سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4

سوال :حکم ازدواج موقت 99 ساله چیست ؟ در صورت عدم دسترسی به مرد چگونه باید مدت باقی مانده را در ازدواج موقت ببخشید ؟

با سلام و خسته نباشید خواستم سوال کنم من با آقایی صیغه ی 99 ساله خواندم و بعد از 3 سال ایشان مرا ترک کرد بدون اینکه بخواهیم صیغه را باطل کنیم    
دو تا سوال 
1- اینکه حکم موقت داره با توجه به مدت زیادش؟
2- آیا صیغه ی ما به خودی خود باطل است یا خیر؟!
3- ایشان اعتیاد داشتن بعد از اینکه کمپ ترک اعتیاد رفتن برای ترک حل و روز خیلی بدی داشتن و فقط سر هر مساله ی کوچکی به من فحش و ناسزا میدادند به همین علت با بدترین دعواها از من جدا شد و حتی دیگه حوصله ی تلفن جواب دادن هم نداشت پس من باید چه کنم تازگی هم خطشو خاموش کرده
چه وظیفه ای دارم 

 

آیت الله خامنه ای :‌ ج1و2) عقد مذکور حکم عقد موقت را دارد و صحیح است و آنچه ذکر شده ضررى به صحّت عقد نمى زند.

ج3) اگر زوج غائب است و یا بین شما اختلاف وجود دارد و شوهر راضى به طلاق نیست و ادامه این زندگى موجب عسر و حرج و مضیقه است و شما نمى‏‌توانید این شرائط را تحمل نمایید، مى‏‌توانید به یکى از محاکم قضایى که اجازه در این خصوص را دارد، مراجعه کنید تا پس از احراز موضوع (با شرایط شرعى و قانونى)، صیغه طلاق را جارى نمایند


آیت الله فاضل لنکرانی :‌ 1. اگر مهریه را معین کرده اید و عقد موقت 99 ساله خوانده اید عقد شما صحیح است چون امکان بخشیدن مدت در عقدد 99 ساله است لذا عقد صحیح است و باهم زن وشوهر هستید ، تازمانی که شوهر مدت باقی مانده را برشما نبخشیده است زن شوهر دار هستید.

2. اگر مرد بدون بخشیدن مدت باقی مانده شما را ترک کرده و به زندگی شما رسیدگی نمی کند، می توانید به دادگاه های جمهوری اسلامی ایران شکایت کنید، تا طبق قانون شرع  دادگاه مدت باقی مانده را بر شما ببخشد و بعد از بخشیدن مدت توسط دادگاه و تمام شدن عده ازدواج موقت، می توانید با کسی دیگر ازدواج کنید.

 

 آیت الله وحید خراسانی: در فرض سوال عقدتان صحیح است ولی بنا بر احتیاط واجب باید هم شوهرتان شما را طلاق صحیح بدهد و هم ما بقی مدت را به شما ببخشد  و شما بعد از نگه داشتن عده می توانید شوهر کنید و عده شما بعد از انجام آنچه ذکر شده (با شرائط آن )دو حیض کامل است و بنا بر احتیاط واجب باید وارد حیض سوم شوید تا عده شما تمام شود 

 






      

سوال : ازدواج موقت  و دائم بدون اذن پدر و بدون مهریه چه حکمی دارد ؟

 

آیت الله خامنه ای :‌بنابراحتیاط واجب در ازدواج با دختر باکره اجازه پدر یا جدّ پدرى او لازم است و بدون آن بنابراحتیاط عقد صحیح ‏نیست و اگر بدون اذن پدر ازدواج صورت گیرد، احتیاط واجب آن است که یا از پدر اجازه گرفته شود و یا اینکه اگر ازدواج دائم بوده، احتیاط آن است که با اجراى صیغه طلاق از یکدیگر جدا شوید.

ضمناً توجه داشته باشید عقد دائم بدون مهریه گرچه صحیح است ولی اگر دخولی صورت نگیرد زن استحقاق مهریه ندارد مگر آنکه طلاق محقق شود و اگر دخولی صورت گیر مهرالمثل را مستحق است.

 

آیت الله فاضل لنکرانی :‌ هرچند درازدواج دختر باکره به احتیاط  واجب اذن پدرشرط است اما اگر بدون اذن پدر عقد را صحیح خوانده اید عقد شما صحیح است. اگر صیغه عقد دائم را خوانده اید و درست خوانده باشید هرچند مهریه معین نشده باشد، عقد شما صحیح است و زن وشوهر دائمی شده است ؛ لیکن مهریه شما تبدیل به مهر المثل می شود و مهریه دختران هم سن و هم سال  شما برشوهر شما واجب می شود که باید بدهد.

اگر بخواهید این عقد را باطل کنید باید شوهر شما کسی را که صیغه طلاق را می خواند وکیل بگیرد تا درحضور دو شاهد عادل درایامی که درعادت ماهیانه نباشید  صیغه طلاق را بخواند.

