آیا خرید اسباب بازی های شانسی چه حکمی داره؟
مثل لپ لپ و سک سک؟
مثلا من می رم سوپرمارکت و یه بسته شانسی 2 تومنی می خرم و توش حالا مثلا یه تیکه خوراکی و یه تیکه سرگرمی و چن تا چیز دیگه هست
خب انواعش هست. مثلا کلی جعبه هست که با توجه به محتویاتش 1500 می ارزه و کلی جعبه دیگه هم با توجه به محتویاتش مثلا 2 تومن. به هر حال قیمت شانسی یکی بر می داریم   
آیا قمار محسوب میشه و حرامه؟

آیت الله خامنه ای : اگر مبلغ پرداختی به ازای آن مقدار از اشیاء معلوم باشد، مانع ندارد.

آیت الله وحید خراسانی : خرید و فروش آن صحیح نیست.

جنسى را که مى فروشند و چیزى را که عوض آن مى گیرند پنج شرط دارد:

(اوّل) آن که مقدار آن با وزن یا پیمانه یا شماره و مانند اینها معلوم باشد.

(دوم) آن که بتوانند آن را تحویل دهند ، و اگر فروشنده مثلا مالى بفروشد که نمى تواند آن را تحویل دهد ولى مشترى قدرت گرفتن آن را داشته باشد ، کفایت مى کند ، بنابراین فروختن مثلا اسبى که فرار کرده و هیچیک از طرفین قدرت تسلّط بر آن را ندارند ، باطل است ، ولى اگر اسبى را که فرار کرده با چیزى که داراى ارزش است و مى تواند تحویل دهد ، بفروشد ، اگر چه آن اسب پیدا نشود معامله صحیح است ، و احوط آن است که در غیر بنده و کنیز گریخته ، چیزى را که ارزش دارد بفروشد ، و در ضمن آن معامله شرط کند که اگر گریخته پیدا شد مال مشترى باشد.

(سوم) خصوصیّاتى را که در جنس و عوض است و به واسطه آنها قیمت اختلاف پیدا مى کند ، معیّن نمایند.

(چهارم) آن که ملک طلق باشد ، پس مالى که وقف شده فروش آن جایز نیست ، مگر در مواردى که خواهد آمد.

(پنجم) خود جنس را بفروشد نه منفعت آن را ، پس اگر مثلا منفعت یک ساله خانه را بفروشد صحیح نیست ، ولى چنانچه خریدار به جاى پول منفعت ملک خود را بدهد ، مثلا فرشى را از کسى بخرد و عوض آن را منفعت یک ساله خانه خود قرار دهد ، اشکال ندارد ، و احکام اینها در مسائل آینده خواهد آمد.

اگر یکى از شرطهایى که گذشت در معامله نباشد ، معامله باطل است ، ولى اگر دو مالک راضى باشند که در مال یکدیگر تصرّف کنند ، تصرّف آنها در مواردى که توقّف بر ملک نداشته باشد اشکال ندارد.

آیت الله سیستانی : جایز نیست

آیت الله مکارم شیرازی : چنانچه پول، در مقابل مقدار معلوم باشد اشکالی ندارد.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/