سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4

آیا به پولی که به کسی قرض داده‌ایم خمس تعلق می گیرد؟

 

آیا به پولی که به کسی قرض داده‌ایم خمس تعلق می گیرد؟

پاسخ:
آیت عظام خامنه ای، وحید خراسانی: اگر نتواند قرض خود را تا پایان سال بگیرد، فعلاً پرداخت خمس آن واجب نیست، لیکن هر وقت آن را وصول کرد باید خمس آن را بدهد.
آیت‌الله مکارم شیرازی: اگر سال خمسی بر آن بگذرد و به راحتی قابل وصول باشد خمس دارد والا هرگاه به دست شما رسید و تا سررسید سال خمسی باقی ماند خمس دارد.
آیت‌الله صافی گلپایگانی: خمس دارد ولی پرداخت آن واجب نیست ولی هر وقت وصول شد باید فوراً خمس را بدهید.
------------------
استفتاء‌ از سایت مراجع






      

زیاد شدن رکوع در نماز

زیاد شدن رکوع در نماز

یکی از واجبات رکنی، رکوع است. که اگر سهوا هم در نماز اضافه شود نماز باطل می‌شود. 
1- زیاد شدن رکوع در نمازِ جماعت به سبب متابعت از امام جماعت در بعضى از موارد. مثل این که سهواً زودتر از امام سر از رکوع بردارد که باید دوباره به رکوع برگردد یا سهواً زودتر از امام به رکوع برود که باید سر بردارد و با امام به رکوع برود.[1] 
قاعده: چنانچه اضافه شدن رکن در نماز جماعت، عنوان «تبعیت» به خود بگیرد، این اضافه کردن رکن، نماز را باطل نمیکند و در غیر اینصورت نماز باطل است.
2- درنمازهاى مستحبى اگر سهواً رکوع زیاد شود نماز باطل ‏نمى‏ شود.[2] 

-----------
[1] عروة الوثقى، ج 1، فى الرکوع، مسأله .28
[2] توضیح المسائل مراجع مسأله 1471 و 1476.






      

اموال مسروقه در کودکى

اموال مسروقه در کودکى

?????????????

??سوال : من در کودکى و نوجوانى از چند جا دزدى کرده‌ام (از خانه، بستگان یا مغازه و...) ولى حالا که مى‌خواهم جبران کنم، نمى‌دانم چکار کنم؟ چون خجالت مى‌کشم که بگویم دزدى کرده‌ام. آیا مى‌توانم از طرف آنها صدقه بدهم؟

√ پاسخ: 
اگر صاحبان اموال مسروقه، حتى ورثه آنها مشخص و موجود باشند، نسبت به آنها ضامن هستید و به هر شکل مى‌توانید عین آنها و اگر عین تلف شده قیمت آنها را به صاحبانش برگردانید و یا داخل اموال آنها بکنید، و لازم نیست آنها مطلع شوند که این اموال از آنها به سرقت رفته است. اما اگر به صاحبان آن دسترسى ندارید مى‌توانید به نیت صاحبانش بنابر احتیاط واجب با اذن حاکم شرعى به فقرا صدقه دهید.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
استفتائات مقام معظم رهبری 
http://www.leader.ir/tree/print.php?catid=49&nodeid=n9231






      

فقیر و خمس !

 

فقیر و خمس !
گاه برخی از مردم تصور می کنند خمس فقط مربوط به ثروتمندان می شود و می گویند: ما که چیزی نداریم خمس بدهیم؛ در حالی که فرقی بین ثروتمند و فقیر در پرداخت خمس نیست.
گاه ممکن است فقیری با قناعت مقداری پول پس انداز کند و سال از آن بگذرد و یا در سر سال ، مالش اضافه بر مؤنه و خرجی حساب شود و خمس به آن تعلق بگیرد. 1 
و نیز برخی از مردم تصور می کنند بر کارگر و کارمند و مستأجر و بدهکار خمس واجب نمی شود در حالی که بر آنان نیز گاهی خمس واجب میشود.

------------
[1] . توضیح المسائل مراجع ، ج 2، ص 76، م 1756






      

 

"انگیزه خمس"

"انگیزه خمس"

بعضی از مردم خمس سال خود را نمیدهند و فکر می کنند چون محصول تلاش و کوشش خودشان است خمس برایشان جایگاهی ندارد در حالی که خداوند آن را قرار داده و در احکام آمده است کسی که خمس مالش را ندهد نمی تواند در آن تصرف کند.
یعنی غذایی که به آن خمس تعلق گرفته باشد نمیتواند بخورد و با پولی که خمس آن را نداده نمی تواند چیزی بخرد.1 
اگر با پولی که خمس آن را نداده است خانه بخرد نماز خواندن در آن باطل است.2

1-توضیح المسائل امام، م 1790 .
2-توضیح المسائل امام، م 873 .






