ازدواج دائم یا موقت مسلمان یا اهل کتاب

سوال : ازدواج دائم یا موقت مسلمان با اهل کتاب و بالعکس چه حکمی دارد؟

الف) ازدواج دائم یا موقت زن مسلمان با مرد اهل کتاب

ب) ازدواج دائم یا موقت مرد مسلمان با زن اهل کتاب

امام خمینی (ره) : الف) زن مسلمان جایز نیست با کافر ازدواج کند چه عقد دائم چه عقد موقت و چه کافر اصلی حربی، چه کتابی و نیز مرتد فطری یا مرتد ملی.

ب) ازدواج مرد مسلمان با زن کتابی از یهودیه و نصرانیه، اقوی در منقطع جایز است ولی در ازدواج دائم احوط منع است.(تحریر الوسیله، ج2، مکتبة الاعتماد، ص256، القول فی الکفر، م1 / توضیح المسائل، ص331، م2397)

آیت ا... اراکی : الف) جایز نیست برای مسلمه که با کافر ازدواج کند ولو اقل کتاب باشد.

ب)مرد مسلمان با زن کتابی (یهودی یا نصرانی) نکاح موقت مانعی ندارد و نکاح دائم بنابر احتیاط واجب منع شده است.(مسائل الواضحه، ج2، مکتب الاعلام الاسلامی، 1373، ص85، م2411/ توضیح المسائل، ص444، م2411)

آیت ا... بهجت : الف) زن مسلمان با اهل کتاب نمی تواند ازدواج کند چه دائم چه موقت.

ب)با زنانی که یهودی یا نصرانی باشند موقتا به صورت صیغه می تواند ازدواج کند.(توضیح المسائل، دفتر معظم له، 1381، ص382، م1916، استفتائات، ج4، ص12، م4579/ جامع المسائل، ج4، دفتر معظم له، ص6، عدم جواز مناکحه مؤمنه با غیر مسلم)

آیت ا... تبریزی : الف) زن مسلمان با مرد اهل کتاب نمی تواند ازدواج کند.

ب)اظهر جواز تزویج است به صورت متعه و جایز است عقد دائم اگر چه احتیاط ترک نکاح دائم می باشد.(منهاج الصالحین، ج2، مدین، 1426هـ ق، ص342، م1287، الرابع/ مسائل المنتخبه، ص299، م984/ توضیح المسائل، باقر العلوم، نهم ، 1385، ص368، م2406)

آیت ا... خوئی : الف) زن مسلمان نمی تواند به عقد کافر در آید.(اعم از کتابی و غیر کتابی)

ب)اظهر جایز است در عقد موقت و بلکه در عقد دائم همچنین جایز است اگر چه احتیاط در ترک آن است.(منهاج الصالحین، ج2، دارالزهراء (س)، بیستم، ص263، ص265، الرابع، اسباب تحریم/ توضیح المسائل، ص429، م2406/ استفتائات، ص293، م994)

آیت ا.. سیستانی : الف) جایز نیست بر مسلمه که عقد دائم یا موقت کند با کفار ولو کتابی باشد.

ب)جایز است عقد موقت برای مرد مسلمان با زن یهودی و زن نصرانی اگر زوجه مسلمه ندارد و الآ بدون اذن مسلمه جایز نیست و نیز بنابر احتیاط واجب با اذن زن مسلمه هم جایز نیست و همچنین بنابر احتیاط واجب عقد دائم هم جایز نیست.(مسائل المنتخبه، مکتب سماحه آیت ... سیستانی، 1425هـ ق، ص388، م987)

آیت ا.. شبیری زنجانی : الف) زن مسلمان نمی تواند به عقد مرد کافر در آید.(کتابی یا غیر کتابی)

ب)ظاهرا ازدواج دائم یا موقت با زن یهودی و نصرانی باطل نیست بلکه مکروه و مخالف احتیاط استحبابی است به ویژه ازدواج دائم.(توضیح المسائل، ج2، دفتر معظم له، اول، 1383، ص197، م2406)

آیت ا... صافی گلپایگانی : الف) جایز نیست برای مسلمه نکاح با کافر اهل کتاب چه دائم چه منقطع.

ب)زن کتابیه  (یهودی یا نصرانی) در آن اقوالی است و مشهور قول ها منع در نکاح دائم و جواز در منقطع است.(هدایه العباد، ج2، موسسه سیده المعصومه (س)، الاولی، 1420 ه ق، ص440، القول فی الکفر)

آیت ا... فاضل لنکرانی : الف) ازدواج زن مسلمان با کافر مطلقا جایز نیست.

ب)بنابر احتیاط واجب ازدواج با یهودی و نصرانی جایز نیست ولی متعه کردن زنهای یهودی و نصاری جایز است اگر زوجه مسلمه نداشته باشد و اگر زوجه مسلمه داشته باشد متعه کردن او اگر به مدت طولانی باشد جایز نیست.( احکام الواضحه، مرکز فقه ائمه اطهار (ع)، الرابعه، خامسه، 1424ه ق، ص384، الثالث/ جامع المسائل، ج2، ص449، س1258)

آیت ا... گلپایگانی : الف) ازدواج زن با مرد اهل کتاب حرام است.

ب)جواز خالی از قوت نیست البته کراهت دارد مخصوصا در عقد دائم بلکه احتیاط مستحب ترک نشود ولی متعه کردن زن اهل کتاب مانعی ندارد.(هدایه العباد، ج2، دار القرآن 1417ه ق، ص347، م1204/ توضیح المسائل، ص408، م2406)

آیت ا... مکارم شیرازی : الف) زن مسلمان نمی تواند به عقد کافر در آید.

ب)ازدواج موقت با زنان اهل کتاب مثل یهودی و نصاری مانعی ندارد.(توضیح المسائل، مدرسه الامام علی بن ابیطالب، 1383، ص396، م2048/ استفتائات، ج1، ص223، س759، و ص221، س707)

آیت ا... نوری همدانی : الف) جایز نیست برای مسلمه که با کافر تزویج کند.

ب)اظهر جایز است متعه کردن زن کتابیه و همچنین جایز است عقد دائم با کتابیه اگر احتیاط مستحب ترک کند دوام را ولی این احتیاط ترک نشود که در صورتی اقدام به ازدواج به طور دوام به آن ها بکند که متکمن از ازدواج با زن مسلمان نباشد.(توضیح المسائل، مهدی موعود (عج)، 1381، ص476، م2393/ منتخب المسائل، مهدی موعود، دوم، 1420هـ ق، ص311، م984/ هزار و یک مسئله، ج2، ص194، م646)

آیت ا... وحید خراسانی : الف) زن مسلمان نمی تواند به عقد کافر در آید.

ب)متعه کردن زن های اهل کتاب (یهودی و نصاری) مانعی ندارد و بنا بر احتیاط مستحب ازدواج دائم آن ها ننماید.(منهاج الصالحین، ج3، ص306، م1287، الرابع/ توضیح المسائل، باقر العلوم، ص660، م2461)