سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4

من مقلد ایت الله سیستانی هستم
از نظر ایشان دختر متصدی امور خویش چگونه است
یعنی دختری که کار میکند و حقوق میگیرد و کارهای خودش را انجام میدهد و فقط با مادرش در یک خانه زندگی میکند یعنی به خانه خرجی مختصری هم میدهد چنین دختری متصدی امور خود است یا خیر
ایت الله سیستانی :

اگر در تصمیم گیرى نسبت به خود مانند کارمند شدن ونسبت به مال خود مانند خرید وفروش وبخشش از نظارت پدر ومادر  مستقل نباشد عقد بدون اذن پدر باطل است بلکه در فرض اینکه مستقل هم باشد به احتیاط واجب جایز نیست ومى تواند در این مسأله به فقیه دیگرى  با رعایت تسلسل در اعلمیت رجوع کند.






      

پیمان برادری

با مرور کتاب‌های فقهی عامه و خاصه نمایان‌گر این است که هر چند بین برخی از صاحب‌نظران عامه پیمان برادری نسخ شده است، و نیز در صورت عدم نسخ آن، در بار? ایجاد حقوق بر اثر آن، اختلاف است ؛ دانشمندان مکتب اهل بیت علیهم السلام جواز جاری ساختن و عدم نسخ آن را تأیید می کنند و نیز بر اسقاط عمد? حقوق برادری هنگام خواندن صیغه‌ی عقد، اتفاق نظر دارند.
در پایان احکام مورد اتفاق علما را در این باره ملاحظه می کنیم.
1. پیمان برادری تنها میان برادران اجرا می‌گردد و هیچ‌گونه اثر شرعی از قبیل محرمیت با محارم یکدیگر، ارث و... بر آن بار نمی‌شود.
2. در پیمان برادری لازم است صیغه اخوت خوانده شود اما این‌که حتماً به عربی یا صیغ? خاصی خوانده شود هیچ تعیین و تصریحی بر آن وارد نشده است.
3. با خواندن صیغة برادری هیچ وظیفه‌ای بر انسان تکلیف نمی‌شود و اجرای صیغة تنها برای استحکام مودت و صمیمیت بین مؤمنان است.
سؤال: آیا در روزی غیر از روز عید غدیر نیز می‌توان صیغه‌ی عقد اخوت جاری کرد؟
مقام معظم رهبری در پاسخ می‌فرمایند:
این که اجرای عقد اخوت منحصر به عید غدیر باشد معلوم نیست اگر چه عمل کردن و اکتفای به روز عید غدیر بهتر و موافق احتیاط است.
سؤال: آیا لازم است عقد اخوت یا صیغه‌ی مشهور خوانده شود یا این‌که با هر زبان و صیغه‌ای می‌توان خواند؟
مقام معظم رهبری می‌فرمایند: 
به هر روشی می‌توان آن را اجرا کرد گرچه رعایت صیغه مخصوص و مأثور بهتر است






      

ازدواج دائم یا موقت مسلمان یا اهل کتاب

سوال : ازدواج دائم یا موقت مسلمان با اهل کتاب و بالعکس چه حکمی دارد؟

الف) ازدواج دائم یا موقت زن مسلمان با مرد اهل کتاب

ب) ازدواج دائم یا موقت مرد مسلمان با زن اهل کتاب

امام خمینی (ره) : الف) زن مسلمان جایز نیست با کافر ازدواج کند چه عقد دائم چه عقد موقت و چه کافر اصلی حربی، چه کتابی و نیز مرتد فطری یا مرتد ملی.

ب) ازدواج مرد مسلمان با زن کتابی از یهودیه و نصرانیه، اقوی در منقطع جایز است ولی در ازدواج دائم احوط منع است.(تحریر الوسیله، ج2، مکتبة الاعتماد، ص256، القول فی الکفر، م1 / توضیح المسائل، ص331، م2397)

آیت ا... اراکی : الف) جایز نیست برای مسلمه که با کافر ازدواج کند ولو اقل کتاب باشد.

ب)مرد مسلمان با زن کتابی (یهودی یا نصرانی) نکاح موقت مانعی ندارد و نکاح دائم بنابر احتیاط واجب منع شده است.(مسائل الواضحه، ج2، مکتب الاعلام الاسلامی، 1373، ص85، م2411/ توضیح المسائل، ص444، م2411)

آیت ا... بهجت : الف) زن مسلمان با اهل کتاب نمی تواند ازدواج کند چه دائم چه موقت.

