را در روز انجام دهد، و قربانى کردن در شب کفایت نمى کند اگرچه جاهل باشد.

بلى، براى خائف ـ کسى که مى ترسد در روز قربانى کند ـ قربانى کردن در شب جایز است، و واجب است قربانى کردن بعد از رمى جمره عقبه باشد، ولى چنانچه از روى جهل یا فراموشى پیش از رمى قربانى نماید صحیح است.

و واجب است ذبح یا نحر در منى باشد، و در صورتى که تا آخر روزهاى تشریق، روز یازدهم و دوازدهم و سیزدهم، نتواند ـ اگرچه به جهت تقیّه ـ در منى قربانى کند، یا قربانى کردن در آن جا براى او حرجى باشد، بنابر احتیاط واجب در «وادى محسَّر» قربانى کند، و همچنین احتیاط واجب آن است که اگر از این هم متمکّن نباشد در مکّه قربانى کند، و اگر از این هم متمکّن نباشد یا حرجى باشد مى تواند در هر جاى حرم که بخواهد قربانى کند. 

آیت الله مکارم شیرازی : در شرایط فعلی که مسؤولین حج می گویند گوشت قربانی ها توسّط دستگاههای خنک کننده مجهّز نگهداری و سپس به دست نیازمندان می رسد (ولی تمام قربانی ها در خارج از منی صورت می گیرد) حجّاج محترم مخیّرند آنجا قربانی کنند یا پول قربانی را کنار گذاشته و بقیّ? اعمال را بجا آورند و در بازگشت در ماه ذی الحجه در وطنشان قربانی نمایند یا هماهنگی کنند که در روز عید در وطن برای آنها قربانی شود سپس تقصیر کنند. 

آیت الله سیستانی : کافی نیست

آیت الله نوری همدانی : در فرض سئوال صحیح نیست و قربانی باید در منی (وادی محصر) ذبح شود

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/