سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4

سوال: چه نوع زمینی می تواند برخی اشیاء مانند کف پا و کفش را پاک کند؟

پاسخ:

1. خاک و سنگ: همه مراجع: پاک کننده است.

2. آجر فرش: پاک کننده است.

آیت الله صافی: پاک کننده نیست.

3. سیمان: پاک کننده است.

آیت الله وحید: بنابر احتیاط واجب، پاک کننده نیست.

آیت الله صافی: جایز نیست.

4. آسفالت: 

آیات عظام: امام، سیستانی، وحید، اراکی و خویی: بنابر احتیاط واجب، پاک کننده نیست.

آیات عظام: رهبری، صافی، بهجت، نوری، فاضل و گلپایگانی: پاک کننده نیست.

آیات عظام: زنجانی و مکارم: پاک کننده است.

5. فرش، حصیر و سبزه: همه مراجع: پاک کننده نیست.

---------------

منبع: امام، سیستانی، نوری، مکارم، فاضل، گلپایگانی و اراکی: عروه الوثقی، فی المطهرات، و هی امور، الثانی، فی المطهرات، الارض؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 81 و رساله آموزشی، ج 1، ص 46، زمین؛ وحید، تبریزی و خویی: منهاج الصالحین، الثانی من المطهرات، م 478 و التیمم، م 357؛ صافی: هدایه العباد، کتاب الطهاره، م 604؛ مکارم: توضیح المسائل، م 200؛ بهجت: وسیله النجاه، المطهرات، م 578؛ گلپایگانی: مجمع المسائل، ج 1، م 69؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 183 و 184.

>>> بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ نجاسات و مطهرات»، اسماعیل زارعی، ص 60-59.






      

سوال: اگر نحوه تطهیر را به بچه آموزش داده باشند، آیا به گفته او در تطهیر چیز نجس می توان اکتفا کرد؟

پاسخ:

آیات عظام: امام، رهبری، صافی، نوری، گلپایگانی و خویی: اگر صبی مُراهق (بچه نزدیک به بلوغ) باشد، قول او معتبر است.

آیت الله سیستانی: اگر ممیزی باشد که خوب و بد را می فهمد، قول او معتبر است.

آیت الله وحید: اگر راستگو باشد و ظن به خلاف آن نباشد، قولش معتبر است.

آیات عظام: زنجانی، مکارم، بهجت و تبریزی: اگر از قولش اطمینان حاصل شود، حرفش معتبر است.

آیت الله اراکی: قول بچه معتبر نیست.

---------------

منبع: امام: تحریر الوسیله، نجاسات، کیفیت نجس شدن، م 8؛ رهبری: رساله آموزشی، ج 1، درس 12، ص 49، مورد 2؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل، اراکی: العروه الوثقی، فی طریق ثبوت النجاسه، م 13؛ وحید، تبریزی و خویی: منهاج الصالحین، ج 2، ص 141 و 142، با استفاده از م 493؛ صافی، گلپایگانی: هدایه العباد، ج 1، م 574؛ بهجت: وسیله النجاه، ج 1، م 552؛ تبریزی: استفتائات جدید، ج 1، ص 32، س 117؛ زنجانی: المسائل الشرعیه، ص 37، م 148.

>>> بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ نجاسات و مطهرات»، اسماعیل زارعی، ص 58






      

سوال: برخی اشیاء هنگام شستشو، آب را به خود جذب می کنند؛ مثل لباس و فرش. آیا برای پاک شدن آنها لازم است این آب با فشردن و مانند آن خارج شود؟

پاسخ:

1. در شستن با آب قلیل: لازم است.

آیات عظام: زنجانی و بهجت: بنابر احتیاط واجب، لازم است.

2. در شستن با آب کر و جاری:

آیات عظام: امام، رهبری، نوری و فاضل: بنابر احتیاط واجب، لازم است.

آیات عظام: سیستانی، صافی، زنجانی، بهجت: لازم نیست.

آیات عظام: وحید، مکارم: لازم است.

--------------

منبع: امام: تحریر الوسیله، مطهرات، الاول، الماء؛ رهبری: رساله آموزشی، ج 1، ص 44، طریقه تطهیر غیر ظروف، م 1 و 3؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل، اراکی: عروه الوثقی، فی المطهرات، الماء، م 16؛ وحید، تبریزی و خویی: منهاج الصالحین، المطهرات، الاول، الماء، م 452 و 461؛ صافی، گلپایگانی: هدایه العباد، المطهرات، م 586 و 590؛ بهجت: وسیله النجاه، المطهرات، م 564 (آب کر و جاری) و 566 (آب قلیل)؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 159 و 160.

