آثار و برکات وضو
1 – سبب طول عمر می شود .
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) به انس بن مالک فرمودند : ای انس سعی کن با وضو باشی زیرا خداوند عمرت را زیاد مینماید. [1]
2- ثواب شهید به او داده می شود .
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) به انس بن مالک فرمودند : اگر انسان با وضو از دنیا برود ثواب شهید به او داده می شود. [2]
3 – باعث بر آورده شدن حوایج می شود .
امام صادق (علیه السلام) فرمودند : شخصی که با وضو دنبال حاجت خود برود حاجتش بر آورده می شود. [3]
4 – خواب با وضو عبادت محسوب می شود .
پیامبر (صلی الله علیه و اله) فرمودند : کسی که با وضو بخوابد بسترش در حکم مسجد خواهد بود و خوابش ثواب کسی را دارد که تا صبح مشغول نماز بوده. [4]
5 – باعث افزایش روزی است .
امام صادق (علیه السلام) فرمودند : کسی که دوست دارد منزلش با خیر و برکت شود هنگام غذا خوردن وضو بگیرد. [5]
6 – سبب از بین رفتن فقر و غم و غصه می شود .
پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله) فرمودند : وضوء گرفتن پیش از غذا باعث از بین رفتن فقر ، و بعد از آن سبب از بین رفتن غم و غصه می شود .[6]
[1] . مستدرک الوسائل ج1 ص 43 .
[2] . مستدرک الوسائل ج1 ص 42 .
[3] . وسائل الشیعه ج1 ص 262 .
[4] . مستدرک الوسائل ج1 ص 42 .
[5] . فروع کافی ج6 ص 290 .
[6] . فروع کافی ج6 ص 290 .
چه کارهایی بر جنب حرام است؟
پنج چیز بر جنب حرام است
1. مس خط قرآن و اسما و صفات مخصوص ذات باری تعالی و همچنین به احتیاط واجب نامهای انبیای عظام و ائمهی معصومین (ع) [1]
2. ورود به مسجد الحرام و مسجد النبی (ص)، هر چند از یک در داخل و از در دیگر خارج شود.
3. توقف در مساجد دیگر، ولی اگر از یک در وارد و از در دیگر خارج شود مانع ندارد.
4. گذاشتن چیزی در مسجد.
5. خواندن خصوص آیات سجده از سوره هایی که سجدهی واجب دارند [2]
------
[1] . آیت الله سیستانی : بهترآن است که به اسم پیغمبران و امامان علیهم السلام و حضرت زهرا علیها السلام نیز نرساند.
[2] . برخی مراجع تقلید، افزون بر آیههای سجده واجب، خواندن خود سورهها را حرام میدانند.
توضیح المسائل مراجع مسأله 355
√ پاسخ:
استفاده از لباسى که موجب ترویج فرهنگ مهاجم غرب شود و یا مهیج شهوت باشد و یا مفسدهاى بر آن مترتب شود، جایز نیست.
آیا پوشاندن کف پا برای زنان در هنگام سجده یا تشهد واجب است؟
پاسخ :
مشهور مراجع پوشاندن کف پا نیز مانند روی پا در نماز واجب نیست؛ به شرطی که نامحرم حضور نداشته باشد؛ از این رو اگر نامحرم او را میبیند، واجب است کف و روی پا را بپوشاند.
آیت الله مکارم: پوشاندن کف و روی پا از نامحرم واجب نیست، چه در نماز یا غیر نماز؛ هر چند پوشاندن روی پا از نامحرم بهتر است.
البته در مواردی که نپوشاندن روی پا به خاطر جذابیت آن باعث جلب توجّه نامحرم یا منشأ فساد و گناه میشود، پوشاندن روی پا واجب است.
منبع: احکام مصور پوشش بانوان؛ سوال 71
احکام نگاه به نامحرم
??سوال : در بازارها و اماکن عمومی و یا در منزل انسان چشمش بطور اتفاقی به نامحرم هایی می افتد که یا زینت کرده اند یا حجاب خود را کاملاً رعایت نکرده اند . حکم اینگونه نگاه ها چیست ؟
√جواب : آن چیزی که حرام است نگاه کردن است نه نگاه افتادن - لذا انسان آنچه را که به طور اتفاقی می بیند اشکال ندارد ولی باید بلافاصله نظر را برگرداند تا حکم نگاه کردن پیدا نکند .
-----------------------------------------------------------------------------------------
امام - اراکی - بهجت- تبریزی - خامنه ای- سیستانی و گلپایگانی : استفتاء
فاضل : جامع المسائل - ج 2- سوال 1065
منبع : کتاب احکام روابط زن و مرد ( سید مسعود معصومی )
خون نجس است ولی در چند مورد پاک میباشد.
1- خون داخل بدن تا وقتی خارج نشده پاک است، مثلاً اگر داخل دهان خونی شود، همینقدر که با آب دهان مخلوط شود و از بین رود کافی است و لازم نیست داخل دهان را آب بکشیم.
2- خون حیواناتی که خون جهنده ندارند، مثلاً خون ماهی پاک است.
3- خون حشرات، پس اگر خون حشرات در بدن و لباس باشد برای نماز اشکال ندارد.
4- خون داخل تخممرغ که به نظر بعضی فقها (مثل آیات عظام خامنهای، مکارم و سیستانی) خون داخل تخممرغ پاک است.
5- خونی که پساز ذبح حیوان در داخل بدنش میماند، مثلاً وقتی گوسفند را ذبح میکنیم خونی که خارج میشود نجس است، ولی خونهایی که در رگها و غیررگها میماند پاک است .
مجله افق حوزه -شماره 350
- مستحب است در روز هفتم ولادت نوزاد برای او عقیقه کنند.
- مستحب است که از پسر، حیوان نر عقیقه کنند و از دختر، حیوان ماده عقیقه کنند.
- مستحب است حیوانی را که میخواهند عقیقه کنند سالم و چاق باشد.
- مکروه است پدر نوزاد و کسانی که نان خور او هستند از گوشت آن بخورند و این - کراهت(آیت الله وحیداحتیاط واجب) در مورد مادر شدیدتر است.
- مستحب است یک چهارم از عقیقه را به کسی بدهند که نوزاد را به دنیا آورده و سه چهارم دیگر را بین مؤمنین تقسیم نمایند و افضل آن است که با آن ولیمه ای طبخ نمایند و مؤمنین را دعوت نمایند.
- مکروه است که استخوانهای عقیقه شکسته شود، بلکه بهتر است آنها را از یکدیگر از سر مفاصل جدا کنند؛ به گونه ای که استخوانها نشکند.
- اگر کسی بالغ شد و برای او عقیقه نشده بود، مستحب است خودش برای خودش عقیقه نماید.
منبع: مجله مبلغان شماره 84
??مسئله : خودنمایی کردن به منظور به گناه انداختن دیگری حرام است .
? امام - اراکی - بهجت -خامنه ای- سیستانی-فاضل - گلپایگانی و مکارم : استفتاء ?
? بطور مثال :
??????
اگر خانمی به گونه ای خودنمایی کند که نگاه مرد نامحرم به او جلب شود و یا به او اقبال پیدا کند حرام است .
راه رفتن به گونه ای خاص ، حرف زدن ، انجام حرکاتی خاص ، لبخند زدن و یاخندیدنهایی خاص به نامحرم ، شوخی کردن و یا حتی مطالعه کردن در مقابل نامحرم به منظور جلب نظر نامحرم و به حرام انداختن او ، پوشیدن لباس های خاص ، گرفتن اشیای مختلف مانند کیف ، کتاب ، گل و یا نحوه ی گرفتن آنها بدست برای به گناه انداختن دیگری ، نگاه خاص به نامحرم و ... مواردی هستند که اگر به قصد جلب نظر و به حرام انداختن دیگری انجام شود حرام است .
در نتیجه خصوصاً جوانان عزیز باید از اینگونه خودنماییها و موارد مشابه آن بشدت پرهیز کنند .
-------------------------------------------------------------------------
منبع : کتاب احکام روابط زن و مرد ( سید مسعود معصومی )
نشانه های بلوغ در پسرها و دخترها
مشهور مراجع: 1- بیرون آمدن منی 2- روئیدن موی درشت زیر شکم 3- تمام شدن 15سال قمری در پسرها و 9 سال قمری در دخترها
(که هرکدام اول ظاهر شد به سن تکلیف رسیده اند )
آیت الله سیستانی: دختران : تمام شدن 9 سال قمری
پسران : 1- بیرون آمدن منی 2- روئیدن موی درشت زیر شکم 3- تمام شدن 15سال قمری 4- روئیدن موی درشت در صورت و پشت لب .
زمان بلوغ در پسران به سال شمسی حدودا 14 سال و 6 ماه و 20 روز
زمان بلوغ در دختران 8 سال و 8 ماه و 25 روز می باشد
توضیح المسائل مراجع ج 2 مسئله 2252
آیا بقاء بر تقلید میت جایز است ؟
√ پاسخ:
آیت الله خامنهای: بقاء بر تقلید میت حتى در مسائلى که تاکنون مکلف به آنها عمل نکرده، جایز و مجزى است. 1
آیت الله مکارم شیرازی: در مورد بقاء بر تقلید میّت، در مسائل که عمل کرده جایز است؛ و در مسائلى که عمل نکرده، از حىّ تقلید مى کند. 2
--------
1- اجوبة الاستفتاءات، س 22 و 41
2- رساله معظم له مسأله 10