تشخیص ترشحات زردرنگ از عفونت‌های رحمی در ایام حیض

با توجه به این که درصدی از بانوان به قضیه عفونت‌های رحمی مبتلا هستند و از سویی تشخیص عفونت با استحاضه (خصوصاً قلیله) آن هم نزدیک به زمان طُهر کامل قدری مشکل است.

الف) حکم لکه‌های زردرنگی که خانم‌ها در ادامة عادت (چه قبل از 10 روز و چه بعد از آن) می‌بینند چیست؟

ب) حکم این لکه‌ها اگر در ایام پاکی دیده شوند چیست؟

امام خمینی (قدس ره)؛ الف) اگر از ده روز تجاوز نکند محکوم به حیض است و اگر تجاوز کند ایام عادت خود را حیض و مابقی را استحاضه قرار دهد. ب) اگر می‌داند که خون نیست تکلیفی ندارد.

حضرت آیةالله اراکی (ره)؛ الف) استصحاب دمیت (خون بودن) و حیضیت (حیض بودن) دارد، تا قبل از ده روز محکوم به حیض است و اگر از ده روز تجاوز کند، ایام عادت خود را حیض و مابقی را استحاضه قرار دهد.

حضرت آیةالله بهجت (ره)؛ آن لکه‌ها اگر خون باشد، ادامة عادت است قبل از ده روز و بعد از ده روز استحاضه است.

حضرت آیةالله تبریزی (ره) ؛ لکه زردرنگی که عرفاً خون حساب شود، نجس است و حکم عفونت را ندارد. چنانچه زن در ایام عادت، خون زردرنگ ببیند، محکوم به حیض می‌باشد و اگر بعد از تمام شدن عادت، خون زردرنگ ببیند، چه قبل از ده روز باشد یا بعد از ده روز حکم استحاضه را دارد و همین‌طور اگر در ایام پاکی خون زردرنگ ببیند، حکم استحاضه را دارد.

حضرت آیةالله خامنه ای (مدظله العالی) ؛ الف) آنچه قبل از ده روز می‌بیند حیض است، مگر این‌که یقین داشته باشد این ترشحات خون نیست و بعد از ده روز حکم استحاضه را دارد، مگر یقین داشته باشد که عفونت است. ب) اگر خون بودن آن معلوم نباشد، حکم استحاضه را ندارد.

حضرت آیةالله سیستانی (مدظله العالی) ؛ الف) اگر از ده روز تجاوز نکند، همة آن حیض است و اگر تجاوز کند و عادت عددیه هم نداشته باشد، آنچه به صفات حیض است حیض و مابقی استحاضه است. ب) اگر تا سه روز مستمر باشد، حیض است وگرنه استحاضه است.

حضرت آیةالله صافی گلپایگانی (مدظله العالی) ؛ اگر خون بودنش معلوم نباشد، حکم خاصی ندارد و محکوم به طهارت است.

حضرت آیةالله فاضل لنکرانی (ره)؛ اگر صدق خون نکند، پاک است و فرقی بین اوقات مختلف وجود ندارد.

حضرت آیةالله گلپایگانی (ره)؛ الف) اگر از ده روز تجاوز نکند، محکوم به حیض است و اگر تجاوز کند، ایام عادت خود را حیض و مابقی را استحاضه قرار دهد.

حضرت آیةالله مکارم شیرازی (مدظله العالی) ؛ آنچه قبل از ده روز قطع می‌شود، حکم خون عادت را دارد و اگر از ده روز تجاوز می‌کند، اضافه بر ایام عادت حکم استحاضه را دارد.

حضرت آیةالله وحید خراسانی (مدظله العالی) ؛ الف) اگر از ده روز تجاوز نکند، محکوم به حیض است و اگر تجاوز کند، ایام عادت خود را حیض و ما بقی را استحاضه قرار دهد.

 

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/