سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4

مسح سر در حد مرطوب شدن

آیا در مسح سر کافی است که موی سر مرطوب گردد؟

پاسخ:

 لازم نیست مسح سر بر پوست آن صورت بگیرد؛ بلکه اگر موی جلو سر مرطوب  شود، صحیح است.

امّا کسى که موى سر او به اندازه اى بلند است که اگر مثلاً شانه کند به صورتش مى ریزد، یا به جاهاى دیگر سر مى رسد، باید بیخ موها را مسح کند.

* بهتر است که قبل از وضو، فرق سر را باز کند تا پس از شستن دست چپ، بن موها یا پوست سر را به راحتّى مسح نماید.

نکته: برخی از مردم گمان می کنند هنگام وضو گرفتن باید همه اعضای وضو خشک باشد یا بعد از وضو نمی توان اعضای وضو را شست؛ در حالی که تنها مواضع مسح (آن هم به اندازه مسح) در حین وضو باید خشک باشد و پس از وضو هم شستن اعضای وضو اشکالی ندارد.

برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 1، ص 168.






      

حرکت بدن هنگام نماز

سوال: آیا حرکت بدن هنگام نماز، اشکال دارد؟

پاسخ: نمازگزار موقعی که برای تکبیرة الاحرام یا قرائت ایستاده است، با توجه و به طور عمدی نباید به طرفی خم شود و باید [1] بدن را حرکت ندهد [2] و به جایی تکیه نکند؛ اما اگر از روی ناچاری این کار را انجام دهد یا در حال خم شدن برای رکوع پاها را حرکت دهد، اشکال ندارد. [3]

--------------------

پی نوشت:

[1]. سیستانی: بنابر احتیاط لازم.

[2]. اگر حرکت بدن کم باشد، اشکالی ندارد.

[3]. توضیح المسائل ده مرجع، م 961 و 967؛ امام، تحریرالوسیله، ج 1، القول فی القیام، م 2 و استفتائات، ج 1، احکام نماز، س 93؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 1، القیام، م 8؛ بهجت، استفتائات، ج 2، س 1948 و وسیله النجاه، م 695؛ خامنه ای: سایت، استفتائات جدید و اجوبه الاستفتائات، س 343 و استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل،‌ م 928 و 934؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج 1، م 591؛ صافی، هدایه العباد، ج 1، م 755.

 >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 2، ص 124.






      

بسیتن شیر آب هنگام وضو

سوال: آیا باز و بسته کردن شیر آب هنگام وضو، برای مسح سر و پاها اشکال دارد؟

پاسخ: مسح باید با آب اعضای وضو باشد. بنابر این اگر شخص هنگام شستن صورت و  دست ها، به قصد وضو اقدام به باز و بسته کردن شیر آب کند، اشکال ندارد و به صحت وضو لطمه ای نمی زند؛ ولی اگر پس از فراغت از شستن دست چپ و قبل از مسح با آن، دستش را روی شیر خیس بگذارد (به طوری که آب دست با آب خارج از وضو مخلوط شود) مسح اشکال دارد.

------------------

منبع: امام، استفتائات، ج 1، وضو، س 34؛ بهچت، استفتائات، ج 1، س 453 و س 462 و استفتا؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 1122؛ سبحانی: استفتا؛ صافی، جامع الاحکام، ج 1، با استفاده از س 100 و استفتا.

 >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 1، ص 169.






      

سوال: آیا آه کشیدن، سرفه و آروغ زدن در نماز اشکال دارد؟

پاسخ: سرفه کردن، آروغ زدن و آه کشیدن [11] در نماز اشکال ندارد، ولی گفتن کلمه های آخ، آه و مانند این ها (که دو حرف است) اگر عمدی باشد، نماز را [22] باطل می کند و اگر غیر عمد باشد سجده سهو واجب می شود؛ البته اگر به عنوان ذکر و یاد خدا بگوید: «آه من ذنوبی» اشکال ندارد. [3]

--------------------

پی نوشت:

[1]. سیستانی: بنابر احتیاط لازم، با اختیار آه نکشند و ناله نکنند.

[2]. مکارم: بنابر احتیاط واجب.

[3]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1133؛ بهجت، استفتائات، ج 2، س 1940؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 1088؛ سیستانی،‌ منهاج الصالحین، ج 1، م 671.

 >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 2، ص 137.






      

مسح پای نجس

سوال: اگر تمام روی پا نجس باشد، مسح آن را چگونه باید انجام داد؟

پاسخ: اگر تمام روی پا نجس باشد و نتواند برای مسح، آن را آب بکشد، باید تیمم کند. [1]

آیت الله بهجت: اگر جبیره ممکن نباشد، باید تیمم کند و اگر جبیره ممکن بود، بنابر احتیاط واجب باید هم وضوی جبیره ای بگیرد و هم تیمم کند. [2]

آیت الله مکارم: بنابر احتیاط واجب باید ابتدا چیز پاکی روی آن بیندازد و بر آن مسح کند و بعد تیمم نماید. [3]

-----------------

پی نوشت:

[1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 260؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 257.

[2]. بهجت، توضیح المسائل، م 261 و استفتائات، ج 1، س 500.

[3]. مکارم، توضیح المسائل، م 278.

 >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 1، ص 171.






      

 

ازدواج لواط کننده با خواهر شخص مفعول

اگر دخول ولو به کمتر از مقدار حشفه (ختنه گاه) صورت گرفته خواهر مفعول بر فاعل حرام ابد شده و نمی‌توانند با هم ازدواج کنند و اگر ازدواج کرده‌اند ازدواج باطل و باید از هم جدا شوند اگر چه لواط کننده و لواط دهنده بالغ نباشند و یا جاهل به حکم باشند ولی اگر شک کند که دخول شده یا نه یا گمان کند که دخول شده ولی یقین نداشته باشد حرام نیست و مى‌توانند ازدواج کنند؛ و ازدواج مفعول با خواهر فاعل اشکال ندارد.

استفتا از سایت آیت الله خامنه ای

 






      

سوال: حکم وضو در صورت ممنوع بودن نصب پمپ فشار چیست؟

پاسخ:

 آیت الله خامنه ای : اگر مخالف قوانین و مقررات باشد نصب و استفاده از پمپ فشار جایز نیست و وضو و غسل با آبى که به وسیله پمپ به دست مى‏‌آید محل اشکال است و وضو صحیح نمى‌باشد ولى نسبت به گذشته که علم به حکم نداشته‌اید، وضو محکوم به صحت است.

آیت الله مکارم شیراری: اگر به این صورت باشد که بعد از کنتور، منبع آبی قرار دهید تا آب بطور عادی وارد منبع شود و پمپ، آب را از درون آن منبع بکشد مانعی ندارد و تخلف از قوانین و مقررات حکومت اسلامی جایز نیست.[1]

آیات عظام: سبحانی و سیستانی: این کار خلاف شرع و حرام است ولی وضو و غسل با آن آب صحیح است. [2]

---------------------

پی نوشت:

[1]. امام، استفتائات، ج 2، (کسب های حرام)؛ با استفاده از س 150؛ بهجت، استفتائات، ج 1، با استفاده از س 597 و 598؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات،‌ س 109؛ صافی، جامع الاحکام، ج 2، با استفاده از س 1531 و استفتا؛ مکارم، استفتائات جدید، ج 1، با استفاده از س 18 و 1643 و استفتا.

[2]. سبحانی و سیستانی: استفتا.

 >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 1، ص 174.






      

سوال: دختری که شک دارد بالغ شده یا نه، اگر خونی با صفات و شرایط حیض (پریود) ببیند، آیا حکم حیض را دارد و علامت بلوغ است؟

آیات عظام: امام، بهجت، خامنه ای، سبحانی، سیستانی و مکارم: اگر به حیض بودن آن خون اطمینان یابد، حیض است و نه سال او تمام شده است. [1]

آیت الله صافی: بنابر احتیاط واجب نمی توان به حیض بودن و علامت بالغ شدن آن حکم کرد. [2]

سوال:اگر دختر پیش از بلوغ، خونى با نشانه هاى حیض ببیند، آیا حیض محسوب مى شود؟

همه مراجع: خیر، خون حیض محسوب نمى شود؛ هر چند نشانه هاى حیض را نیز داشته باشد.

----------------

پی نوشت:

[1]. امام، تحریر الوسیله، ج 1، ص 45، م 1؛ بهجت، توضیح المسائل، م 402 و وسیله النجاه، م 237؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، احکام بانوان، م 5؛ سیستانی، توضیح المسائل، م 436 و العروه الوثقی مع تعلیقه، ج 1، ص 236؛ مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 1، ص 243، با استفاده از م 1.

[2]. صافی، توضیح المسائل، م 444 و هدایه العباد، ج 1، م 217.

>>> برگرفته از کتاب احکام پوشش بانوان، موسسه اطلس تاریخ شیعه، 1391، ص 37.






      

سوال: اگر ته عصا، پای مصنوعی و لاستیک های چرخ وسائل نقلیه نجس باشد، آیا به وسیله زمین پاک می شود؟

پاسخ:

آیات عظام:مکارم، زنجانی و بهجت: پاک می شود.

بقیه مراجع:  به احتیاط واجب پاک نمی شوند.

-------------

منبع: رهبری: رساله آموزشی، ج 1، ص 46، زمین و اجوبه الاستفتائات، س 81؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل و اراکی: عروه الوثقی، فی المطهرات، و هی امور، الثانی، فی المطهرات، الارض؛ وحید، تبریزی، خویی: منهاج الصالحین، الثانی من المطهرات، م 479؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 188.

>>> بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ نجاسات و مطهرات»، اسماعیل زارعی، ص 61.






      

سوال: برای پاک شدن کف پا در صورت داشتن عین نجاست، چه مقدار باید راه برویم؟

پاسخ:

آیات عظام: امام، صافی، مکارم، بهجت، فاضل، گلپایگانی و اراکی: مقداری که عین نجاست از بین برود و بهتر است مقدار پانزده قدم یا بیشتر باشد.

آیات عظام: رهبری، سیستانی، وحید، زنجانی، نوری، خویی و تبریزی: مقداری که عین نجاست از بین برود و بهتر است مقدار پانزده ذراع (تقریبا ده قدم) یا بیشتر برود.

--------------

منبع: توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 185؛ رهبری: رساله آموزشی، ج 1، ص 46، مورد دوم زمین.

>>> بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ نجاسات و مطهرات»، اسماعیل زارعی، ص 60.






      
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >