سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4

سوال : الف) اگر جراحی صورت زن برای تغییر شکل بینی ، چشم، لب، پوست، ابرو و... به قصد زیبایی انجام گیرد‌،‌ آیا زینت محسوب می شود؟

ب) اگر زینت محسوب می شود، آیا پوشاندن آن از نا محرم لازم است؟

ج) در صورت احتمال ضرر حکم جراحی ها مذکور چیست؟

آیت ا... بهجت : الف) بله ، زینت محسوب می شود.

ب) بله ، لازم است.

ج) جایز نیست. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خامنه ای : الف) تشخیص آن با خود مکلف ولو از طریق رجوع به عرف است.

ب) در فرض مذکور اگر عرفا زینت به حساب آید،‌ پوشاندن آن از نا محرم لازم است.

ج) اگر ضرر قابل توجهی داشته باشد ، جایز نیست. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا.. سیستانی : الف) زینت محسوب نمی شود.

ب) جواب معلوم شد.

ج) اگر خوف ضرر مهم باشد جایز نیست. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... صافی گلپایگانی : جراحی صورت چنانچه ضرر معتدبه نداشته باشد بلا مانع است و در عین حال پوشاندن وجه و کفین بنابر احتیاط لازم است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : الف) بستگی به نظر عرف دارد که گاهی زینت محسوب می شود و در برخی موارد اصلاح محسوب می شد که حکم زینت را ندارد.

ب) در صورتی که عرفا زینت محسوب شود باید از نا محرم بپوشاند.

ج) اگر احتمال ضرر معتد به عقلائی باشد یا مستلزم کار حرامی باشد جایز نیست. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... مکارم شیرازی : در صورتی که آمیخته با حرام یا ضرر مهم دیگری نباشد ذاتا اشکالی ندارد ولی چنانچه مستلزم حرامی باشد(مانند لمس و نظر حرام) تنها در صورت ضرورت جایز است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... نوری همدانی : الف و ب) خیر زینت به حساب نمی آید و پوشاندن آن واجب نیست.

ج) اگر احتمال قابل توجه باشد، جایز نیست. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

سوال: خواهشمندیم در صورت امکان نظر خود را درباره حکم مسائل زیر، مرقوم بفرمایید.

الف) گذاشتن دستگاه IUD    ب) بستن لوله برای خانم ها   ج) بستن لوله برای آقایان

حضرت امام خمینی(ره):

الف) اگر دستگاه به وسیله کسی که جایز نیست لمس یا نظر به عورت او کند گذاشته می شود و مستلزم لمس و نظر است حرام است، و در غیر این صورت مانع ندارد، مگر اینکه موجب عقیم شدن یا نقص عضو شود.

ب و ج) اگر موجب نازائی دائمی نشود و ضرر به مزاج نرساند و همراه یا مستلزم محرّم خارجی نشود. اشکال ندارد.

) استفتائات، ج3، ص 283 س9 استفتائات، ج3، ص 284 س11(

 حضرت آیت الله العظمی اراکی(ره):

الف) اگر ایجاد مانع کند با حفظ قوه توالد و هر وقت بخواهد مانع را بردارد اشکال ندارد.

ب و ج) اگر بستن لوله های رحم، احبال و قوه توالد را از بین ببرد جایز نیست و اما اگر ایجاد مانع کند با حفظ قوه توالد و هر وقت بخواهد مانع را بردارد بتواند یعنی به طور موقت باشد مانعی ندارد و همچنین اگر حمل برای زن موجب خطر نفس یا حرج شدید باشد، بستن لوله های رحم مانعی ندارد، به شرط آنکه راه دیگری نباشد.

(استفتائات، ص 251، س 13)

 حضرت آیت الله العظمی بهجت(ره):

الف) چون مستلزم نظر یا لمس حرام است جایز نیست.

ب و ج)عقیم کردن دائمی جایز نیست.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 حضرت آیت الله العظمی تبریزی(ره):

الف) چنانچه مستلزم نظر و لمس حرام باشد جایز نیست. والله العالم.

ب و ج) بستن لوله های مذکور چنانچه مستلزم نظر و لمس حرام باشد جایز نیست بلکه مطلقاً جایز نیست بنابر احتیاط، مگر اینکه زن مرضی داشته باشد که معالجه آن موقوف به ممانعت از حمل باشد و ممانعت از حمل به غیر از بستن لوله ها هم ممکن نباشد والله العالم

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (دام ظله العالی):

الف و ب و ج) فی نفسه مانع ندارد و باید از لمس و نظر حرام اجتناب شود و در زن باید با اجازه شوهر باشد.

