سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4

در مورد شرکت های بازاریابی شبکه ای با توجه به اینکه به تعدادی از این شرکت ها مجوز فعالیت داده شده است فعالیت این شرکت ها از نظر شرعی چه حکمی دارد؟ 

آیت الله خامنه ای : این‌گونه امور تابع ضوابط و مقررات است و هرچند بازاریابى فى نفسه مانعى ندارد ولى کسب درآمد ناشى از افزایش اعضا به صورت شبکه‌اى خواه از طریق عرضه کالا یا خدمات و یا دریافت حق عضویت ‏و یا بازاریابى و یا شیوه‌هاى مشابه دیگر (داخلى باشد یا خارجى و تحت هر نام و عنوانى) جایز نیست.

آیت الله فاضل لنکرانی:‌ اگر شرکت های هرمی باشد و به صورت زیر شاخه فعالیت کنند؛ واز افراد برای عضو شدن پول بگیرند فعالیت دراین شرکت ها حرام است. 

آیت الله وحید خراسانی : فعالیت با چنین شرکتهایی بنابراحتیاط واجب حرام است و مقلدین معظم له در این مساله نمی توانند به مجتهد دیگری رجوع نمایند

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

 دوست بنده ازم خواسته یه زمینی که سی میلیون تومان قیمتشه را براش بخرم ، ولی من رفتم و با تلاس و کوشش به مبلغ 25 میلیون تومان خردیم آیا من می تونم 5 میلیون تومان را به عنوان پورسانت برای خودم بردارم ، بنده به عنوان دوستانه دارم اینکار را برای دوستم انجام میدم بنگاهی و یا بازاریاب هم نیستم 

آبت الله خامنه ای : جایز نیست.

آبت الله مکارم شیرازی : چنانچه به عنوان نماینده او اقدام کرده اید باید این مبلغ را به او برگردانید و یا با رضایت او بردارید

آیت الله سیستانی : باید با موافقت او باشد

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

اگه کارت اعتباری که فقط برای خرید هست و دستگاه خودپرداز پولشو نمی ده میگه فقط باید خرید کنی ما میبریم مغازه میگه مثلا از 50 هزارتومن اعتبار من کارت میکشم 45 تومن پول نقد می دم اشکال داره؟
آیت الله خامنه ای:  صورت شرعى ندارد.

آیت الله مکارم شیرازی : در صورتی که این کار مخالف مقرّرات مرکزی که کارت را در اختیار شما قرار داده نباشد و مبلغی که کسر می شود به مقدار کارمزد باشد (نه سودی که جنبه ربا دارد) اشکال ندارد.

 آیت الله وحید خراسانی : - در صورتیکه از جهت قانون دهنده کارت اشکال نداشته باشد (یعنی با شما شرط نکرده باشد که فقط باید با آن خرید کنید) میتوانید با هم صلح به بخشش کنید مثلا مالک 45000 تومان به شما به قصد مصالحه بگوید مصالحه میکنم با تو بر اینکه 50000 تومان به من ببخشی و من 45000 تومان به تو میبخشم و شما هم قبول نمائید.

آیت الله سیستانی: اشکال ندارد

آیت الله فاضل لنکرانی : اگرفروش ارزش داخل کارت اعتباری که برای خرید داده می شود برخلاف قانون نباشد اشکال ندارد.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

دلاری که به نرخ دولتی تهیه کردیم رو میتونیم تو بازار آزاد بفروشیم?

آیت الله خامنه ای : اگر خلاف قوانین و مقررات نباشد، اشکال ندارد.

آیت الله مکارم شیرازی    : در امثال مسافران که به سفر می روند مانعی ندارد سهمیه خود را بفروشند ولی اگر برای وارد کردن اجناس و مانند آن ارز دولتی می گیرند چنانچه بفروشند و جنس وارد نکنند حرام است.

آیت الله وحید خراسانی : اگر خلاف قانون باشد جایز نیست.

آیت الله سیستانی : -فی نفسه اشکال ندارد

 

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

سوال : در مورد وام خرید کالا   

بانک از مشتریان فاکتور می خواهد ? مشتری می ره از یه فروشگاهی فاکتور می گیره ? خود اون فروشگاه پیشنهاد می ده که اگه می خواید این وسائل را بفروشی 5 درصدد قیمت کمتر از قیمت فروش می خریم 
آیا با این نوع فاکتور گرفتن که فاکتور از فروشنده بخریم و بعدش به یه مبلغ کمتری بفروشیم و بعد فاکتور را به بانک بدیم اشکالی به وجود نمی آید 
سوال دیگه اینکه اگر فروشنده که فاکتور بده اشنا باشه و بگه فاکتور می دم و همون لوازمی که از من خریدی به همون قیمت می خرم 
و در هر دو مورد مثمن رد و بدل نمی شود اما پول به حساب فروشنده واریز می شود فقط در مورد اول فروشنده کالای خریداری شده را با مبلغی خریداری می کند
 

ایت الله خامنه ای : ج1و2) در هر صورت اگر خرید و فروش صورى باشد، صحیح نیست و کفایت نمى‌کند.

توجه داشته باشید پول‌هایى که بانک‌ها مى‌پردازند غالباً وام (قرض) نیست، بلکه تحت عنوان یکى از عقود اسلامى از قبیل جعاله، مشارکت، مضاربه و امثال آن مى‌باشد. بنابراین، گیرنده پول فقط طبق همان قراردادى که منعقد کرده حق تصرّف دارد وگرنه تصرّف غاصبانه و موجب ضمان است.

آیت الله وحید خراسانی : 1- جایز نیست 

2- اگر لوازم را بخرید بعد به همان قیمت دوباره به او بفروشید چنانچه معامله صوری نباشد اشکالی ندارد اگرچه کالا را تحویل نگرفته باشید.

آیت الله مکارم شیرازی :‌چنانچه واقعاً معامله ای صورت گیرد و وام در مورد خاص آن خرج شود اشکالی ندارد وچنانچه صوری باشد جایز نیست.

آیت الله سیستانی : اگر طبق عنوانی که بانک شرط کرده باشد عمل کنید اشکال ندارد

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

آیا رهن کامل منزل اشکال شرعی دارد؟

اگر ما خانه را با هر قیمتی در ضمن عقد اجازه به صورت قرض الحسنه و هر ماه نیز مقداری به عنوان اجاره (هرچند ناچیز) اجاره دهیم مشکلی ندارد؟قرض دادن مشروط به اجاره باشد ، و اگر اجاره به شرط قرض اشکال داره

آیت الله خامنه ای : اگر خانه به مبلغى اجاره شود و در ضمن عقد اجاره شرط گردد که مستأجر مبلغى ‏را به صاحب‌خانه قرض دهد در صورتى که اجاره به مبلغ متعارف باشد اشکال ندارد؛ و رهن کامل صحیح نیست.

آیت الله وحید خراسانی : چنانچه عقد اجاره انجام گیرد و در ضمن عقد اجاره با مبلغ معین و زمان معین موجر و مستاجر شرط کند که مبلغی را به او قرض دهد اشکالی ندارد ولی قرض به شرط اجاره ربا و حرام است. 

آیت الله سیستانی : آنچه فعلا بعنوان رهن در میان مردم معروف است در واقع رهن نیست ، بـلـکـه پـولـى رابه صاحب خانه قرض مى دهد و در مقابل از سکناى خانه استفاده مى کند ، و این کـار اگـر بـدون اجاره باشد ربا وحرام است ، وحق ندارد در خانه زندگى کند و اگر با اجاره باشد پس اگر قرض دادن مشروط به اجاره باشد باز هم حرام است ، و اگر اجاره به شرط قرض باشد به احتیاط واجب جایز نیست . و در مورد احتیاط مذکور میتواند به فقیه دیگری مراجعه کند.

آیت الله نوری همدانی : در فرض سئوال صحیح نیست و قربانی باید در منی (وادی محصر) ذبح شود

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

 

آیا خرید اسباب بازی های شانسی چه حکمی داره؟
مثل لپ لپ و سک سک؟
مثلا من می رم سوپرمارکت و یه بسته شانسی 2 تومنی می خرم و توش حالا مثلا یه تیکه خوراکی و یه تیکه سرگرمی و چن تا چیز دیگه هست
خب انواعش هست. مثلا کلی جعبه هست که با توجه به محتویاتش 1500 می ارزه و کلی جعبه دیگه هم با توجه به محتویاتش مثلا 2 تومن. به هر حال قیمت شانسی یکی بر می داریم   
آیا قمار محسوب میشه و حرامه؟

آیت الله خامنه ای : اگر مبلغ پرداختی به ازای آن مقدار از اشیاء معلوم باشد، مانع ندارد.

آیت الله وحید خراسانی : خرید و فروش آن صحیح نیست.

جنسى را که مى فروشند و چیزى را که عوض آن مى گیرند پنج شرط دارد:

(اوّل) آن که مقدار آن با وزن یا پیمانه یا شماره و مانند اینها معلوم باشد.

(دوم) آن که بتوانند آن را تحویل دهند ، و اگر فروشنده مثلا مالى بفروشد که نمى تواند آن را تحویل دهد ولى مشترى قدرت گرفتن آن را داشته باشد ، کفایت مى کند ، بنابراین فروختن مثلا اسبى که فرار کرده و هیچیک از طرفین قدرت تسلّط بر آن را ندارند ، باطل است ، ولى اگر اسبى را که فرار کرده با چیزى که داراى ارزش است و مى تواند تحویل دهد ، بفروشد ، اگر چه آن اسب پیدا نشود معامله صحیح است ، و احوط آن است که در غیر بنده و کنیز گریخته ، چیزى را که ارزش دارد بفروشد ، و در ضمن آن معامله شرط کند که اگر گریخته پیدا شد مال مشترى باشد.

