سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4

10728439-b.jpg

 

**********************
فیلم و عکس عروس و داماد اگه توی آتلیه بمونه در واقع دست کسی که این فیلم و عکس رو گرفته و قراره روش کار بشه حکمش چیه؟
امکان داره فیلمبردار بخشهایی از فیلم خانم باشه، اما معلوم نیست که برای میکس و مونتاژ فیلم آقا یا خانوم این کار رو انجام میده!!
کلا اگر خانمی بخواد توی آتلیه عکس بگیره با لباس راحتر و حتی بی حجاب حکم این کار چیه با توجه به اینکه عکسها دست آتلیه باقی میمونه؟؟
منظورم بیشتر در مورد اون خانم هست که چه حکمی متوجه اون هست؟ در واقع اگه کسی که رو این عکس و فیلم کار میکنه اگه به گناهی بیفته اون خانم هم مسئول هست


نگاه کردن به تصویر زن نامحرم، حکم نگاه کردن به خود زن نامحرم را ندارد، بنا بر این اگر نگاه از روى لذّت نبوده و خوف افتادن به گناه نباشد و تصویر هم متعلّق به زن مسلمانى که بیننده آن را می شناسد نباشد، اشکال ندارد.(1)

لذا اگر عکاس یا فیلمبردار آقا فیلم یا تصویر خانمی که حجاب ندارد را ظاهر می کند یا کارهای ویرایشی انجام می دهد، در صورتی که آن خانم را نمی شناسد و همچنین در صورتی که خوف افتادن به گناه نیست، اشکالی ندارد.

-------------------------

در مورد اصل عکس گرفتن یا فیلم برداری خانم ها در مجالس عروسی و... نیز،اگر احتمال بدهد که اجنبى عکس او را ببیند و عدم رعایت حجاب کامل منجر به مفسده‏ اى شود، مراعات آن واجب است.(2)

و چه خوب است که خانم ها این مساله را در مجالس عمومی رعایت کند و سعی کنند بدون حجاب با دوربین افرادی که نمی شناسند عکس یا فیلم نگیرند.

اما اگر اینطور نیست و فقط برای ظاهر کردن عکس ها آن را به عکاس مرد می دهند، با توجه به مساله بالایی رفتار کند.

توجه شما را به این استفتاء نیز جلب می کنم:

س 1192: گرفتن عکس زن غیرمحجّبه در بین محارمش چه حکمى دارد؟ اگر احتمال داده شود که مرد اجنبى آن عکس ها را هنگام ظاهر کردن ببیند، حکم آن چیست؟

ج: اگر عکاسى که به او نگاه می کند و عکس وى را می گیرد، از محارم او باشد، عکس گرفتن از او اشکال ندارد و ظاهر کردن آن هم نزد عکاسى که او را نمی شناسد اشکال ندارد.



 -----------------------------------

1- استفتائات مقام معظم رهبری، س 1183
2- استفتائات مقام معظم رهبری، س 1189





      
√ ســوال:
شوخی کردن به این نحو با هم کلاسی های خانم هم اشکال دارد؟
√ پاسخ:
اگر شوخی با نامحرم، به قصد لذت باشد یا خوف فتنه و کشیده شدن به گناه وجود داشته باشد، از حکم حرمت برخوردار است اگر چه آن نامحرم هم کلاسی باشد و این شوخی هم از طریق پیام کوتاه، انجام شده باشد.
از این جهت فرقی بین انواع شوخی
( شوخی از طریق چت و پیام کوتاه و...) و بین انواع نامحرم ها (هم کلاسی ها و غیر آن)، وجود ندارد





      

√ سوال :آرایش کودکان نابالغ چه حکمی دارد ؟

√ پاسخ: اگر به حدّى رسیده‌اند که موجب تحریک جنسى دیگران مى‌شود، حکم آرایش کردن افراد بالغ را دارد.

منبع :‌ سایت آیت الله خامنه ای






      
√ سوال : آیا استفاده از دستگاه گیرنده برنامه های‌ تلویزیونی‌ ا ز ماهواره جایز است؟

√ پاسخ:
دستگاه مذکور هر چند از آلات مشترکی‌ است که قابلیت استفاده حلال را دارد ولی‌ چون غالبا از آن بهره برداری‌ حرام می‌ شود و علاوه بر این بهره گیری‌ از آن در خانه مفاسد دیگری‌ را هم در بر دارد، بنابراین خرید و استفاده از آن در خانه جایز نیست.

أجوبة الاستفتاءات آیت الله خامنه ای ، ص 264، س 1214.





      

قدقامت الصلوة

در بحث تکبیره الاحرام مباحثی زیر را مطرح می کنیم :
1-    مراد از تکبیر ه الاحرام  2- چرا این تکبیر  به این نام نامیده شده 3-  چیزهای که در تکبیر رعایتش لازم است 4- احکام شک در تکبیر
1-    مراد از تکبیر ه الاحرام  : گفتن الله اکبر در اول هر نماز ( پس از نیت ) واجب و رکن است و این گفتن الله اکبر را تکبیره الاحرام یا تکبیر افتتاح می گویند
2-    چرا این تکبیر  به این نام نامیده شده
*   چون با این تکبیر است که بسیاری از کارها مثل خوردن و خندیدن ... که قبل از نماز جایز بود ، بر نماز گزار حرام می شود.
*    مثل حاجی که با پوشیدن لباس احرام محرم میشود و وارد حرام الهی می گردد نمازگزار هم با گفتن تکبیر محرم شده و وارد حرم نماز میگردد.

[اول در آغاز شروع به نماز هفت تکبیر بگوید]
اول در آغاز شروع به نماز هفت تکبیر بگوید و یکى را تکبیره الاحرام قرار دهد و اگر هیچ معین نکند کدام یک تکبیر واجب باشد نیز کافى است و میان تکبیرات سه دعا وارد است.

*    واجبات تکبیره الاحرام
*  به عربی صحیح گفته شود.  عربی غلط یا ترجمه آن صحیح نیست
*    هنگام گفتن الله اکبر بدن آرام باشد.
اگر در حالى که مثلًا قدم برمى‏دارد اللَّه أکبر بگوید باطل است و چنانچه سهواً بگوید احتیاط واجب آن است کارى کند که نماز باطل شود (مثلًا صورت را به طرف پشت قبله کند) و دوباره تکبیر بگوید
*    تکبیره الاحرام را طوری بگوید که اگر مانعی در کار نباشد خودش  بشنود ، یعنی بسیار آهسته نگوید.
اگر حرکت دادن زبان و گفتن ذکر نماز بازبان برایش ضرر دارد و دکتر به خاطر ضرر از حرکت دادن زبان منع کرده باشد یا لال بودن نمی توانند تکبیر را درست بگویند باید هر طوری می توانند بگویند و اگر هیچ نمی توانند بگویند، احتیاط واجب آن است که اشاره کنند و با زبانی که در میان افراد کر و لال متعارف است، آن را ادا نمایند و در قلب خود نیز بگذرانند
*    بنابر احتیاط واجب آن را به چیزی که پیش از آن می خواند وصل نکند.
احتیاط واجب (1) آن است که تکبیرة الاحرام نماز را به چیزى که پیش از آن مى‏خواند، مثلًا به اقامه یا به دعایى که پیش از تکبیر مى‏خواند نچسباند
اگر انسان بخواهد «اللَّه أکبر» را به چیزى که بعد از آن مى‏خواند مثلًا به «بسم اللَّه الرحمن الرحیم» بچسباند باید «ر» اکبر را ضمه  بدهد البته بعضی از مراجع فرمودند احتیاط واجب اینه که در نماز واجب نچسباند .