حکم بستن لوله آقایان و خانم ها برای جلوگیری از حاملگی چیست؟

بستن لوله برای جلوگیری از حمل اگر برای غرض عقلانی حلال و مصون از ضرر معتنی به(قابل اعتنا) باشد و در مورد زن ها با اجازه شوهر باشد منع شرعی ندارد.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 حضرت آیت الله العظمی سیستانی(حفظه الله):

الف) در صورتی که موجب تلف نطفه پس از انعقاد باشد به احتیاط واجب جایز نیست. و در غیر این صورت جایز است اگر مستلزم نگاه یا لمس حرام نباشد، و اگر باشد در صورتی جایز است که منع بارداری برای زن ضرورت داشته باشد و راهی دیگر نباشد، یا ضرر داشته باشد.

ب) جایز است مگر این که مستلزم نگاه یا لمس حرام باشد که در این صورت فقط در فرض مذکور در جواب قبل جایز است.

ج) مانند مورد قبل است.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(دام ظله):

الف) اگر مستلزم محرم از قبیل مباشرت و نظر نامحرم نباشد و ضرری نیز نداشته باشد اشکال ندارد. واله العالم

ب و ج) بستن لوله از مرد باشد و یا زن به طور دائمی جائز نیست و در موقت هم باید مستلزم حرامی نباشد واله العالم

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره):

الف) اگر مستلزم کار حرامی چون نگاه به عورت دیگران و لمس و نظر نامحرم باشد جایز نیست هر چند فی نفسه مانعی ندارد.

ب و ج) اگر موجب عقیم شدن دائمی یا مستلزم کار حرامی چون لمس و نظر نامحرم باشد جایز نیست.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی(ره):

الف) اگر جلوگیری از بارداری موجب نقص و فلج عضو و عقیم شدن شود جائز نیست. بلی اگر حمل خطر یا ضرر بدنی برای زن داشته باشد می تواند مطلقاً مادامیکه ضرر دارد جلوگیری کند.

(مجمع المسائل، ج2، ص 172 س 485)

 حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(حفظه الله):

الف) ذاتاً اشکال ندارد ولی چون موجب نظر و لمس حرام است، تنها در مورد ضرورت جایز است.

ب) اگر قابل بازگشت نباشد جایز نیست مگر در مورد ضرورت

ج) مانند جواب سابق است.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(دام ظلّه):

الف) در صورتی که موجب عقیم شدن دائمی گردد و یا مستلزم ارتکاب عمل جراحی (لمس و نظر) شود اشکال دارد.

ب و ج) بستن لوله اگر مستلزم ارتکاب عمل حرامی نشود و موجب عقیم شدن دائمی هم نباشد جایز است.

(هزار و یک مساله، ج 2، ص 285 س 921 و ص 287، س 929 و 931)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

 آیا سقط جنینی که از زنا منعقد شده جایز است؟

آیات عظام اراکی(ره)؛ بهجت(ره)؛ شبیری زنجانی(مدظله العالی) و صافی گلپایگانی(مدظله العالی)؛ جایز نیست.
آیت‌الله تبریزی(ره)؛ هنگامی که حاملگی در اثر زنای به عنف (به زور) باشد و حفظ حرمت و کرامت زن متوقف بر سقط جنین بوده و وضع حمل در شهر دیگر نیز ممکن نباشد، در این فرض قبل از دمیدن روح، سقط جایز است.
آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله العالی)؛ حرام است.
آیت‌الله خویی(ره)؛ جایز نیست؛ مگر در صورت اضطرار.
آیت‌الله سیستانی(مدظله العالی)؛ اگر بارداری به اندازه ای زحمت داشته باشد که طاقت فرسا شده و راه نجاتی جز سقط جنین وجود نداشته باشد، قبل از حلول روح در جنین، چنان عملی جایز است.
آیت‌الله فاضل لنکرانی(ره)؛ در صورتی که دختر اطمینان دارد و احتمال عقلائی بدهد که اگر جنین را سقط نکند، مورد اذیت و آزار غیر قابل تحمل قرار می گیرد و در عسر و حرج شدید واقع می شود، در چنین فرضی بعید نیست که سقط جنین حرام نباشد.
آیت‌الله گلپایگانی(ره)؛ اسقاط جنین حرام است.
آیت‌الله مکارم شیرازی(مدظله العالی)؛ ساقط کردن ولدالزنا جایز نیست؛ مگر اینکه نگهداری آن جنین مایة بیماری شدید مادر و کسالت روانی او گردد که در این صورت می توان به حاملگی او پایان داد؛ مشروط بر این که جنین در ماه های اولیه باشد.
آیت‌الله نوری همدانی(مدظله العالی)؛ سقط جنین، در هیچ حالی جایز نیست (حتی اگر مادر در فشار روحی سختی باشد).
آیت‌الله وحید خراسانی(مدظله العالی)؛ اگر زنی از زنا آبستن شود، در صورتی که خود آن زن یا مردی که با او زنا کرده یا هر دوی آن‌ها مسلمان باشند، برای آن زن حرام است بچه را سقط کند و همچنین است ـ بنابر احتیاط واجب ـ در صورتی که مسلمان نباشند و الله العالم.






      

پدر و مادری که برای سقط جنین به پزشک مراجعه می کنند حکم مباشر سقط را دارند و دیه بر انها واجبه یا فقط کار حرامی انجام دادند؟

آیت الله خامنه ایاگر به‌گونه‌اى عمل کنند که آن عمل به آنها مستند شود دیه بر عهده آنهاست و اگر به آنها مستند نباشد، دیه بر عهده مباشر است هر چند آنها کار حرامى انجام داده‌اند.

آیت الله وحید خراسانی : مباشر به سقط کسی است که عمل سقط را انجام می دهد ولی مراجعه آنها برای انجام عمل سقط حرام است.

آیت الله سیستانی : آنها مباشر نیستند وپزشک که به وسیله ای اسقاط می کند مباشر است ولی اگر پزشک فقط دارویی را معرفی کند ومادر خود مصرف کند او مباشر است

 آیت الله مکارم شیرازی:  پزشک در صورتی که اقدامی عملی کند و مادر که خود را در اختیار طبیب قرار داده هر دو مباشرند ولی پدر در فرض سوال مباشر نیست هرچند از گرفتن دیه محروم است.

آیت الله فاضل لنکرانی: اگر پزشک امپول بزند؛ دیه بر پزشک واجب است و پدر و مادر جنین گناهکار حساب می شوند. اگر دکتر امپول نزند کسی دیگری امپول بزند کسی که از روی اگاهی امپول زده دیه براوواجب است و اگر مادر جنین خودش دارو بخورد که سقط کند و جنین سقط شود دیه برمادر جنین واجب است.

 http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

1- می خواستم بپرسم اگر کسی که بچه دار نمی شود و مدت 20 سال است که بچه دار نشده و یک راه حل جدید برای او تجویز کرده اند که باید یک زن که بتواند صیغه شود و شرایط صیغه را داشته باشد پیدا شود برای مدت 72 ساعت منی مرد در رحم ان زن صیغه ای بماند و بعد ان را بیرون آورده و به داخل رحم زنی که بچه دار نمی شود انتقال دهند آیا گناه دارد یا نه ؟ شرایط آن چیست؟
 2-اگر صیغه خوانده شود حکم ان فرزندی که به دنیا می آید برای زن صیغه ای چیست؟

آیت الله خامنه ای ج1) اگر مستلزم لمس و نظر حرام نباشد، فی نفسه اشکال ندارد.

ج2) بچه متعلق به صاحب نطفه و به زنى است که صاحب تخمک است.

آیت الله مکارم شیرازی :‌  1- در فرض سوال اشکال ندارد ولی چون غالباً مستلزم نگاه و لمس حرام است تنها در موارد ضرورت مجاز است.

2ـ فرزند متعلق به صاحبان نطفه است هر چند بر مادر جانشین محرم است.

آیت الله وحید خراسانی :‌1- در فرضِ شما اگر زنی که بچه دار نمی شود همسر همان مردی است که منی او را گرفته اند اشکالی ندارد ولی چنانچه بوسیله غیر شوهر انجام می شود و متوقف بر انجام کار حرامی - مثل نگاه و لمس غیر شوهر به عورت زن یا نگاه و لمس نامحرم به بدن نامحرم - باشد ارتکاب آن کار حرام است.

