سوال: آیا لباس نجس با شستشوی ماشین لباسشویی اتوماتیک، پاک می شود؟

پاسخ:

امام: اگر بعد از برطرف شدن عین نجاست، یک مرتبه با آب لوله کشی یا دو مرتبه با آب قلیل می شوید، پاک می کند.

آیات عظام: رهبری و صافی: اگر عین نجاست را برطرف کند و آب متصل به لوله در داخل ماشین لباسشویی، به لباسها و تمامی قسمت های داخل ماشین برسد و از آن جدا و خارج شود، پاک می کند.

آیات عظام: سیستانی و مکارم: اگر عین نجاست را برطرف کند، پاک می کند.

آیت الله وحید: در صورتی که با شرایط معین شرعی آب بکشد، اشکال ندارد و کار ماشین های مختلف، متفاوت است.

آیت الله زنجانی: اگر آب متصل به کر یا لوله کشی شهری قبل از قطع شدن، همه لباس را فرا بگیرد و عین نجاست هم زائل شده باشد و آب، رنگ یا بو یا مزه نجاست را هم به خود نگرفته باشد، لباس پاک می شود؛ البته متنجس به ادرار اگر با آب کر شسته می شود، بنابر احتیاط واجب، دو بار باید شسته شود؛ ولی در آب لوله کشی شهری یکبار کافی است.

آیت الله بهجت: اگر بعد از زوال عین نجاست یک مرتبه با آب متصل به کر یا دو مرتبه با آب قلیل می شوید، پاک می کند؛ البته لزوم دو بار آب کشی با آب قلیل، مربوط به لباسی می باشد که با ادرار نجس شده است. همچنین در شستن با آب قلیل، سایر احکام آب کشی با آب قلیل رعایت شود.

آیت الله فاضل: اگر آب را حداقل سه بار تخلیه می کند و عین نجاست باقی نماند، پاک می کند.

--------------

منبع: امام: استفتائات، ج 1، احکام نجاسات، س 327 و 328؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 292؛ سیستانی: استفتائات سایت، طهارت؛ وحید: استفتائات سایت، طهارت، س 140؛ صافی: استفتائات سایت، لباسشویی اتوماتیک؛ زنجانی: استفتائات سایت، س 149؛ نوری: استفتائات، ج 2، س 35؛ مکارم: استفتائات، ج 1، س 34؛ بهجت: استفتائات، ج 1، س 221؛ تبریزی: استفتائات، ج 1، س 103؛ فاضل: جامع المسائل، ج 1، س 47.

>>> بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ نجاسات و مطهرات»، اسماعیل زارعی، ص 56-55.