سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4

سوال: برای اینکه از روابط زناشویی برای همسرداری آگاهی پیدا کنم مجبورم مطالبی را از سایت ها بخونم یا ببینم، آیا خواندن و دیدن تصاویری در این زمینه در صورت ایجاد تهییج حرام است؟

پاسخ:
آیت الله خامنه ای:‌  در هر صورت خواندن مطالب مستهجن و همچنین دیدن عکس و فیلم‌هاى مستهجن و حاوى منکرات، موجب تقویت هواهاى شیطانى نفس، ‏تضعیف اراده و ایمان و زمینه‌ساز ترتّب مفاسد و گناهان بوده و به هیچ وجه جایز ‏نیست

آیت الله مکارم شیرازی: در فرض سؤال از خواندن چنین مطالبی دوری نمایید.

آیت الله وحید:‌ بله حرام است

آیت الله شبیری:‌ دیدن تصاویری یا فیلمهایی که نوعا محرک شهوت است جایز نیست.

آیت الله فاضل: خواندن مطالب ضروری برای آشنایی به امور زناشویی بدون قصد لذت اشکال ندارد ولی خواندن مطالب غیر ضروری و تحریک کننده و هم چنین نگاه کردن به تصاویر آمیزش جنسی حرام و گناه است.

--
استفتاء از دفتر مراجع

خواندن مطالب جنسی






      

سوال:آیا برای تشهد بی جا باید سجده سهو بجا بیاوریم ؟

پاسخ:
آیت الله خامنه ای:‌ لازم نیست، هرچند احتیاط مستحب در انجام سجده سهو است در هر زیادى یا کمبود در نماز.

آیت الله مکارم :‌ درفرض سوال احتیاط این است که سجده سهو بجا آورد.

آیت الله وحید: بله بنابر احتیاط واجب ،سجده ی سهو لازم است.

آیت الله فاضل: برای گفتن تشهد بی جا سجده سهو واجب نیست، لیکن احتیاط مستحب که براى هر زیادى یا نقصى از جمله برای تشهد بی جا بعد از سلام نماز دو سجده سهو به جا آورد.

آیت الله شبیری:‌ انجام سجده سهو در این مورد واجب نیست هر چند که احتیاط مستحب است.

آیت الله سیستانی:‌-بنابر احتیاط مستحب بله
--
استفتاء از دفتر مراجع

تشهد بی جا و سجده سهو






      

سوال: اگر کسی دروقت اذان در هواپیما یا قطار باشد با علم به اینکه تا پایان وقت نماز به مقصد میرسد آیا بهتر است نماز را در اول وقت بخواند یا بعدا حالت سکون ؟(‌چون ممکن است در بین راه حادثه ای اتفاق بیفته و بمیریم ). 

پاسخ:

آیت الله خامنه ای:‌ در فرض سؤال اختیار با شماست البته باید با رعایت تمام شرایط آن در قطار یا هواپیما انجام بدهید.

آیت الله وحید:‌ ـ اگر کسى با هواپیما مسافرت کند و بخواهد نماز را در هواپیما بخواند ، چنانچه بتواند نماز را رو به قبله با سایر شرایط به جا آورد نماز او صحیح است ، و اگر نتواند نماز را رو به قبله به جا آورد ، چنانچه وقت نماز وسعت دارد که پس از پیاده شدن مى تواند نماز را رو به قبله به جا آورد ، در این صورت نماز خواندن در هواپیما باطل است 
ولی نسبت به قطار در صورتی که استقرار نباشد نمی تواند نماز اختیاری خود را بخواند.

آیت الله شبیری:‌ اگر نماز با تکان خوردن یا انحراف از قبله همراه است و قضا نمی شود باید آن را در شرایط سکون بخوانید. 

آیت الله فاضل: خواندن نماز در هوا پیما و قطار که آرامش بدن و جهت قبله رعایت نمی شود، در حال اضطرار و تنگی وقت صحیح است، اما کسی که می‌داند در وقت نماز به مقصد می رسد و می‌تواند نماز را با آرامش بدن و با رعایت کامل جهت قبله بخواند، باید صبر کند و در مقصد نماز را بخواند.

--
استفتاء از دفتر مراجع

نماز در هواپیما و قطار






      

سوال: من تو بیمه عمر و آتیه ثبت نام کردم  . پس از 30 سال قرار است که بیمه پول من را به همراه سودش به من تحویل دهد. می خواستم بدانم آیا به پول بنده خمس تعلق می گیرد؟ اگر تعلق می گیرد باید هر سال اون مبلغی که واریز کردم پرداخت کنم یا باید بعد از سی سال پولی که بهم می دهند همراه سودش خمس اون را پرداخت کنم ؟

پاسخ:
آیت الله خامنه ای: به ‌‌طور کلی اگر در شرکت بیمه پس‌انداز و سرمایه‌گذاری کرده‌اید که بابت پس‌انداز شما به شما سود و پاداش می‌دهند علاوه بر خمسسرمایه‌ای که پس‌انداز کرده‌اید - در هر سال خمسى - خمس سود نیزبه هنگام وصول و امکان دریافت اگر تا سر سال خسمی‌تان باقی بماند باید بپردازید

آیت الله مکارم : به مبالغی که پرداخت می شود، خمس تعلق نمی گیرد، اما بعد از دریافت چنانچه تا سال خمسی مصرف نشود، خمس دارد.

آیت الله سیستانی: بیمه قراردادی است که طبق آن بیمه گزار (بیمه شونده) متعهد می‏شود که مبلغ معینی را نقدا یا به نحو اقساط به بیمه گر (بیمه کننده) بپردازد و در مقابل آن ، بیمهگر متعهد می‏شود که در صورت وقوع حادثه ، یا ضرری که در قرارداد قید شده ، مبالغی را نقدا یا به نحو پرداختی ثابت و یا هر گونه جبران مالی دیگر ، به بیمهگزار یا شخص ثالثی که در قرارداد بیمه معین و قرارداد به نفع او منعقد شده است ، بپردازد . پس اگر قرار داد بیمه عمر و غیره چنین باشد صحیح است هر چند در انتهای مدت - در حالی که شرط نکرده - مبلغی را به او بدهند.
ولی چنانچه اصل معامله بر قرض بوده به شرط اینکه بیمه کند یا اینکه مبلغی را در انتهای قرار داد به عنوان سود به او بدهند ربا و حرام است.
و در هر حال پولهایی که بابت چنین بیمه غیر متعارفی پرداخت می شود سر سالخمسی خمس دارد.

آیت الله شبیری: - به پولی که به بیمه داده می شود اگر براساس قرارداد بیمه باشد- نه سرمایه گذاری به طوری که بیمهعامل محسوب شود- خمس تعلق نمی گیرد ولی پولی که بیمه می پردازد اگر تا یکسال صرف در مخارج نشود خمس آن لازم است.

آیت الله وحید: اولاً این بیمه بنابر احتیاط واجب ،حرام است ثانیاً پولی که داده اید متعلقخمس است.

آیت الله فاضل: پولی که بابت بیمه عمر بارعایت قوانین بیمه داده می شود و ضرورت داشته باشد خمس ندارد و اگربعد از سی سال برگردانداز درامد همان سال یعنی سی سال بعد می باشد لیکن اگر پول تحت عنوان بیمه عمر داده شود که سی سال بعد با سودش آن را برگرداند، ظاهرا طبق قرار داد بیمه حساب نمی شود و اگر طبق قانون شرعی مضاربه یامشارکت باشد اشکال ندارد و در غیر این صورت حکم قرض ربوی را دارد و گرفتن سود آن ربا و حرام است و پولی که بابت بیمه داده می شود درهرسال خمس دارد.

--
استفتاء از دفتر مراجع

خمس بیمه عمر






      

سوال: آیا در نماز جماعت میت لازم است دعاها را بخوانیم ؟ 

جواب:
آیت الله خامنه ای:‌ به هر حال تکبیرها و دعاها از مأمومین ساقط نیست و میتوانند بخوانند.

آیت الله مکارم شیرازی: مستحب است اگر نماز را با جماعت می خوانند امام جماعت تکبیر و دعاها را بلند بخواند و کسانی که با او نماز می خوانند، آهسته بخوانند.

آیت الله وحید:‌ بله

آیت الله سیستانی: لازم است

آیت الله فاضل: اگر نماز میت را با جماعت بخوانند باید بعد از هر تکبیر دعایی راکه امام می خواند، ماموم نیز همان دعا را بخواند .
--
استفتاء از دفتر مراجع

خواندن دعا در نماز جماعت میت






      

سوال: آیا کسی که غسل میت به گردنش است دستش نجس است؟

جواب:
آیت الله خامنه ای:‌ بدن میت بعد از خروج روح نجس می‌شود هرچند هنوز بدن او گرم باشد و تا سه غسل میت انجام نشده نجاست باقی است و در صورت تر بودن دست و یا بدن میت دست نجس می شود ولی تمام بدن او سرد نشده مسّ او موجب غسل مسّ میت نمی‌شود.

آیت الله مکارم شیرازی: در فرض سوال نجس نیست.

آیت الله وحید:‌ اگر دست انسان بابدنِ میّتِ غسل نداده با تری سرایت کننده برخورد کرده ،دست نجس شده است .

آیت الله سیستانی: به خودی خود نجس نیست.

آیت الله فاضل: اگرکسی قبل از آنکه غسل سه گانه میّت کامل شود به بدن میّت دست بزند اگر دست یا بدن میّت خیس باشد،دست نجس می شود و غسل مس میّت نیز واجب می شود و چنانچه بعد از دست زدن به بدن میّت دستش را بشوید هرچند غسل مس میّت انجام نداده باشد دستش پاک است.

--
استفتاء از دفتر مراجع

لمس میت و وجوب غسل






      

سوال:
1-پدری از بانک وامی گرفته اما آنرا هزینه خرید ماشین کرده ،حکم خرید این ماشین چیست؟
2- استفاده از اون ماشین برای دیگران چه حکمی دارد ؟
جواب:

آیت الله خامنه ای: ج1) اگر وام را در غیر موردی که با بانک قرارداد بسته هزینه کرده باشد حکم غصب را دارد و باید در اولین فرصت وام را تسویه کند.
ج2) در صورتی که ثمن در معامله ماشین، کلی بوده - که معمولا کلی است - او مالک ماشین است و استفاده از ماشین برای او و استفاده دیگران با اجازه او اشکال ندارد.
آیت الله مکارم: 1و2- صرف مبلغ وام برخلاف آنچه در قرارداد بر آن توافق شده جایز نیست. و چنانچه تخلف شود وام مذکور صحیح نیست، و مبلغ اضافه که می پردازد حکم ربا دارد.. اما چنانچه خلاف قرارداد عمل نموده جدا توبه نماید ولی فعلا وظیفه ای ندارد.
آیت الله فاضل :‌ وام باید در همان موردی که برای آن وام گرفته شده استفاده شود و مصرف کردن وام در مورد دیگر حرام است، اگر وام طبق قانون شرعی از بانک، برای خرید ماشین گرفته شود، و بارعایت قانون شرعی، ماشین خریده است حلال است و اشکال ندارد اما اگر وام برای خرید ماشین نبوده و با آن ماشین خریده است در صورتی که بانک راضی باشد معامله صحیح است و استفاده از ماشین هم حلال است لیکن سودی که به بانک می دهد، ربا و حرام است.
با توضیحی که درجواب سؤال اول داده شده استفاده از ماشین برای دیگران نیز با اجازه کسی که ماشین را خریداری کرده، اشکال ندارد.

--
استفتاء از دفتر مراجع

وام غیرمورد معامله






      

فلسفه احکام

 

فلسفه احکام

گروهی، سؤالهایی درباره فلسفه احکام می کنند؛ به عنوان مثال، می پرسند:

? چرا باید نماز بخوانیم؟ 
? چرا باید برای نماز وضو بگیریم؟
? فلسفه این که در نماز پیشانی خود را بر روی خاک می گذاریم چیست؟ 
? چرا در اسلام استعمال ظروف طلا و نقره حرام است؟ 
? چرا دفن میت لازم است؟ 
? چرا خوردن گوشت مردار جایز نیست؟ 
? و چرا... .

√ پاسخ: 
برای این که پاسخ تمام سؤالهای فوق و نظایر آنها روشن شود، بهتر است که یک اصل اساسی و قاعده کلی در باره فلسفه احکام بیان شود تا در همه موارد، قانع کننده باشد.

• ما وقتی به زندگی روزانه خود می نگریم، می بینیم هنگامی که بیمار می شویم و به دکتر مراجعه می کنیم، دکتر نسخه ای مرکب از چند داروی مخصوص، مانند آمپول، کپسول، و قرص برای ما می نویسد و دستور می دهد که هر روز یکی از این آمپولها را تزریق کنید و هر چهار ساعت یکی از این کپسولها و هر شش ساعت یکی از این قرصها را میل نمایید و اضافه می کند که از ترشیها و غذاهای سرخ کرده پرهیز کنید و...
ما بدون این که از خصوصیات داروها سؤالی نماییم به دستورهای او عمل می کنیم، زیرا به علم و دانش و تخصص وی در رشته طب معتقدیم و می دانیم که او جز معالجه و بهبود ما منظور دیگری ندارد.

• همین طور وقتی به یک مهندس ساختمان مراجعه می کنیم و از او می خواهیم که برای ما ساختمان زیبایی بسازد، او می گوید این نقشه در زمین شما جالب از کار در می آید و لازم است که لوازم و مصالحی را که صورت می دهم، تهیه کنید؛ ما چون به تخصص او در رشته ساختمان ایمان داریم و می دانیم که او نمی خواهد به ما ضرر و زیانی برساند، بنابه دستور او مصالح را طبق صورتی که به ما داده است، تهیه می کنیم و در اختیار او می گذاریم و هیچ در کار او چون و چرا نمی کنیم.
این دومثال و نظایر آن روشن می کند که اگر انسان به علم و دانش کسی ایمان داشته باشد و او را در رشته خود متخصص بداند و نیز بداند که نظر سویی در کار نیست، قطعا دستورات او را در آن رشته بدون این که از [42] او توضیحات زیادی بخواهد، مورد عمل قرار می دهد.

اکنون که این مقدمه روشن شد می گوییم: احکام و مقررات دینی هم نسخه هایی است که پیامبران الهی و پیشوایان دینی از طرف خدا برای بشر آورده اند تا سعادت و خوشبختی آنان را از هر جهت تامین نمایند.

بدیهی است هنگامی که ما اعتقاد داشته باشیم که این احکام از علم بی پایان خدای تبارک و تعالی سرچشمه گرفته و به حکمت و لطف و مهربانی خدا ایمان داشته باشیم و نیز بدانیم که پیامبران الهی در تبلیغ و رساندن احکام به هیچ وجه گرفتار خطا و لغزش نمی شوند، (به معصوم بودن آنان معتقد باشیم) در این صورت با کمال جدیت و بدون هیچ گونه اضطرابی در عمل به دستورهای دینی می کوشیم و هیچ نیازی نمی بینیم که از فلسفه احکام و مقرراتی که قرار داده شده است سؤال نماییم؛ زیرا می دانیم که خدا علم برآغاز و انجام همه چیز دارد و هرچه مقرر کرده به خیر و صلاح ما بوده است و انبیای الهی، در بیان احکام، اشتباهی نکرده اند.

-----------------------------------------------------------------------
منبع : http://www.aviny.com/Ahkam/ahkam-javanan/ahkam-sabet.aspx#5






      

احکام نجاسات و پاک کننده ها

احکام نجاسات و پاک کننده ها

1) کدام خون پاک است؟ ( غیرجهنده )

2) چه خونی، نجس است؟ ( جهنده )

3) کدام خون، حلال است؟ ( خون باقیمانده در میان جگر و گوشت ) 

4) کدام حیوان است که هم حرام و هم نجس می باشد؟ ( سگ )

5) کدام حیوانی هم حلال و هم پاک است؟ ( گوسفند )

6) کدام حیوانی حرام است، ولی پاک می باشد؟ ( گربه و خرگوش )

7) کدام کافری پاک است؟ ( کافر به غیرخدا )

8) کدام کافری نجس است؟ ( کافر به خدا و مقدسات )

9) کدام کافری مقدس است؟ ( کافر به طاغوت )






      

مواردی که تأخیر نماز بهتر است

?? مواردی که تأخیر نماز بهتر است:

♦ مستحب است که انسان نماز را در اول وقت بخواند و هرچه به اول وقت نزدیک تر باشد هم بهتر است اما تأخیر آن در مواردی از جهاتی گاهی لازم و گاهی بهتر است که عبارت اند از:

1: تأخیر نماز ظهر و عصر برای خواندن نافله های آنها .

2: کسی که حالت اقبال یا توجه یا همان حضور قلب را در اول وقت را ندارد بهتر است نماز را به تأخیر بیندازد تا بتواند حضور قلبش را در نماز حس کند

3:برای انتظار نماز جماعت یا بیشتر شدن مأمومین و ......

4: مسافری که در اول وقت باید با عجله نماز بخواند ، که دراین صورت بهتر این است که نماز را به تأخیر بیندازد تا عجله اش از بین رود.

5:تأخیر نماز عصر و عشاء به ، اول وقت فضیلتشان .

6: تأخیر نماز مغرب برای کسی که روزه بود و گرسنگی و تشنگی به او فشار آورده و یا اینکه کسی منتظر اوست .

7: به تأخیر انداختن نماز برای کسی که نیازمند به تخلی یا همان دستشویی رفتن در اول وقت است .

---------------------------------------
منبع: توضیح المسائل مراجع، م 754? 






      
<   <<   11   12   13   14   15   >>   >