2- صاحب نطفه پدر است و زنی که به وسیله تلقیح بچه دار شده مادر آن بچه است.

آیت الله سیستانی : اگر اسپرم مردى دیگر وارد رحم زن کنند که قطعا جایز نیست ولى اگر تخمک زن را در خارج از رحم با اسپرم مردى دیگر بارور کنند ودر رحم او جاى دهند از این جهت حرام نیست گرچه خلاف احتیاط است ولى چون این امر مستلزم کشف عورت مى شود از این جهت در غیر حال ضرورت جایز نیست وضرورت بر فرض که باشد با یک فرزند برطرف مى شود ودر هر حال این بچه فرزند شوهر نیست وجایز نیست اورا به نام خود ثبت کند واو را فرزند خود بداند یا بخواند , و نیاز به خواندن صیغه ندارد 

و اگر تخمک بارور شده زنى در رحم زن دیگرى گذاشته شود و در آنجا رشد کند و فرزندى به دنیا آید ، در ترتیب احکام مادر و فرزند نسبت به هر کدام از آن دو زن ، باید رعایت احتیاط شود ، گر چه محرمیت او با صاحب رحم ثابت است .

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

* آیا برای سقط جنینی که روح در آن دمیده شده، علاوه بر دیه، پرداخت کفاره هم لازم است؟ در صورت تعلق کفاره، چه مقدار باید پرداخت کرد؟

آیات عظام امام خمینی(ره)، بهجت(ره) و خامنه‌ای(مد)؛ کفاره لازم است. با فرض عمد، بین دو ماه پشت سر هم روزه گرفتن و اطعام شصت فقیر جمع کند.

آیت‌الله خویی(ره)؛ پرداخت کفاره لازم نیست.

آیت‌الله سیستانی(مد)؛ در سقط جنین حتی بعد از دمیدن روح کفاره ثابت نیست.

آیات عظام صافی گلپایگانی(مد) و نوری همدانی(مد)؛ کفاره لازم نیست.

آیت‌الله فاضل لنکرانی(ره)؛ بنابر احتیاط باید قاتل کفاره را بدهد. با فرض عمد، بین دو ماه پشت سر هم روزه گرفتن و اطعام شصت فقیر جمع کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی(مد)؛ بنابر احتیاط باید کفاره بدهد.

آیت‌الله وحید خراسانی(مد)؛ بنابر احتیاط، کفاره بپردازد. با فرض عمد بین دو ماه پشت سر هم روزه گرفتن و اطعام شصت فقیر جمع کند.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

* دیه سقط جنین بر عهده کیست؟ و به چه کسی باید پرداخت شود؟

آیات عظام امام خمینی(ره) و شبیری زنجانی(مد)؛ کسی که مباشر در سقط است باید دیه بدهد و دیه به وارث می رسد. اگر کسی از ورثه، مباشر در سقط باشد، از دیه ارث نمی‌برد.

آیت‌الله اراکی(ره)؛ کسی که مباشر در سقط است باید دیه بدهد و دیه به وارث می رسد و اگر وارث، مباشر در سقط باشد، از دیه ارث نمی برد.

آیات عظام بهجت(ره) و تبریزی(ره)؛ کسی که مباشر سقط است باید دیه را بپردازد و دیه به وارث بچه می رسد. اگر وارث، مباشر در سقط باشد، از دیه ارث نمی برد.

آیت‌الله خامنه‌ای(مد)؛ کسی که مباشر در سقط است باید دیه بدهد و دیه به وارث جنین با رعایت طبقات ارث پرداخت می شود، ولی وارثی که مباشر سقط جنین بوده از آن سهمی ندارد.

آیت‌الله خوئی(ره)؛ دیه بر مباشر سقط است و دیه به وارث می رسد. ورثه ای که مباشر در سقط است، از دیه ارث نمی برد.

آیت‌الله سیستانی(مد)؛ دیه بر عهده کسی است که عملاً به چنین کاری (سقط) دست می زند و دیه را به وارث باید بدهد و وارثی که مباشر سقط است از دیه ارث نمی برد.

آیت‌الله صافی گلپایگانی(مد)؛ هر کس مباشر سقط باشد ضامن دیه است و دیه به وارث می رسد و اگر ورثه مباشر در سقط باشد، از دیه ارث نمی برد.