ب)با زنانی که یهودی یا نصرانی باشند موقتا به صورت صیغه می تواند ازدواج کند.(توضیح المسائل، دفتر معظم له، 1381، ص382، م1916، استفتائات، ج4، ص12، م4579/ جامع المسائل، ج4، دفتر معظم له، ص6، عدم جواز مناکحه مؤمنه با غیر مسلم)

آیت ا... تبریزی : الف) زن مسلمان با مرد اهل کتاب نمی تواند ازدواج کند.

ب)اظهر جواز تزویج است به صورت متعه و جایز است عقد دائم اگر چه احتیاط ترک نکاح دائم می باشد.(منهاج الصالحین، ج2، مدین، 1426هـ ق، ص342، م1287، الرابع/ مسائل المنتخبه، ص299، م984/ توضیح المسائل، باقر العلوم، نهم ، 1385، ص368، م2406)

آیت ا... خوئی : الف) زن مسلمان نمی تواند به عقد کافر در آید.(اعم از کتابی و غیر کتابی)

ب)اظهر جایز است در عقد موقت و بلکه در عقد دائم همچنین جایز است اگر چه احتیاط در ترک آن است.(منهاج الصالحین، ج2، دارالزهراء (س)، بیستم، ص263، ص265، الرابع، اسباب تحریم/ توضیح المسائل، ص429، م2406/ استفتائات، ص293، م994)

آیت ا.. سیستانی : الف) جایز نیست بر مسلمه که عقد دائم یا موقت کند با کفار ولو کتابی باشد.

ب)جایز است عقد موقت برای مرد مسلمان با زن یهودی و زن نصرانی اگر زوجه مسلمه ندارد و الآ بدون اذن مسلمه جایز نیست و نیز بنابر احتیاط واجب با اذن زن مسلمه هم جایز نیست و همچنین بنابر احتیاط واجب عقد دائم هم جایز نیست.(مسائل المنتخبه، مکتب سماحه آیت ... سیستانی، 1425هـ ق، ص388، م987)

آیت ا.. شبیری زنجانی : الف) زن مسلمان نمی تواند به عقد مرد کافر در آید.(کتابی یا غیر کتابی)

ب)ظاهرا ازدواج دائم یا موقت با زن یهودی و نصرانی باطل نیست بلکه مکروه و مخالف احتیاط استحبابی است به ویژه ازدواج دائم.(توضیح المسائل، ج2، دفتر معظم له، اول، 1383، ص197، م2406)

آیت ا... صافی گلپایگانی : الف) جایز نیست برای مسلمه نکاح با کافر اهل کتاب چه دائم چه منقطع.

ب)زن کتابیه  (یهودی یا نصرانی) در آن اقوالی است و مشهور قول ها منع در نکاح دائم و جواز در منقطع است.(هدایه العباد، ج2، موسسه سیده المعصومه (س)، الاولی، 1420 ه ق، ص440، القول فی الکفر)

آیت ا... فاضل لنکرانی : الف) ازدواج زن مسلمان با کافر مطلقا جایز نیست.

ب)بنابر احتیاط واجب ازدواج با یهودی و نصرانی جایز نیست ولی متعه کردن زنهای یهودی و نصاری جایز است اگر زوجه مسلمه نداشته باشد و اگر زوجه مسلمه داشته باشد متعه کردن او اگر به مدت طولانی باشد جایز نیست.( احکام الواضحه، مرکز فقه ائمه اطهار (ع)، الرابعه، خامسه، 1424ه ق، ص384، الثالث/ جامع المسائل، ج2، ص449، س1258)

آیت ا... گلپایگانی : الف) ازدواج زن با مرد اهل کتاب حرام است.

ب)جواز خالی از قوت نیست البته کراهت دارد مخصوصا در عقد دائم بلکه احتیاط مستحب ترک نشود ولی متعه کردن زن اهل کتاب مانعی ندارد.(هدایه العباد، ج2، دار القرآن 1417ه ق، ص347، م1204/ توضیح المسائل، ص408، م2406)

آیت ا... مکارم شیرازی : الف) زن مسلمان نمی تواند به عقد کافر در آید.

