سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4


اگر کسی به هر دلیلی نتواند به نذر و قسم خود وفا کند، حکمش چیست؟

پاسخ : این سؤال دو فرض دارد؛ اول آن‌که از ابتدا قادر به انجام کار نباشد، دوم آن‌که در زمان نذر قادر به انجام باشد ولی بعد از نذر کردن از انجام آن عاجز شده باشد.

در فرض اول : انسان کارى را می‏تواند نذر کند که انجام آن برایش ممکن باشد، بنابر این کسى که نمی‏تواند پیاده به کربلا برود، اگر نذر کند که پیاده برود، نذر او صحیح نیست.

در فرض دوم : اگر نذری غیر از نذر روزه کرده است باز هم نذرش باطل و چیزی بر او نیست.....






      

اگر معاشرت با آنان مستلزم تأیید ایشان در عدم التزام به امور دینی نباشد، اشکال ندارد، مگر آنکه ترک معاشرت با آنان مؤثر در اهتمام ایشان به امور دینی باشد که در این صورت واجب است که معاشرت به‌طور موقت از باب نهی از منکر ترک شود، ولی استفاده از اموال آنان از قبیل غذا و مانند آن، تا یقین به تعلّق خمس به آن نداشته باشید، اشکال ندارد.

آیت الله خامنه ای،اجوبه الاستفتائات،س933






      
√ ســوال:
اگر دانشجویی، با آوردن گواهی پزشکی غیر واقعی، اقدام به حذف درس خود کند تا در امتحان آن درس شر کت نکند، اشکال شرعی دارد؟


√ پاسخ:
ظاهراً حذف درس یک دانشجو، هیچ ارتباطی به سایر دانشجویان ندارد و در این مورد حقی از کسی یا دانشگاه ضایع نمی‌شود و هیچ حق الناسی در کار نیست. البته دروغ و جعل اسناد حرام است. در هر حال اگر این کار خلاف قوانین و مقررات دانشگاه باشد، جایز نیست.





      
سوال: الف) آیا روغن مار، پاک است؟ ب) در صورت پاک بودن، اگر از آن برای تقویت موی سر استفاده کنیم، آیا می توان با آن نماز خواند؟


√ پاسخ:
الف) پاک است.
ب)همه مراجع غیر از آیت الله مکارم شیرازی : اگر اجزاء روغن مار باقی مانده نمی توان با آن نماز خواند ولی اگر جذب شده. اشکال ندارد.
ب) آیت الله مکارم شیرازی : بنابر احتیاط واجب نمی توان با روغن مار نماز خواند.





      
اگر صندوق قرض الحسنه برای دادن وام شرط کند که باید برای مدتی مبلغی در حساب باشد، گرفتن این وام صحیح است؟


آیت الله مکارم شیرازی : هر گاه شرط مذکور برای اعطای تسهیلات بیشتر به سایر متقاضیان وام باشد، نه صاحبان صندوق، اشکالی ندارد.

آیت الله صافی گلپایگانی : در فرض سؤال گذاشتن پول در بانک به انگیزه و داعی وام گرفتن ضرری ندارد ولی اگر به شرط گرفتن وام باشد در حکم ربا بوده و حرام است.





      
حکم دانلود فیلم و موزیک از اینترنت چیست؟
اگر فیلم مبتذل و مستهجن، و موزیک از موارد موسیقی حرام باشد دانلود و نگاه کردن و گوش دادن به آن حتی با اجازه صاحبان سایتها و با پرداخت قیمت آنها حرام است، اما فیلم ها و موزیک هایی که دیدن و گوش کردن آنها جایز است باید با رعایت شرایطی که صاحبان سایت ها و پایگاه ها و با پرداخت قیمت آنها دانلود شود در غیر این صورت سرقت محسوب شده و جایز نمی باشد.





      

√ ســوال:
معیار در لباس شهرت و پوشیدن آن


√ پاسخ:
آیت ا... خامنه ای : لباس شهر ت لباسی است که پوشیدن آن برای شخص ، به خاطر رنگ یا کیفیت دوخت یا مندرس بودن آن علل دیگر مناسب نیست، به طوریکه اگر آن را در برابر مردم بپوشد توجه آنان را به خود جلب نموده و انگشت نما می شود






      
تماشاى فیلم مبتذل برای زن و شوهر حرام است؟


√ پاسخ:
تماشای این گونه فیلم‏ها به جهت عوارض سوء روانی و اخلاقی آن به هیچ وجه جایز نبوده و طبق نظر همه فقها و مراجع تقلید حرام و گناه است.





      
√ سوال :
آیا دختری که پدر و جد پدری اش فوت شده اند می تواند بدون اذن خانواده ازدواج کند؟


√ پاسخ:
آیات عظام خامنه ای و سیستانی : اگر به حد رشد رشیده است و مصلحت خود را تشخیص می دهد نیاز به اذن از کسی ندارد.
آیت الله مکارم شیرازی: در صورتی که به تصدیق بزرگترهای فامیل مانند عموها و دائی ها خواستگار مورد نظر کفو و مناسب دختر باشد می توانند با هم ازدواج کنند





      
استفاده شخصی از تلفن و اینترنت اداره چه حکمی دارد. در صورت اشکال چگونه جبران شود؟
پاسخ: استفاده شخصی از اموال ادارات بدون اجازه کسانی که حق صدور چنین اجازه ایی را دارند، جایز نیستن و استفاده کننده ضامن است و باید هزینه استفاده را به حساب آن اداره واریز کند یا به شکلی آن را به اداره برساند.





      
<   <<   181   182   183   184   185   >>   >