سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4
 آیا قرائت تلفظ صحیح حروف در نماز واجب است یا خیر؟ 

آیت الله خامنه ای : ..... به طور کلى ملاک در صحّت قرائت آن است که نزد اهل لسان صحیح باشد، و رعایت نکات و محسنات تجویدى و لهجه عربى لازم نیست.

آیت الله مکارم شیرازی :لازم نیست آنچه را علمای تجوید برای بهتر خوانی قرآن ذکر کرده اند رعایت کند، بلکه لازم است طوری بخواند که بگویند عربی صحیح است هرچند رعایت دستورات تجوید بهتر است.





      
در روایات اسلامی ثواب نماز جماعت چگونه ترسیم شده است؟ 


پاسخ : در روایتی وارد شده است که اگر یک نفر به امام جماعت اقتدا کند، هر رکعت از نماز آنان ثواب 150 نماز را دارد و اگر 2 نفر اقتدار کند هر رکعت از نماز آنان ثواب600 نماز را دارد و هر چه بیشتر شوند، ثواب نمازشان بیشتر می شود تا به 10 نفر برسند وعده آنان که از 10 گذشت، اگر تمام آسمان ها کاغذ و دریاها مرکب و درختها قلم و جن و انس و ملائکه نویسنده شوند، نمی توانند ثواب یک رکعت آن را بنویسند. 





      
 بعضی وقتها در نمازهای4 رکعتی سوم اشتباهاً حمد را می‌خوانیم که بعد از متوجه شدن آن را قطع کرده تسبیحات اربعه را می‌خوانیم آیا در این حالت نماز صحیح است؟ 


پاسخ : اگر قبل از رکوع متوجه بشید باید حمد را قطع کنید و تسبیحات اربعه یا حمد با قصد را بخونید
و اگر بعد از رکوع متوجه بشید نماز صحیح است و ادمه دهید .





      
√ ســوال:
بین نماز اول وقت و خوردن غذا کدام یک مقدم است؟





      

 

 

√ ســوال :
اگر در نماز جماعت ناخودآگاه در رکوع یا سجده زودتر از امام جماعت بلند شویم باید سریع دویاره رکوع یا سجده برویم؟


√ پاسخ:
چنانچه مطمئن هستید که تا شما به رکوع وسجده می روید امام در همان حال است، به حالت سابق برگردید و اگر احتمال می دهید تا شما به رکوع ویا سجده بروید، امام سر بر میدارد، باید به همان حالت مکث کنید.

http://www.cloob.com/ahkamm






      

 

 

√ ســوال :
آیا با شروع اذان میتوان نماز خواند یا باید صبر کرد؟

√ پاسخ: 
وقعى انسان مى‏ تواند مشغول نماز شود، که یقین کند وقت داخل شده است یا دو مرد عادل به داخل شدن وقت‏ خبر دهند.
ممکن است کسانی که اذان می گویند زودتر یا دیرتر اذان بگویند. اذان ملاک نیست مگر این که کسی که اذان می گوید شخصی دقیق و وقت شناس باشد.
اگر اذان دقیق و به موقع باشد با شروع اذان می توان وارد نماز شد.
و خوب است انسان مقداری صبر کند تا یقین حاصل شود که وقت شرعی داخل شده است
توضیح المسائل مراجع، ج 1 مسئلهء 742.

http://www.cloob.com/ahkamm






      

√ سوال : اگر هنگام خواندن نماز، قسمتی از بدن یا حتی تار مویی از سر مشخص باشد، حکمش چیست؟

 

√ پاسخ:  زن باید در حالت نماز تمامى بدن خود به غیر از گردى صورت و دست‏ها تا مچ و پاها تا مچ را بپوشاند، گرچه نامحرمى در آن جا نباشد.

 

 اگر نامحرم باشد، باید پاها را نیز بپوشاند؛ خواه پوشش با چادر باشد یا با لباس دیگر.

و اگر این مقدار را عمدا رعایت نکند نمازش باطل است؛

 

اما نسبت به غفلت و سهو در پوشش واجب، تا زمانی که متوجه نشده نمازش درست است؛ اما هنگامی که متوجه شده است که پوشش واجب را ندارد اگر کوتاهی کند و خودش را نپوشاند نمازش باطل است.

 

 

آیت الله مکارم شیرازی : چنانچه پوشاندن آن زیاد طول بکشد احتیاط واجب آن است خود را بپوشاند و نماز را تمام کند و دوباره بخواند






      

 

 

در چند مورد بعد سلام نماز باید سجده بجا آورد:

1-در بین نماز سهوا حرف زدن.

2- اینکه یک سجده از نماز را فراموش کند. (یعنی سجده کرده باشی و بعدش که بلند شدی ادامه نماز رو بخونی یادت بیاد بجای دوتا سجده یکی سجده بیشتر انجام ندادی.)

3- اینکه بعد سجده دوم نماز چهار رکعتی شک کند که چهار رکعت خوانده یا پنج رکعت که باید نماز را در همان جا سلام دهد و بعد از آن دو سجده سهو به جا آورد.

4- در جایی که نباید نماز را سلام دهد و سهوا سلام دهد.

5- آنکه تشهد نماز را فراموش کند.

http://www.cloob.com/ahkamm






      

 

 

کیفیت نماز شب
نماز شب 11 رکعت مى‏‏باشد که به ترتیب زیر خوانده مى‏‏شود:
8 رکعت (بصورت دو رکعتى مانند نماز صبح) به نیت نافله شب 

دو رکعت به نیت نافله شَفع

یک رکعت به نیت نافله وَتر

ـ وقت نماز شب از نصف شب است تا اذان صبح و بهتر است نزدیک اذان صبح خوانده شود.
ـ مسافر و کسى که براى او سخت است نافله شب را بعد از نصف شب بخواند، مى‏‏تواند آن را در اول شب بجا آورد.
ـ نماز شب را مانند سایر نمازهاى مستحبى، مى‏ توان بصورت نشسته هم بجا آورد.

http://www.cloob.com/ahkamm






      

 

 

زیاده و نقصان در اجزاى نماز

√ ســوال:
اگر کسى به خاطر ندانستن مسأله چیزى از اجزاى نماز را بجا نیاورد، حکمش چیست؟

√ پاسخ:
اگر به واسطه ندانستن مسأله چیزى از اجزاء نماز را کم یا زیاد کند، اگر آن جزء، رکن نباشد و شخص در یادگیرى مسأله کوتاهى نکرده باشد، نمازش صحیح است والاّ بنابر احتیاط واجب، نماز باطل است.

http://www.cloob.com/ahkamm






      
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >