سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4

*سؤال : در کتاب «عروةالوثقی »مبحث حیض ، مسأله ششم آمده است : «الا قوی کفایة الاستمرار العرفی و عدم مضریة الفترات الیسیره فی البین بشرط ان لا ینقص من ثلاثه...»

با توجه به اینکه در سه روز اول حیض، تشخیص فترات یسیره برای عرف بانوان مشکل است ؛ لطفاً بفرمایید  فترات یسیره از نظر زمانی چند دقیقه است؟

آیت...بهجت (ره): سؤال : با توجه به مسأله 404توضیح المسائل آمده است «...و( اگر خونی را که می بیند ) مختصری هم از سه روز کمتر باشد حیض نیست »با توجه به اینکه تشخیص این مختصر برای عرف بانوان مشکل است ؛ لطفاً بفرمایید این مختصر چند دقیقه است ؟

ج ـ این امور عرفیت دارد  .( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ...خامنه ای :تشخیص آن به عهده خود مکلف ولو با رجوع به عرف است و ظاهر آن است که اگر در بین سه روز مختصری پاک شود و مدت پاک شدن به قدری کم باشد که بگویند در تمام سه روز در باطن خون بوده است ، استمرار از بین نمی رود  .( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت...سیستانی:فترات یسیره ی متعارفه هر چند در بعضی خانم ها اخلال به استمرار معتبر نیست ولی تجدید زمانی آن ممکن نیست .( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت...صافی گلپایگانی: سؤال : با توجه به اینکه به مسأله 446توضیح المسائل آمده است :...(واگر خونی را که می بیند ) مختصری هم از سه روز کمر باشد حیض نیست .با توجه به اینکه تشخیص این مختصر برای عرف بانوان مشکل است ؛ لطفاًبفرمایید  این مختصر  چند دقیقه است؟

ج ـ اگر مدتی که در بین سه روز خون قطع شده مثلاً حدود نیم ساعت باشد حیض نیست ولی اگر کمتر باشد مثلاً 5دقیقه ، در این گونه موارد باید جمع کند بین اعمال مستحاضه و تروک حائض و یاد آوری میشود که منظور از توالی سه روز ، وجود خون در باطن است .مثلاً اگر در مدت سه روز ، یک ساعت خون نیاید ولی در باطن وجود داشته باشد محکوم به حیض است .( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت...فاضل لنکرانی : نسبت به این امر ،پنج تا ده دقیقه فتره یسیره محسوب می شود .( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ...مکارم شیرازی : هر گاه حدود پنج دقیقه فاصله شود مانعی ندارد .( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ...نوری همدانی :در فرض سؤال ، در حد یک یا دو دقیقه قطع شدن خون ،مضر به استمرار نیست .و بعد ازعبارت مذکوره در فوق در متن عروه عبارتی مذکور است که با ذکر مثال مطلب را روشن می کند. .( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

*سوال : در برخی رساله ها آمده است: اگر خون استحاضه در باطن باشد و بیرون نیاید، وضو و غسل باطل نمی شود. و در عروة چنین آمده:«بل الاحوط اجراء احکام الاستحاضه ان خرج من العرق المسمی بالعاذل الی فضاء الفرج و ان لم یخرج الی خارجه» و با توجه به این که فاصله ی بین رحم و خارج، مجرایی به طول تقریبی 10 سانتی متر است، قسمتهای ابتدایی این مجرا که ابتدای فرج به شمار می رود؛ در بعضی حالات مثل نشستن بر روی دو پا دیده می شود و در سایر حالات دیده نمی شود لطفا بفرمایید:

1.       مراد از باطن چیست؟ آیا مراد همین قسمت های ابتدایی است که گاهی دیده می شود یا مراد ادامه ی مجراست که به رحم نزدیکتر بوده و در هیچ حالتی دیده نمیشود؟

2.       مراد از فضای فرج در کلمات فقهاء چیست؟

3.       الف) حکم وضو و غسل زمانیکه خون در رحم بوده (ده سانتی) و به مجرا نرسد؟

ب) حکم وضو و غسل زمانی که خون از رحم خارج شده و به مجرا برسد به طوری که قسمت های ابتدایی فرج به ظاهر پاک ولی اگر پنبه ای را داخل کنند، آلوده میشود.

آیت ا... تبریزی : 1 و 2 و 3) مقصود از فضای فرج همان مجرایی است که در فاصله بین رحم و خارج قرار دارد چنانچه در آن فضا خون باشد و بواسطه پنبه و مثل آن بیرون بیاید زن مستحاضه می شود و باید احکام مستحاضه را رعایت کند و اگر به آن فضا خون نرسد یا به آن فضا برسد و از آنجا ولو بواسطه پنبه خارج نشود احکام استحاضه را ندارد و مقصود از بودن خون در باطن این است که خون ولو بواسطه پنبه خارج نشود البته معلوم باشد خارج شدن خون در ابتدای استحاضه شرط است نه در ادامه آن. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خامنه ای : 1 و2- مراد از باطن و فضای فرج، فاصله ما بین رحم و ظاهر فرج می باشد.

