سوال:
1-پدری از بانک وامی گرفته اما آنرا هزینه خرید ماشین کرده ،حکم خرید این ماشین چیست؟
2- استفاده از اون ماشین برای دیگران چه حکمی دارد ؟
جواب:

آیت الله خامنه ای: ج1) اگر وام را در غیر موردی که با بانک قرارداد بسته هزینه کرده باشد حکم غصب را دارد و باید در اولین فرصت وام را تسویه کند.
ج2) در صورتی که ثمن در معامله ماشین، کلی بوده - که معمولا کلی است - او مالک ماشین است و استفاده از ماشین برای او و استفاده دیگران با اجازه او اشکال ندارد.
آیت الله مکارم: 1و2- صرف مبلغ وام برخلاف آنچه در قرارداد بر آن توافق شده جایز نیست. و چنانچه تخلف شود وام مذکور صحیح نیست، و مبلغ اضافه که می پردازد حکم ربا دارد.. اما چنانچه خلاف قرارداد عمل نموده جدا توبه نماید ولی فعلا وظیفه ای ندارد.
آیت الله فاضل :‌ وام باید در همان موردی که برای آن وام گرفته شده استفاده شود و مصرف کردن وام در مورد دیگر حرام است، اگر وام طبق قانون شرعی از بانک، برای خرید ماشین گرفته شود، و بارعایت قانون شرعی، ماشین خریده است حلال است و اشکال ندارد اما اگر وام برای خرید ماشین نبوده و با آن ماشین خریده است در صورتی که بانک راضی باشد معامله صحیح است و استفاده از ماشین هم حلال است لیکن سودی که به بانک می دهد، ربا و حرام است.
با توضیحی که درجواب سؤال اول داده شده استفاده از ماشین برای دیگران نیز با اجازه کسی که ماشین را خریداری کرده، اشکال ندارد.

--
استفتاء از دفتر مراجع

وام غیرمورد معامله