سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4

??سوال :
آیا خرید و نگهدارى و استفاده از دستگاه گیرنده برنامه‏هاى تلویزیونى از ماهواره جایز است؟ و اگر دستگاه گیرنده مجانى به دست انسان برسد چه حکمى دارد؟

√جواب :
دستگاه آنتن ماهواره‏اى از این جهت که صرفاً وسیله‏اى براى دریافت برنامه‏هاى تلویزیونى است که هم برنامه‏هاى حلال دارد و هم برنامه‏هاى حرام، حکم آلات مشترک را دارد. لذا خرید و فروش و نگهدارى آن براى استفاده در امور حرام، حرام است و براى استفاده‏هاى حلال جایز است. ولى چون این وسیله براى کسى که آن را در اختیار دارد زمینه دریافت برنامه‏هاى حرام را کاملاً فراهم مى‏کند و گاهى نگهدارى آن مفاسد دیگرى را نیز در بر دارد، خرید و نگهدارى آن جایز نیست مگر براى کسى که به خودش مطمئن است که استفاده حرام از آن نمى‏کند و بر تهیه و نگهدارى آن در خانه‏اش مفسده‏اى هم مترتّب نمى‏شود. لکن اگر قانونى در این مورد وجود داشته باشد باید مراعات گردد.

--------------------------------------------
منبع : http://www.aviny.com/Ahkam/Estefta1/anten.aspx






      

کسی که کارش و شغلش با چسب و در آوردن چسب به سختیه و بخواهد هر وعده این مانع ها را بر طرف کند وقت خیلی زیادی ازش گرفته آیا صحیح هموطوری وضو گرفت چون کار ش هر روز با چسب است؟

آیت الله خامنه ای:‌ ایجاد مانعى که موجب تبدّل وظیفه وضو و غسل به وضو و غسل جبیره‌اى مى‌شود، چنانچه در غیر وقت نماز باشد، مانع ندارد ولى در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به ایجاد مانع نماید، و افراد مشتغل به کارهایى که موجب ایجاد مانع مى‌شود (مانند نقاشى، یا گچ‌کارى و امثال آن) چنانچه نتوانند در وقت وضو یا غسل آن مانع را برطرف کنند باید به وظیفه جبیره عمل کنند (یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نمایند) و وضو و غسل صحیح است.

آیت الله مکارم شیرازی :‌ اگر در جای وضو یا غسل چیزی چسبیده که برداشتن آن ممکن نیست، یا بسیار مشقت دارد بصورت عادی، وضو یا غسل را انجام می دهد.

آیت الله شبیری زنجانی :‌ در صورتی که حرجی باشد و مانع در اعضای تیمم باشد(پشت دست یا قسمت عمده ای زا کف دست) باید به دستور وضوی جبیره عمل کند و اگر مانع در جای دیگر باشد به دستور تیمم عمل کند و احتیاط مستحب اینست که علاوه بر تیمم به دستور وضوی جبیره هم عمل کند. 

آیت الله وحید خراسانی:‌ اگر برایش ممکن باشد باید کارش را عوض کند واگر ممکن نشد باید این مانع را از بین ببرد واگر در موردی ممکن نشد باید بنابر احتیاط واجب هم وضوی جبیره بگیرد هم تیمم نماید.

آیت الله فاضل لنکرانی:‌ اگر در وقت نماز برداشتن تمام چسب ممکن نباشد یا حرجی باشد، هر مقداری که حرجی نباشد چسب را باید پاک کند، و نسبت به مقداری که می ماند وضوی جبیره ای بگیرد یعنی در وقت شستن دست ها از بالا به پائین ، رویچسب ها به نیّت وضو، دست تر بکشد، وضو صحیح است.

استفتا از دفتر مراجع 






      

اگر پارچه به خیاط بدهیم و خیاط برای تکمیل لباس از اضافه پارچه مردم استفاده کرده باشد تکلیف چیست؟

 

من چادر نمازمو دادم خیاط ولی ظاهرا یه تیکه کم داشت و از تیکه های که از چادر های دیگه مونده بود (‌طبق حرف خودش) چادر منو تکمیل کرد .
سوال من اینه با توجه به این که این تیکه ها از پارچه های مردم است و معلوم نیست صاحبانش راضی باشند تکلیف چیست ؟ایا نماز من باطله ؟
سوال دیگه اینکه لزومی هست بریم بپرسیم از خیاط که صاحبانش راضی است آیا میشه به گفته اش عمل کرد 


آیت الله خامنه ای:‌ اگر صاحبان پارچه ها از تکه های آن اعراض کرده باشند، اشکال ندارد.