>>> بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ نجاسات و مطهرات»، اسماعیل زارعی، ص 56-55.






      

سوال: آیا لباس نجس با شستشوی ماشین لباسشویی اتوماتیک، پاک می شود؟

پاسخ:

امام: اگر بعد از برطرف شدن عین نجاست، یک مرتبه با آب لوله کشی یا دو مرتبه با آب قلیل می شوید، پاک می کند.

آیات عظام: رهبری و صافی: اگر عین نجاست را برطرف کند و آب متصل به لوله در داخل ماشین لباسشویی، به لباسها و تمامی قسمت های داخل ماشین برسد و از آن جدا و خارج شود، پاک می کند.

آیات عظام: سیستانی و مکارم: اگر عین نجاست را برطرف کند، پاک می کند.

آیت الله وحید: در صورتی که با شرایط معین شرعی آب بکشد، اشکال ندارد و کار ماشین های مختلف، متفاوت است.

آیت الله زنجانی: اگر آب متصل به کر یا لوله کشی شهری قبل از قطع شدن، همه لباس را فرا بگیرد و عین نجاست هم زائل شده باشد و آب، رنگ یا بو یا مزه نجاست را هم به خود نگرفته باشد، لباس پاک می شود؛ البته متنجس به ادرار اگر با آب کر شسته می شود، بنابر احتیاط واجب، دو بار باید شسته شود؛ ولی در آب لوله کشی شهری یکبار کافی است.

آیت الله بهجت: اگر بعد از زوال عین نجاست یک مرتبه با آب متصل به کر یا دو مرتبه با آب قلیل می شوید، پاک می کند؛ البته لزوم دو بار آب کشی با آب قلیل، مربوط به لباسی می باشد که با ادرار نجس شده است. همچنین در شستن با آب قلیل، سایر احکام آب کشی با آب قلیل رعایت شود.

آیت الله فاضل: اگر آب را حداقل سه بار تخلیه می کند و عین نجاست باقی نماند، پاک می کند.

--------------

منبع: امام: استفتائات، ج 1، احکام نجاسات، س 327 و 328؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 292؛ سیستانی: استفتائات سایت، طهارت؛ وحید: استفتائات سایت، طهارت، س 140؛ صافی: استفتائات سایت، لباسشویی اتوماتیک؛ زنجانی: استفتائات سایت، س 149؛ نوری: استفتائات، ج 2، س 35؛ مکارم: استفتائات، ج 1، س 34؛ بهجت: استفتائات، ج 1، س 221؛ تبریزی: استفتائات، ج 1، س 103؛ فاضل: جامع المسائل، ج 1، س 47.

>>> بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ نجاسات و مطهرات»، اسماعیل زارعی، ص 56-55.






      

سوال: آبی که در اثر تطهیر شیء با آب قلیل از آن جدا می شود، چه حکمی دارد؟

پاسخ:

الف) غساله، اوصاف نجاست (رنگ، بو یا طعم) را دارد: همه مراجع: نجس است.

ب) اوصاف نجاست را ندارد:

1. آب قلیلی که برای برطرف کردن عین نجاست ریخته می شود و از آن جدا می گردد: تمام اجزاء آن نجس است.

آیت الله سیستانی: تمام اجزاء آن بنابر احتیاط واجب، نجس است.

2. آب قلیلی که بعد از برطرف شدن عین نجاست، برای آب کشیدن می ریزند:

آیات عظام: امام، رهبری، نوری، مکارم، فاضل: تمام اجزاء آن، نجس است.

آیات عظام: سیستانی، وحید، زنجانی و بهجت: تمام اجزاء آن، بنابر احتیاط واجب، نجس است.

آیات عظام: صافی: غساله ای که بعد از آن طهارت حاصل می شود، پاک است؛ ولی غساله شستن های قبل از دفعه آخر، نجس است. مثلا در جایی که دو مرتبه باید شسته شود، غساله مرتبه اول، نجس و غساله مرتبه دوم، پاک است.