3- الف) اگر خون وارد فضای فرج نشده ، حکم حدث مترتب نیست.

ب) استمرار حدث استحاضه به وجود خون ولو در باطن است و در شروع استحاضه چنانچه خون وارد فضای فرج شده و هنوز بیرون نیامده ، بنا بر احتیاط ، احکام استحاضه جاری است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا.. سیستانی : 1) که بیرون نیامده است.

2) جواب روشن شد.

3) اگر بیرون نیامده است وضو واجب نیست ولی اگر بیرون بیاید هر چند به وسیله پنبه وضو واجب است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : 1 و2) مراد از باطن، فضای فرج مهبل و تمام لوله بین رحم و مدخل فرج می باشد.

3) الف- اگر خون داخل رحم وجود داشته باشد ولی وارد مهبل نشده باشد حکم حدث را ندارد.

ب- اگر خون تا به حال اصلا بیرون نیامده است حکم حدث مترتب نمیشود. بلی اگر مقداری از آن خارج شده است حدث مترتب شده و مادامی که خون در فضای مهبل وجود دارد حکم حدث مترتب است و باید طبق احکام استحاضه عمل کند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... مکارم شیرازی : قسمت های ابتدایی فرج نیز جزء باطن است هر چند به هنگام نشستن دیده شود و وجود دم در این فضا سبب استحاضه است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... نوری همدانی : 1) از ابتدای مجرای مذکور تا رحم جزء باطن به حساب می آید.

2)‌ منظور از فضای فرج همان باطن است که به آن اشاره شد.

3) فقط در فرض ب، موجب وضو یا غسل می شود. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

سوال : مراد از روز در بحث محاسبه ی حیض چیست؟ اگر زنی ساعاتی بعد از طلوع فجر خون ببیند یک روز او چه زمانی کامل می شود؟

امام خمینی (ره) : فاصله ی بین طلوع فجر تا غروب را یک روز گویند. حال اگر زنی ساعاتی بعد از طلوع فجر خون ببیند فردای آن روز در همان ساعت یک روز او کامل می گردد.(تحریر الوسیله،ج1،ص47، م9و 10/ توضیح المسائل، ص56، م443)

آیت ا... بهجت : فاصله ی بین طلوع فجر تا غروب را یک روز گویند. حال اگر زنی ساعاتی بعد از طلوع فجر خون ببیند فردای آن روز در همان ساعت یک روز او کامل می گردد.(وسیلة النجاة، ص74، م9و10)

آیت ا... تبریزی : فاصله ی بین طلوع شمس تا غروب است. حال اگر زنی ساعاتی بعد از طلوع فجر خون ببیند فردای آن روز در همان ساعت یک روز او کامل می گردد.(منهاج الصالحین، ج1، ص252، ص60، الفصل الثالث، با استفاده از الثانی(فی قواطع السفر))

آیت ا... خامنه ای : فاصله ی بین طلوع فجر تا غروب خورشید است. حال اگر زنی ساعاتی بعد از طلوع فجر خون ببیند فردای آن روز در همان ساعت یک روز او کامل می گردد.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات، تحریر الوسیله، ج1، ص47، م9)

آیت ا... خویی : فاصله ی بین طلوع فجر شمس تا غروب است. حال اگر زنی ساعاتی بعد از طلوع فجر خون ببیند فردای آن روز در همان ساعت یک روز او کامل می گردد.(منهاج الصالحین، ج1، ص56، الفصل الثالث، / وص249، الثانی، (فی قواطع السفر))

آیت ا.. سیستانی : فاصله ی بین طلوع فجر تا غروب را یک روز گویند. حال اگر زنی ساعاتی بعد از طلوع فجر خون ببیند فردای آن روز در همان ساعت یک روز او کامل می گردد.(توضیح المسائل، ص61، بحث الحیض،‌ م449/ منهاج الصالحین، ج1، ص301، الثانی(فی قواطع السفر))

آیت ا.. شبیری زنجانی : مراد از روز در اینجا 24 ساعت است. پس اگر از اذان صبح روز اول خون ببیند باید تا اذان صبح فردا خون ادامه یابد تا 24 ساعت او کامل گردد.(المسائل الشریعه،‌ص98، م445،(حیض) / توضیح المسائل، ص106، م449(حیض))

آیت ا... صافی گلپایگانی : فاصله ی بین طلوع فجر تا غروب را یک روز گویند. حال اگر زنی ساعاتی بعد از طلوع فجر خون ببیند فردای آن روز در همان ساعت یک روز او کامل می گردد.(هدایة العباد، ج1، ص39، م228/ توضیح المسائل، ص89، م449)

آیت ا... فاضل لنکرانی : فاصله ی بین طلوع فجر تا غروب را یک روز گویند. حال اگر زنی ساعاتی بعد از طلوع فجر خون ببیند فردای آن روز در همان ساعت یک روز او کامل می گردد.(توضیح المسائل، ص70، م440)

آیت ا... گلپایگانی : فاصله ی بین طلوع فجر تا غروب را یک روز گویند. حال اگر زنی ساعاتی بعد از طلوع فجر خون ببیند فردای آن روز در همان ساعت یک روز او کامل می گردد.(توضیح المسائل، ص74،م449/ هدایة العباد، ج1، ص47، م228)

آیت ا... مکارم شیرازی : منظور طلوع فجر تا غروب آفتاب است. حال اگر زنی ساعاتی بعد از طلوع فجر خون ببیند فردای آن روز در همان ساعت یک روز او کامل می گردد.(توضیح المسائل، ص220، م1165- قصد اقامت)

آیت ا... نوری همدانی : فاصله ی بین طلوع فجر تا غروب را یک روز گویند. حال اگر زنی ساعاتی بعد از طلوع فجر خون ببیند فردای آن روز در همان ساعت یک روز او کامل می گردد.(توضیح المسائل، ص90، م445)

آیت ا... وحید خراسانی : بنابر احتیاط واجب ازطلوع فجر تا غروب است. حال اگر زنی ساعاتی بعد از طلوع فجر خون ببیند فردای آن روز در همان ساعت یک روز او کامل می گردد.(منهاج الصالحین، ج2، ص277، الثانی(فی قواطع السفر)/ توضیح المسائل، ص270، م449) مسأله 449 ـ لازم نیست شب اوّل و شب چهارم را خون ببیند، ولى باید در شب دوم و سوم خون قطع نشود، پس اگر از اذان صبح روز اوّل تا غروب روز سوم پشت سر هم خون بیاید و هیچ قطع نشود، بدون اشکال حیض است، و همچنین است اگر در وسطهاى روز اوّل شروع شود و در همان موقع از روز چهارم قطع گردد، ولى اگر از طلوع آفتاب شروع شود تا غروب روز سوم، بنابر احتیاط واجب جمع کند بین تروک حائض و افعال مستحاضه.

 






      

*سؤال: اگر خانمی قبل از اینکه غسل جنابت انجام دهد ، حائض شود وظیفه اش چیست؟آیا میتواند قبل از پاک شدن از حیض غسل جنابت کند؟

آیت...امام خمینی(ره) :کفایت غسل جنابت در حال حیض خالی از اشکال نیست (عروةالوثقی اسماعیلیان،ج1،ص247،م43)

 آیت ...اراکی(ره):بله میتواند و جنابت مرتفع میشود اگر چه حدث حیض باقی است .(استفتائات ،ص12،س7)

آیت...بهجت (ره):می تواند ونیز بعد از پاک شدن ،یک غسل به نیت هر دو بکند البته اگر خواست در حین عادت غسل کند در حین غسلاز خارج شدن خون لازم است تحفّظ کند

سؤال : خانمی قبل از این که غسل جنابت را انجام دهد ، حائض شده است و اگر قبل از پاک شدن از حیض از خارج شدن خون تحفّظ کرده و غسل جنابت را انجام دهد آیا رفع حدث جنابت شده است یا خیر؟

سؤال :اگر بعد از پاک شدن هم ،یک غسل به نیت هر دو بکند آیا برای نماز باید وضو بگیرد؟

بسمه تعالی:بله

بسمه تعالی: احتیاط به نحو مذکور مناسب است اگر در اثناء حیض غسل کرده و در این صورت وضو لازم است .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات )

آیت...تبریزی:غسل جنابت قبل از پاک شدن از حیض مانعی ندارد ،لکن در مورد سؤال بر زن لازم نیست در حال حیض غسل جنابت بنماید میتواند تأخیر بیندازد وقتی حیض او تمام شد یک غسل انجام دهد کافی است .والله العالم.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات )

آیت ا... خامنه ای : نمیتواند و صحت غسل جنابتش در حال حیض، محل اشکال است.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا.. سیستانی : می تواند غسل جنابت کند و از جنابت پاک می شود ولی چون حیض باقی است احکام جنابت که همان احکام حیض است نیز باقی است.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا.. شبیری زنجانی : غسل جنابت در حالت حیض مانعی ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... صافی گلپایگانی : انجام غسل جنابت در حال حیض اشکال ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : بلی. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... مکارم شیرازی : وظیفه ندارد ولی اگر غسل جنابت کند غسلش صحیح است و از جنابت پاک می شود. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... نوری همدانی : بلی، می تواند غسل جنابت کند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

ttp://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

*سوال : الف) آیا نزدیکی در حال حیض کفاره دارد؟ چه مقدار؟

ب) تکلیف جاهل به حکم چیست؟

امام خمینی (ره) : الف) بنابر احتیاط واجب کفاره بدهد.