آیت الله مکارم شیرازی :‌ چنانچه یقین به اعراض از پارچه داشته باشد می تواند استفاده نماید.


آیت الله شبیری زنجانی :‌ در صورتی که از گفته خیاط اطمینان به رضایت صاحبان تیکه های پارچه حاصل شود نماز اشکال ندارد.
3-بله لازم است.

آیت الله وحید خراسانی:‌ نجس است وبرای نماز باید بدن ولباستان پاک باشد ولی غسل برای این خون ،لازم نیست.

آیت الله فاضل لنکرانی:‌ اگر یقین دارید که تیکه چادر شما را از پارچه دیگران استفاده کرده تا زمانی که یقین به راضی بودن صاحبان پارچه پیدا نکنید نمی توانید با آن چادر نماز بخوانید و استفاده از آن نیز جایز نیست. لیکن اگر یقین ندارید که از پارچه دیگران استفاده کرده باشد و احتمال بدهید که از پارچه خودش آن تیکه را انداخته باشد، استفاده از چادر اشکال ندارد و نماز با آن نیز صحیح است.
3. اگر یقین دارید که پارچه دیگران را به چادر شما اضافه کرده است باید از خیاط سؤال کنید که چرا این کار را انجام داده و حق دیگران را برای چادر شما ضایع کرده است؟. اگر خیاط بگوید مال خودم است یا بگوید با رضایت صاحب پارچه این کار را کرده است استفاده از آن برای شما حلال است.

استفتا از دفتر مراجع 






      

حکم خون ناشی از ازاله بکارت چیه؟ برای به جا آوردن نماز چه باید کرد؟ اگر خون ادامه داشته باشه حکمش چیه؟

آیت الله خامنه ای:‌ خون ازاله بکارت نجس است و فقط بابد برای انجام نماز محل آن تطهیر شود و اگر ادامه داشته باشد، به کمک یک وسیله از سرایت آن به محلهای دیگر و لباس جلوگیری کنید و نماز را به جا آورید.

 آیت الله مکارم شیرازی :‌ در فرض سوال کافی است برای نماز خود را تطهیر کند ونمازهای خود را به جا آورد.

آیت الله شبیری زنجانی :‌ حکم خون زخم را دارد که باید برای نماز محل نجاست آبکشی شود.

آیت الله وحید خراسانی:‌ نجس است وبرای نماز باید بدن ولباستان پاک باشد ولی غسل برای این خون ،لازم نیست.

آیت الله فاضل لنکرانی:‌ خون ازاله بکارت نجس است ولی غسل ندارد، و برای نماز موضع خون را تطهیر کند و از سرایت خون جلو گیری کند وضو بگیرد و نماز بخواند، اگر خون ازاله بکارت ادامه پیدا کند یعنی جای زخم بکارت خون ریزی کند، مثل خونبکارت ، غسل ندارد هرچند نجس است. اما اگر ادامه خون ریزی به خاطر زخم نباشد، حکم استحاضه را دارد به احکام استحاضه عمل کند، اگر قلیله باشد غسل ندارد و اگر متوسطه یا کثیره باشد باید غسل استحاضه متوسطه یا کثیره را بجا آورد و نماز بخواند نماز صحیح است.

در استحاضه قلیله باید زن براى هر نماز یک وضو بگیرد و ظاهر فرج را هم اگر خون به آن رسیده آب بکشد و بنابر احتیاط واجب پنبه را عوض کند یا آب بکشد.

در استحاضه متوسطه علاوه بر وظیفه قلیله ، برای هرشبانه روز یک غسل کافی است . اگر قبل از نماز صبح غسل نماید تا صبح روز دیگر براى هر نماز کارهاى استحاضه قلیله را انجام بدهد کفایت می کند.

در استحاضه کثیره باید برای هر وقت نماز یک غسل انجام دهد. و بین نماز ظهر و عصر و نیز بین نماز مغرب و عشا فاصله نیندازد و اگر فاصله بیندازد برای نماز عصر و عشا نیز غسل استحاضه انجام دهد.

