سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4

آیا در عقد موقت، زوجین می‌توانند ارث‌بردن را شرط کنند؟

آیت الله خامنه ای : احتیاط در این است که شرط نکنند و اگر چنین شرطی انجام شد بنا بر احتیاط واجب باید مصالحه شود.

آیت الله وحید : زنى که متعه شده حقّ همخوابى ندارد و از شوهر ارث نمى برد و شوهر هم از او ارث نمى برد ، مگر در صورتى که ارث بردن را شرط کرده باشند که در این صورت هر که شرط کرده ارث مى برد.

آیت الله مکارم : در عقد موقت می تواند از ثلث برای زوجه وصیت کند.

آیت الله فاضل : خیر نمی توانند.

آیت لله صافی: مسأله مورد اشکال است؛ احتیاط در ترک شرط توارث است و در صورت اشتراط، احتیاط به تصالح با باقی ورثه است.

آیت الله سیستانی : زن می تواند شرط کند که شوهر وصیت کند که مقدار یک هشتم یا بیشتر از ترکه به زن بدهند 






      


 آیا می‌توان در عقد موقت، شرط نفقه را به صورت شرط نتیجه بیان نمود؟

آیت الله خامنه ای : اگر مقصود این است که حق نفقه داشته باشد، صحیح نیست..

آیت الله وحید : زنى که متعه شده اگرچه آبستن شود حقّ خرجى ندارد مگر این که در ضمن عقد متعه یا عقد لازم دیگر شرط کند ، و همچنین در ضمن عقد جایز مادامى که آن عقد باقى باشد. شرط مالیکیت نسبت به عین یا مالی اشکال ندارد.

آیت الله فاضل : خیر شرط نفقه اعتباری ندارد.

آیت لله صافی: شرط نفقه در نکاح منقطع به نحو شرط فعل صحیح و بر زوج واجب است به شرط عمل کند لکن تخلف آن موجب حق فسخ نکاح نمی‌شود بلکه زوج اجبار به اداء نفقه می‌شود

آیت الله سیستانی : نمی شود ولی به نحو شرط فعلش جایز است






      

 

چنانچه در عقد موقت، مدت ذکر نشود وظیفه چیست؟ آیا جدا شدن نیاز به طلاق دارد؟

 

آیت الله خامنه ای : در این فرض عقد خوانده شده حکم عقد دائم را دارد و برای جدا شدن نیاز به طلاق است البته اگر عقد را وکیل خوانده است و او برای خواندن عقد موقت وکیل شده بوده در صورتی که مدت را ذکر نکند عقد فضولی است و با عدم اجازه زوجین باطل می شود و نیاز به طلاق نیست.

آیت الله وحید : در فرض سوال عقد باطل است و به طور کلی عقد موقت طلاق ندارد بلکه مرد می تواند باقیمانده مدت را به زن ببخشد.

آیت الله مکارم : در ازدواج موقّت باید مقدار وقت و مقدار مهر تعیین شده باشد و بدون آن باطل است.

آیت الله فاضل : اگر مدت ذکر نشود، عقد موقت تبدیل به عقد دائم می شود و برای باطل شدن آن باید صیغه طلاق با رعایت شرایط جاری شود. البته اگر مهر معین نشود اصل عقد موقت باطل است.

آیت لله صافی: در فرض سؤال، چنانچه مدت ذکر نشود، حکم عقد دائم را دارد و اگر بخواهند جدا شوند جدایی باید با طلاق باشد

آیت الله سیستانی : باطل است 

 






      

در مورد عده زن ، ایا به گفته زن در مورد اتمام عده اش می توان اعتماد کرد یا شرط خاصی دارد ؟

آیت الله خامنه ای :  در امورى که فقط از ناحیه خود شخص مشخص مى‌شود، گفته او مورد قبول است مگر اینکه احتمال کذب بدهید که در این صورت احتیاط کند

آیت الله مکارم شیرازی : هرگاه زن بگوید شوهر ندارم مى توان حرف او را قبول کرد به شرط آن که متّهم نباشد، امّا اگر بگوید یائسه ام قبول ادّعاى او اشکال دارد.

