سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4

حک کردن اسما متبرکه بر روی شعله زرد

درست کردن غدا و شله زرد با همراه حک کردن اسما متبرک - بهم زدن اسما متبرک روی غذا و نذری با دست بدون وضو

مردم بخاطر دوست داشتن اهل بیت روی نذری های مثل شله زرد اسم معصومین را مثلا با دارچین و ... حک می کنند

1- اینکار حک کردن اسم ائمه با اعتقاد به دوست داشتن اشکال دارد؟
2- اسم ائمه را بدون وضو با دست مخلوط کنند اشکال دارد؟
3- دست گذاشت روی این اسامی متبرکه اشکال دارد ؟

√ پاسخ:
آیت الله خامنه‌ای: ج1) اشکالی ندارد. ج2) اشکال دارد. ج3) با وضو اشکال ندارد.
آیت الله مکارم شیرازی: 1-  در صورتی که موجب بی احترامی نباشد اشکالی ندارد.
2- در صورتی که با دست تماس نداشته باشد وضو گرفتن  لازم نیست.
3- برای کسی که وضو ندارد حرام است به نام پیامبر اسلام، امامان، حضرت زهرا و سایر پیامبران علیهم السلام (بنابر احتیاط واجب) دست بزند یا عضوی از بدنش با آنها در تماس باشد.
آیات عظام سیستانی و وحید: اشکال ندارد البته بهتراست که اسم مبارک پیغمبر و امامان و حضرت زهرا علیهم‏ السلام را بدون وضو لمس ننماید.






      

اگر در سجده سر با ضرب به مهر بخورد و بلند شود چه حکمی دارد؟

اگر در سجده سر با ضرب به مهر بخورد و بلند شود چه حکمی دارد؟ 

آیت الله خامنه ای : در صورتی که بتواند سر را نگه دارد باید نگه دارد و یک سجده حساب می شود اگر چه ذکر نگفته است و اگر نتواند سر را نگه دارد و بی اختیار دوباره به جای سجده برسد ، روی هم یک سجده حساب می شود و اگر ذکر نگفته باشد باید بگوید.

آیت الله مکارم شیرازی : هر گاه پیشانی بی اختیار از جای سجده بلند شود و برگردد یک سجده حساب می شود چه ذکر سجده را گفته باشد یا نه، ولی اگر اختیارا آن را بردارد اگر قبل از ذکر از روی عمد باشد نمازش باطل است و الا اشکال ندارد.

آیت الله سیستانی : اگر پیشانی بی اختیار از جای سجده بلند شود، چنانچه ممکن باشد باید نگذارد دوباره به جای سجده برسد، و این یک سجده حساب می شود چه ذکر سجده را گفته باشد یا نه و اگر نتواند سر را نگه دارد و بی اختیار دوباره به جای سجده برسد ، روی هم یک سجده حساب می شود و اگر ذکر نگفته باشد احتیاط واجب آن است که آنرا بگوید ولی باید به قصد قربت مطلقه باشد و قصد جزئیت نکند

آیت الله وحید خراسانی : اگر پیشانی بی اختیار از جای سجده بلند شود، چنانچه ممکن باشد باید نگذارد دوباره به جای سجده برسد، و این یک سجده حساب می شود چه ذکر سجده را گفته باشد یا نه و اگر نتواند سر را نگه دارد و بی اختیار دوباره به جای سجده برسد ، روی هم یک سجده حساب شدن محل اشکال است، اگر چه یک سجده یقیناً آورده شده ، پس اگر ذکر نگفته باشد، بنبار احتیاط واجب به قصد آن چه به او امر دارد – اعم از واجب یا مستحب – ذکر را بگوید. 






      

حکم رقص زن برای زن

رقص زن برای زن در عروسی ها چه حکمی دارد؟

√ پاسخ :

* آیت الله العظمی خامنه ای:
رقص زن براى زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق کند؛ مثل این‌که جلسه زنانه تبدیل به مجلس رقص شود، محل اشکال است و احتیاط واجب در ترک آن است.
در غیر این‌ صورت هم اگر به‌گونه‌‏اى باشد که باعث تحریک شهوت شده و یا مفسده‏اى بر آن مترتب شود و یا همراه با فعل حرام (مانند موسیقى و آواز حرام) باشد یا مرد نامحرمى حضور داشته باشد، حرام است.
و در حکم فوق تفاوتى بین مجلس عروسى و غیر آن نیست.

* آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
تنها رقص زن براى شوهرش جایز است، و بقیّه اشکال دارد.
البتّه منظور رقص لهوى است، نه هرگونه حرکات منظّم و موزون و در مورد موسیقی هم توجه داشنته باشید کلیّه صداها و آهنگ هایى که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام، و غیر آن حلال است. و تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف، یعنى افراد فهمیده متدیّن، خواهد بود.
------------------------------------
استفتاء‌ از سایت مراجع عظام 






      

آیا نکاح معاطاتی (‌ازدواج سفید) جایزاست؟

آیا نکاح معاطاتی (‌ازدواج سفید) جایزاست؟

√ پاسخ :
نکاح معاطاتی یعنی طرفین با رضایت هم، بدون خواندن عقد، باهم ازدواج کنند، مثلا با انگشتر دست یکدیگر کردن.
نظر همه مراجع عظام: نکاح معاطاتی جایزنیست.
عقد نکاح علاوه بر اذن پدر(‌بنابر نظرمشهور) باید با لفظ(صیغه) باشد و صرف رضایت کافی نیست، در غیر این صورت با زنایی که طرفین راضی هستند فرقی نمی کند.

.------------
استفتاء‌ از سایت مراجع عظام






      

آیا خون کم (کمتر از درهم ) که در نماز بخشیده شده و نماز خواندن با آن صحیح است، پاک است؟

آیا خون کم (کمتر از درهم ) که در نماز بخشیده شده و نماز خواندن با آن صحیح است، پاک است؟

√ پاسخ :
خیر، نجس است، ولى اگر در بدن و لباس نمازگزار باشد، نماز با آن صحیح است.

درهم تقریباً به اندازه یک بند انگشت اشاره است.






      

کنار گذاشتن خمس و تصرف در مابقی

 چند روز دیگه سال خمسی بنده است می تونم خمس را حساب و کنار بگذارم و در مابقی تصرف کنم ؟چند روز دیگه سال خمسی بنده است می تونم خمس را حساب و کنار بگذارم و در مابقی تصرف کنم ؟

√ پاسخ :

آیت الله خامنه‌ای: تأخیر در پرداخت خمس جایز نیست.

تا زمانی که خمس اموال را پرداخت نکنید هرچند آن را کنار بگذارید حق تصرف در بقیه اموال را ندارید مگر آنکه با اجازه مرجع تقلید خود تصرف کنید.

آیت الله مکارم شیرازی: اشکالی ندارد و به شما اجازه می دهیم اما نباید درپرداخت آن سهل انگاری نمایید.

آیت الله سیستانی: با جدا نمودن عین از حالت اشتراک خارج نمی شود.






      

آیا زن شوهرداری که زنا کرده بعد از طلاق یا فوت همسر، می تواند با زانی (مرد زناکار) ازدواج نماید؟

آیا زن شوهرداری که زنا کرده بعد از طلاق یا فوت همسر، می تواند با زانی (مرد زناکار) ازدواج نماید؟

پاسخ:
آیت الله خامنه ای: خیر، نمی تواند؛ زیرا زنا با زن شوهر دار موجب حرمت ابدی می شود.
آیت الله مکارم شیرازی : اگر با زن شوهرداری (نعوذ بالله) زنا کند سپس آن زن از شوهرش طلاق بگیرد بنابراحتیاط واجب نمی تواند با او ازدواج کند؛ ولی اگر حکم را نمی دانسته و ازدواج کرده ، می تواند به زندگی خود ادامه دهد.
آیات عظام وحید و سیستانی: خیر، نمی تواند زیرا زنا با زن شوهردار بنابر احتیاط واجب موجب حرمت ابدی می شود.
---
استفتاء از سایت مراجع عظام






      

 

کسی که بعد از غسل بفهمد به قسمتی از بدنش آب نرسیده است

کسی که بعد از غسل بفهمد به قسمتی از بدنش آب نرسیده است

√ پاسخ :
غسل ارتماسی بوده: باید دو باره غسل کند، چه جای آن را بداند یا نداند.

غسل ترتیبی بوده  
جای آن را نمی داند: باید دوباره غسل کند.   
جای آن را می‌د‌اند:
  الف-در طرف چپ است: شستن همان مقداری که شسته نشده کافی است. 
ب- در طرف راست است: باید آن مقدار را شسته، بعد طرف چپ را بشوید. 
ج-در سر و گردن است: باید آن مقدار را شسته، بعد طرف راست و چپ بدن را بشوید.

------

رساله آموزشی  آیت الله خامنه ای






      

 

نشستن اعضای غسل

نشستن اعضای غسل

??????????
??سوال : 
اگر کسی پس از غسل ، بفهمد جایى از بدن را نشسته یا مانعى مانند لاک، ریمل و مانند آن در بدنش بوده ، تکلیفش چیست؟

√ پاسخ:
آیت الله خامنه ای :‌ اگر از طرف چپ بدن باشد، شستن همان مقدار کافى است و اگر از سمت راست باشد، احتیاط (واجب ) آن است که باید بعد از شستن آن مقدار، دوباره طرف چپ را بشوید و اگر از سر و گردن باشد، باید بعد از شستن آن، دوباره طرف راست و چپ را بشوید.

آیت اللَّه مکارم: همان جایى که نشسته و یا مانع وجود داشته، بشوید کافى است.
اگر مانع بسیار کوچک باشد (به اندازه دو میلیمتر) وضو و غسل صحیح است

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
استفتاء کتبی از سایت مراجع عظام 






      

نیّت نماز مغرب و عشا پس از گذشت وقت

نیّت نماز مغرب و عشا پس از گذشت وقت

پاسخ:
آیت الله خامنه ای: واجب است نماز مغرب و عشا را تا قبل از نیمه شب شرعى بخوانند و بعد از آن به قصد قربت بجا آورده و نیت ادا و قضا نکنند. [1]
آیت الله مکارم شیرازی : هرگاه عمداً نماز مغرب و عشا را تا نصف شب نخواند وقت آن گذشته و باید قضا کند، امّا اگر به واسطه عذرى نخوانده باشد باید تا قبل از اذان صبح به جا آورد و نماز او ادا است. [2]
آیت الله سیستانی: وقت نماز مغرب و عشا برای برای شخص مضطر ـ که یا از روی فراموشی یا به سبب خواب یا حیض و مانند اینها نماز را پیش از نیمه‌شب نخوانده ـ تا طلوع فجر ادامه دارد. اگر از روی اختیار نماز مغرب یا عشا را تا نصف شب نخواند ـ بنا بر احتیاط واجب ـ باید تا قبل از اذان صبح بدون اینکه نیت اداء و قضاء کند آن نماز را بجا آورد. [3]
-------------------------
[1] .سایت آیت الله خامنه ای – پرسشهای متداول – وقت نماز
[2] . رساله آیت الله مکارم مسأله 680
[3] . رساله آیت الله سیستانی مسأله 723 و 727






      
<   <<   16   17   18   19   20   >>   >