 آیت الله مکارم شیرازی :‌   در مورد دختری که بدون اذن پدر عقد بسته، در صورت امکان به شکلی رضایت پدر را جلب کند، در غیر این صورت عقد آنها اشکال دارد، و احتیاط واجب آن است که پسر باقیمانده مدت را ببخشد، و از همدیگر جدا شوند واگر عقد دائم بوده او را طلاق دهد.

 آیت الله سیستانی :‌بدون اذن پدر عقد باطل است.

 آیت الله وحید خراسانی: بنابر احتیاط واجب باید پسر شما را طلاق دهد و می تواند برای این از شخصی که آگاه است بخواهد که شما را از طرف او طلاق دهد و باید طلاق صحیح را با تمام شرائط آن جاری گردد.

زن باید در وقت طلاق از خون حیض و نفاس پاک باشد ، و شوهرش در آن پاکى با او نزدیکى نکرده باشد ، و تفصیل این دو شرط در مسائل آینده خواهد آمد.

طلاق دادن زن در حال حیض یا نفاس در سه صورت صحیح است:

(اوّل) آن که شوهرش بعد از ازدواج با او نزدیکى نکرده باشد.

(دوم) معلوم باشد آبستن است ، و اگر معلوم نباشد و شوهر در حال حیض طلاقش بدهد ، بعد بفهمد آبستن بوده ، احتیاط واجب آن است که دوباره او را طلاق دهد.

(سوم) مرد به واسطه غایب بودن یا مانند آن نتواند بفهمد که زن از خون حیض و نفاس پاک است یا نه.

طلاق باید به صیغه عربى صحیح ، و به کلمه «طالق» خوانده شود ، و دو مرد عادل آن را بشنوند ، و اگر خود شوهر بخواهد صیغه طلاق را بخواند و اسم زن او مثلا فاطمه باشد ، باید بگوید: «زَوْجَتِی فاطِمَةُ طالِق» یعنى زن من فاطمه رها است ، و اگر دیگرى را وکیل کند ، آن وکیل باید بگوید: «زَوْجَةُ مُوَکِّلِی فاطِمَةُ طالِق» و در صورتى که زن معیّن باشد ذکر نام او لازم نیست.

 






      

نظر آیت الله خامنه ای در مورد اذن پدر در ازدواج موقت ....

پاسخ :‌ بنا بر احتیاط واجب در ازدواج با دختر باکره اجازه پدر یا جدّ پدرى او لازم است و بدون آن بنابراحتیاط عقد صحیح ‏نیست. و مجرد آنچه ذکر شده مجوز براى سقوط اذن پدر نمى‌باشد، و در مسأله مذکور حتی الإمکان به احتیاط عمل شود بله در صورتى که دختر نیاز به ازدواج دارد و خواستگار هم کفو شرعى و عرفى او موجود مى‌باشد و در ‏حال حاضر، خواستگار دیگرى که واجد شرایط بوده و ولىّ دختر به آن اذن دهد وجود ندارد، در این صورت اذن پدر ساقط ‏است.

درهر صورت راه اساسى آن است که ازدواج کنید و تا آن زمان با فکر کردن پیرامون اهمیت پاک بودن و به گناه آلوده نشدن و نیز با توجه به عقوبت و عذاب‌ و رسوایى‌هایى که براى اهل معصیت بیان شده، خود را کنترل نمایید.
مداومت در خواندن قرآن، شرکت در مجالس وعظ و خطابه، توسل به اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام)، تلاش و جدّیت در تحصیل و کسب علوم و معارف، اشتغال به کار مفید و غافل نبودن از یاد مرگ و روز قیامت مى‌تواند انسان را در این راه یارى کند؛ ضمناً از قرار گرفتن در جاى خلوت جداً پرهیز کنید.
سعى کنید با ازدواجى ساده، کم خرج و سالم، دین و جسم خود را از ‏آثار مخرّب گناه، حفظ کنید.

 






      
آیا ازدواج در اسلام واجب است؟
√ پاسخ:
اصل ازدواج در اسلام واجب نیست و از مستحباتى است که به آن بسیار سفارش شده است؛ ولى اگر کسى به واسطه نداشتن همسر، به حرام بیفتد، ازدواج بر او واجب می گردد

اگر امکانات ازدواج براى او فراهم نباشد، معذور است؛ ولى باید خود را از گناه حفظ کند.

اگر کسی بداند در صورتی که ازدواج نکند به گناهانی همچون نگاه حرام به نامحرم، عکس و یا فیلم او دچار می شود و یا خدای ناکرده مجبور می شود خود ارضایی کند و یا هرگونه روابط نامشروع با نامحرم پیدا کند، واجب است ازدواج کند. خصوصاً جوانان عزیز باید توجه داشته باشند همان خدایی که تا امروز روزی مادی و معنوی ما را رسانده است، اگر انسان فرمان او را برای جلب رضایتش انجام دهد، در آن صورت خداوند نعمتهای خود را بیش از پیش به بندگان خویش مبذول می فرماید، و به تحقیق موانع دیگر را از سر راه انسان بر می دارد.