1.قسمت اول: 18 نخود طلا   2. قسمت دوم: 9 نخود طلا   3.قسمت سوم: 5/4 نخود طلا.

ب) و اگر جاهل مقصر باشد بنابر احتیاط واجب کفاره دارد.(توضیح المسائل،‌ص57، م452/ تحریر الوسیله، ج1، ص47، م2/ عروة الوثقی، ص240، الثامن، م2)

آیت ا... اراکی : الف) بنابر احتیاط واجب کفاره بدهد.

1.قسمت اول: 18 نخود طلا   2. قسمت دوم: 9 نخود طلا   3.قسمت سوم: 5/4 نخود طلا.

ب) بنابر احتیاط واجب در صورتی که جاهل مقصر باشد کفاره لازم است.(توضیح المسائل، 1372، ص79، م449/ عروة الوثقی(محشی) ، ج1، ص240، فی احکام الحائض امر الحائض)

آیت ا... بهجت : الف) بنابر احتیاط واجب کفاره بدهد.

1.قسمت اول: 18 نخود طلا   2. قسمت دوم: 9 نخود طلا   3.قسمت سوم: 5/4 نخود طلا.

ب) کفاره ندارد.(توضیح المسائل، ص87، م428/ وسیلة النجاة، دماء ثلاثه حیض، ص80، م271)

آیت ا... تبریزی : الف) احتیاط مستحب آن است که کفاره بدهد و لازم است استغفار هم بکند.

1.قسمت اول: 18 نخود طلا   2. قسمت دوم: 9 نخود طلا   3.قسمت سوم: 5/4 نخود طلا.

ب) کفاره واجب نیست.(توضیح المسائل، ص70، م456و460/ منهاج الصالحین ،‌ج1، ص67، م229)

آیت ا... خویی : الف) احتیاط مستحب آن است که کفاره بدهد.

1.قسمت اول: 18 نخود طلا   2. قسمت دوم: 9 نخود طلا   3.قسمت سوم: 5/4 نخود طلا.

ب) کفاره ندارد.(توضیح المسائل، ص76، م56و58/ عروة الوثقی، ص226، م الثامن، پاورقی2)

آیت ا.. سیستانی : الف) کفاره لازم نیست اگر چه بهتر است و لازم است استغفار کند.

1.قسمت اول: 18 نخود طلا   2. قسمت دوم: 9 نخود طلا   3.قسمت سوم: 5/4 نخود طلا.

ب) جاهل به حکم کفاره ندارد.(توضیح المسائل، ص88، م450/ منهاج الصالحین، ص84، م228و229)

آیت ا.. شبیری زنجانی : الف) اگر در حال حیض از قبل نزدیکی کند لازم است استغفار کند و مستحب (بلکه مطابق احتیاط مستحب است که در نزدیکی با زن چه از قبل و چه از دبر کفاره بدهد) 1.قسمت اول:22نخود طلا  2.قسمت دوم:11 نخود طلا  3.قسمت سوم:5/5 نخود طلا.

ب) کفاره ندارد.(توضیح المسائل، ج1، ص109،م458و460/ و ص110، م466)

آیت ا... صافی گلپایگانی : الف) مستحب بلکه احوط است کفاره بدهد.

1.قسمت اول: 18 نخود طلا   2. قسمت دوم: 9 نخود طلا   3.قسمت سوم: 5/4 نخود طلا.

ب) کفاره ندارد.(توضیح المسائل، ص90،م457و458/ هدایة العباد، ج1، ص43، م247)

آیت ا... فاضل لنکرانی : الف) بنابر احتیاط واجب باید کفاره بدهد.

1.قسمت اول: 18 نخود طلا   2. قسمت دوم: 9 نخود طلا   3.قسمت سوم: 5/4 نخود طلا.

ب) در جاهل مقصر کفاره ترک نشود.(توضیح المسائل ، ص72، م449/ عروة الوثقی، ص217، الثامن، قبل از م6)

آیت ا... گلپایگانی : الف) مستحب بلکه احوط است که کفاره بدهد.

1.قسمت اول: 18 نخود طلا   2. قسمت دوم: 9 نخود طلا   3.قسمت سوم: 5/4 نخود طلا.

ب) کفاره واجب نمی شود.(توضیح المسائل،‌ص76، م458/ هدایة العباد، احکام حیض، ص52، م251،ج1)

آیت ا... مکارم شیرازی : الف) مستحب است مرد کفاره دهد.

1.قسمت اول: 18 نخود طلا   2. قسمت دوم: 9 نخود طلا   3.قسمت سوم: 5/4 نخود طلا.

ب) کفاره ندارد.(توضیح المسائل، ص76، م439/ احکام بانوان، ص56، س116)

آیت ا... نوری همدانی : الف) کفاره احتیاط مستحبی است.

1.قسمت اول: 18 نخود طلا   2. قسمت دوم: 9 نخود طلا   3.قسمت سوم: 5/4 نخود طلا.

