سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4
زینت و ملاک آن

√ ســوال:
آیا ابروى اصلاح شده براى زن حکم زینت را دارد؟ تا چه حدّ باید پوشانده شود؟
ج) تشخیص مصداق زینت، عرفى است و هرچه عرفاً زینت محسوب شود، زن باید آن را از نگاه نامحرم بپوشاند.





      
کسی که شراب خورده باشد چگونه می تواند جبران کند ؟


√ پاسخ : اگر شراب خورده باشد یا گناه دیگری انجام داده باشد باید توبه کند و نسبت به گذشت استغفار کند و از خدا بخواهد که او را ببخشد و تصمیم جدی بگیرد که دیگر این گناه را مرتکب نشود چون این نوع گناه حق الناسی ندارد رضایت کسی را هم نمی خواهد و کفاره و قضا هم نمی خواهد . شراب از نجاسات است .





      
√ ســوال:
اگر هنگام غسل داخل گوش را شستشو ندهیم ، آیا غسل صحیح است ؟


√ پاسخ : در هنگام غسل ،شستن داخل گوش لازم نیست . همین مقدار ششستن بیرونی گوش که معلوم است کافی است و غسل صحیح است .





      
√ ســوال: بهترین زمان برای خواندن دعای عهد چه موقع است؟


√ پاسخ : بهترین وقت آن بعد از نماز صبح است و صبح به لحاظ فقهی از طلوع فجر صادق تا طلوع خورشید محسوب می شود. ولی عرفاً تا یکی دو ساعت از بر آمدن آفتاب را هم شامل می شود.ظاهر روایت خواندن متوالی و پشت سر هم در چهل صباح است.خواندن این دعا اصلاً مستحب است.





      
در مورد حجاب کامل خانم ها توضیحاتی بدهید .

پاسخ : به فتوای مشهور فقهاء خانم در نزد نامحرم باید تمام بدنش را بپوشاند به جز صورت و دستها تا مچ . اگر قرص صورت به اندازه ای که در وضو شسته می شود و دست ها تا مچ باز باشد و آرایش نداشته باشد ، این مقدار اشکالی ندارد . حجاب باید طوری باشد که برجستگی های بدن را بپوشاند و حجاب باید طوری باشد که خانم در بیرون انگشت نما نشود .





      
آیا فکر گناه، گناه است؟
آیت الله خامنه ای : تخیّل نامحرم به قصد بر انگیختن شهوت بنا بر احتیاط جایز نیست.
آیت الله مکارم شیرازی : فکر گناه تا زمانى که منتهى به انجام گناه نشود، گناه محسوب نمى شود، ولى بى شک آثار نامطلوبى بر روح انسان مى گذارد





      
آیا چت کردن با نامحرم اشکال شرعی دارد؟


√ پاسخ: در صورتی که قصد لذت باشد ( حتی عاطفی )، یا ترس و خوف به گناه افتادن باشد ( حتی در آینده نزدیک ) یا مفسده ای داشته باشد حرام است.






      
√ سوال : پوشش مرد مومن و با ایمان در اجتماع باید چگونه باشد؟


√ پاسخ: اگر چه مقدار و حد پوشش بدن، در زن و مرد متفاوت است.
برای مردان، پوشاندن سر و گردن و مقدارى از پا و مقدارى از دست و آرنج که آشکار بودنش متعارف و معمول است، واجب نیست، هم چنین استفاده از لباس های آستین کوتاه برای مردان اشکالی ندارد.


نپوشاندن بیش تر از این مقدار از بدن برای مردان در صورتی که مفسده خاصی داشته باشد، جایز نیست. بنابراین پوشیدن شلوار به شکل بالا و شلوارک در محیط عمومی چون مفسده دارد، جایز نیست و حرام است

 






      
√ سوال :شخصی قبل از سن بلوغ اموال مردم را سرقت نموده بعضی از آنها را می‌شناسد و بعضی را نمی‌شناسد و آنهائی را که می‌شناسد نمی‌داند چه مقدار از اموال آنها را برده است حال می‌تواند این شخص مقداری را صدقه بدهد تا برائت ذمه حاصل شود؟


√ پاسخ: افرادی را که می‌شناسید باید آنها را راضی کنید و حلالیت بطلبید و آنها را که نمی‌شناسید باید به اذن حاکم شرع (مجتهد جامع الشرایط) از طرف آنها صدقه بدهید.





      
√ سوال :اگر شوهری زنش را به بد حجابی وادار کند و زن عمل کند گناه این کار به گردن چه کسی است؟ آیا زن قادر است در این خصوص تمرّد کند؟


√ پاسخ: در گناه زن نباید از شوهر تبعیت کند و باید با خوشروئی و مهربانی شوهر را هدایت نماید و اگر گناه صورت گرفته باشد، در این خصوص بر عهده خود زن است. هر چند شوهر هم به جهت تشویق به گناه معصیت کرده است





      
<   <<   176   177   178   179   180   >>   >