آیت الله وحید خراسانی: اگر زن بگوید عدّه ام تمام شده از او قبول مى شود به شرط آن که از طلاق یا مردن شوهر به قدرى گذشته باشد که در آن مدّت تمام شدن عدّه ممکن باشد.

آیت الله سیستانی : اطمئنان شما معتبراست






      

آیا ازدواج موقت با فاحشه و زانیه جایز است ؟

آیت الله خامنه ای :  بطور کلى ازدواج موقت با زن زانیه کراهت دارد و پس از انجام آن باید او را از زنا بازدارد.

آیت الله مکارم شیرازی : احتیاط واجب آن است که با فاحشه ازدواج نشود مگر اینکه توبه کند.

آیت الله وحید خراسانی: د ازدواج دائم یا موقت با زنی که زنا دادن او علنی است بنابراحتیاط واجب حرام است مگر بعد از معلوم شدن توبه آن زن.

آیت الله سیستانی : اگر مشهور به زنا باشد به احتیاط واجب باید بعد از توبه اش باشد  






      

زنی که قبلا ازدواج کرده یا با اجازه پدرش ازدواج موقت کرده باشه با نامزدش و طلاق گرفته و بهم خورده ولی عضو بکارت داشته باشد باز هم اجازه پدر می خواهد ؟

آیت الله خامنه ای :  در فرض مذکور نیز بنابر احتیاط واجب، اجازه پدر و یا جد پدری لازم است.

آیت الله مکارم شیرازی : در فرض سوال اذن پدر لازم نیست.

آیت الله وحید خراسانی: در فرض سوال بنابراحتیاط واجب باید از ولی خود (پدر یا جد پدری) اجازه بگیرد.

آیت الله سیستانی : اگر دخولی صورت نگرفته باکرهمی باشد و اجازه لازم است 






      

اگر کسی با زنی بخواهد ازدواج موقت کند و زن بگوید که من ولیّ (پدر یا جد پدری) ندارم یا ثیّبه (غیر باکره) و یا یائسه هستم، آیا می توان او را تصدیق کرد؟

آیت الله خامنه ای : در امورى (مثل بکارت) که فقط از ناحیه خود شخص مشخص مى‌شود، گفته او مورد قبول است.

آیت الله وحید خراستانی‌ :‌ اگر زن بگوید یائسه ام نباید حرف او را قبول کرد ، ولى اگر بگوید شوهر ندارم حرف او قبول مى شود. و در موارد دیگر باید تحقیق شود

آیت الله سیستانی :‌ اگر مورد سوء ظن نباشد اشکال ندارد

آیت الله صافی گلپایگانی : اگر بگوید پدر یا جد پدری ندارم، به احتیاط واجب قولش قبول نیست و باید فحص شود و اگر بگوید یائسه‌ام نباید حرف او را قبول کرد ولی اگر بگوید شوهر ندارم و احتمال صدق در باره او داده شود قبول است و فحص هم لازم نیست. بلی، اگر متهمه باشد احوط فحص است

آیت الله فاضل : اگربگوید باکره نیستم پذیرفته می شود مگر آنکه متهم به دروغ باشد.






      

مفهوم بکارت، اثبات آن و حقّ فسخ عقد در صورت شرط بکارت 
1- منظور از باکره چیست؟ آیا منظور عدم ازاله پرده بکارت است؟ آیا منظور عدم آمیزش جنسی است؟ حتی اگر پرده بکارت سالم باشد؟ زیرا در پرده بکارت از نوع اتساعی آمیزش صورت می گیرد اما پرده به قوت خود باقی است. آیا منظور عدم ازدواج قبلی است؟ بدین معنا که معقوده کسی نبوده باشد؟ 
2- آیا عدم بکارت (ثیوبت) عیب محسوب می شود و نقش عرف در این مورد چیست؟
 

آیت الله خامنه ای :

ج1) منظور پرده بکارت است؛ و بطور کلى اگر پرده بکارت باقى باشد، باکره محسوب مى شود هرچند ازدواج کرده باشد و اگر زائل شده باشد،در صورتی که با عقد صحیح شرعی با کسی ازدواج کند و دخول صورت گیرد و بکارت زائل می‌شود حکم باکره را ندارد و در صورتی که بکارتش بواسطه وطی به شبهه یا زنا از بین رفته باشد گرچه حکم باکره را ندارد ولی احتیاط در اجازه از پدر یا جدّ پدری ترک نشود ولی اگر بکارتش از طرق دیگر مانند پریدن از بین رفته باشد حکم باکره را دارد.
ج2) عدم وجود پرده بکارت از موجبات فسخ نیست مگر اینکه در ضمن عقد شرط شده یا عقد مبنى بر آن واقع شده باشد.

آیت الله مکارم شیرازی :

1ـ منظور از باکره دختری است که شوهر نکرده باشد چه عضو بکارت موجود باشد یا نه.

2ـ در صورتی که شرط بکارت کرده باشد حق فسخ دارد و معمولاً در محیط های

ما، شرط بکارت به عنوان یک شرط ضمنی و از پیش توافق شده می باشد.

آیت الله سیستانی:

1- منظور دختری که بکارت او سالم باشد یا بکارت او با غیر ازدواج صحیح از بین رفته باشد 

2- اگر عقد مشروط به بکارت باشد خیار تدلیس ثابت می شود 

 

 






      

با عدم تمکین زن مهریه ساقط می شود؟

‌در عقد موقت اگر زن پشیمون بشه از ملاقات وفقط تلفنی باهم ابراز احساسات کرده باشند مهریه قابل پرداخت است ؟

آیت الله خامنه ای : زنى که به عقد تمتع در آمده، مهر را با عقد مالک مى‏ شود؛ پس بر شوهر لازم است که مهر را بعد از عقد- در صورتى که آن را مطالبه نماید- به او بدهد؛ اگرچه استقرار تام آن بستگى به دخول و وفاى زن به تمکین در تمام مدت دارد، پس اگر مرد مدت متعه را به زن ببخشد، در صورتى که قبل از دخول باشد نصف مهر بر مرد لازم مى‏‌شود و اگر بعد از دخول باشد همه آن بر او لازم است؛ اگرچه از مدت متعه ساعتى بگذرد و چند ماه یا چند سال از مدت باقى بماند، پس مهر بر آنچه که از مدت گذشته و آنچه که باقى مانده است، تقسیم نمى‏‌شود. البته اگر مدت را نبخشد و زن هم وفاى به آن مدت ننماید و به او تمام مدت را تمکین نکند، مى‏‌تواند مهر او را به نسبت آن قرار بدهد، اگر نصف است نصف و اگر ثلث است ثلث و به همین منوال، به غیر از ایام حیض، پس براى ایام حیض چیزى از مهر کم نمى‏‌شود.

 






      

دختری که رشیده است و به گناه و روابط نا مشروع افتاده، خود ارضایی می کنه و نیاز شدید به جنس مخالف داره الان هم ‏خواستگار نداره می تونه بدون اجازه پدرش برای دوری از گناه ازدواج موقت نماید

 

آیت الله خامنه ای: بنابر احتیاط واجب در ازدواج با دختر باکره اجازه پدر یا جدّ پدرى او لازم است و بدون آن بنا بر احتیاط واجب عقد صحیح ‏نیست

آیت الله سیستانی :بدون اذن پدر جایز نیست

آیت الله وحید: بنابراحتیاط واجب در صحت عقد دختر بکر اجازه ولی (پدر یا جد پدری) معتبر است.

آیت الله فاضل : در ازدواج دختر باکره به احتِیاط واجب اذن پدرش شرط است، لِیکن اگر دختر در سن بالاِی مثلا 35 سال قرار داشته باشد، مِی تواند بدون اذن پدرش ازدواج موقت کند. لِیکن ازدواج موقت در هرصورت برمصلحت دختر نِیست.

آیت الله مکارم : این کار بدون کسب اجاز? ولى دختر جایز نیست. منظور از باکره دخترى است که قبلا شوهر نکرده است، خواه عضو بکارت موجود باشد، یا نه.

 

 






      
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >