سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4

سوال: محل خروج مدفوع را چگونه باید تطهیر کرد؟

پاسخ: همه مراجع: اگر طوری شسته شود که ذره ای از مدفوع در آن نماند، یک مرتبه کافی است.

-------------

منبع: امام: تحریر الوسیله، احکام الاستنجاء، م 1؛ رهبری: رساله آموزشی، ج 1، ص 30، مخرچ بول، م 1 و مخرج غائط، م 2؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل، اراکی: عروه الوثقی، فی الاستنجاء، قبل از م 1؛ وحید، تبریزی، خویی: منهاج الصالحین، الطهارت، الفصل الثانی، کیفیه غسل موضع البول، قبل از م 59؛ صافی، گلپایگانی: هدایه العباد، الاستنجاء، م 77؛ بهجت: وسیله النجاه، احکام تخلی، م 67 و 68؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 67.

>>> بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ نجاسات و مطهرات»، اسماعیل زارعی، ص 45-44.






      

پرسش: محل خروج ادرار چگونه تطهیر می شود؟

پاسخ:

الف) با آب کر و جاری: همه مراجع: یک مرتبه شستن، کافی است.

ب) با آب قلیل:

امام: در مردها یک مرتبه شستن کافی است؛ اما در زن ها، احتیاطا دو مرتبه لازم است.

آیات عظام: رهبری، وحید، صافی، زنجانی، گلپایگانی، خویی، تبریزی: بنابر احتیاط واجب، دو مرتبه شسته شود.

آیات عظام: سیستانی، مکارم، بهجت، فاضل: بعد از برطرف شدن ادرار، یک مرتبه کافی است.

آیات عظام: نوری، اراکی: دو مرتبه لازم است.

 

---------------

منبع: امام: تحریر الوسیله، احکام الاستنجاء، م 1؛ رهبری: رساله آموزشی، ج 1، ص 30، م 1؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل، اراکی: عروه الوثقی، فی الاستنجاء، قبل از م 1؛ وحید، تبریزی، خویی: منهاج الصالحین، الطهارت، الفصل الثانی، کیفیه غسل موضع البول، قبل از م 59؛ صافی، گلپایگانی: هدایه العباد، الاستنجاء، م 77؛ بهجت: وسیله النجاه، احکام تخلی، م 66؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 66.

>>> بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ نجاسات و مطهرات»، اسماعیل زارعی، ص 42-41.






      

عدول از نیّت اعتکاف

عدول از نیّت اعتکاف





      

 

 

بوی خوش خمیر دندان
بوی خوش خمیر دندان

با توجه به اینکه بوی خمیردندان بوی خوشی است آیا مسواک زدن با خمیردندان در حین اعتکاف مخلّ به اعتکاف هست؟

 

پاسخ:  مسواک زدن با آن مانع ندارد و آنچه حرام است بوییدن بوی خوش است.

 

احکام اعتکاف - استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای






      

غسل معتکف در مسجد

انجام غسل برای معتکف در مسجد چه حکمی دارد  و آیا فرقی بین غسل واجب و مستحب می‌باشد؟

پاسخ:

 

 غسل جنابت و حیض در دو مسجد شریف مکّه و مدینه، مطلقاً جایز نیست بلکه باید تیمّم نموده فوراً خارج شود و در مساجد دیگر نیز اگر غسل، موجب درنگ کردن و یا آلودگی مسجد شود، جایز نمی‌باشد و سایر اغسال واجب و یا مستحب در صورت امکان و عدم مزاحمت برای دیگران اشکال ندارد. 

احکام اعتکاف - استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای






      

کارهای حرام در هنگام اعتکاف چیست؟

کارهای حرام در هنگام اعتکاف چیست؟

 * بوییدن چیزهای خوشبو و عطریّات حتی گیاهان خوشبو، همراه با لذّت؛ پس برای کسی که حس بویایی ندارد اشکال ندارد.

* خرید و فروش

* سایر انواع تجارت؛ مثل صلح و اجاره و مضاربه و غیر این‌ها (بنابر احتیاط واجب).

* مجادله و جدال ـ چه در امور دینی و چه دنیوی ـ به قصد غلبه بر دیگری و اظهار فضل و برتری بر او؛ اما اگر به قصد اظهار حق و بازداشتن طرف از طریق باطل باشد، مانعی ندارد.

* امور جنسی و شهوت‌آمیز مانند بوسه، لمس و آمیزش.

 

*استمناء (بنا بر احتیاط واجب)






      

 اول اینکه سعی کن بیشتر روزها رو روزه بگیری. روزه گرفتن در تزکیه نفس خیلی اثر میگذاره و شهوات رو تا حد خیییییییلی زیادی کنترل میکنه. بعلاوه اینکه وقتی روزه میگیری بیشتر به خدا احساس نزدیکی میکنی و در نتیجه بهتر میتونی  به درگاهش دعا کنی و از فکر های بد و منحرف به اون پناه ببری

 

دوم اینکه برای ازدواج کردن خودت خییییییییلی زیاد دعا کن. از پدر و مادرت هم بخواه که برات دعا کنن. به ائمه اطهار هم توسل کن. انشاءالله کمکت میکنن

 

سوم اینکه  وقتی به حال اضطرار میرسی، طبق توصیه آیت الله بهجت، نماز جعفر طیار بخون. ایشون فرمودند که خوندن این نماز در حالت اضطرار برای گرایش بخت جوون ها خیلی موثر هست

 

چهارم اینکه حواست باشه که خدا داره درست تو این مرحله امتحانت میکنه. بنابراین سعی کن که از این امتحان سربلند بیرون بیای. مطمئن باش که اگه تو این امتحان موفق بشی، خدا لطف و رحمتش رو بیش از پیش شامل حالت میکنه و معرفت و معنویات وجودیت رو بیش از پیش افزایش میده. خدا خودش این نیاز شدید جنسی رو در وجود تو قرار داره. بنابراین کاملا میدونه که چقدر برای کنترل کردن خودت داری زجر میکشی. مطمئن باش که اینها همش آزمایشه. خدا حساب تک تک لحظات دلشکستگی و نیاز تو رو داره و به موقع برات جبران میکنه. 