 استفتا از دفتر مراجع تقلید 






      

اگر دانشجویی، با آوردن گواهی پزشکی غیر واقعی، اقدام به حذف درس خود کند تا در امتحان آن درس شرکت نکند، اشکال شرعی دارد؟

√ پاسخ:
ظاهراً حذف درس یک دانشجو، هیچ ارتباطی به سایر دانشجویان ندارد و در این مورد حقی از کسی یا دانشگاه ضایع نمی‌شود و حق الناسی در کار نیست. البته دروغ و جعل اسناد حرام است .
و چون این کار خلاف قوانین و مقررات دانشگاه است، جایز نیست.






      

آیا شستن دست‌ها تا مچ در وضو کفایت می کند؟

√ سوال:
من فکر مى‌کردم که شستن دست‌ها تا مچ کفایت مى‌کند چون مچ دست هنگام وضو خود به خود شسته مى‌شود. نمازهایى که به این ترتیب خوانده‌ام چه حکمى دارد؟

√ پاسخ:
آیت الله خامنه‌ای: اگر احتمال بدهید هنگام شستن دستها انگشتان هم به قصد وضو شسته می‌شده، وضو محکوم به صحّت است و گرنه وضو باطل وباید نمازهایتان را قضا کنید.
آیت الله مکارم شیرازی: چنانچه آب به تمام انگشتان می رسیده قضا ندارد ولی در غیر این صورت باید نمازها را به تدریج قضا کنید.
آیت الله سیستانی: باطل است باید قضا کنید.

استفتاء کتبی از دفتر مراجع






      

اندازه مسح پا چه مقدار باید باشد؟

آیا بانوانی که از لاک ناخن استفاده می کنند، می توانند جهت مسح پا، فقط انگشت کوچک را که خالی از لاک است، مسح کنند؟
√ پاسخ:
آیت الله خامنه‌ای: کشیدن مسح، از سر یکى از انگشتان پا (که مانعى بر آن نیست) تا مفصل ساق پا، کافى است.
آیت الله مکارم: انگشتان دست باید در موقع وضو و غسل از لاک پاک شود، ولی در انگشتان پا اگر یک انگشت خالی از لاک باشد (غیر از انگشت کوچک) و بر روی آن مسح بکشند وضو صحیح است.
استفتاء کتبی از دفتر مراجع عظام خامنه ای، مکارم شیرازی






      


روش های از بین بردن و إمحاء اسماء متبرکه را بیان کنید ؟

* داخل آب روان بیندازیم بشرطی که بی احترامی نشود.

* داخل چاهی که غیر قابل استفاده است و استفاده نخواهد شد بیندازیم.

* داخل ظرف آبی بگذاریم تا به مرور زمان نوشته ها پاک شوند.

* دفن کردن آن ها در جایی که بی احترامی به آنها نشود.

* خمیر کردن آنها در صورتی که بی احترامی نشود .

* دادن به بازیافت اگر اطمینان به عدم هتک حرمت است ، اشکال ندارد وگرنه راه خوبی نیست.






      

آیا استفاده از واکس مو یا ژلها برای وضو اشکال دارد ؟

√ پاسخ:
ظاهرا واکس مو مانع رسیدن آب است. به همین خاطر باید برای وضو و غسل برطرف شود، مگر این که یقین و اطمینان داشته باشید که واکس به گونه ای است که مانع رسیدن آب نیست، یا در عضو مربوط به وضو واکس زده نشده باشد. در این صورت اشکال ندارد و صحیح است.
بنابراین اگر هنگام مسح سر، موی سر شخص به حدّی چرب باشد که مانع از رسیدن رطوبت آب وضو به مو یا پوست سر باشد، وضو صحیح نیست؛ ولی اگر رطوبت مسح به پوست سر برسد، اشکال ندارد.






      

حکم جایزه های دریافتی در شهر بازی ها

√ پاسخ:
آیت الله خامنه‌ای: اگر بازنده از جهت باخت هزینه بازی را می‌پردازد، جایز نیست.
آیت الله مکارم شیرازی: این کارها جایز نیست.

استفتاء کتبی از دفتر مراجع عظام خامنه ای، مکارم شیرازی






      
<   <<   26   27   28   29   30   >>   >