کیفیت حرکت دستها در تکبیرة الاحرام
 مستحب است همزمان با شروع تکبیر دستان را بالا ببرد به گونهای‌ که با پایان یافتن تکبیر، دستان در مقابل  گوش قرار گیرد.
مستحب است بعد از تکبیرة الاحرام بگوید (1):
 «یا مُحْسِنُ قَدْ اتَاکَ الْمُسِی‏ءُ وَ قَدْ امَرْتَ الُمحْسِنَ انْ یَتَجَاوَزَ عَنِ الْمُسِی‏ء انْتَ الُمحْسِنُ وَ أَنَا الْمُسی‏ءُ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ تَجاوَزْ عَنْ قَبیحِ ما تَعْلَمُ مِنّی».
یعنى اى خدایى که به بندگان احسان مى‏کنى بنده گنه کار به در خانه تو آمده و تو امر کرده‏اى که نیکوکار از گنه کار بگذرد، تو نیکوکارى و من گناه کار، به حق محمد و آل محمدصلى اللَّه علیه و آله و سلم رحمت خود را بر محمد و آل محمد صلى اللَّه علیه و آله و سلم بفرست و از بدیهایى که مى‏دانى از من سر زده بگذر. این مسأله، در رساله آیت اللَّه بهجت نیست‏
 (1) (فاضل، زنجانى:) مستحب است قبل از تکبیرة الإحرام بگوید: ..
 (مکارم:) مستحب است بعد از تکبیرة الاحرام به قصد رجاء این دعا را بخوانند: ..
 (سیستانى:) خوب است قبل از تکبیرة الاحرام به قصد رجاء بگوید: ..

شک در تکبیره الاحرام:
الف : اصل تکبیر ( یعنی شک دارد که تکبیره الاحرام گفته یا نه)
به اذکار قراءت مشغول شده: به شک خود اعتنا نکند و نماز را ادامه دهد.
به اذکار قراءت مشغول نشده: باید تکبیر را بگوید.
ب: صحت تکبیر ( یعنی پس از گفتن تکبیره الاحرام شک دارد صحیح گفته یا نه): باید به شک خود اعتنا نکن:چه مشغول خواندن چیزی شده باشد یا نه، به شک خود اعتنا نکند.( آیات عظام خامنه ای – سیستانی وحید )

تکبیره الاحرام و جماعت
هنگامى که امام تکبیر مى‏گوید و وارد نماز مى‏شود در صورتى که صفهاى جلوتر آماده نماز باشند، همه مى‏توانند تکبیر بگویند و وارد نماز شوند و لازم نیست انتظار بکشند، تا صفهاى جلو وارد نماز شوند بلکه انتظار کشیدن، بر خلاف احتیاط است.
اگر موقعى که امام در رکوع است اقتدا کند و پیش از آن که به اندازه رکوع خم شود، امام سر از رکوع بردارد، مى‏تواند نیت فرادى کند یا صبر کند تا امام براى رکعت بعد برخیزد (1) و آن را رکعت اول نماز خود حساب کند. ولى اگر برخاستن امام به قدرى طول بکشد که نگویند این شخص نماز جماعت مى‏خواند، باید نیت فرادى نماید

چنانچه مأموم بترسد که اگر ملحق به صف شود و اقتدا کند، امام سر از رکوع بردارد، مى‏تواند در همان مکانى که ایستاده، اقتدا کند و تکبیر بگوید و به رکوع برود به شرط آن که مانعى از اقتدا در آن مکان نباشد مثل وجود حائل یا بلند بودن جاى امام؛ بنا بر این دور بودن فاصله بین مأموم و امام یا صف جماعت بنا بر اظهر، مانع از اقتدا نیست. پس مأموم، بعد از رسیدن به رکوع امام در حال رکوع و یا بعد از رکوع و بنا بر احتیاط بعد از سجود و لو به چند دفعه حرکت خود را به امام یا صف، ملحق مى‏کند؛ و بنا بر احتیاط واجب در حال ذکر حرکت نکند و اگر توانست راه رفتن را به بعد از سجده تأخیر بیندازد، این کار را مى‏کند. ولى در هر صورت، طى کردن این فاصله نباید فعل کثیر حساب شود.
مأموم نباید تکبیرة الاحرام را پیش از امام بگوید  بلکه احتیاط واجب آن است که تا تکبیر امام تمام نشده تکبیر نگوید

ادای‌ تکبیرة الاحرام، قبل از امام جماعت
 س: اگر کسی‌ تکبیر ه الاحرام را قبل از امام بگوید حکمش چیست؟
 ج) نماز خود را باید به صورت فرادا بخواند.






      

نماز در جبهه

 

1 . معنای رکوع

 و رکوع یعنی خم شدن به اندازه یی که بتواند دستها را به زانو بگذارد.

 توجه

چون رکوع، رکن است و زیاد شدن آن نماز را باطل می کند

 • اگر بعد از رسیدن به حد رکوع و آرام گرفتن بدن، سر بر دارد و بار دیگر به قصد رکوع خم شود، نمازش

 باطل است؛

2.تعداد رکوع در هر نماز

در هر رکوع بعد از نمازهای واجب و مستحب یک رکوع لازم است بجز نماز ایات که در هر رکعت ان دارای پنج رکوع است.

3. واجبات رکوع:

1 . خم شدن به اندازه یی که بتواند دستها را به زانو بگذارد.

 2 . ذکر.

 3 . آرامش بدن در حال گفتن ذکر رکوع.

 4 . ایستادن بعد از رکوع.

 5 . آرامش بدن بعد از رکوع.

 

1 . خم شدن به اندازه یی که بتواند دستها را به زانو بگذارد:

 1 . در هر رکعت بعد از قراءت باید به اندازه یی خم شود که بتواند دست را بر زانو بگذارد، و اگر سر انگشتها هم به زانو برسد کافی است.

 2 . احتیاط ( واجب) آن است که در حال رکوع دستها را بر زانو بگذارد.

مکارم: بلکه احتیاط واجب آن است که کف دستها را بر زانو بگذارد...

3 . خم شدن باید به قصد رکوع باشد، پس اگر به قصد کاری دیگر مثلاً برای کشتن جانوری یا

 برداشتن چیزی خم شود نمی تواند آن را رکوع حساب کند، بلکه بایستد و دوباره برای رکوع خم

 شود، و به واسطه ی این عمل، رکن زیاد نشده و نماز باطل نمی شود.

کسی که نمی تواند بطور معمول در حال ایستادن برای رکوع خم شود

هر گاه نتواند به اندازه رکوع خم شود، باید به چیزی تکیه دهد و رکوع کند 

و اگر موقعی هم که تکیه داده نتواند بطور معمول رکوع کند، باید به هر اندازه می‎تواند، خم شود

اگر هیچ نتواند خم شود باید موقع رکوع بنشیند و نشسته رکوع کند

و احتیاط مستحب آن است که نماز دیگری هم بخواند و برای رکوع آن با سر اشاره نماید.

کسی که می تواند ایستاده نماز بخواند اگر در حال ایستاده یا نشسته نتواند رکوع کند باید ایستاده نماز بخواند و برای رکوع با سر اشاره کند 

و اگر نتواند اشاره کند، باید به نیّت رکوع چشم ها را بر هم بگذارد و ذکر آن را بگوید و به نیّت برخاستن از رکوع چشم ها را باز کند و اگر از این هم عاجز است باید در قلب، رکوع کند و ذکر آن را بگوید.

4 . کسی که در حال نشسته رکوع می کند، کافی است به قدری خم شود که صورتش محاذی زانوها برسد.

 

2 . ذکر: ذکر واجب در رکوع عبارت است از یک بار گفتن سبحان ربعی العظیم و بحمده یا سه بار گفتن سبحان الله  و اگر ذکری از این قبیل الحمد الله الله اکبر بگوید کافی ست.

مستحب است سه بار یا 5 یا 7 مرتبه بلکه بیشتر

کسی که به خاطر بیماری و امثال آن نمی تواند به اندازه ی گفتن سه بگوید سبحان الله  در حال رکوع بماند  یک مرتبه سبحان الله بگوید

آیا می توان در سجد ذکر سبحان ربی العظیم و بحمده را گفت؟

آیت الله خامنه ای : ) اگر به قصد مطلق ذکر گفته شود، اشکال ندارد و نماز صحیح است.

مطلق ذکر یعنى ذکری که به قصد ورود در آن محل معیّن نباشد.  بلکه به نیت برخورداری از ثواب، آن را می گویند.

 

به قصد «ورود» یعنی ، باید آنچه از طرف شارع مقدس یا معصومین «وارد» شده باشد،

آیت الله مکارم  : 1و2ـ خیر، ذکر سجده، سبحان ربی الاعلی و بحمده می باشد

ذکر«الهی العفو» به جای ذکر رکوع یا سجود

سوال : از آنجا که گفتن هر ذکری در رکوع و سجود کافی است‌، آیا «الهی العفو» ذکر محسوب می شود و کفایت از ذکر رکوع و سجود می کند؟

آیت ا... خامنه ای : ذکر محسوب می شود و اگر به مقدار ذکر واجب رکوع و سجد بگوید کفایت می کند

آیت ا.. سیستانی : کفایت نمی کند.

آیت ا... مکارم شیرازی : کفایت نمی کند و احتیاط واجب آن است که سه بار سبحان الله یا یک بار ذکر کبیر بگوید.

آیت ا... فاضل لنکرانی : بلی ذکر است ولی برای کفایت از ذکر رکوع و سجود باید تکرار شود تا با سبحان الله مساوی شود یا ذکر دیگری همراه آن گفته شود.

آیت ا... بهجت : بلی کفایت می کند و احتیاط مستحب گفتن همان ذکر معهود است

 

گفتن ذکر صلوات در سجده و رکوع به تنهای کفایت از ذکر سجده و رکوع می شود ؟

) ذکر واجب در سجده عبارت است از: یکبار گفتن: «سبحان ربّی الاعلی و بحمده»، و در رکوع « سبحان ربی العظیم و بحمده» یا سه بار گفتن: سبحان الله. و اگر بجای آن ذکرهای دیگر مانند: الحمدالله، الله اکبر و غیر آن را به همان مقدار بگوید کافی است.

بقیه هم اشکال می دانند

 

3 . آرامش بدن در حال گفتن ذکر رکوع:

 1 . در رکوع هنگامی که ذکر واجب را می گوید، باید بدن آرام باشد، بلکه حتی در هنگامی که اذکاریرا به قصد استحباب آن در رکوع می گوید، مانند تکرار سبحان ربّی الاعلی و بحمده  احتیاط واجب آن است که بدن را آرام نگهدارد.

2 . اگر در حالی که ذکر واجب رکوع را می گوید، بدن او بی اختیار حرکت کند و حال طمأنینه ی

 واجب را بر هم زند، باید پس از آرام گرفتن بدن، ذکر واجب را دوباره بگوید.

  3 . کسی که می داند طمأنینه در حال ذکر رکوع واجب است

الف : اگر پیش از رسیدن به حد رکوع و آرام گرفتن بدن، ذکر رکوع را شروع کند:

عمداً باشد: نمازش باطل است.

 سهواً باشد: باید پس از رسیدن به حد رکوع و آرام گرفتن بدن، ذکر واجب را دوباره تکرار کند

ب: اگر پیش از تمام شدن ذکر واجب سر از رکوع بر دارد

1 عمداً باشد: نمازش باطل است

2-سهواً باشد

 اگر پیش از خارج شدن از حد رکوع متوجه شود که ذکر را تمام نکرده: باید در همان حال آرام بگیرد و ذکر رکوع را بگوید

اگر پس از خارج شدن از حد رکوع متوجه شود که ذکر را تمام نکرده: نمازش صحیح است

ادامه بحث رکوع از واجبات نماز

4 . ایستادن و آرامش بعد از رکوع: بعد از تمام شدن ذکر رکوع، باید راست بایستد و پس از آن که بدن آرام گرفت به سجده برود، و اگر عمداً پیش از ایستادن، یا پیش از آرام گرفتن بدن به سجده برود نمازش باطل است.

 

3 . کسی که رکوع را فراموش کرده است:

پیش از رسیدن به سجده ی اول یادش بیاید؛ باید بایستد و از حال ایستاده به رکوع برود، و چنانچه به حالت خمیدگی به رکوع برگردد کافی نیست، و اگر به این رکوع اکتفا کند نمازش باطل است.

پس از رسیدن به سجده ی دوم یادش بیاید: نمازش باطل است؛ ( زیرا یک رکن را ترک کرده و وارد رکن بعدی شده است).

پیش از رسیدن به سجده ی دوم یادش بیاید ( یعنی در سجده ی اول یا بعد از آن و پیش از آن که وارد سجده ی دوم شود): باید برخیزد و بایستد و رکوع کند و پس از آن، دو سجده را به جا آورد و نماز را تمام کند، و بعد از نماز به احتیاط ( واجب) دو سجده ی سهو برای سجده ی زیادی بگزارد.

 

. برخی از مستحبات رکوع:

1 . پیش از رفتن به رکوع در حالی که ایستاده است تکبیر بگوید.

 2 . اگر نمازگزار مرد است زانوها را به عقب بدهد و اگر زن است زانوها را به عقب ندهد

3 . سر را پایین نیندازد و مساوی پشت خود نگهدارد.

 4 .  نگاه خود را به میان قدمهای خود بدوزد.

 6 . پیش از ذکر رکوع یا بعد از آن صلوات بفرستد.

 7 . پس از آن که از رکوع سر برداشت و ایستاد در حال آرامش بدن بگوید سمع الله لمن حمده

 

مواردی که زیاد شدن رکوع نماز را باطل نمی کند

 

سوال : الف) خانمی هنگام نماز چادر را روی صورت خود می کشد و پوشش وی کامل می شود، امّا هنگام رکوع چنانچه کسی (شخص دیگر) از زیر نگاه کند پوشش وی کامل نیست، نمازش چه حکمی دارد؟

ب) چنانچه خودش از زیر چادر نگاه کند پوشش دست و بازو و ... وی کامل نیست و آنها را می بیند،‌ نمازش چه حکمی دارد؟

آیت ا... خامنه ای : الف و ب) در فرض سوال در هر دو مورد پوشش مذکور کافی و نماز محکوم به صحّت است.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا.. سیستانی : بنابر احتیاط واجب کفایت نمی کند

آیت الله وحید خراسانی : الف) اگر جایی است که از زیر ناظری نگاه می کند و وی را می بیند که باید خود را از آن ناظر بپوشاند در این صورت نمازش صحیح نیست مگر این که به نحوه ای خود را بپوشاند که از زیر هم پوشیده باشد .

ب) اشکالی ندارد






      
موارد وجوب سجده سهو

1. آن که در بین نماز، سهواً حرف بزند؛
2. آن که یک سجده را فراموش کند؛
3. آن که در نماز چهار رکعتى بعد از سجده دوّم شک کند که چهار رکعت خوانده یا پنج رکعت؛
4. در جایى که نباید نماز را سلام دهد مثلًا در رکعت اول سهواً سلام بدهد؛
5. آن که تشهد را فراموش کند





      
حکم اسلام در رابطه با روابط سالم بین دختر و پسر چیست؟


√ پاسخ: هر گونه ارتباط بین دختر و پسر، قبل از ازدواج، اعم از ارتباط مستقیم و غیر مستقیم، اگر با قصد لذت (جنسی) باشد و یا خوف فتنه و ترس افتادن به گناه در آن وجود داشته باشد، جایز نبوده و اشکال دارد.
اما ارتباط شغلی و حرفه ای و علمی و تحصیلی، اگر باعث فتنه و مفسده نشود و موازین شرع در آن رعایت شود، اشکال ندارد. 





      

√ ســوال:
دیدن تصاویر نامحرم که حجاب کامل ندارند, چه حکمى‏ دارد؟

√ پاسخ:
نظر به فیلم و عکس نامحرم به قصد لذت و ریبه حرام است و بدون قصد لذت، اگر صاحب عکس را نشناسد و مستلزم مفسده‏اى هم نباشد، اشکال ندارد.

نگاه کردن به تصویر زن نامحرم حکم نگاه کردن به خود زن نامحرم را ندارد، بنابراین اگر نگاه از روى لذت نبوده و خوف افتادن به گناه نباشد و تصویر هم متعلق به زن مسلمانى که بیننده آن را مى‏شناسد نباشد، اشکال ندارد






      
پوشیدن کراوات

√ ســوال:
آیا در مجالس عروسى یا میهمانیهاى خصوصى، زدن کراوات براى آقایان جایز است؟

√ پاسخ:
به طور کلى، پوشیدن کراوات و دیگر لباسهایى که پوشش و زیّ غیر مسلمانان محسوب مى‏شود و استفاده از آن منجر به ترویج فرهنگ منحط و معاند غربى مى‏شود، جایز نیست.





      
<   <<   171   172   173   174   175   >>   >