با خدا و امام زمان یه قرار درست و حسابی بذار. یه قرار درست و حسابی. مثل آدم های با اراده نه آدم های ضعیف و بی اراده. مثل آدم هایی که عزمشون رو جزم کردن که از پس یه مشکلی بر بیان. مثل آدم هایی که سر آبرو و حیثیتشون معامله میکنن

تو یه گام از شیطون دور شو و به سمت خدا حرکت کن. مطمئن باش خدا کلی به سمتت میاد و خیلی از مشکلاتت که فکر میکردی هیچ راه حلی ندارن، حل میشه. به خدا اعتماد کن. بگو خدایا من تمام توانم رو جمع میکنم تا از پس این مشکل بربیام. توجیه هم نمیکنم. تو هم من رو کمک کن که دچار وسوسه شیطون نشم. با امام زمان عهد کن. بگو درسته که شبیه شیعیان واقعی شما رفتار نمیکنم، درسته که گناه میکنم اما فقط به واسطه محبتی که از شما تو قلبم هست، میخوام برگردم. بگو شیعه واقعی نیستم ولی میخوام که بشم. بخواه ازشون که دستت رو بگیرن. میگن امام زمان، پدر امته. از ته قلبت یقین داری؟ اگه همیشه دستت تو دست ایشون باشه، مطمئن باش که نمیذارن مرتکب گناه بشی. نافله های شبت رو به نیت امام زمان بخون. تو قنوت نماز وتر، اول همه برای ایشون و فرجشون دعا کن. بگو من شرمنده روسیاه برای شما دعا میکنم. شما هم برای من دعا کنید که محبت شما انقدر تو قبلم زیاد بشه که شیطون کلا راهش رو بکشه و بره. فکر میکنی اگه امام زمان برات دعا کنن، بازم مرتکب گناه میشی؟؟ من فکر میکنم که محاله.  آقای من و شما مهربون تر از این حرفاست. میدونم که ته دلت یقین داری ولی برای یه بارم که شده به خود امام زمان ثابت کن که چقدر برات مهم هستن. ثابت کن که هر چقدر هم نیروی غریزی وجودت قوی باشه، ولی به پای نیری محبتی که تو قلبت نسبت به ایشون داری نمیرسه. برای اینکه این عهدی که با امام زمان بستی، یادت نره، پیشنهاد میکنم هر روز صبح، بعد نماز صبحت، دعای عهد رو بخون. این دعا تجدید عهد روزانه تو با امام زمان باشه. هر روز بهشون یاداوری کن که حواست به عهدی که باهاشون بستی هست. تو مردونه تا ته این عهد و پیمان برو جلو، اگه به یه درجاتی از کمال و معرفت نرسیدی، هر چی خواستی به من بگو. هر چی خواستی. ولی خدایی، مرد و مردونه، اگه به یه جایی رسیدی، یادت نره برای منم دعا کنی

  امام زمان، شیعیان گناهکارشون رو هم دوست دارن. شیعیانی که اصلا بهشون توجه نمیکنن هم دوست دارن و براشون دعا میکنن. حالا فکر میکنی رویکرد ایشون نسبت به شیعیانی که به حرمت محبتشون، به نفس خودشون غلبه میکنن چیه؟؟؟؟؟  فکر میکنی سربازای امام زمان رو چجوری انتخاب میکنن؟؟؟؟

 

 

یقین دارم که میتونی. به محبتی که از امام زمان تو قلبته، ایمان داشته باش






      

آیا می توان در مسجد طبل و سنج به صدا درآورد؟






      

هل التطبیر فی الخفاء حلال أم أنّ فتواکم الشریفة عامة؟

سؤال : هل التطبیر فی الخفاء حلال أم أنّ فتواکم الشریفة عامة؟

ج: التطبیر مضافاً الى أنه لا یعدّ عرفاً من مظاهر الأسى والحزن، ولیس له سابقة فی عصر الأئمة(علیهم السلام)
وما والاه، ولم یرد فیه تأیید من المعصوم(علیه السلام) بشکل خاص ولا بشکل عام،
یعدّ فی الوقت الراهن وهناً وشَیناً على المذهب، فلا یجوزبحال.

حسب رأی السید الخامنئی دام ظله






      

گر بعضی از واجبات به سبب شرکت شخص در مجالس عزاداری از او فوت شود (مثلاً نماز صبح قضا شود)، وظیفه

 

اگر بعضی از واجبات به سبب شرکت شخص در مجالس عزاداری از او فوت شود (مثلاً نماز صبح قضا شود)، وظیفه او نسبت به شرکت و یا عدم شرکت در اینگونه مجالس چیست؟

 

√ پاسخ:

بدیهی است که انجام نمازِ واجب، مقدّم بر شرکت در مجالس عزاداری اهل بیت علیهم السلام است و ترک نماز و فوت شدن آن به بهانه شرکت در عزاداری امام حسین علیه السلام، جایز نیست؛ البته شرکت در عزاداری به گونه‎ای که مزاحم نماز نباشد، مستحب مؤکد است.

 

اجوبه الاستفتائات آیت الله خامنه ای سوال 1445






      
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >