سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4

حکم الحاق رواق به حرم امامان

*سوال : داخل شدن حائض و جنب به رواق های حرم امامان(ع) چه حکمی دارد؟

امام خمینی (ره) : احتیاط واجب آن است که حرم امامان و رواقها توقف نکند.(تحریر الوسیله، اسماعیلیان، 1408ه ق، سوم، ص38)

آیت ا... بهجت : احتیاط واجب آن است که در حرم امامان توقف نکند بلکه عبور نیز ننماید.(توضیح المسائل، ص73، م359، قسمت3)

سوال:با توجه به مساله 359 از توضیح المسائل معظم له، لطفا بفرمایید منظور از رواق ها اعم از متصل و غیر متصل می باشد؟

ج- اگر رواق ها خیلی دور باشد ظاهرا اشکال ندارد.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... تبریزی : چنانچه آن قسمت از رواق به حرم ملحق شده بنا بر احتیاط حکم حرم را دارد و مکث حائض و جنب در آن خلاف احتیاط می باشد.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خامنه ای : مراد از حرم همان گنبد مبارک و جایی است که به آن حرم و مشهد شریف گفته می شود، ولی ساختمانهای ملحق به آن و شبستانها حکم حرم را ندارند و ورود جنب و حائض به آنجاها اشکال ندارد، مگر جاهایی که عنوان مسجد را داشته باشد.(اجوبة الاستفتائات، ص86، س424)

آیت ا... خویی : توقف در رواق حرم مطهر امامان برای جنب و حائض مانعی ندارد و حدود حرم معلوم و معروف است اگر چه احوط عدم توقف حائض است در رواق.(استفتائات، مؤسسه احیاء آثار الامام خویی، ص42، س133و134)

آیت ا.. سیستانی : داخل شدن در رواق ها مانعی ندارد.(المسائل المنتخبه،‌ مکتب سماحه آیت ا... سیستانی، 1425ه ق، ص38، م42/ و ص53، م69)

آیت ا.. شبیری زنجانی : رفتن به حرم امامان حرام است اگر چه از یک در داخل و از در دیگری خارج شود، و مراد از حرم امامان (ع) : محوطه ای است که ضریح مقدس و قبر مطهر در آن قرار دارد نه تمام رواقها یا صحنها.(توضیح المسائل، دفتر معظم له، 1384،ج1، ص86، م361/و ص108، م456)

آیت ا... صافی گلپایگانی : داخل شدن در روقها مانعی ندارد.(هدایة العباد، ج1، ص31، م181، الثالث، و ص43، م245)

آیت ا... فاضل لنکرانی : ورود جنب و حائض به تمام رواقهای امامان معصوم جایز نیست. و فرقی بین دور و نزدیک آن نیست.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... گلپایگانی : بنابر احتیاط واجب ورود به حرم امامان(ع) حرام است و بنا بر احتیاط واجب وارد رواقها هم نشود.(هدایة‌العباد،‌ ج1،‌ ص39و38، م181، الثالث، و ص51، م245)

آیت ا... مکارم شیرازی : داخل شدن به رواق های اطراف ضریح مطهر اگر چه قبر را ببیند و به ضریح نزدیک باشد مانعی ندارد، ولی وارد حرم نشود.(استفتائات جدید،‌ج1، ص42، س84)

آیت ا... نوری همدانی : بنابر احتیاط واجب حرم امامان(ع) ملحق به مسجد است (یعنی) بنابر احتیاط واجب در آنجا توقف نکند بلکه بنا بر احتیاط در رواقها هم توقف نکند.(منتخب المسائل، ص20، م39، و ص 33، م66)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

*سوال : قرائت قرآن غیر از سور عزائم برای حائض، در موارد ذیل چه حکمی دارد؟

الف) در وقت نماز

ب) در غیر وقت نماز

ج) در کل وقت نماز

امام خمینی (ره) : الف) مستحب است.

ب) مکروه است ولو کمتر از 7 آیه باشد.

ج)---- (عروة الوثقی، اسماعیلیان، 1383، ششم، ص246و247، م41و42/ تحریر الوسیله، ج1، اسماعیلیان، 1408، ص56، م16)

آیت ا... اراکی : الف) مستحب است.

ب) بیشتراز 7 آیه مکروه است.

ج)---- (المسائل الواضحه، اعلام الاسلامی، 1372، ص81، م473و472/ عروة الوثقی،‌ اسماعیلیان، 1383، ششم، ص246و247، م41و 42)

آیت ا... بهجت : سوال: با توجه به وسیلة النجاة معظم له، مسئله 16، بحث <ما یستحب اویکره للحائض> ، ج1، لطفا بفرمایید: قرائت قرآن غیر از سور عزائم برای حائض ، در موارد ذیل چه حکمی دارد؟

الف) در وقت نماز     ب) در غیر وقت نماز      ج) در کل وقت نماز

ج- در تمام این موارد ، کراهت دارد آن هم به این معنا که ثواب قرائت کمتر است از ثواب در زمان پاکی.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... تبریزی : سوال: با توجه به مسئله 482 و483 توضیح المسائل معظم له، لطفا بفرمایید: قرائت قرآن غیر از سور عزائم برای حائض ، در موارد ذیل چه حکمی دارد؟

الف) در وقت نماز     ب) در کل وقت نماز

ج- در فرض سوال چنین تفصیلی داده نشده و قرائت قرآن غیر از آیات سور عزائم بیشتر از هفت آیه که بر حائض مکروه است محتمل است ثواب آن کمتر از ثواب قرائت آن در حال نقاء و طهارت باشد، و قرائت آن رجاء مانعی ندارد.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

ب) بیشتر از هفت آیه مکروه است.(صراط النجاة ، دار الصدیقة الشهیده، 1383، الاولی، ص93، س314)

آیت ا... خامنه ای : به غیر از آیات سجده از سور عزائم که قرائتش بر حائض حرام است، قرائت قرآن در غیر وقت نماز برای او مکروه است.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خویی : الف) مستحب است.

ب) مکروه است ولو کمتر از 7 آیه باشد.

ج)----- (تعلیقه بر عروة الوثقی، مؤسسه احیاء آثار الامام الخویی، 1421ه ق، ج1، ص232، م41و42)

آیت ا.. سیستانی : الف) مستحب است.(تعلیقه عروة الوثقی، مکتب آیت ... سیستانی، 1425، ص259، م41)

ب و ج) قرائت قرآن برای حائض بجز آیات سجده واجب اشکال ندارد و کراهت آن نیز ثابت نیست.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... صافی گلپایگانی : خواندن قرآن برای حائض غیر از آیات سجده ی واجبه گناه ندارد ولی مکروه است و فرقی بین صور مذکوره در سوال نیست.( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : الف)-----

ب)------

ج) سوال: حکم قرائت قرآن از غیر سور عزائم برای حائض در کل وقت نماز چیست؟

مانعی ندارد ولی تلاوت بیش از هفت آیه کراهت دارد یعنی ثواب آن کمتر است.( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... گلپایگانی : الف) مستحب است.

ب)غیر وقت مکروه است ولو کمتر از 7 آیه باشد.

ج)------ (عروة‌الوثقی، اسماعیلیان، 1383، ج1، ص247و246، م41 و 42، / هدایة العباد، دار القرآن الکریم، 1413ه ق ، الاولی، ص55، م272)

آیت ا... مکارم شیرازی : الف) -------

ب) سوال: با توجه به مساله 456 توضیح المسائل و مسئله 41، ص100 تعلیقه بر عروة الوثقی معظم له، لطفا بفرمایید: حکم قرائت قرآن غیر از سور عزائم برای حائض در غیر وقت نماز چیست؟

خواندن بیش از هفت آیه مکروه است یعنی ثواب کمتری دارد بنابراین شرعا مانعی ندارد و حتی در سور عزائم غیر از آیات سجده را می توانند بخوانند.

ج) سوال: با توجه یه مسأله 456......  کل وقت نماز چیست؟

اشکالی ندارد ولی مکروه است یعنی ثواب آن کمتر از سایر اوقات می باشد.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... نوری همدانی : الف) مستحب است.

ب) مکروه است ولی کمتر از هفت آیه(تعلیقه عروة الوثقی، ص70، م41)

ج) سوال: حکم قرائت قرآن غیر از سور عزائم برای حائض در کل وقت نماز چیست؟

جواب- اشکال ندارد گرچه مکروه است.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... وحید خراسانی : الف و ب) خواندن قرآن برای حائض مانعی ندارد.

ج)--------- (توضیح المسائل، مدرسه باقر العلوم، 1379، ص275، م483)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

 تشخیص ترشحات زردرنگ از عفونت‌های رحمی در ایام حیض

با توجه به این که درصدی از بانوان به قضیه عفونت‌های رحمی مبتلا هستند و از سویی تشخیص عفونت با استحاضه (خصوصاً قلیله) آن هم نزدیک به زمان طُهر کامل قدری مشکل است.

الف) حکم لکه‌های زردرنگی که خانم‌ها در ادامة عادت (چه قبل از 10 روز و چه بعد از آن) می‌بینند چیست؟

ب) حکم این لکه‌ها اگر در ایام پاکی دیده شوند چیست؟

امام خمینی (قدس ره)؛ الف) اگر از ده روز تجاوز نکند محکوم به حیض است و اگر تجاوز کند ایام عادت خود را حیض و مابقی را استحاضه قرار دهد. ب) اگر می‌داند که خون نیست تکلیفی ندارد.

حضرت آیةالله اراکی (ره)؛ الف) استصحاب دمیت (خون بودن) و حیضیت (حیض بودن) دارد، تا قبل از ده روز محکوم به حیض است و اگر از ده روز تجاوز کند، ایام عادت خود را حیض و مابقی را استحاضه قرار دهد.

حضرت آیةالله بهجت (ره)؛ آن لکه‌ها اگر خون باشد، ادامة عادت است قبل از ده روز و بعد از ده روز استحاضه است.

حضرت آیةالله تبریزی (ره) ؛ لکه زردرنگی که عرفاً خون حساب شود، نجس است و حکم عفونت را ندارد. چنانچه زن در ایام عادت، خون زردرنگ ببیند، محکوم به حیض می‌باشد و اگر بعد از تمام شدن عادت، خون زردرنگ ببیند، چه قبل از ده روز باشد یا بعد از ده روز حکم استحاضه را دارد و همین‌طور اگر در ایام پاکی خون زردرنگ ببیند، حکم استحاضه را دارد.

حضرت آیةالله خامنه ای (مدظله العالی) ؛ الف) آنچه قبل از ده روز می‌بیند حیض است، مگر این‌که یقین داشته باشد این ترشحات خون نیست و بعد از ده روز حکم استحاضه را دارد، مگر یقین داشته باشد که عفونت است. ب) اگر خون بودن آن معلوم نباشد، حکم استحاضه را ندارد.

حضرت آیةالله سیستانی (مدظله العالی) ؛ الف) اگر از ده روز تجاوز نکند، همة آن حیض است و اگر تجاوز کند و عادت عددیه هم نداشته باشد، آنچه به صفات حیض است حیض و مابقی استحاضه است. ب) اگر تا سه روز مستمر باشد، حیض است وگرنه استحاضه است.

حضرت آیةالله صافی گلپایگانی (مدظله العالی) ؛ اگر خون بودنش معلوم نباشد، حکم خاصی ندارد و محکوم به طهارت است.

حضرت آیةالله فاضل لنکرانی (ره)؛ اگر صدق خون نکند، پاک است و فرقی بین اوقات مختلف وجود ندارد.

حضرت آیةالله گلپایگانی (ره)؛ الف) اگر از ده روز تجاوز نکند، محکوم به حیض است و اگر تجاوز کند، ایام عادت خود را حیض و مابقی را استحاضه قرار دهد.

حضرت آیةالله مکارم شیرازی (مدظله العالی) ؛ آنچه قبل از ده روز قطع می‌شود، حکم خون عادت را دارد و اگر از ده روز تجاوز می‌کند، اضافه بر ایام عادت حکم استحاضه را دارد.

حضرت آیةالله وحید خراسانی (مدظله العالی) ؛ الف) اگر از ده روز تجاوز نکند، محکوم به حیض است و اگر تجاوز کند، ایام عادت خود را حیض و ما بقی را استحاضه قرار دهد.

 

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 

 






      

*سؤال : اگر خانمی تا قبل از ده روز دو خون با پاکی وسط ببیند وظیفه ا ش چیست ؟

امام خمینی(ره): اگر سه روز پشت سر هم خون ببیند و پاک شود ، چنان چه دوباره خون ببیند و روزهایی که خون دیده و در وسط پاک بوده روی هم از ده روز بیشتر نشود ، روزهایی هم که در وسط پاک بوده حیض است .( توضیح المسائل ،ص56،444،تحریر الوسیله اسماعیلیان ،1408 ه.ق،ج1 ، ص48، م15)

آیت ...اراکی(ره): اگر سه روز پشت سر هم خون ببیند و پاک شود ، چنان چه دوباره خون ببیند و روزهایی که خون دیده و در وسط پاک بوده روی هم از ده روز بیشتر نشود ، روزهایی هم که در وسط پاک بوده حیض است .(توضیح المسائل ،ص77و78و،م441،عروة الوثقی،ج1 ،ص226 ،م7،پاورقی4)

آیت...بهجت (ره): اگر سه روز پشت سر هم خون ببیند وسپس پاک شود ، چنان چه دوباره خون ببیند و روزهایی که خون دیده و در وسط پاک بوده روی هم از ده روز بیشتر نشود ، تمام این مدت را حیض قرا ر می دهد (توضیح المسائل ،ص82 ،م406وسیلة النجاة ج1، ص76،م253(15))

آیت...تبریزی: اگر سه روز پشت سر هم نشانه های حیض یا روزهای عادت خون ببیند و پاک شود ، چنان چه دوباره خونی که داری نشانه های حیض است یا در روزهای عادت است ببیند و روزهایی که خون دیده و در وسط پاک بوده روی هم از ده روز بیشتر نشود ، روزهایی هم که در وسط پاک بوده حیض است .(توضیح المسائل ،ص83،م450،منهاج الصالحین ،ج1،ص62،و63الفصل السادس)

آیت ...خامنه ای : در ایام حیض ،نقاء متخلل بین دو خون ، در صورت عدم تجاوز مجموع از ده روز ، در حکم حیض است ( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت... خویی(ره): اگر سه روز پشت سر هم با  نشانه های حیض یا روزهای عادت خون ببیند و پاک شود ، چنان چه دوباره خونی که داری نشانه های حیض است یا در روزهای عادت است ببیند و روزهایی که خون دیده و در وسط پاک بوده روی هم از ده روز بیشتر نشود ، روزهایی هم که در وسط 72پاک بوده حیض است .(توضیح المسائل ،ص،72م450،منهاج الصالحین ،ج1،ص58،و59الفصل السادس)

آیت...سیستانی: اگر سه روز پشت سر هم خون ببیند و پاک شود ، چنان چه دوباره خون ببیند و روزهایی که خون دیده و روزهایی که در وسط پاک بوده روی هم از ده روز بیشتر نشود ،همه  روزهایی که خون دیده حیض است ، ولی احتیاط لازم آن است که در روزهای که در وسط پاک بوده کارهائی که بر غیر حائض واجب است انجام دهد و آن چه بر حائض حرام است ترک کند .(توضیح المسائل ،ص68،م442،المسائل المنتخبه،ص47،46،م58.عروةالوثقی ، ج1، ص238،م7(707))

آیت...شبیری زنجانی: اگر در بین روزهایی که زن خون می بیند یک یا چند روز پاک شود ، در روزهایی که پاک شده حائض نیست ، هرچند روزهایی که خون دیده و روزهایی که در وسط پاک شده ، برروی هم از ده روز بیشتر نباشد ؛بنابر این اگر مثلاً سه روز خون ببیند و دو روز پاک شود و دوباره چهار روز خون ببیند ؛ در مدت دو خون حائض و در دو روز وسط پاک می باشد و باید غسل حیض کرده و عبادات خود را به جا آورد و میتواند کارهایی که بر حائض  حرام است انجام دهد و چنانچه عباداتی در ایام پاکی انجام داده ، لازم نیست دو باره به جا آورد ( توضیح المسائل ج1،ص106،م450)

آیت...صافی گلپایگانی: اگر سه روز پشت سر هم خون ببیند و پاک شود ، چنان چه دوباره خون ببیند و روزهایی که خون دیده و روزهایی که در وسط پاک بوده روی هم از ده روز بیشتر نشود ،احتیاط ان است که ، در روزهای پاکی عبادتهای خود را به جا آورد و آنچه بر حائض حرام است ترک کند (توضیح المسائل ص89،م450،هدایةالعباد ج1، ص40،م235)

آیت...فاضل لنکرانی : اگر سه روز پشت سر هم خون ببیند و پاک شود ، چنان چه دوباره خون ببیند و روزهایی که خون دیده و در وسط پاک بوده روی هم از ده روز بیشتر نشود ، روزهایی هم که در وسط پاک بوده حیض است .( توضیح المسائل ص70،م441،احکام الواضحه ص52و53الفصل الخامس /عروة الوثقی ج1،ص208،م18،پاورقی 1)

آیت...گلپایگانی(ره): اگر سه روز پشت سر هم خون ببیند و پاک شود ، چنان چه دوباره خون ببیند و روزهایی که خون دیده و در وسط پاک بوده روی هم از ده روز بیشتر نشود ، احتیاط ان است که ، در روزهای پاکی عبادتهای خود را به جا آورد و انچه را بر حائض حرام است ترک کند(توضیح المسائل ص74و75،م450،هدایة العباد ج1، ص48، م235)

آیت ...مکارم شیرازی : اگر سه روز پشت سر هم خون ببیند و پاک شود ، چنان چه دوباره خون ببیند و ایامی که خون دیده روی هم رفته از ده روز بیشتر نشود ،تمام  روزهاییرا که خون دیده حائض است ، ولی روزهایی  که در وسط پاک بوده حکم زنان پاک را دارد( توضیح المسائل ،ص83و84،م435، تعلیقه  بر عروة الوثقی، ص92،م18)

آیت ...نوری همدانی : اگر سه روز پشت سر هم خون ببیند و پاک شود ، چنان چه دوباره خون ببیند و روزهایی که خون دیده و در وسط پاک بوده روی هم از ده روز بیشتر نشود ، روزهایی هم که در وسط پاک بوده ،حیض است .(توضیح المسائل ص90،م446،تعلیق بر عروة الوثقی ،ص65،م18)

آیت ...وحید خراسانی: اگر سه روز پشت سر هم با نشانه های حیض یا در روزهای عادت خون ببیند و پاک شود چنانچه دوباره خونی که دارای نشانه های حیض است یا در روزهای عادت است ببیند و روزهایی که خون دیده و در وسط پاک بوده ، روی هم از ده روز بیشتر نشود، روزهایی هم که در وسط پاک بوده حیض است ( توضیح المسائل ص270،م450،منهاج الصالحین ،ج2،ص59، افصل الخامس)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      
<      1   2   3   4