ب) کفاره ندارد.(توضیح المسائل، ص92، م454و455/ منتخب المسائل، م68، ص313)

آیت ا... وحید خراسانی : الف) بنا بر احتیاط مستحب کفاره بدهد.

1.قسمت اول: 18 نخود طلا   2. قسمت دوم: 9 نخود طلا   3.قسمت سوم: 5/4 نخود طلا.

ب) در جاهل قاصر کفاره مستحب نیست ولی در جاهل مقصر بنا بر احتیاط واجب مستحب است.(توضیح المسائل، احکام حائض، م456، م466،ص273)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

*سوال : دختری که شک دارد بالغ شده یا نه اگر خونی به صفات و شرایط حیض ببیند آیا حکم حیض را دارد و علامت بلوغ است؟

امام خمینی (ره) : اگر اطمینان به حیض بودنش پیدا کند، حیض است و 9 سال او تمام شده است.(تحریر الوسیله، 1408ه ق، ج1، ص40، م1)

آیت ا... اراکی : حیض و علامت بلوغ است.(المسائل الواضحه، 1372، ج1، ص75، م435)

آیت ا... بهجت : اگر یقین کرد که خون حیض است حیض بوده و علامت بلوغ است.(توضیح المسائل، 1384، ص81، م402/ وسیلة النجاة ، 1381، ص71، م237)

آیت ا... تبریزی : حیض و علامت بلوغ است.(توضیح المسائل، 1383، ص69، م444/ منهاج الصالحین، 1426ه ق، ج1، ص59، فصل الثانی)

آیت ا... خامنه ای : اگر اطمینان به حیض بودن خون مذکور دارد آن خون حیض محسوب و بلوغ دختر نیز ثابت می شود و الآ هر دو محل اشکال است.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خویی : حیض نیست در نتیجه بالغ نشده است.(توضیح المسائل، 1422ه ق، ص74، م444/ العروة الوثقی مع تعلیقه، 1421ه ق ، ج1، ص211، م1)

آیت ا.. سیستانی : اگر اطمینان حاصل شود به این که حیض است معلوم می شود 9 سال او تمام شده است.(توضیح المسائل، 1425ه ق، ص86، م436/ العروة الوثقی مع تعلیقه، 1425ه ق، ج1، ص236، م1)

آیت ا.. شبیری زنجانی : حیض است و شرعا علامت این است که 9 سال او تمام شده است.(المسائل الشرعیه، 1428ه ق، ص98، م444)

آیت ا... صافی گلپایگانی : حکم به حیض و علامت بلوغ بودن آن محل اشکال است.(توضیح المسائل، 1385، ص88، م444/ هدایة العباد، 1416ه ق، ج1، ص37، م217)

آیت ا... فاضل لنکرانی : حکم به حیض و بلوغ کردن محل اشکال است یعنی نمی شود گفت حیض و علامت بلوغ است.(العروة الوثقی مع تعلیقات، 1422ه ق، ج1، ص202، م1/ توضیح المسائل، 1384، ص70، م435)

آیت ا... گلپایگانی : حیض و علامت بلوغ است.(توضیح المسائل، 1372، ص73، م444/ هدایة العباد، ج1، 1413ه ق ، ص45، م217)

آیت ا... مکارم شیرازی : اگر اطمینان حاصل کند که حیض است دلیل بر این است که 9 سالش تمام و بالغ شده است.(توضیح المسائل، 1383، ص83، م430/ العروة الوثقی مع تعلیقات، 1386، ج1، ص243، م1)

آیت ا... نوری همدانی : اگر اطمینان به حیض بودنش پیدا کند، حیض است و معلوم می شود 9 سال او تمام شده است.(توضیح المسائل، 1383، ص89، م440)

آیت ا... وحید خراسانی : حیض است و شرعا 9 سال او تمام شده است.(توضیح المسائل، 1379، ص269، م444)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

*سوال : ملاک و معیار در بهم خوردن زمان عادت چیست؟

اتفاق آراء مراجع: پاسخ: زنی که در حیض عادت دارد(وقتیه، عددیه، وقتیه و عددیه) اگر دو ماه پشت سر هم بر خلاف عادت خود خونی ببیند که وقت آن یا شماره ی روزهای آن یا هم وقت و هم شماره روزهای آن یکی باشد عادتش بر می گردد به آنچه در این دو ماه دیده است.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

*سوال:جدیداً پزشکان کاری میکنند که به وسیله تقویت های هورمونی خونریزی قاعدگی ادامه داشته باشد .لطفاً بفرمایید خونی که در این صورت یا در شرایط طبیعی بعد از50سالگی ( یا در زنان قریشی بعد از 60سالگی ) با وجود تمام شرایط خون حیض، دیده می شود ، چه حکمی دارد؟

 

امام خمینی(ره):استحاضه است.( تحریر الوسیله ،ج1،39و40،فصل فی الحیض استفتائات ،ج1،ص72 ،س168)