با خداوند معامله کنید و با ازدواج، خود را از معصیت برهانید و رضایت خداوند باری تعالی را طلب نمایید،مطمئن باشید که خداوند شما را سعادتمند و خوشبخت خواهد کرد.

ازدواج مستحب است. حتی اگر انسان با ازدواج نکردن به گناه آلوده نشود.

مستحب است در شوهردادن دختری که بالغه است، یعنی مکلف شده، عجله کنند.





      
آیا صیغه ی عقد ازدواج موقت حتما باید به زبان عربی خوانده شود؟


آیت الله خامنه ای : بنابر احتیاط واجب باید صیغه عقد به عربىِ صحیح خوانده شود ولى اگر خود مرد و زن نتوانند صیغه را به عربىِ صحیح بخوانند به هر زبانى که ترجمه آن صیغه باشد بخوانند، صحیح است.

آیت الله مکارم شیرازی :‌ احتیاط آن است که صیغه آن به عربی صحیح خوانده شود، ولی در صورتی که مرد و زن نتوانند صیغه را به عربی بخوانند می توانند به زبان خود بخوانند ولی باید لفظی بگویند که معنی همان صیغه عربی را بفهماند.

آیت الله سیستانی : اگر صیغه به عربی ممکن نباشد اشکال ندارد





      
آیا ازدواج در اسلام واجب است؟
√ پاسخ:
اصل ازدواج در اسلام واجب نیست و از مستحباتى است که به آن بسیار سفارش شده است؛ ولى اگر کسى به واسطه نداشتن همسر، به حرام بیفتد، ازدواج بر او واجب می گردد

اگر امکانات ازدواج براى او فراهم نباشد، معذور است؛ ولى باید خود را از گناه حفظ کند.

اگر کسی بداند در صورتی که ازدواج نکند به گناهانی همچون نگاه حرام به نامحرم، عکس و یا فیلم او دچار می شود و یا خدای ناکرده مجبور می شود خود ارضایی کند و یا هرگونه روابط نامشروع با نامحرم پیدا کند، واجب است ازدواج کند. خصوصاً جوانان عزیز باید توجه داشته باشند همان خدایی که تا امروز روزی مادی و معنوی ما را رسانده است، اگر انسان فرمان او را برای جلب رضایتش انجام دهد، در آن صورت خداوند نعمتهای خود را بیش از پیش به بندگان خویش مبذول می فرماید، و به تحقیق موانع دیگر را از سر راه انسان بر می دارد.

با خداوند معامله کنید و با ازدواج، خود را از معصیت برهانید و رضایت خداوند باری تعالی را طلب نمایید،مطمئن باشید که خداوند شما را سعادتمند و خوشبخت خواهد کرد.

ازدواج مستحب است. حتی اگر انسان با ازدواج نکردن به گناه آلوده نشود.

مستحب است در شوهردادن دختری که بالغه است، یعنی مکلف شده، عجله کنند.





      
آیا ازدواج با شخصى که نماز نمی خواند، جایز است؟

همه مراجع: ازدواج با او جایز است؛ ولى کراهت دارد.

ازدواج با فرد فاسق کراهت دارد و کسى که نماز نمی خواند، مصداق بارز فسق شمرده می شود.






      
√ سوال :
رابطه با نامحرم بدون هیچ نوع حسّی جز با دید برادری جهت ازدواج چه حکمی دارد؟

√ پاسخ:
اگر بدون قصد لذت و به دور از حرف هایى باشد که مهیّج شهوت است، و مفسده اى هم بر آن مترتب نشود، فى نفسه مانعى ندارد؛ در غیر این صورت جایز نیست.

در صورتى که جهات شرعیّه مراعات شود، و به جز آن دو نفر شخص ثالثى نیز وجود داشته باشد، یا امکان ورود دیگرى بدون اجازه آنها باشد، و سخنان عادى و معمولى باشد، اشکال ندارد





      
ازدواج های حرام

1- محارم : نمی تواند با هیچکدام یک از محارم خود ، چه سببی ، نسبی و یارضاعی ازدواج کند.

2- در عده دیگری بودن : مادامی که زن در عده دیگری است ، چه عده طلاق و چه عده فوت نمی تواند با کسی ازدواج نماید

3- با کسی که رابطه نامشروع داشته : اگر زنِ شوهر داری با کسی رابطه نامشروع برقرار کند، چنین زنی بر شخص زانی حرام ابدی خواهد شد.

4- زن مسلمان نمى‏تواند به عقد کافر درآید.

? ازدواج موقّت زن مسلمان با غیر مسلمان، مخصوصاً اهل کتاب، نیز حرام است.






      
سوال :
آیا اظهار عشق و محبت بین دختر و پسر به منظور ازدواج، گناه است؟

√ پاسخ:
همه مراجع: آرى، این کار حرام است ولى مى‏تواند از او خواستگارى کند

منبع: احکام ازدواج ؛سید مجتبی حسینی؛نهادنمایندگی مقام معظم رهبری





      
<      1   2   3   4   5   >>   >