آیت‌الله فاضل لنکرانی(ره)؛ دیه به عهده مباشر است، مگر اینکه مباشر مثلاً آمپول را تزریق می کند یا دارو را مصرف می کند، نداند که آمپول یا دارو سبب سقط جنین است که در این فرض دیه به عهده دستور دهنده است. دیه به وارث جنین می رسد و وارثی که مباشر سقط است، از دیه ارث نمی برد.

آیت‌الله گلپایگانی(ره)؛ مباشر سقط، باید دیه بدهد و دیه به وارث می رسد و ورثه ای که مباشر سقط هست، از دیه ارث نمی برد.

آیت‌الله مکارم شیرازی(مد)؛ دیه سقط بر عهده مباشر است، ولی اگر مباشر مثلاً کسی که آمپول را تزریق می‌کند یا از اثر داروی سقط جنین با خبر نباشد، دیه بر عهده دستور دهنده است و در صورتی که درخواست سقط از مادر و تزریق از پدر باشد دیه بر عهده هر دو است، هر کدام به مقداری که در آن کار سهیم بوده اند.

آیت‌الله نوری همدانی(مد)؛ دیة سقط جنین بر عهدة مباشر است و دیه به وارث می رسد و ورثه ای که مباشر سقط هست، از دیه ارث نمی برد.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

* اگر ادامة بارداری باعث مرگ مادر شود، سقط جنین چه حکمی دارد؟ آیا سقط موجب دیه می‌شود؟

امام خمینی(ره) ؛ با تجویز دکتر مورد وثوق، قبل از دمیده شدن روح، سقط مانع ندارد؛ ولی دیه دارد.

آیت‌الله اراکی(ره) ؛ اگر قبل از ولوج روح باشد و اطمینان از گفتة دکتر حاصل شود به اینکه در صورت بقاء حمل، (مادر) می‌میرد، جایز است؛ ولی دیه دارد.

آیت‌الله بهجت(ره) ؛ در موردی که به تشخیص دکتر، حمل برای مادر ضرر دارد و ادامة حمل ممکن است منجر به مرگ مادر شود، چنانچه اشکالی در تشخیص دکتر نباشد و تحقیق کامل هم در این جهت شده باشد، سقط جنین قبل از دمیده شدن روح مانعی ندارد؛ دیه هم ندارد.

آیت‌الله تبریزی(ره) ؛ سقط جنین جایز نیست. بلی اگر بقای حمل موجب ضرر غیر قابل تحمل باشد و زن بترسد که وجود حمل برای جان او خطر دارد ـ و لو از گفتة دکتر حاذق این خوف برای او پیدا شود ـ خود مادر می‌تواند با خوردن دوا و مثل آن اسقاط کند و بر غیر مادر سقط جایز نیست و دیه دارد.

آیت‌الله خامنه‌ای(مد) ؛ اگر تهدید حیات مادر بر اثر استمرار حاملگی، مستند به نظر پزشک متخصص و مورد اطمینان باشد، سقط جنین قبل از ولوج روح، اشکال ندارد؛ ولی دیه دارد.

آیت‌الله خویی(ره) ؛ چنانچه بقای حمل برای حیات مادر خطر باشد، جایز است برای مادر سقط نمودن بچه و دیه هم بر او واجب است.

آیت‌الله سیستانی(مد) ؛ اگر خوف آن باشد که ادامة‌ حمل به جان مادر زیان بزند که در این صورت اگر روح در نطفه دمیده نشده باشد، اسقاط حمل جایز است و دیه هم دارد.

آیت‌الله صافی گلپایگانی(مد)؛ اگر روح دمیده باشد، سقط آن جایز نیست و اگر روح ندمیده باشد، جواز سقط حمل، محلّ اشکال است؛ ولی دیه دارد.

آیت‌الله فاضل لنکرانی(ره) ؛ قبل از دمیده شدن روح و طبق تشخیص پزشک متخصص و مورد اطمینان، اگر بقای حمل برای مادر خطر جانی دارد یا مستلزم ضرر و درد غیر قابل تحمل باشد، سقط جایز است و دیه دارد؛ و اگر بعد از دمیده شدن روح باشد، علاوه بر دیه کفاره هم دارد.

آیت‌الله مکارم شیرازی(مد) ؛ سقط جنین تنها در صورتی جایز است که جان مادر در خطر باشد و جنین هنوز به مرحلة دمیدن روح نرسیده باشد و دیه هم دارد.

* الف) اگر ادامة بارداری باعث مرگ مادر شود، سقط جنین چه حکمی دارد؟ ب) آیا این سقط موجب ثبوت دیه و کفاره می‌شود؟

آیت‌الله وحید خراسانی(مد)؛ الف) چنانچه قبل ولوج روح باشد، در فرض سؤال جایز است؛ ولی به سرعت اقدام به این عمل شود و اگر بعد از ولوج باشد، بنابر احتیاط واجب حرام است والله العالم. ب) دیه ثابت است در هر تقدیر. سقط جنین بعد از ولوج روح بنابر احتیاط واجب کفاره دارد، چه در فرض سؤال و چه در غیر آن.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

سقط جنین ناقص الخلقه چه حکمی دارد؟

آیات عظام امام خمینی(ره)؛ بهجت(ره)؛ خوئی(ره)؛ نوری همدانی(مد) و سیستانی(مد)؛ جایز نیست.

آیت‌الله خامنه‌ای(مد)؛ سقط جنین در هر سنی به مجرد ناقص‌الخلقه بودن آن و یا مشکلاتی که در زندگی با آن مواجه می‌شوند، جایز نمی‌شود؛ ولی اگر تشخیص بیماری در جنین قطعی است و داشتن و نگه داشتن چنین فرزندی موجب حرج می‌باشد، در این صورت جایز است قبل از دمیدن روح، جنین را اسقاط کنند.

آیت‌الله تبریزی(ره)؛ سقط جنین جایز نیست. بله اگر قبل از ولوج روح باشد و تحمل جنین حرج داشته باشد و از اینکه زن در نگهداشتن جنین بر خود بترسد، فقط برای خود مادر سقط جنین جایز است.

آیت‌الله صافی گلپایگانی(مد) ؛ سقط جنین جایز نیست، هر چند اطمینان داشته باشید که جنین عقب مانده و بعداً هم منجر به مرگ او می‌شود.

آیت‌الله‌ فاضل لنکرانی(ره)؛ نقص جنین مجوز سقط آن نمی‌شود؛ خصوصاً بعد از ولوج روح، بله چنانچه قبل از آنکه در او روح دمیده شود، معلوم شود و یقین کنند که جنین ناقص است و نقص او به حدی است که اگر بماند و به همان نحو متولد شود، نگهداری او موجب عسر و حرج شدید و غیر قابل تحمل برای والدین، خصوصاً مادر او شود، در چنین صورتی، ظاهراً خود مادر می‌تواند آن را سقط کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی(مد)؛ هرگاه جنین در مراحل ابتدایی رشد باشد و به صورت انسان کامل در نیامده باشد؛ باقی ماندن جنین در آن حالت و سپس تولد ناقص آن باعث عسر و حرج شدید برای پدر و مادر گردد، با این شرایط مانعی ندارد.

* سقط جنین ناقص‌الخلقه پس از تأیید ناقص بودن توسط شورای پزشکان چه حکمی دارد؟

آیت‌الله وحید خراسانی(مد)؛ در فرض سؤال جایز نیست.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

 دیه سقط جنین چه مقدار می‌باشد؟

امام خمینی(ره)؛ اگر نطفه در رحم مستقر شده باشد 20 دینار ـ اگر علقه باشد 40 دینار ـ اگر مضغه باشد 60 دینار ـ اگر گوشت او را نپوشانده باشد و استخوان باشد 80 دینار ـ اگر گوشت او را پوشانده و خلقت او کامل نشده باشد 100 دینار (چه دختر، چه پسر) ـ ولی اگر روح در او دمیده باشد 1000 دینار در پسر و نصف در دختر.

آیت‌الله اراکی(ره) ؛ اگر نطفه باشد 20 مثقال شرعی از طلای مسکوک و هر مثقال برابر با 18 حمصه (نخود) ـ اگر علقه باشد 40 مثقال شرعی ـ اگر مضغه باشد 60 مثقال شرعی ـ اگر دارای استخوان باشد 80 مثقال ـ اگر گوشت آورده، ولی هنوز روح در او دمیده نشده باشد 100 مثقال ـ و اگر روح دمیده شده، دیة‌ پسر 1000 مثقال و دیة دختر 500 مثقال شرعی از طلای مسکوک است.

