سؤال : امروزه نام نویسی برای حج تمتع و عمره ی مفرده به این صورت انجام میشود که ثبت نام کننده ،مبلغی را هنگام نام نو یسی به بانک می پردازد و با این کار اسم او در نوبت حج یا عمره قرار می گیرد و هنگام پرداخت پول در نظر ندارد که از آن سودی بگیرد ،بلکه با این کار نام خود را در نوبت می گذارد .

در ضمن ، ودیعه گذار با این عمل به بانک وکالت تصرف در آن مال را میدهد وبانک با آن مال به تجارت های معمول می پردازدو در هنگام تشرف، مبلغی را از طرف ودیعه گذار ،جهت حج یا عمره ی او هزینه می کند و در زمان تشرف پولی به ودیعه گذار داده نمی شود .بنابراین ؛لطف کرده ، به پرسش های ذیل پاسخ فرمایید تا مقلدان حضرت عالی متوجه وظیفه ی خود شده ،اعمالشان را صحیح انجام دهند:

*سؤال 1ـ آیاچنین معامله ای با بانک جایز است؟

*سؤال 2ـ با عنایت به این که فقط راه تشرف در این زمان ،همین است و راه قانونی دیگر موجود نیست ،وقتی افراد در نوبت قرار میگیرند ،معمولاً حداقل دو یا سه سال بعد مشرف می شوند ، آیا نام نویسی برای حج در چنین وضعی واجب است ؟

*سؤال 3ـ به فرض وجوب نام نویسی یا عدم وجوب، آیا اصل ودیعه خمس تعلق میگیرد یا خیر؟

*سؤال4ـ آیا پولی که بانک آن را به عنوان سود جهت سفر در نظر می گیرد و به سازمان می پردازد ، خمس دارد یا خیر؟

آیت ا ...صافی گلپایگانی: ج1ـ اشکالی ندارد.

ج2ـ در فرض سؤال ، چنانچه راهی برای رفتن به حج ّ دارد ولو از طّرق دیگر ( غیر از نام نویسی ) باشد باید در همان سال اوّل برود و اگر بداند که نوبت او در همان سال اول قرار میگیرد نیز واجب است نام نویسی کند ، ولی اگر می داند که نوبت برای سالهای بعد است نام نویسی واجب نیست .

ج3و4ـ اگر پول واریز شده از در آمد سال واریز کننده باشد خمس ندارد و آنچه بابت سود ،محاسبه می شود نیز خمس ندارد. والله العالم (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

 http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/