(سوم) خصوصیّاتى را که در جنس و عوض است و به واسطه آنها قیمت اختلاف پیدا مى کند ، معیّن نمایند.

(چهارم) آن که ملک طلق باشد ، پس مالى که وقف شده فروش آن جایز نیست ، مگر در مواردى که خواهد آمد.

(پنجم) خود جنس را بفروشد نه منفعت آن را ، پس اگر مثلا منفعت یک ساله خانه را بفروشد صحیح نیست ، ولى چنانچه خریدار به جاى پول منفعت ملک خود را بدهد ، مثلا فرشى را از کسى بخرد و عوض آن را منفعت یک ساله خانه خود قرار دهد ، اشکال ندارد ، و احکام اینها در مسائل آینده خواهد آمد.

اگر یکى از شرطهایى که گذشت در معامله نباشد ، معامله باطل است ، ولى اگر دو مالک راضى باشند که در مال یکدیگر تصرّف کنند ، تصرّف آنها در مواردى که توقّف بر ملک نداشته باشد اشکال ندارد.

آیت الله سیستانی : جایز نیست

آیت الله مکارم شیرازی : چنانچه پول، در مقابل مقدار معلوم باشد اشکالی ندارد.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 

 






      

آیا می توان برای دریافت وام مسکن، از سند منزل شخص دیگری استفاده کرد (در حالی که بانک سند منزل همان شخص را می خواهد)، یا وام را برای مصارفی غیر از آن به کار برد؟

* امام خمینی (ره) (دریافت وام مسکن با سند دیگری) تابع مقررات دولت اسلامی است و اگر مخالف آن باشد، جایز نیست. در مورد مصرف وام، ایشان می فرمایند: اگر شرط شده وام گیرنده وام را در مصرف خاصّی صرف کند باید بر طبق شرط عمل شود.

* حضرت آیةالله خامنه ای؛ میزان در این گونه امور قوانین و مقررات مربوطه می باشد.

* حضرت آیةالله بهجت؛ جایز نیست.

* حضرت آیةالله سیستانی؛ اظهار امر خلاف واقع، جایز نیست و تصرّف در اموال مأخود از بانک کلاً باید با اجازه ی حاکم شرع باشد.

* حضرت آیةالله تبریزی ؛ دروغ گفتن جایز نیست.

* حضرت آیةالله صافی گلپایگانی؛ جایز نیست.

* حضرت آیةالله فاضل لنکرانی؛ تمام مقررات بانک باید رعایت شود و هیچ نوع کذب و دروغ و سندسازی جایز نیست.

* حضرت آیةالله مکارم شیرازی؛ اشکال دارد. باید وام را مطابق قرارداد مصرف کرد.

* حضرت آیةالله نوری همدانی؛ لازم است که براساس مقررات بانک عمل شود.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

سوال : در اینترنت سایتهای خارجی ای وجود دارند که به ازای کلیک کردن بر روی لینکهای تبلیغاتی به افراد مبلغی پول می دهند . البته در اینسایتها کاربران را ملزم به خرید نمی کنند و فقط در صورتی که کاربر 30 ثانیه تبلیغ را مشاهده نماید به او مبلغ کمی پول می دهند . میخواستم بدانم که با توجه به اینکه به اینوسیله نفعی از غیر مسلمان به مسلمان رسیده ، آیا کسب درآمد از این راه مشکل شرعی دارد ؟

لازم به ذکر است که تبلیغات در اینترنت معمولاً به قصد فروش بیشتر ، از سوی تولید کنندگان انجام می گیرد . ولی در این سایتها تنها به ازای مشاهده تبلیغ ، که عمدتاً به قصد خرید هم نیست ، پول پرداخت می شود .

جواب : در صورتی که تبلیغاتی مربوط به اجناس و یا خدماتی که استفاده از آنها از نظر شرعی اشکال دارد نباشد  و عضویت در سایت مذکوربه صورت هرمی اداره نمی شود ، کسب درآمد از چنین راهی اشکال ندارد ..






      

سوال : بنده تعمیرات موبایل دارم بعضی مشتری ها می آن و موبایلشون را برای تعمیر به من می دن ولی متاسفانه داریم افرادی که بعد از تعمیر موبایل دو سال گذشته ولی مراجعه نکردن وظیفه شرعی بنده در این مورد چی؟

ایت الله وحید خراسانی: اگر از یافتن صاحبش مایوس هستید از طرف صاحبش به فقیر صدقه بدهید (البته می توانید اجرت تعمیر خود را از آن کسر کنید) و خوب است تلفن از مشتری بگیرید که در صورت عدم مراجعه با او تماس بگیرید

آیت الله مکارم شیرازی : اگر از یافتن صاحب آنها مایوس شده اید می توانید از طرف ایشان، آن را به فقیر صدقه دهید و یا برای خود بردارید و معادل پولش را به فقیر بدهید.






      
<      1   2