------------

 

منبع: امام: تحریر الوسیله، احکام آبها، م 24؛ رهبری: رساله آموزشی، ج 1، درس 5، ص 26، مورد 2؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل، اراکی: عروه الوثقی، فصل فی الماء المستعمل، قبل از م 1؛ وحید، تبریزی و خویی: منهاج الصالحین، کتاب الطهاره، الفصل الثالث، بعد از م 52؛ صافی، گلپایگانی: هدایه العباد، طهارت، م 62؛ بهجت: وسیله النجاه، ج 1، الطهاره، م 57.

>>> بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ نجاسات و مطهرات»، اسماعیل زارعی، ص 54-53.






      

سوال: آب قلیلی که هنگام تطهیر محل خروج ادرار یا مدفوع از آن جدا می شود، چه حکمی دارد؟

پاسخ: چنانچه شروط پنجگانه زیر موجود باشد، آب های ترشح شده، پاک است:

اول: آب های ترشح شده، بو یا رنگ یا مزه نجاست نگرفته باشند.

دوم: ذرات مدفوع در آب های ترشح شده، موجود نباشد.

سوم: نجاست دیگری مثل خون، با ادرار یا مدفوع بیرون نیامده باشد.

چهارم: نجاستی از خارج به ادرار یا مدفوع نرسیده باشد.

پنجم: بیشتر از مقدار معمول، نجاست به اطراف مخرج نرسیده باشد. 

آیت الله سیستانی: نجس است؛ اما با پنج شرط، چیزی را نجس نمی کند.

تبصره: شایان ذکر است که آیات عظام: سیستانی، وحید و مکارم می فرمایند: غساله استنجاء، حکم سائر غساله ها را دارد؛ اما اگر موارد پنجگانه موجود باشد، اجتناب از آن غساله لازم نیست و جایی را هم نجس نمی کند و پاک بودن این آب به آن معنی است که اگر به بدن و لباس ترشح کند، لازم نیست آن را آب بکشند؛ اما سایر استفاده های آب پاک را از آن نمی توان کرد.

آیت الله بهجت: غساله استنجاء در مخرج ادرار، احتیاطا حکم غساله استنجاء در مخرج مدفوع را ندارد.

نکته: غساله، آبی است که در وقت شستن چیز نجس یا متنجس از آن خارج می شود.

------------------

منبع: امام: تحریر الوسیله، احکام آبها، م 25؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل، اراکی: عروه الوثقی، ج 1، فصل فی الماء المستعمل فی رفع الحدث الاکبر و الاصغر، م 2 و 8 و 10؛ وحید، تبریزی و خویی: منهاج الصالحین، کتاب الطهاره، م 64؛ صافی، گلپایگانی: هدایه العباد، طهارت، م 64؛ بهجت: وسیله النجاه، ج 1، الطهاره، م 58؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 27.

>>> بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ نجاسات و مطهرات»، اسماعیل زارعی، ص 52-51.






      

سوال: چگونه باید لباسی را که نجس شده است، پاک کرد؟

پاسخ: 

1. با آب قلیل: در  متنجس به ادرار دو مرتبه و در متنجس به غیر ادرار، یک مرتبه شسته شود.

آیات عظام: سیستانی و مکارم: یک مرتبه کافی است؛ چه با ادرار و چه با غیر ادرار نجس شده باشد.

2. با آب کر و جاری:

آیات عظام: امام، رهبری، وحید، صافی، نوری، مکارم، بهجت، فاضل: یک مرتبه کافی است.

آیت الله سیستانی: در صورتی که لباس متنجس به ادرار باشد بنابر احتیاط واجب، باید در آب کر دو مرتبه شسته شود. ولی در آب جاری با یک بار شستن پاک می شود و این حکم اختصاص به لباس دارد و شامل فرش، موکت، پارچه ایی که لباس نیست و مانند آن نمی شود.

آیت الله زنجانی: اگر با ادرار نجس شده، با آب کر احتیاطا دو بار شسته شود و با آب جاری، یک مرتبه کافی است.

 

----------------

منبع: امام: تحریر الوسیله، مطهرات، الماء؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 71 و 312؛ سیستانی: توضیح المسائل جامع، ج 1، م 170 و 172؛ نوری، مکارم، فاضل، اراکی: عروه الوثقی، مطهرات، الاول، م 4؛ وحید، تبریزی و خویی: منهاج الصالحین، فی المطهرات، م 455 و 461؛ صافی، گلپایگانی: هدایه العباد، مطهرات، م 589 و 587؛ بهجت: وسیله النجاه، المطهرات، م 564و 566؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 159، 160 و 162.