ب)ازدواج موقت با زنان اهل کتاب مثل یهودی و نصاری مانعی ندارد.(توضیح المسائل، مدرسه الامام علی بن ابیطالب، 1383، ص396، م2048/ استفتائات، ج1، ص223، س759، و ص221، س707)

آیت ا... نوری همدانی : الف) جایز نیست برای مسلمه که با کافر تزویج کند.

ب)اظهر جایز است متعه کردن زن کتابیه و همچنین جایز است عقد دائم با کتابیه اگر احتیاط مستحب ترک کند دوام را ولی این احتیاط ترک نشود که در صورتی اقدام به ازدواج به طور دوام به آن ها بکند که متکمن از ازدواج با زن مسلمان نباشد.(توضیح المسائل، مهدی موعود (عج)، 1381، ص476، م2393/ منتخب المسائل، مهدی موعود، دوم، 1420هـ ق، ص311، م984/ هزار و یک مسئله، ج2، ص194، م646)

آیت ا... وحید خراسانی : الف) زن مسلمان نمی تواند به عقد کافر در آید.

ب)متعه کردن زن های اهل کتاب (یهودی و نصاری) مانعی ندارد و بنا بر احتیاط مستحب ازدواج دائم آن ها ننماید.(منهاج الصالحین، ج3، ص306، م1287، الرابع/ توضیح المسائل، باقر العلوم، ص660، م2461)






      


ازدواج دائم و موقت مسلمان با کافر غیر اهل کتابی

سوال : ازدواج زن و مرد مسلمان در موارد زیر چه حکمی دارد؟

الف) ازدواج دائم و موقت مرد مسلمان با زن کافر غیر اهل کتابی

ب) ازدواج دائم و موقت زن مسلمان با مرد کافر غیر اهل کتابی

امام خمینی (ره) : الف) برای مرد مسلمان جایز نیست که غیر از زن کتابی از اصناف کفار و نه مرتد و نه فطری یا ملی ازدواج کند.(تحریر الوسیله، ج2، مکتبة الاعتماد، ص256، القول فی الکفر، م1)

ب) برای زن مسلمان جایز نیست که با کافر چه دائم و چه انقطاعی ازدواج کند.(استفتائات، ج3، ص128، س131 و 132)

آیت ا... اراکی : الف) جایز نیست برای مرد مسلمان ازدواج با کافره غیر اهل کتابی(مسائل الواضحه، ج2، مکتب الاعلام الاسلامی، ص85، م2411)

ب) برای زن مسلمان جایز نیست که با کافر ازدواج کند چه مشرک باشد چه اهل کتاب چه به طور دائم چه به طور موقت.(توضیح المسائل، ص444، م2411)

آیت ا... بهجت : الف) مرد مسلمان هم نمی تواند با زنان کافری که اهل کتاب نیستند ازدواج کند.(توضیح المسائل، دفتر معظم له، 1381، ص382، م1916)

ب) زن مسلمان نمی تواند با مرد غیر مسلمان ازدواج کند.(جامع المسائل، ج4، ص6)

آیت ا... تبریزی : الف) جایز نیست برای مرد مسلمان که با کافره غیر اهل کتابی ازدواج کند چه به طور دائم و چه به طور موقت.

ب) جایز نیست برای مسلمه که با کافر ازدواج کند.(منهاج الصالحین، ج2، مدین، 1426هـ ق، م1288)

آیت ا... خوئی : الف) جایز نیست برای مرد مسلمان که با زن غیر اهل کتابی ازدواج کند چه دائم چه موقت.(منهاج الصالحین، ج2، دار الزهرا(س)، ص263، الرابع، ص265، م1303)

ب) زن مسلمان نمی تواند به عقد کافر در آید.(توضیح المسائل، احیاء آثار الامام خوئی، 1422ه ق، ص429، م2406)

آیت ا.. سیستانی : الف) جایز نیست بر مرد مسلمان که با کافر غیر اهل کتابی ازدواج کند.(منهاج الصالحین، ج3، مکتب آیت ... سیستانی، 1417ه ق، ص67، م205)

ب) جایز نیست برای زن مسلمان که با کافر ازدواج کند چه عقد دائم چه عقد موقت چه اهل کتابی باشد چه غیر اهل کتاب.(توضیح المسائل، ص479، م2357)

آیت ا.. شبیری زنجانی : الف) مرد مسلمان نمی تواند با کافر غیر اهل کتاب و مجوس ازدواج کند نه به صورت دائم و نه موقت.