آیت ...اراکی(ره): در صورتی که علم دارد خون زخم نیست محکوم به استحاضه است .(عروة الوثقی ،ج1،ص222،فصل فی الحیض ، مسائل الواضحه ، اعلام اسلامی ،1472،ص74،م430)

آیت...بهجت (ره): سؤال: در وسیلة النجاة ((ص71،م238) صریحاً دارد که غیر سیّده 50 سالگی یائسه می شود و اطلاق عبارت شامل زنانی هم میشود که بعد از 50 سالگی ، مرتب مثل عادت ماهانه خون می بینند و در نتیجه اگر بخواهند بین اعمال حیض و استحاضه احتیاط کنند احتیاط مستحب خواهد بود در حالی که از حضرت العالی احتیاط واجب نقل شده است ؛ آیا احتیاط در این فرض وجوبی است تا رجوع به اعلم بعدی کنند و اعمال حیض را فقط انجام دهند ؟

ج ـ می توانند حیض قرار دهد و احتیاط نکند.( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات )

آیت...تبریزی: تقویت هورمونی مذکور در حکم اثری ندارد بعد از شصت سالگی حیض نیست و بنابر احتیاط بعد از پنجاه سال تا شصت سال جمع بین اعمال مستحاضه و ترک محرمات حائض کند.والله العالم .( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات )

آیت ...خامنه ای :سؤال اینجانب در سن 51سالگی هستم ،بعد از امام خمینی (ره) جنابعالی را به عنوان مرجع خود انتخاب کرده ام .بعد از 50سالگی به وظیفه مستحاضه عمل میکنم ولی برای من از نظر جسمی مشکل ایجاد میکند آیا می توانم فقط در همین مسأله به مرجع دیگری رجوع کنم که ایشان در مسائل یائسگی بعد از پنجاه سال را حیض حساب می کند؟

ج ـ ما در تعیین حدّ دقیق سن یائسگی بانوان تأمل داریم و احتیاط در این باره را لازم می بینیم ، بانوان میتوانند در این مسأله به مجتهد جامع الشرایطی که فتوای مشخصی در این باره دارد مراجعه نماید. .( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات )

آیت...خویی(ره): زنهایی که سیّده نیستند ، بعد از تمام شدن پنجاه سال یائسه می شوند بنابر مشهور ، ولکن بنابر احتیاط واجب زنهای غیر سیده و زنهای سّبده بعد از تمام شدن پنجاه سال تا تمام شدن شصت سال چنانچه با نشانه های حیض یا در روز های عادت خون ببیند .بین تروک حائض و اعمال مستحاضه جمع نمایند.( المسائل المنتخبه ،مدینة العلم ؛1412ه.ق،ص21و22،م47)

آیت...سیستانی: قرشیه و غیر قرییه فرقی ندارد و تا شصت سالگی حیض است ، و بعد از آن حیض نیست هر چند با همان شرایط باشد .( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات )

احتیاط مستحب آن  است که زنهایی که قرشیه نیستند بعد از تمام شدن پنجاه سال تا تمام شدن شصت سال چنانچه خون را طوری ببیند که اگر پیش از پنجاه سال می دیدند قطعاً حکم حیض را داشت میان کارهای مستحاضه و تروک حائض جمع نماید .(توضیح المسائل دفتر آیت...سیستانی ،1423ه.ق،ص86،م433)

آیت...شبیری زنجانی:  خونی که بعد از حد تعیین شده  دیده می شود استحاضه است.( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات )

آیت...صافی گلپایگانی:  خون مذکور محکوم باستحاضه است واله العالم .( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات )

آیت...فاضل لنکرانی :بعد از تمام شدن سن پنجاه سالگی  قمری(61سالگی قمری در زنان قرشی) خون استحاضه است ولو صفات حیض را داشته باشد .( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات )

آیت...گلپایگانی(ره): در مورد سؤال مذکور محکوم به استحاضه است ولو اینکه تمام اوصاف خون حیض را  داشته باشید واله العالم .( استفتائاتاز دفتر آیت.. صافی گلپایگانی)

آیت ...مکارم شیرازی : ُسؤال زنان سیّده و غیر سیّده در چه سنی یائسه می شوند؟

ج ـ در سن پنجاه سالگی یعنی غالباً در این سن خون عادت نمی بینند و اگر خون مشکوکی ببینند حیض نیست ولی اگر بعد از این سن خونی به تمام صفات حیض ببینند حیض است .(با استفاده از استفتاء سن یائسگی و حکم عدول )

آیت ...نوری همدانی :بعد از یائسگی خونی که زن میبیند استحاضه است گر چه صفات خون حیض را داشته باشد.( هزار و یک مسئله فقهی ،ج2،ص29،س78)

آیت ...وحید خراسانی:زن بعد از تمام شدن شصت سال یائسه میشود و چنانچه خونی ببیند حیض نیست و احتیاط واجب آن است که بعد از تمام شدن پنجاه سال تا تمام شدن شصت سال جمع کند بین احکام یائسه و غیر یائسه (چه قرشیه باشد و چه غیر قرشیه ) بنابر این اگر در این فاصله با نشانه های حیض یا در روزهای عادت خون ببیند بنابر احتیاط واجب جمع کند بین تروک حائض و افعال مستحاضه .(توضیح المسائل،ص269،م441)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

*سؤال :خانمی که ماهی یک با ر خون می دیده ، اگر در یک ماه با فاصله اقل طهر دو بار خون ببیند ، خون اولی در وقت عادت ، و خون دوم بدون صفات حیض باشد ، وظیفه اش چیست ؟

امام خمینی(ره):وظیفه اش جمع بین تروک حائض و اعمال استحاضه است (تحریر الوسیلة اسماعیلیان ،1408،ه.ق،ج1،ص49،،م17)

آیت ...اراکی(ره): هر دو حیض میباشد ( عروة الوثقی اسماعیلیان ،1383،ج1،ص232،م22)

آیت...بهجت (ره): وظیفه اش جمع بین تروک حائض و اعمال استحاضه است

آیت...تبریزی: وظیفه اش استحاضه است

آیت ...خامنه ای : خانمی که ماهی یک با ر خون می بیند  ، اگر در یک ماه دو بار خونی  با فاصله اقل طهر ببیند ، که خون دو م دارای اتصال است ولی ( در غیر وقت عادت ) نشانه های حیض را ندارد ،  وظیفه اش چیست ؟

ج ـ اگر خون اول در ایام عادت است آنرا حیض قرار میدهد و خون دوم را اگر دارای صفت استحاضه است احتیاط کند به جمع بین تروک حائض و اعمال مستحاضه و اگر هر دو در غیر وقت عادت هستند هر دو را حیض قرار میدهد چه هر دو واجد صفت حیض باشند یا فاقد باشند و یا مختلف.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات )

 آیت..خویی(ره): استحاضه است( منهاج الصالحین مدینة العلم ،1410ه.ق،ج1،ص60،م219)

آیت...سیستانی:هر دو حیض است( تعلیقه بر عروة الوثقی مکتب آیت... سیستانی ،1425ه.ق، ج1، ص243،م22،(722)منهاج الصالحین مدین 2005م، ج1،ص77،م219)

آیت...شبیری زنجانی: خون دوم  حیض نیست ( توضیح المسائل دفتر معظم له ،1384،ج1،ص127،م509)

آیت...صافی گلپایگانی: وظیفه اش جمع بین تروک حائض و اعمال استحاضه است.( هدایةالعباد دارالقرآن الکریم ،1416ه.ق،ج1،ص40،م237)

آیت...فاضل لنکرانی :حیض است(احکام الواضحه ،1383،ص52،م236،)

سؤال: خانمی که ماهی یک با ر خون می بیند  ، اگر در یک ماه دو بار خونی  با فاصله اقل طهر ببیند ، که خون دو م دارای اتصال است ولی ( در غیر وقت عادت ) نشانه های حیض را ندارد ،  وظیفه اوچیست ؟

ج ـ خون دوم اگر با فاصله ده روز از خون اول باشد و حداقل سه روز استمرار داشته باشد محکوم به حیض است  .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات )

آیت...گلپایگانی(ره): وظیفه اش جمع بین تروک حائض و اعمال استحاضه است( هدایة العباد دارالقرآن الکریم 1417ه.ق، ج1،ص49،م237)

آیت ...مکارم شیرازی : خون دوم  استحاضه است( تعلیقیه بر عروة الوثقی مدرسه امام امیر المؤمنین (ع)1413ه.ق،ص94،م22)

آیت ...نوری همدانی :هر دو حیض است ( تعلیقیه بر عروة الوثقی،ص66،م22)

آیت ...وحید خراسانی: استحاضه است(منهاج الصالحین مدرسةالامام باقر العلوم (ع) 1427ه.ق،ج2،ص60،م219)

 






      

 

ایامى که قبل از بروز قاعدگى لک مى‏بینید، استحاضه است؛ مشروط بر آن که آلودگى پیوسته نباشد.

اصولاً احتساب دوران آلوده بودن از ایام قاعدگى سه شرط دارد:

1- فاصله‏اش تا قاعدگى قبلى کمتر از ده روز نباشد.

2- آلودگى، ولو در داخل، پیوسته باشد.

3- آلودگى کمتر از سه روز نباشد.

بنابراین اگر یک لکه و ترشح مختصر می بیند و تمام می شود باید به وظیفه استحاضه قلیله عمل کنید یعنی خودتان را تمیز کنید و برای هر نماز طبق معمول وضو بگیرید.

ولی چنانچه لکه بینی بعد ایام عادت ماهانه باشد چنانچه صاحب عادت وقتیه عددیه است یعنی هر ماه در وقت معین خون می بیند و در وقت معین نیز پاک می شود و تعداد روزها هم یکی است. اگر بعد از تمام شدن عادت ماهانه لکه بینی داشته باشند در صورتی که تمام ایام عادت و لکه بینی از ده روز تجاوز نکند همه آن حکم حیض را دارد و باید غسل حیض انجام دهند حتی اگر غسل کرده باشند و دوباره لکه دیده اند باید غسل را تکرار نمایند.

 

اما اگر مجموع روزه هایی که خون و لکه می بینند از ده روز تجاوز کرد در صورتی که عادت مشخص داشته باشند یعنی هر ماه در زمان مشخص خون می بینند و تعداد روزهای آن هم هر ماه یکسان است در این ماه که بعد از عادت لکه بینی دارند و از ده روز تجاوز کرده به اندازه روزهای عادت را حیض و بقیه را استحاضه حساب نمایند. مثلا اگر هر ماه 7 روز عادت داشته اند اگر از ده روز تجاوز کند آنچه بعد از 7 روز بوده و از ده تجاوز کرده را استحاضه قرار دهد و به دستور آن عمل نمایند.

چند نکته :

ـ   باید سه روز اوّل حیض پشت سر هم باشد ، پس اگر مثلا دو روز خون ببیند و یک روز پاک شود و دوباره یک روز خون ببیند حیض نیست ، هر چند احتیاط مستحبّ این است که در مانند صورت دوم ، جمع کند بین تروک حائض و افعال مستحاضه.

ـ   ابتداى حیض لازم است خون بیرون بیاید ، ولى لازم نیست در تمام سه روز خون بیرون بیاید ، بلکه اگر در باطن فرج خون باشد کافیست ، ولى بودن در رحم کافى نیست ، و چنانچه در بین سه روز مختصرى پاک شود به نحوى که در بین زنها متعارف است ، باز هم حیض است.

ـ   لازم نیست شب اوّل و شب چهارم را خون ببیند ، ولى باید در شب دوم و سوم خون قطع نشود ، پس اگر از اذان صبح روز اوّل تا غروب روز سوم پشت سر هم خون بیاید و هیچ قطع نشود ، بدون اشکال حیض است ، و همچنین است اگر در وسطهاى روز اوّل شروع شود و در همان موقع از روز چهارم قطع گردد ، ولى اگر از طلوع آفتاب شروع شود تا غروب روز سوم ، بنابر احتیاط واجب جمع کند بین تروک حائض و افعال مستحاضه.

ـ   اگر خونى ببیند و شکّ کند که خون حیض است یا استحاضه ، چنانچه شرایط حیض را داشته باشد ، باید حیض قرار دهد.

ـ   خون حیض در بیشتر اوقات غلیظ و گرم و رنگ آن سیاه یا سرخ است و با فشار و کمى سوزش بیرون مى آید.

ـ   اگر زن بداند خونى که از او خارج مى شود خون زخم نیست ، و شرعاً حکم حیض و نفاس را ندارد ، باید به دستور استحاضه عمل کند ، بلکه اگر شکّ داشته باشد که خون استحاضه است یا خونهاى دیگر ، چنانچه نشانه آنها را نداشته باشد ، بنابر احتیاط واجب کارهاى استحاضه را انجام دهد.

ـ   در استحاضه قلیله باید زن براى هر نماز یک وضو بگیرد ، و بنابر احتیاط واجب پنبه را عوض کند ، و باید ظاهر فرج را اگر خون به آن رسیده آب بکشد.

ـ   در استحاضه متوسّطه باید زن براى هر نماز صبح غسل کند و تا صبح دیگر براى نمازهاى خود ، کارهاى استحاضه قلیله را که در مسأله پیش گذشت انجام دهد ، و هرگاه این حالت قبل از نماز دیگر برایش پیش آید براى آن نماز غسل کند و تا صبح دیگر براى نمازهاى خود ، کارهاى استحاضه قلیله را انجام دهد.

و اگر عمداً یا از روى فراموشى قبل از نمازى که باید غسل نماید غسل نکند ، قبل از نماز بعد غسل نماید ، چه آن که خون بیاید یا قطع شده باشد.

ـ   در استحاضه کثیره علاوه بر آنچه که در استحاضه متوسطه در مسأله قبل گذشت ، باید براى هر نماز ـ بنابر احتیاط واجب ـ دستمال را عوض کند یا آب بکشد ، و لازم است یک غسل براى نماز ظهر و عصر و یکى براى نماز مغرب و عشاء به جا آورد ، و بین نماز ظهر و عصر و همچنین مغرب و عشاء فاصله نیندازد ، و اگر فاصله انداخت باید براى نماز دوم ـ چه عصر باشد و چه عشاء ـ دوباره غسل کند ، و در استحاضه کثیره غسل از وضو کفایت مى کند.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      
<      1   2   3   4      >