سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4

سوال: 
1- پدر من مسلمان نیست و قبل از فوتش محصول زراعت گندم داشت ایا بنده به عنوان وارث وظیفه پرداخت زکات و خمس را دارم ؟
در مورد خمس و زکات قبل از تقسم ارث بفرمایید چه وظیفه ای برای من و دیگر ورثه است 
2- بر فرض مسلمان بودن پدر چه تکلیفی داریم ؟

پاسخ:
آیت الله خامنه ای: اگر یقین به وجود زکات در عین اموال ندارید، وظیفه ای به عهده شما نمى باشد ولى اگر مال ایشان به حد نصاب رسیده واجب است که ابتدا مقدار زکات آن را کسر نمایید و در این حکم فرقى بین پدر کافر و مسلمان نیست ولى نسبت به خمس، اگر پدر کافر یا مسلمانى باشد که به دادن خمس عقیده ندارد، خمس مالى که از او به دست شما به ارث مى‌رسد، واجب نیست.

آیت الله مکارم شیرازی: 1- هرگاه مالی به دست انسان از شخص کافر، یا کسی که عقیده به خمس ندارد از طریق تجارت یا غیر آن بیاید، دادن خمس آن واجب نیست، اما اگر عقیده به خمس دارد ولی خمس آن را نداده، دادن خمس آن واجب است.
2- بدهکاری و حج واجب و خمس و زکات و مانند آن را باید از اصل مال بدهند، اگر چه وصیت نکرده باشد وچنانچه چیزی اضافه بیاید هرگاه وصیتی کرده باشد که ثلث یا مقداری از ثلث را به مصرفی برسانند باید به وصیت عمل کنند و اگر کسی وصیت نکرده باشد ثلث برای او نیست و آنچه بعد از ادای دین اضافه می ماند مال ورثه است.

آیت الله سیستانی: 1- فقط زکات بر ورثه واجب می شود ولی خمس بر ورثه واجب نمی شود
2- فقط زکات بر ورثه واجب است

آیت الله وحید خراسانی: حجّى که به استطاعت بر میّت واجب است و بدهکارى و حقوقى را که ـ مثل خمس و زکات ومظالم ـ ادا کردن آنها واجب مى باشد باید از اصل مال میّت بدهند ، اگرچه میّت براى آنها وصیّت نکرده باشد ولى اگر وصیّت کرده باشد از ثلث بدهند باید به وصیّت عمل کنند ، و اگر ثلث کفایت نکرد از اصل مال خارج کنند.کافر از مسلمان ارث میبرد
ولی ارث از کافر خمس ندارد ـ اگر مالى از کسى که شیعه است به ارث به او برسد و بداند کسى که این مال از او به ارث رسیده خمس آن را نداده ، باید خمس آن مال را با اذن حاکم شرع بدهد ، و اگر در خود آن مال خمس نباشد و وارث بداند کسى که مال از او به ارث رسیده خمسبدهکار است ، آن خمس مانند بقیّه دیون به آن مال تعلّق مى گیرد ، و تا ادا نشده حقّ تصرّف در آن مال را ندارد ، و در صورتى که بخواهد خمس را از آن مال بردارد ، باید از حاکم شرع اذن بگیرد.

آیت الله شبیری زنجانی: 1-باید زکات بپردازید.
2-خمس و زکات آن باید پرداخت شود مگر اینکه شیعه دوازده امامی نباشد بلکه از فرقه های دیگر باشد که در اینصورت مالی که به شیعه دوازده امامی می رسد خمس ندارد هرچند زکات آن لازم است.

آیت الله فاضل لنکرانی:‌ 1-اگر پدر شما مسلمان نبوده و معتقد به خمس و زکات نبوده، و محصول زراعت گندم اش به عنوان ارث به شما رسیده است دادن زکات آن برشما واجب نیست. هم چنین اگر معتقد به خمس نبوده دادن خمس مالی که به شما به ارث رسیده بر شما واجب نیست.
2. اگر مسلمان بوده و بدانید که اموالش متعلق خمس یا زکات بوده و نپرداخته است باید خمس یا زکات اموالش را بدهید بعد باقی مانده مال را بین ورثه تقسیم کنید.

استفتاء از سایت مراجع 

خمس و زکات میت






      

آیا به درآمد دانشجویی که تحت تکفل خانواده است ، خمس تعلق می گیرد ؟

 

آیا به درآمد دانشجویی که تحت تکفل خانواده است ، خمس تعلق می گیرد ؟

√ پاسخ:
همه مراجع: چنانچه از درآمد کسب تهیه شده و یک سال از آن گذشته باشد، خمس دارد.

------------------------------------

منبع: رساله دانشجویی؛سید مجتبی حسینی؛نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ه






      

احکـــــــام نــــــــامزدی

 

? ? ? ? ? ? ? ♦ احکـــــــام نــــــــامزدی ♦ ? ? ? ? ? ? ?

??مسئله : اگر مراد از نامزدی این باشد که زن و مردی قصد داشته باشند با یکدیگر ازدواج بکنند ولی هیچ گونه صیغه ی محرمیتی بین آنها منعقد نشده باشد ، زن و مرد به یکدیگر نامحرم هستند و هیچگونه فرقی با دیگر نامحرمها ندارند .

استفتاء: امام ، اراکی ، بهجت ، تبریزی ، سیستانی ، فاضل ، گلپایگانی و مکارم 

? در نتیجه :
نگاه کردن به قصد لذّت به یکدیگر ، 
دست دادن و یا هر گونه تماس بدنی ، 
خلوت کردن در محیط در بسته ، 
عدم رعایت حجاب و پوشش کافی در مقابل یکدیگر ، 
مراوده کردن و اختلاط به گونه ای که معمولاً زن و شوهر ها با یکدیگر دارند و خلاصه هر گونه روابطی که بین دو نامحرم حرام باشد از مواردی است که هر یک از دختر و یا پسر باید از آن پرهیز کنند .
-------------------------------------------------------
منبع : احکام روابط زن و مرد ، ص 197 ، مسئله 26






      

حکم پوشیدن شلوارک برای مردان

حکم پوشیدن شلوارک برای مردان

??سوال 1-
پوشیدن شلوارک (‌شلوار کوتاه تا روی زانو یا یه کم یایین تر)‌ برای آقایان درعمومی(‌کوچه، خیابان و مهمانی )) چه حکمی دارد ؟

√ پاسخ: مردان اگر بدانند که هرگاه بدنشان لخت باشد زن های نامحرم به آنان نگاه می‌کنند، احتیاط واجب آن است که غیر از سر و گردن ودست‌ها را بپوشانند.

??سوال 2 -
نگاه خانم ها به پای این افرادبدون قصد لذت و معمولی چه حکمی دارد ؟

√ پاسخ: نگاه زن به سر و صورت و گردن و دستهاى مرد نامحرم، تا جایى که معمولاً نمى‌پوشانند بدون قصد لذت و ریبه اشکال ندارد؛ و در غیر این صورت جایز نیست.

-------------------------------------------------
استفتاء‌کتبی از سایت آیت الله خامنه ای 






      

با نامزدم صیغه موقت بودیم و پس از آن به صورت دائم عقد نمودیم آیا از نظر شرعی اشکال دارد؟

با نامزدم صیغه موقت بودیم و پس از آن به صورت دائم عقد نمودیم آیا از نظر شرعی اشکال دارد؟

√ پاسخ:
چنانچه زمان عقد موقت تمام شده و پس از آن عقد دائم خوانده شده صحیح است.
اما اگر در اثنا مدت عقد موقت که هنوز مدت مقرر تمام نشده یا مرد مدت را نبخشیده است، عقد دائم خوانده باشید، عقد شما باطل است و باید مجددا عقد بخوانید.






      

 

حکم شرعی رفت و آمد با خانواده مشروب خوار

??سوال : خانواده همسر بنده گاهی اواقات شراب می خوردند رفت و آمد با آنها چه حکمی دارد؟

√ پاسخ : 
آیت الله خامنه ای: حضور در مجلسى که در آن شراب خورده مى‌‏شود جایز نیست؛ بنابراین اگر رفت و آمد مستلزم ارتکاب گناه نبوده و تایید آن هم محسوب نشود اشکال ندارد؛ و در هر صورت، وظیفه شما ـ با وجود شرایط امر به معروف و نهی از منکر ـ امر و نهی زبانی است و غیر از آن وظیفه‌ای ندارید.
آیت الله مکارم : در صورتی که ادامه ارتباط، مفسده ای برای شما و خانواده داشته باشد، و یا ترک آن باعث نهی از منکر آنان شود می توان موقتا آن را ترک کرد. در غیر این دو صورت صله رحم را در حد واجب ترک نکنید، و در عین حال امر به معروف و نهی از منکر را با زبان خوش فراموش ننمایید

----------

استفتاء‌ از سایت مراجع






      

نحوه بالابردن دست هنگام گفتن تکبیرها در نماز چگونه است؟

??سوال : نحوه بالابردن دست هنگام گفتن تکبیرها در نماز چگونه است؟ 

√ پاسخ : 
برای نمازگزار مستحب است هنگام گفتن تکبیرة الاحرام دست های خویش را تا مقابل صورت و یا تا مقابل گوش ها بالا ببرد به طوری که با آغازِ بالا بردنِ دست ها، گفتنِ اَللّهُ أَکبَر را نیز آغاز کند و با پایانِ بالا بردنِ دست ها، که دست هایش مقابل صورت یا گوش ها می رسد، گفتن اَللّهُ أَکبَر را نیز به پایان رسانَد






      

واداشتن بچه به نماز

====>>>> واداشتن بچه به نماز

1. عبادتهاى کودک ممیز - در صورتى که درست انجام شود - مورد قبول شرع بوده و صحیح است

2. تمرین دادن کودک ممیز بر تمام عبادتها مستحب است‏

3. تمرین دادن کودک ممیز به قضاى عبادتهاى فوت شده، مستحب است‏

4. براى تمرین دادن کودک به عبادات مستحب است از هفت سالگى بر او سخت بگیرند صحیح است

5.در تمرین دادن و سخت‏گیرى در عبادات فرقى میان دختر و پسر نیست‏

6. اگر بیدار نکردن افراد از خانواده براى نماز باعث سهل انگارى و سبک شمردن نماز باشد، باید آنها را بیدار کنند






      

مراتب شستن اعضای وضو

مراتب شستن اعضای وضو

آیت الله خامنه ای : مرتبه اول واجب، مرتبه دوم جایز، مرتبه سوم و بیشتر حرام است
آیت الله سیستانی ،آیت الله وحید خراسانی : مرتبه دوم مستحب است 
آیت الله مکارم شیرازی : ‌احتیاط واجب ترک مرتبه دوم است 
قابل توجه مقلدین آیت الله مکارم شیرازی :‌ با توجه به اینکه آیت الله مکارم شیرازی در این مسئله احتیاط واجب دارند مقلدین ایشان می توانند در این مساله به یکی از مراجع مشهور که مرتبه دوم را اجازه داده است رجوع نمایند.






      

نماز در سفر

سفر در نماز، تأثیراتی دارد از جمله این تاثیرات عبارتند از:

1ـ نمازهای چهار رکعتی در سفر، دو رکعت می‌شود.
2ـ هشت رکعت نافله ظهر و هشت رکعت نافله عصر در سفر نباید خوانده شود.
3ـ اگر در سفر نماز چهار رکعتی قضا گردد، لازم است قضای آن، دو رکعتی خوانده شود، اگر چه انسان بخواهد آن‌را در وطن بخواند.
آیا کسی که قصد نموده ده روز یا بیشتر، در شهری بماند می‌تواند نافله ظهر و عصر را بخواند؟
پاسخ: بله می‌تواند، چنین شخصی از این جهت در حکم متوطّن است.
آیا نافله عشا را در سفر می‌توان خواند؟
پاسخ: انجام آن، رجاءاً (به امید قبول شدن) اشکال ندارد.

فقه و زندگی شماره 407






      
<   <<   16   17   18   19   20   >>   >