باز پس گرفتن قرض از پول حرام
----------------------------------------
?? سوال : اگر پولى را به فردى قرض بدهیم و بعداً متوجه شویم که او پول را در یک کسب حرام به کار بسته است و از سود آن کار حرام مىخواهد پول ما را پس بدهد. تکلیف چیست؟ مىشود پول را از او قبول کرد؟
? پاسخ :
اگر از عین مال حرام است، نمىتوانید آن را قبول کنید.
حکم شکستن نماز «به طور عمد» چه حکمی دارد ؟
√ پاسخ:
شکستن و قطع نماز واجب در حال اختیار حرام است ولی کفاره ندارد.
اگر انسان شک کند که نماز را درست خوانده یا نه نباید به شک خود اعتناء کند و باید بنا را بر صحیح بودن نماز خود بگذارد و نباید نماز را بشکند.ولی اگر نماز خود را شکست کفاره ندارد.
البته شکستن نماز واجب از روی اختیار حرام است ولی برای حفظ مال و جلوگیری از ضرر مالی یا بدنی مانعی ندارد
در هنگام شک نیز باید به دستوراتی که در شکیات نماز در رساله های عملیه آمده مراجعه شود.
احکام انگشتر
انگشتر داراى احکامى است:
1- هنگام وضوگرفتن باید انگشتر را بیرون آوریم یا بچرخانیم تا آب به زیر آن برسد.
2-اگر روى انگشتر آیات قرآن یا اسم خدا و معصومین علیهمالسلام نوشته شده، نباید دست بىوضو به آن نوشتهها بخورد و همینطور نباید به هیچ جاى بدن برسد، همچنین است در حال جنابت و حیض و نفاس.
3-هنگام تیممگرفتن باید انگشتر را بیرون آوریم.
4- استفاده از انگشتر طلا براى مردان حرام است.
5- اگر پدر از دنیا برود، انگشتر او مال پسر بزرگتر است و به بقیه ارث نمىرسد.
6- به نظر مشهور مراجع اگر انگشتر برای زن زینت باشد باید از نامحرم بپوشاند.
آیا در حرمت طلا، فرقى بین طلاى زرد و سفید و پلاتین هست؟
√ پاسخ: طلاى زرد و سفید بر مرد حرام است. اما پلاتین، جنسى غیر از طلاست و اشکال ندارد.
سایت افق حوزه – فقه و زندگی
√ پاسخ :
1- اگر اعضای شستنی مانند صورت و دست ها قبل از وضو خیس باشند با همان حال وضو گرفتن اشکال ندارد . بخلاف مسح کردنی ها که باید خشک باشند، ولی اگر رطوبت مختصری داشته باشند و رطوبت دست بر ان غلبه کند، اشکال ندارد.
2-اگر اعضای شستنی هنگام وضو تکان بخورد اشکال ندارد. بخلاف اعضای مسح کردنی که نباید تکان بخورد. اما اگر مختصری تکان بخورد که عرفا بگویند دست را بر سر یا پا کشیده است .
نه اینکه دست را ثابت نگه داشته و سر و پا را حرکت داده است.
------------------------
توضیح المسائل مراجع مسئله 255 و 256
√ پاسخ :
اعمالش را با مرجع فعلی که انتخاب کرده مطابقت دهد ، اگر با نظر او یکی بود ، اعمالش درست است .
اگر بعضی از واجبات به سبب شرکت شخص در مجالس عزاداری از او فوت شود (مثلاً نماز صبح قضا شود)، وظیفه او نسبت به شرکت و یا عدم شرکت در اینگونه مجالس چیست؟
√ پاسخ:
بدیهی است که انجام نمازِ واجب، مقدّم بر شرکت در مجالس عزاداری اهل بیت علیهم السلام است و ترک نماز و فوت شدن آن به بهانه شرکت در عزاداری امام حسین علیه السلام، جایز نیست؛ البته شرکت در عزاداری به گونهای که مزاحم نماز نباشد، مستحب مؤکد است.