ب) زن مسلمان نمی تواند به عقد مرد کافر در آید.(توضیح المسائل، ج2، دفتر معظم له، 1383، ص197، م2406)

آیت ا... صافی گلپایگانی : الف) جایز نیست برای مرد مسلمان ازدواج با غیر اهل کتاب از اصناف کافر.(هدایة العباد، ج2، موسسه سیده المعصومه(س)، الاولی، 1420ه ق، ص440، القول فی الکفر)

ب) جایز نیست برای زن مسلمان که با کافر ازدواج کند چه دائم و چه منقطع.(جامع الاحکام، ج2، حضرت معصومه (س)، 1382، ص51، س1389)

آیت ا... فاضل لنکرانی : الف) برای مرد مسلمان جایز نیست که با زن کافر، غیر اهل کتاب ازدواج کند چه دائم چه منقطع.(احکام الواضحه، مرکز فقه ائمه اطهار (ع)، الرابعه، 1422ه ق، ص384، الثالث)

ب) ازدواج زن مسلمان با کافر مطلقا جایز نیست.(توضیح المسائل، امیر العلم، 1383، ص429، م2515)

آیت ا... گلپایگانی : الف) مرد مسلمان جایز نیست با کافر غیر اهل کتاب ازدواج کند.

ب) زن مسلمان جایز نیست با کافر غیر اهل کتاب ازدواج کند.(دائم یا منقطع)(دار القرآن کریم، 1417ه ق، ص347، م1204، / مجمع المسائل، ج2، ص142، م381)

آیت ا... مکارم شیرازی : الف) مرد مسلمان نمی تواند بنا بر احتیاط با زن کافر غیر اهل کتابی ازدواج دائم یا موقت کند.

ب) زن مسلمان نمی تواند به عقد مرد کافر در آید.(توضیح المسائل، مدرسه الامام علی بن ابیطالب، 1383، ص396، م2048)

آیت ا... نوری همدانی : الف) مرد مسلمان هم نمی تواند با زنهای کافره غیر اهل کتابی ازدواج کند.

ب) زن مسلمان نمی تواند به عقد مرد کافر در آید.(توضیح المسائل، مهدی موعود (عج)، 1381، ص476، م2393)

آیت ا... وحید خراسانی : الف) برای مرد مسلمان جایز نیست که با کافره غیر اهل کتابی ازدواج کند.

ب) زن مسلمان نمی تواند به عقد مرد کافر در آید.(منهاج الصالحین، ج3، ص306، الرابع/ توضیح المسائل، ص660، م2461)






      

ازدواج با فرق مختلف

سوال : الف) ازدواج با فرق مختلف صوفی، علی اللهی و دراویش چه حکمی دارد؟

ب) ازدواج یا اعضاء گروهک منافقین چه حکمی دارد؟

امام خمینی (ره) : الف) ازدواج با کسانی که اعتقاد به الوهیت امیر المؤمنان دارند جایز نیست.

ب)ــــــــــــــــــــ (تحریر الوسیله، نشر اسلامی، 1424 هـ ق، ج2، التاسع، ص286، م7/ استفتائات، ج3، ص129، س134)

آیت ا... اراکی : ازدواج با علی اللهی باطل است چه مرتد فطری باشد یا ملی.(توضیح المسائل، ص581، استفتائات آخر کتاب، س5)

آیت ا... بهجت : الف) جایز نیست.

ب) اگر مسلمان باشند، جایز است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... تبریزی : ازدواج با فرق مذکوره و مانند آن جایز نیست و عقدش باطل است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا.. سیستانی : در ازدواج با سایر مذاهب و فرق مسلمان اگر از اسلام خارج نشده باشند چنانچه بیم تغییر در عقیده باشد جایز نیست. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... صافی گلپایگانی : الف و ب ) شرائط ازدواج در رسائل عملیه مرقوم است مراجعه نمایید.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

هر نوع ارتباطی که موجب ترویج و تقویت فرق ضاله (بهائیت – صوفیه) باشد جایز نیست و ترک مجالست و مصاحبت با آن ها لازم است.

به مؤمنین توصیه می کنم، از معاشرت و مجالست مخصوصا مزاوجت و رفاقت با آن ها جدا پرهیز و احتراز نمایید که معرض خطرات و مفاسد بزرگ است.(جامع الاحکام، نشر حضرت معصومه(س)، 1382، چهارم، ثامن الحجج (ع) ، ج2، ص95، س1499 و 1498)

آیت ا... فاضل لنکرانی : الف) آنان اگر منکر یکی از ضروریات دین باشند تا نعوذ بالله حضرت علی (ع) را خدا بدانند مشرک و نجس هستند و ازدواج با آنان جایز نیست.

ب) به طور کلی ازدواج با هر فرقه و گروهی که احتمال تأثیر منفی و ایجاد انحراف در اخلاق و رفتار انسان یا فرزندان را داشته باشد مناسب نیست. بلکه در برخی روایات اشعار به عدم جواز دارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... گلپایگانی : الف) ازدواج با کسانی که اعتقاد به الوهیت امیر مؤمنان دارند جایز نیست.

ب) ـــــــــــــــــــــــــــــ ( هدایة العباد، ج2، ص348، م1211)

آیت ا... مکارم شیرازی : در تمام این موارد اشکال دارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... نوری همدانی : الف و ب) در هر صورت از ازدواج با آنان خودداری شود. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)






      

سوال : مهریه باید به قیت فعلی پرداخت بشه یا همون مبلغی که در عقد نامه ذکر شده ؟

آیت الله خامنه ای : احوط مصالحه در مابه التفاوت مى‌باشد.

آیت الله وحید خراسانی : در فرض تورم بنابراحتیاط واجب زوج و زوجه مصالحه نمایند

آیت الله مکارم شیرازی :‌مکلف به نرخ روز است یعنی با محاسبه تورم متوسط اجناس

آیت الله سیستانی :‌همان مبلغ را باید بدهد






      

سوال : در عقد موقت اگر زن پشیمون بشه از ملاقات وفقط تلفنی باهم ابراز احساسات کرده باشند مهریه قابل پرداخت است ؟

ایت الله مکارم  شیرازی : بعد از خواندن عقد پرداخت مهریه بر مرد واجب می شود اما چنانچه هیچ گونه نزدیکی و دخولی صورت نگیرد باید نصف مهریه را بدهد.

آیت الله وحید خراسانی : اگر شرط عدم نزدیکی نبوده به هر مقداری از مدت که خودش را برای نزدیکی تسلیم نکند مهریه کسر می شود.

ایت الله سیستانی : اگرخود را دراختیار مرد قرار ندهد استحقاق مهر ندارد






      

آیا ازدواج دائم یا موقت با دختری که بکارتش زائل شده بدون اجازه پدر جایز است؟

جواب

آیت الله خامنه ای : در صورتى که بکارتش به‌واسطه وطى به شبهه یا زنا از بین رفته باشد گرچه حکم باکره را ندارد ولى احتیاط ‏در اجازه از پدر یا جدّ پدرى ترک نشود ولی اگر بکارتش از طرق دیگر مانند پریدن از بین رفته باشد حکم باکره را دارد.

آیت الله مکارم شیرازی :  . دختری که بکارتش در اثر نزدیکی چه حلال و چه حرام و چه شبهه از بین رفته برای ازدواج نیاز به اجازه ولی (پدر یا جدپدری) ندارد ولی اگر بکارتش در اثر نزدیکی از بین نرفته بلکه مثلا با انگشت یا پریدن یا سانحه دیگری از بین رفته برای ازدواج بنابراحتیاط واجب باید از ولی (پدر یا جد پدری) اجازه بگیرد.

آیت الله وحیدخراسانی : اگر بکارتش به واسطه کاری غیر وطی زائل شده (مثل پریدن از بلندی) به منزله باکره بوده و بنابر احتیاط واجب اذن پدر یا جدّ پدری در صحت عقد لازم است، ولی اگر بکارت او در اثر ازدواج یا وطی به شبهه یا زنا زائل شده اذن ولی لازم نیست.

 






      
<   <<   11