سوال: 
1- پدر من مسلمان نیست و قبل از فوتش محصول زراعت گندم داشت ایا بنده به عنوان وارث وظیفه پرداخت زکات و خمس را دارم ؟
در مورد خمس و زکات قبل از تقسم ارث بفرمایید چه وظیفه ای برای من و دیگر ورثه است 
2- بر فرض مسلمان بودن پدر چه تکلیفی داریم ؟

پاسخ:
آیت الله خامنه ای: اگر یقین به وجود زکات در عین اموال ندارید، وظیفه ای به عهده شما نمى باشد ولى اگر مال ایشان به حد نصاب رسیده واجب است که ابتدا مقدار زکات آن را کسر نمایید و در این حکم فرقى بین پدر کافر و مسلمان نیست ولى نسبت به خمس، اگر پدر کافر یا مسلمانى باشد که به دادن خمس عقیده ندارد، خمس مالى که از او به دست شما به ارث مى‌رسد، واجب نیست.

آیت الله مکارم شیرازی: 1- هرگاه مالی به دست انسان از شخص کافر، یا کسی که عقیده به خمس ندارد از طریق تجارت یا غیر آن بیاید، دادن خمس آن واجب نیست، اما اگر عقیده به خمس دارد ولی خمس آن را نداده، دادن خمس آن واجب است.
2- بدهکاری و حج واجب و خمس و زکات و مانند آن را باید از اصل مال بدهند، اگر چه وصیت نکرده باشد وچنانچه چیزی اضافه بیاید هرگاه وصیتی کرده باشد که ثلث یا مقداری از ثلث را به مصرفی برسانند باید به وصیت عمل کنند و اگر کسی وصیت نکرده باشد ثلث برای او نیست و آنچه بعد از ادای دین اضافه می ماند مال ورثه است.

آیت الله سیستانی: 1- فقط زکات بر ورثه واجب می شود ولی خمس بر ورثه واجب نمی شود
2- فقط زکات بر ورثه واجب است

آیت الله وحید خراسانی: حجّى که به استطاعت بر میّت واجب است و بدهکارى و حقوقى را که ـ مثل خمس و زکات ومظالم ـ ادا کردن آنها واجب مى باشد باید از اصل مال میّت بدهند ، اگرچه میّت براى آنها وصیّت نکرده باشد ولى اگر وصیّت کرده باشد از ثلث بدهند باید به وصیّت عمل کنند ، و اگر ثلث کفایت نکرد از اصل مال خارج کنند.کافر از مسلمان ارث میبرد
ولی ارث از کافر خمس ندارد ـ اگر مالى از کسى که شیعه است به ارث به او برسد و بداند کسى که این مال از او به ارث رسیده خمس آن را نداده ، باید خمس آن مال را با اذن حاکم شرع بدهد ، و اگر در خود آن مال خمس نباشد و وارث بداند کسى که مال از او به ارث رسیده خمسبدهکار است ، آن خمس مانند بقیّه دیون به آن مال تعلّق مى گیرد ، و تا ادا نشده حقّ تصرّف در آن مال را ندارد ، و در صورتى که بخواهد خمس را از آن مال بردارد ، باید از حاکم شرع اذن بگیرد.

آیت الله شبیری زنجانی: 1-باید زکات بپردازید.
2-خمس و زکات آن باید پرداخت شود مگر اینکه شیعه دوازده امامی نباشد بلکه از فرقه های دیگر باشد که در اینصورت مالی که به شیعه دوازده امامی می رسد خمس ندارد هرچند زکات آن لازم است.

آیت الله فاضل لنکرانی:‌ 1-اگر پدر شما مسلمان نبوده و معتقد به خمس و زکات نبوده، و محصول زراعت گندم اش به عنوان ارث به شما رسیده است دادن زکات آن برشما واجب نیست. هم چنین اگر معتقد به خمس نبوده دادن خمس مالی که به شما به ارث رسیده بر شما واجب نیست.
2. اگر مسلمان بوده و بدانید که اموالش متعلق خمس یا زکات بوده و نپرداخته است باید خمس یا زکات اموالش را بدهید بعد باقی مانده مال را بین ورثه تقسیم کنید.

استفتاء از سایت مراجع 

خمس و زکات میت