در هنگام داشتن عذر شرعی، خانم ها چه وظیفه ای در بجا آوردن نماز آیات دارند؟
√ پاسخ:
آیت الله خامنهای: در نمازهای آیات غیر موقّته مانند زلزله خواندن نماز بر حائض و نفساء چه اداء و چه قضا لازم نیست و در آیات موقّته مثل خسوف و کسوف اگر در بعض وقت به مقدار وافی برای انجام نماز پاک بوده قضا واجب است ولی اگر در تمام وقت معذور بوده قضا واجب نیست گرچه احوط است.
آیات عظام مکارم شیرازی و سیستانی: نماز آیات بر حائض و نفساء واجب نیست.
آیت الله وحید: اگر در حال حیض یا نفاس زن ، خورشید یا ماه بگیرد ، نماز آیات بر او واجب نیست و قضا هم ندارد ، ولى در غیر موقّت مانند زلزله و رعد و برق بنابر احتیاط واجب بعد از پاک شدن نماز را بدون نیّت ادا و قضا به جا آورد.
توضیح المسائل مراجع م 1506
حکم نذر زن در اموال خود، بدون اجازه شوهر
پاسخ:
آیت الله خامنهای : نذر زن، بدون اجازه شوهر باطل است.
آیت الله مکارم شیرازی: نذر زن اگر با حق شوهر منافات داشته باشد اشکال دارد.
آیات عظام سیستانی و وحید خراسانی: نذر زن در مال خودش بدون اذن شوهر (در غیر حج یا زکات یا احسان به پدر و مادر یا صله رحم ) بنابر احتیاط واجب صحیح نیست.
توضیح المسائل مراجع م 2644
چند نکته درباره ی نذر
1- اگر انسان نذر کند کاری انجام دهد باید همانطوری که نذر کرده عمل کند و اگر به گونه ای دیگر انجام دهد ، صحیح نیست.
2- اگر نذر کننده صیغه ی نذر را بر زبان نیاورده باشد، می تواند نذر خود را عوض کند.
3-اگر انسان نذر کرده و نتواند به نذر خود عمل کند،کفاره ندارد ولی اگر بدون عذر به نذر خود عمل نکند کفاره واجب است.
4- مناسب است نذر مطلق و مقید به زمان و مکان خاصی نباشد تا شخص به راحتی در انجام آن تصمیم بگیرد.
5-کسی که نذر کند عملی را ترک کند، اگر از روی فراموشی یا ناچاری آن عمل را انجام ندهد، کفاره بر او واجب نیست.
6- منافع نذر باید به مصرف نذر برسد، مانند پشم گوسفند نذری اگر زیاد شود.
7- کسی که نذر صحیح انجام دهد، نمی تواند آن را تغییر دهد و نمی تواند به هم بزند.
8-شخصی که نذر کرده و از دنیا رفته باید از اصل مال او نذرش ادا شود.
سوال: آیا مادام که حاجتم بر آورده نشده، می توانم مقدار و نوع و محل نذر را تغییر دهم؟ پاسخ: اگر صیغه نذر خوانده اید جایز نیست .
توضیح المسائل مراجع احکام نذر
زنی عطر فروش به نام «حَولاء» گاهی برای خانواده رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم عطر می آورد. روزی پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم به او فرمودند :
«ای حولاء! زینت هایت را برای غیر شوهرت آشکار نکن. برای زن روا نیست ساق دست و پایش را نا محرم ببیند. اگر کسی چنین کند، لعنت و خشم خدا و فرشتگان بر او خواهد بود و خداوند عذاب دردناکی برایش آماده کرده است ...
و فرمودند:
زنانی که به خدا و روز قیامت ایمان داشته باشند، زیبایی و زینت های خود را برای نامحرمان آشکار نمی کنند که اگر چنین کنند، دین خود را فاسد و خشم خدا را برانگیخته اند (مستدرک الوسائل ، ج 14، ص242)