      

خمس را باید به چه کسی پرداخت کنیم ؟

خمس را باید به چه کسی پرداخت کنیم ؟

خمس را باید دو قسمت کرد: یک قسمت سهم امام (علیه السلام) و یک قسمت سهم سادات.
بر طبق نظر مقام معظم رهبرى «دام ظله»اختیار سهمین مبارکین به‌طور کلى مربوط به ولىّ امر مسلمین است؛ بله . مقلدین هر یک از مراجع محترمِ تقلید(دامت برکاتهم)، اگر در پرداخت سهمین مبارکین به استناد فتواى مرجع تقلید خود عمل کنند، موجب برائت ذمّه مى‏شود.
سهم سادات: باید آن را به مجتهد جامع الشرائط تسلیم کنند و یا با اذن او به سیّد بدهد.

استفتاء از سایت آیت الله خامنه ای






      

در دوران نامزدی ونامحرمیت رابطه‌ای در حد دست دادن

 

 

نامزدی یعنی چه؟

?? اگر در دوران نامزدی ونامحرمیت رابطه‌ای در حد دست دادن و چیزهای کوچک انجام شود گناه است اگر گناه است واین اشتباه از طرف دو شخص انجام شود، آیا تاثیری در زندگی آنها خواهد داشت؟

• در قوانین الهی و احکام اسلام، چیزی به عنوان «دوران نامزدی» و یا شبیه به آن وجود ندارد. دختر و پسر (مرد و زن)، یا به یک دیگر محرمند و یا نامحرم.

این دو، اگر به واسطه نسبت خویشی محرم باشند، حق ازدواج با یک دیگر را ندارند – اگر به واسطه "عقد ازدواج" محرم شده باشند، حقوق و حدود تعریف شده‌ای در ارتباطات دارند و اگر نامحرم باشند، نه تنها ارتباط جنسی و لمسی بین آنان حرام است، بلکه حتی "نگاه" خارج از حدود تعیین شده نیز حکم نگاه به نامحرم پیدا می‌کند.

? برخی گمان می‌کنند که الفاظ و اسم‌های اعتباری، تعیین کننده‌ی مصادیق احکام هستند! مثلاً می‌گویند: فلان مرد نامحرم، مثل عمو یا دایی ما می‌ماند – یا فلان زن نامحرم را از کودکی خاله صدا زدیم – یا من با فلانی نامزد هستم. این الفاظ اعتباری، هیچ یک حقیقت وجودی ندارند و تغییر دهنده احکام نمی‌باشند.

نامزدی یعنی چه؟ چه فرقی با دوست پسر یا دوست دختر دارد؟ می‌گویند: قرار است با هم ازدواج کنیم! خُب قرار باشد، فعلاً که ازدواج نکرده‌اید و چه بسا نتوانید با هم ازدواج کنید، پس با هم نامحرم هستید. هر چقدر هم عاشق یک دیگر باشید، خواستگاری و بله برون و ... انجام شده باشد، هزاران قول و قرار ازدواج هم گذاشته باشید، تصمیم نیز راسخ باشد، باز حتی تا یک لحظه قبل از جاری شدن خطبه "عقد"، به هم نامحرم هستید.

_______________________________ 
منبع : سایت www.aviny.com / احکام و حقوق ، شبهه 102






      

نجاست موش ؟

نجاست موش ؟

آیاموش نجس است؟

یکی دیگر از برداشت های ناصحیح از احکام دین این است که مردم موش زنده را نجس می دانند؛ در حالی که موش از حیوانات نجس نیست و مانند گربه و خرگوش است که فقط مرده و فضله اش نجس است.

اگر موش زنده وارد غذا شود و زنده بیرون آید، آیا غذا پاک است ؟

جواب: پاک است ولی آلوده است. 

( استفتائات جدید، ج 1، آیةالله مکارم، ص 28، س 55)






      

 

تقلید صحیح

تقلید صحیح

بسیاری از مردم فکر می کنند تقلید از مجتهد به معنای خرید رساله و دانستن نام مرجع تقلید است و یا فکر می کنند نمی توان از مجتهدی که رساله توضیح المسائل ندارد تقلید کرد و به دنبال مراجعه به احکام مورد نیاز خود نیستند ؛ در حالی که تقلید در احکام ، عمل کردن به دستور مجتهد است . خواه مجتهد رساله داشته باشد و یا نداشته باشد و یا مقلد ، رساله مجتهد را خریداری کرده باشد یا نه .
توضیح المسائل مراجع ، ج 1، ص 15، م 2 






      

وسایل الکترونیکی، مانند موبایل اگر نجس شود چگونه پاک می شوند؟

وسایل الکترونیکی، مانند موبایل اگر نجس شود چگونه پاک می شوند؟

√ پاسخ: الف. ضرورتی برای پاک نگه داشتن وسایل همراه از جمله موبایل وجود ندارد، نهایتاً باید مواظب باشید برای این که نمازتان اشکال پیدا نکند، این نجاست به جای دیگر بدن یا لباستان سرایت نکند و در حالت طبیعی که این وسائل، خشک می باشند، نجاست هم سرایت نخواهد یافت.
ب. در پاک شدن اشیاء فرقی بین موبایل و مانند آن وجود ندارد.

منبع: سایت اسلام کوئست






      
<   <<   21   22   23   24   25   >>   >