آیت‌الله بهجت(ره))؛ اگر نطفه باشد 20 مثقال ـ اگر علقه باشد 40 مثقال شرعی ـ اگر مضغه باشد 60 مثقال شرعی ـ اگر دارای استخوان باشد 80 مثقال ـ اگر گوشت آورده، ولی هنوز روح در او دمیده نشده باشد 100 مثقال، اگر چه احوط و افضل در این صورت دیه کامل است ـ و اگر روح دمیده شده، چنانچه پسر باشد دیة‌ او  1000 مثقال و اگر دختر باشد دیة او 500 مثقال شرعی است.

آیت‌الله تبریزی(ره)؛ نطفه باشد دیه اش 20 مثقال شرعی طلای سکه‌دار که هر مثقال 18 نخود است ـ‌علقه یعنی خون بسته باشد 40 مثقال ـ مضغه یعنی پاره گوشت باشد 60 مثقال ـ اگر استخوان شده 80 مثقال ـ اگر گوشت آورده، ولی روح دمیده نشده 100 مثقال ـ اگر روح دمیده شده باشد و پسر باشد دیه‌اش 1000 مثقال و اگر روح دمیده شده باشد و دختر باشد دیة او 500 مثقال شرعی طلای سکه‌دار است و در جمیع صور اگر عوض هر یک مثقال طلا، 10 درهم نقره بدهد کافی است.

آیت‌الله خامنه‌ای(مد)؛ اگر جنین به صورت نطفه باشد دیة آن 20 دینار یعنی 20 مثقال طلای مسکوک ـ اگر علقه باشد 40 دینار ـ مضغه باشد 60 دینار ـ جنین اسکلت‌بندی پیدا کرده است، ولی گوشت بر او پوشیده نشده 80 دینارـ اگر گوشت بر آن پوشیده شده است 100 دینار و اگر جنین روح پیدا کرده دیة کامله.

آیت‌الله خوئی(ره)؛ اگر حمل، نطفه باشد دیه او 20 دینار است ـ علقه باشد 40 دینار ـ‌ مضغه باشد 60 دینار ـ اگر دارای استخوان باشد 80 دینار ـ اگر گوشت آورده 100 دینارـ اگر روح دمیده باشد 1000 دینار در پسر و 500 دینار در دختر.

آیت‌الله سیستانی(مد) ؛ انداختن حمل پس از انعقاد نطفه، جایز نیست، مگر اینکه باقی ماندن حمل برای مادر ضرر جانی داشته باشد، یا مستلزم حرج شدیدی باشد که معمولاً تحمل نمی شود، که در این صورت قبل از دمیدن روح و جان گرفتن جنین اسقاط آن جایز است، و بعد از آن مطلقاً جایز نیست، حتی در فرض ضرر یا حرج شدید به احتیاط واجب. و اگر مادر حمل خود را بیاندازد، دیه آن بر مادر واجب است و باید آن را به پدر یا دیگر ورثه اش بپردازد. و اگر پدر حمل را بیاندازد دیه اش بر او واجب است و باید آن را به مادر بپردازد. و اگر مباشر اسقاط پزشک باشد دیه بر او واجب است، مگر اینکه وارث ببخشد، هر چند اسقاط جنین به درخواست پدر و مادر باشد. و کافی است در دیه جنین پس از جان گرفتن آن پرداختن 5250 مثقال نقره، اگر جنین پسر باشد و نصف این مقدار اگر دختر باشد. و بنابر احتیاط واجب دیه جنینی که در رحم بمیرد نیز همین مقدار است. و اگر جنین جان نداشته باشد در صورتی که نطفه باشد کافی است در دیه آن 150 مثقال نقره و اگر خون بسته باشد (علقه) 210 مثقال و اگر گوشت باشد 315 مثقال و اگر استخوان داشته باشد 420 مثقال و اگر اعضا و جوارحش کامل باشند 525 مثقال و بنابر احتیاط واجب فرقی بین پسر و دختر در فرض جان نداشتن نیست.

آیت‌الله شبیری زنجانی(مد) ؛ نطفه باشد دیه اش 20 دینار شرعی ـ علقه یعنی خون بسته باشد 40 دینار ـ مضغه یعنی پاره گوشت باشد 60 دینار و اگر استخوان باشد 80 دینار و اگر گوشت آورده، ولی هنوز روح در او دمیده نشده 100 دینار و اگر روح در او دمیده شده، دیة وی همچون دیة انسان متولد شده است.

آیت‌الله صافی گلپایگانی(مد)؛ اگر نطفه باشد 20 مثقال شرعی طلای سکه دار است که هر مثقال آن 18 نخود است ـ اگر علقه یعنی خون بسته باشد 40 مثقال ـ اگر مضغه یعنی پاره گوشت باشد 60 مثقال و اگر استخوان شده باشد 80 مثقال و اگر گوشت آورده، ولی هنوز روح در او دمیده نشده باشد 100 مثقال و اگر روح دمیده شده چنانچه پسر باشد 1000 مثقال و اگر دختر باشد 500 مثقال شرعی طلا دیه دارد.

آیت‌الله‌ فاضل لنکرانی(ره)؛ ظاهر این است که جنین از وقتی که در رحم قرار می گیرد به مدت 40 روز نطفه است و دیة اسقاط آن در این مدت 20 مثقال شرعی طلای سکه‌دار است که هر مثقال 18 نخود است. پس از آن 40 روز علقه یعنی خون بسته شده است و دیة‌ آن 40 مثقال طلا است، بعد 40 روز مضغه یعنی پاره گوشتی است که دیة آن 60 مثقال است (که مجموع چهار ماه می شود)، پس از آن به صورت استخوان می شود و دیة‌ آن 80 مثقال است، بعد گوشت روییده و صورت‌بندی می شود دیة آن 100 مثقال است و همین که روح در او دمیده شد چنانچه پسر باشد دیة او هزار مثقال و اگر دختر باشد 500 مثقال شرعی طلای سکه‌دار است و در تمام این صور اگر عوض هر یک مثقال طلا، 10 درهم نقره بدهند کافی است.

آیت‌الله‌ گلپایگانی(ره)؛ اگر نطفه باشد 20 مثقال شرعی طلای سکه‌دار است که هر مثقال آن 18 نخود است ـ اگر علقه یعنی خون بسته باشد 40 مثقال ـ اگر مضغه یعنی پاره گوشت باشد 60 مثقال و اگر استخوان شده باشد 80 مثقال و اگر گوشت آورده، ولی هنوز روح در او دمیده نشده باشد 100 مثقال و اگر روح دمیده شده چنانچه پسر باشد 1000 مثقال و اگر دختر باشد 500 مثقال شرعی طلا دیه دارد.

آیت‌الله مکارم شیرازی(مد) ؛ جنین قبل از آنکه روح در آن دمیده شود، دارای پنج مرحله است، نطفه، علقه، مضغه، عظام و لحم، و دیة آن بنابر احتیاط واجب به شرح زیر است: در بیست روز اول (که نطفه است) 15 مثقال معمولی طلا ـ و در بیست روز دوم (که علقه است) 30 مثقال ـ و در بیست روز سوم (که مضغه است)‌ 45 مثقال ـ و در بیست روز چهارم (که عظام است)‌ 60 مثقال ـ و در بیست روز پنجم (که لحم است) قبل از آنکه خلقت جنین کامل شود و در شکم مادر به حرکت درآید 75 مثقال ـ و پس از دمیدن روح در پسر دیة کامل، و در دختر نصف دیة کامل تعلق می گیرد.

آیت‌الله نوری همدانی(مد) ؛ جنین نطفه باشد 20 مثقال شرعی طلا و اگر به صورت خون بسته شده باشد (علقه)40 مثقال و اگر مضغه باشد 60 مثقال و اگر به صورت استخوان باشد بدون گوشت 80 مثقال و اگر جنین کامل باشد و هنوز روح و حرکت نداشته باشد 100 مثقال طلا و اگر روح در آن دمیده شده باشد 1000 مثقال در مذکر و 500 مثقال در مؤنث است (منظور از مثقال شرعی 18 نخود است که سه چهارم مثقال معمولی است).

آیت‌الله وحید خراسانی(مد)؛ اگر حمل نطفه باشد دیه او 20 دینار است ـ علقه باشد 40 دینار ـ‌ مضغه باشد 60 دینار ـ اگر دارای استخوان باشد 80 دینار ـ اگر گوشت آورده 100 دینارـ اگر روح دمیده باشد 1000 دینار در پسر و 500 دینار در دختر.

 * * *

تذکر: هر دینار برابر با یک مثقال شرعی طلا (به نرخ روز) می‌باشد.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      
   1   2   3      >