>>> بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ نجاسات و مطهرات»، اسماعیل زارعی، ص 49-48.






      

سوال: ظرف هایی که با غیر ولوغ سگ و شراب، نجس شده است، چگونه پاک می شود؟

پاسخ:

1. با آب قلیل: سه مرتبه لازم است.

آیت الله بهجت: یک مرتبه لازم است.

2. با آب  کر یا جاری: یک مرتبه کافی است.

آیات عظام: سیستانی و زنجانی: بنابر احتیاط واجب، سه مرتبه لازم است.

نکته: ولوغ؛ یعنی سگ از ظرفی که در آن، آب یا چیز روان دیگری بوده، خورده باشد.

--------------

منبع: امام: تحریر الوسیله، مطهرات، الاول، م 3؛ رهبری: رساله آموزشی، ج 1، ص 43، طریقه تطهیر ظروف؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل، اراکی: عروه الوثقی، فی المطهرات، الماء، م 5 و 14 (آب قلیل) و م 13 (آب کر و جاری)؛ صافی، گلپایگانی: هدایه العباد، مطهرات، م 596؛ بهجت: وسیله النجاه، المطهرات، م 570 و 571؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 150.

>>> بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ نجاسات و مطهرات»، اسماعیل زارعی، ص 48-47.






      

سوال: ظرفی که در آن شراب ریخته شده، چگونه پاک می شود؟

پاسخ:

1. با آب کر و جاری:

آیات عظام: امام، رهبری، صافی، نوری، مکارم: یک مرتبه شستن کافی است.

آیات عظام: سیستانی، وحید، زنجانی: سه مرتبه شسته شود.

2. با آب قلیل:

آیات عظام: امام، رهبری، سیستانی، وحید، زنجانی، صافی، نوری: سه مرتبه بشویند؛ ولی مستحب است، هفت مرتبه شسته شود.

آیت الله مکارم: ابتدا با مالیدن دست، یکبار شسته شود - مگر اینکه بدون دست مالیدن از بین برود - و بعد با آب قلیل سه مرتبه و با آب کر یا جاری، یک مرتبه شسته شود و بهتر است، هفت مرتبه بشویند.

آیت الله بهجت: یک مرتبه شسته شود؛ ولی احتیاط مستحب، سه مرتبه است.

-----------

منبع: امام: تحریر الوسیله، مطهرات، الاول، م 1 و 2؛ رهبری: رساله آموزشی، ج 1، ص 43، طریقه تطهیر ظروف؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل، اراکی: عروه الوثقی، فی المطهرات، الماء، م 7 و 13؛ وحید، تبریزی، خویی: منهاج الصالحین، فی المطهرات، م 460؛ صافی، گلپایگانی: هدایه العباد، مطهرات، م 595 و 596؛ بهجت: وسیله النجاه، المطهرات، م 569؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 153.

>>> بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ نجاسات و مطهرات»، اسماعیل زارعی، ص 47-46.






      

سوال: اگر سگ از ظرفی که در آن آب یا مایع دیگری بوده، خورده باشد، چگونه باید آن را پاک کرد؟

پاسخ:

1. تطهیر با آب قلیل: همه مراجع: ابتدا با خاک پاک (آیات عظام: مکارم، بهجت: و مقداری آب) خاکمال شود و بعد از آن دو مرتبه با آب شسته شود.

2. تطهیر با آب کر و جاری:

آیات عظام: امام، صافی، نوری: بنابر احتیاط واجب، دو مرتبه شسته شود.

آیات عظام: رهبری، وحید، مکارم، بهجت: یک مرتبه کافی است.

آیات عظام: سیستانی و زنجانی: دو مرتبه شسته شود.

-------------

منبع: امام: تحریر الوسیله، مطهرات، الاول، ماء؛ رهبری: رساله آموزشی، ج 1، درس 10، ص 43، مورد 1؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل، اراکی: عروه الوثقی، فی المطهرات، الماء، م 5 و 13 و 14؛ وحید، تبریزی، خویی: منهاج الصالحین، فی المطهرات، م 456؛ صافی، گلپایگانی: هدایه العباد، مطهرات، م 591 و 594؛ بهجت: وسیله النجاه، المطهرات، م 567؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 150 و 151.

>>> بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ نجاسات و مطهرات»، اسماعیل زارعی، ص 46-45.






      
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >