حــــلالیـــت گـــــرفتن
??????????
??سوال : اگر حقالنّاسى صورت گرفته باشد و در هنگامى که براى رفع کدورت به فرد مراجعه مىکنیم بگوید "حلالت کردم" امـــــا در واقع حـــلالمان نکــــرده باشد و در صحبتهایش با دیگران از آن کدورت صحبت کند آیا باز هم مسئولیتى به گردن ما هست؟
√ پاسخ: در فرض سؤال اگر یقین به عدم رضایت دارید، صِرف به زبان آوردن آن کافى نیست.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
استفتاء کتبی از سایت مراجع عظام
http://www.leader.ir/tree/print.php?catid=49&nodeid=n16005
طلاق عقد موقت
بعضی از مردم فکر می کنند در عقد موقت نیاز به طلاق است؛ در حالی که نیازی به طلاق نیست؛ همین که مدت تمام شد یا شوهر مدت را بخشید بر یکدیگر نامحرم می شوند.
مسئله : زنی که صیغه موقت شده طلاق ندارد و رها شدن او به این است که مدتش تمام شود یا مرد مدت را به او ببخشد.
توضیح المسائل مراجع، ج 2، ص 457، م 2509 .
"شیر آب"
بسیاری از مردم در بین وضو، شیر آب را باز می گذارند یا متوجه نیستند
یا به گمان این که وضو را باطل می کند، در حالی که پیش از تمام شدن شستن دست چپ اشکال ندارد شیر آب را ببندیم.
سوال : آیا بستن شیر آب در حین وضو ( با توجه به وجود آب روی آن) پیش از تمام شدن دست چپ باعث بروز اشکال در صحت وضو می گردد یا خیر؟
جواب : اشکالی ندارد.
-------------------------
( استفتائات امام، ج 1، ص 34، س 34)
آیا رنگ حنا برای وضو و غسل اشکالی ایجاد میکند؟
√ پاسخ:
اگر بر ناخنها یا کف دستها رنگ حنا یا مانند آن باشد برای وضو و غسل اشکالی ایجاد نمیکند، چون رنگ حنا مانع رسیدن آب نیست و این حکم فقط برای حنا نیست، بلکه هر رنگی که چنین باشد، همین حکم را دارد. [1]
---------------------
[1]. توضیح المسائل مراجع، ج 1، ص 177، مسئله 294 .
اگر نماز را بصورت فرادی شروع کرده باشیم و جماعت به پا شود آیا می شود نماز را شکست؟
√ پاسخ:
آیت الله خامنهای: شکستن نماز واجب جایز نیست، ولی می توانید به نماز مستحب عدول نمایید و پس از عدول اگر به جماعت نمى رسد مى تواند نمازمستحبى را بشکند.
آیت الله مکارم شیرازی: هرگاه مشغول نماز واجب است و جماعت برپا شود، چنانچه وارد رکعت سوم نشده و می ترسد اگر نماز را تمام کند به جماعت نرسد مستحب است نیت خود را به نماز مستحبی برگرداند و آن را دو رکعتی تمام کرده، خود را به جماعت برساند.
آیت الله سیستانی: شکستن اصل نماز بخاطر درک جماعت جایز است.
-----------------
استفتاء از سایت مراجع عظام
اگر در بین نماز از بینى یا دیگر اعضاى بدن خون بیاید چه باید کرد؟ آیا باید نماز را قطع کرد؟
اگر امکان آب کشیدن به طورى که نماز را بهم نزند وجود داشته باشد، باید آن را آب کشید وگرنه در وسعت وقت باید نماز را قطع نمود و با بدن پاک نماز خواند، و اگر وقت تنگ است باید با همان وضعیت نماز را تمام کرد و صحیح است. البته این حالتها در صورتى است که خون بیش از مقدار معفُوّ (کمتر از درهم) باشد. ولى اگر بمقدار معفوّ باشد، اشکال ندارد. (1)
http://www.leader.ir/tree/view.php?parent=n8451&catid=49&lang=fa
اگر هنگام خواندن نماز، قسمتی از بدن یا حتی تار مویی از سر مشخص باشد، حکمش چیست؟
هرگاه فردی در بین نماز بفهمد که قسمتى را که باید بپوشاند پیداست باید فورا آن را بپوشاند، به شرط این که کارى که صورت نماز را بر هم مى زند به جا نیاورد و چنانچه پوشاندن آن زیاد طول بکشد احتیاط واجب آن است خود را بپوشاند و نماز را تمام کند و دوباره بخواند.[1]
زن باید در حالت نماز تمامى بدن خود به غیر از گردى صورت و دستها تا مچ و پاها تا مچ را بپوشاند، گرچه نامحرمى در آن جا نباشد. اگر نامحرم باشد، باید پاها را نیز بپوشاند؛ خواه پوشش با چادر باشد یا با لباس دیگر. و اگر این مقدار را عمدا رعایت نکند نمازش باطل است؛ اما نسبت به غفلت و سهو در پوشش واجب، تا زمانی که متوجه نشده نمازش درست است؛ اما هنگامی که متوجه شده است که پوشش واجب را ندارد اگر کوتاهی کند و خودش را نپوشاند نمازش باطل است.[2]
[1]. توضیح المسائل آیت الله مکارم مسئله 730 .
[2]. توضیح المسائل مراجع، ج 1، مسئله 789.
- وضوی خانمها در حضور نامحرم:
مسأله: بانوان باید دستهای خود را به جز کف و روی دست، از نامحرم بپوشانند.
?? سوال: وضو گرفتن زن در جایی که مرد نامحرم بیش از مقدار مُجاز از بدن او را میبیند، چگونه است؟
√ پاسخ : گناه کرده و نباید این کار را تکرار کند، ولی وضویش صحیح است.
تذکر: خانمها نباید در جایی وضو بگیرند که محل رفت و آمد مردان نامحرم است و هنگام ناچاری نیز باید دقت داشته باشند مواضعی که نگاه کردن به آن برای مردان حرام است (مانند دستها از مچ تا آرنج و بالاتر، روی پاها، موی سر و...) را از دید آنان بپوشانند.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
منبع: احکام مصور پوشش بانوان
حکم پولی که موقع رقصیدن عروس و داماد، مهمانان به عنوان شاد باش به آنها می دهند، چیست؟
آیت الله خامنه ای: شاباش اگر در مقابل رقص حرام باشد، جایز نیست و مال مذکور را صاحب نمىشوید و لازم است به نحوى به صاحبش برگردانید.
آیت الله مکارم شیرازی: اگر در برابر رقص گرفته اید دادن و گرفتن این پول ها جایز نیست. باید آن را به گونه ای برگردانید و اگر نمی شناسید و یا امکان بازگرداندن نیست از طرف صاحبانشان به نیازمندان بدهید.
استنفتاء از سایت مراجع
اگر هنگام نماز، فردی به منزل ما بیاید؛ آیا نماز اول وقت بهتر است یا پذیرایی از مهمان؟
√ پاسخ:
نماز اول وقت فضیلت زیاد دارد و برای رعایت اول وقت نماز در روایات زیاد تاکید شده است، لیکن اگر کسی مهمان داشته باشد، درصورتی که ممکن باشد برای نماز اول وقت از مهمان اجازه بگیرد و نماز اول وقت را بخواند بعد به مهمان خدمت کند و این کار روی مهمان ها نیز برای ترغیب آن ها به نماز اول وقت اثر می گذارد،
اما اگر شرایط به گونه ای باشد که خواندن نماز در اول وقت موجب زحمت برای مهمان باشد و ناچار به پذیرای از مهمان باشد، اول مهمان را خدمت کند بعد نماز بخواند.
--------
استفتاء از سایت مراجع