آیا خلوت کردن دو نفر نامحرم در یک مکان، جایز است؟
√ پاسخ:
آیت الله خامنهای: اگر کسى نمىتواند وارد آن مکان شود و آنها بترسند که به حرام بیفتند، ماندنشان در آنجا حرام است.
آیت اللَّه مکارم شیرازی: اگر کسى نمىتواند وارد آن مکان شود، ماندنشان در آنجا حرام است ؛ هر چند احتمال فساد ندهند و به گفت و گوهاى علمى و ضرورى مانند آن بپردازند.
آیت الله سیستانی: اگر احتمال فساد برود، ماندنشان در آنجا حرام است؛ هر چند طورى باشد که کس دیگر بتواند وارد شود.
رساله دانشجویی، سید مجتبی حسینی
استفاده از اینترنت وای فای دیگران بدون اجازه و رضایت و راه جبران آن
√ پاسخ:
استفاده نیاز به اجازه دارد و بدون اجازه استفاده جایز نیست و حرام می باشد.
باید به همان میزان که استفاده کرده اید به او هزینه اش را پرداخت کنید
و اگر صاحب آن معلوم نیست باید در جستجوی صاحب باشید و اعلام کنید و وقتی از پیدا کردن صاحبش مأیوس شدید با اجازه حاکم شرع باید از طرف او صدقه بدهد.
استفتاء کتبی از سایت آیات عظام خامنهای، مکارم شیرازی
وجوب فورى توبه
??سوال :
در جایى مىدیدم که توبه از گناه، واجب فورى است. آیا این جمله درست است؟ معناى دقیق آن چیست؟
√ پاسخ: کسى که معصیتى کرده واجب است فوراً توبه کند و معناى توبه این است که با پشیمانى از گناهى که کرده تصمیم بگیرد تکرار نکند و اگر حقالناس است از عهده برآید و اگر حقالله است و قضا دارد، قضا نماید.
شرایط لباس نمازگزار
1. پاک باشد (نجس نباشد). 2. مباح باشد (غصبی نباشد)
3. از اجزای مردار نباشد (حتی کمربند و کلاه تهیه شده از چرم یا پوست حیوان مرده نباشد).
4. از حیوان حرام گوشت نباشد (برای مثال: از پوست پلنگ یا روباه تهیه نشده باشد).
5. لباس مرد (حتی لباس زیر، عرق چین یا جوراب) از ابریشم خالص و طلابافت نباشد. (همراه داشتن پارچه ابریشمی - مانند دستمال - در جیب اشکال ندارد)
6. مرد زیور آلاتی از جنس طلا (مانند انگشتر و گردن بند) نداشته باشد.
توضیح المسائل مراجع مسأله 798
احکام تراشیدن ریش
1- در بین مراجع موجود،کسی حکم به جواز نداده و نوعاً یا فتوا به حرمت دادهاند یا بنابر احتیاط واجب تراشیدن آن راجایز نمیدانند.
2- تراشیدن ریش خواه با تیغ باشد یا ماشین حرام است( بنابر فتوی یا احتیاط واجب).
3- به نظر مشهور مراجع تراشیدن مقداری از ریش (دو طرف گونهها) نیز حکم تراشیدن تمام آن را دارد.
آیت الله مکارم: اگر چانه و اطراف آن (یک چهارم صورت) تراشیده نشود، به طوری که صدق ریش کند، کفایت میکند.
4- هر وسیلهای که موهای صورت را بتراشد به گونهای که عرف مردم بگویند ریش ندارد، خواه با تیغ باشد یا ماشین و یا هر ابزار دیگری.
5- تراشیدن روی گونهها (بصورت خط ریش) و زیرگلو اشکال ندارد.
6- تراشیدن سبیل و بلند گذاشتن آن اشکال ندارد ولی بلند نمودن آن به مقداری که هنگام خوردن و آشامیدن با غذا یا آب برخورد کند مکروه است.
در برخی پیامک ها توصیه می شود که محتوای آنها را به افراد دیگر برسانیم، آیا لازم است به این توصیه عمل کنیم؟
√ پاسخ: چنین پیام هایی می توانند حاوی یکی از دو مورد زیر باشند:
1. محتوای آن شامل مطلبی خرافی، غیر معتبر باشد.
2. توصیه ای اخلاقی، دینی باشد که به نوعی بتوان ارسال مجدد آن را نوعی ترویج امر به معروف و نهی از منکر به شمار آورد.
در مورد اول نباید هیچ اقدامی در ترویج مطالبی کرد که از اعتبار دینی مناسبی برخوردار نبوده و گاه در قالب دین، مطالبی خرافی و ضد دین را عرضه می دارند،
اما در مورد دوم، شما بدون آن که در این زمینه مسئولیتی الزامی داشته باشید، می توانید با میل خود این پیام را به دیگران منتقل کنید.
در هر حال، خودداری شما از ادامه این زنجیر، مسئولیتی را متوجه شما نخواهد کرد.
آیا برای غسل های واجب، حتما باید نیت را به زبان آورد که تلفظ آن صحیح باشد یا می توان در ذهن هم نیت کرد؟
√ پاسخ:
در نیت کردن، به زبان آوردن و یا حتی خطور در دل هم لازم نیست، بلکه همین مقدار که قصد انجام غسل یا وضو یا ... دارید به گونه ای که اگر کسی بپرسد چه می کنید، بدانید چه می کنید، کفایت می کند و صحیح است. بیش از آن لازم نیست.
?? آیا می توان در سلام نماز جماعت اقتدا به جماعت کرد؟
√ پاسخ: مأموم اگر موقعى برسد که امام مشغول خواندن تشهد آخر نماز است چنانچه بخواهد به ثواب جماعت برسد، باید بعد از نیت و گفتن تکبیرة الاحرام بنشیند و تشهد را با امام بخواند ولى سلام را نگوید و صبر کند تا امام سلام نماز را بدهد، بعد بایستد و بدون آن که دوباره نیت کند و تکبیر بگوید، حمد و سوره را بخواند و آن را رکعت اول نماز خود حساب کند. این حکم مخصوص تشهد آخر نماز است بنابراین در هنگام سلام نماز جماعت نمی تواند اقتدا به این جماعت داشته باشد.
آیا جوهر خودکار مانع از صحت وضو است ؟
√ پاسخ:
آیت الله خامنه ای : اگر جرم داشته باشد باید بر طرف شود.
آیت الله مکارم شیرازی : جوهر خودکارهای معمولی مانع
محسوب نمی شود.
آیت الله سیستانی : اگر احتمال مانع بودن باشد باید بر طرف شود.
آیا لطیفه هایی که در مورد قومیت های مختلف گفته می شود، شنیدن یا نقل آنها مشکل شرعی دارد؟
√ پاسخ :
آیت الله خامنه ای : اگر غیبت و یا توهین به قوم و گروه خاصی باشد، جایز نیست.
آیت الله سیستانی : اگر منظورش عموم باشد بهتان است و اگر منظورش بعض باشد از جهت اهانت به مردم آن شهر و یا افراد آن صنف حرام است.
آیت الله مکارم شیرازی : در مواردی که باعث ایذاء یا هتک آن اقوام شود حرام است.