سفارش تبلیغ
صبا
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4


سوال: سوزاندن آیات قرآن و اسامی ائمه علیهم السلام چه حکمی دارد؟
پاسخ: سوزاندن آیات قرآن و اسامی مبارک ائمه معصومین علیهم السلام که - برای مثال - در روزنامه چاپ شده، جایز نیست؛ [1] ولی در آب ریختن یا تبدیل آن به خمیر برای بازیافت و نیز دفن آن در جایی که بی احترامی محسوب نشود، اشکال ندارد. [2]
توجه: هر گاه وجود آیات قرآن و نام خداوند و معصومین علیهم السلام در کاغذی قطعی نباشد، سوزاندن و دور انداختن آن اشکال ندارد و جستجو برای یافتن این موارد لازم نیست؛ ولی اگر کسی بداند که در ورقه ای چنین چیزی وجود دارد، هتک حرمت [3] و سوزاندن آن جایز نیست. [44]
--------------
پی نوشت:
[1]. امام: اگر موجب هتک شود، اشکال دارد و بنابر احتیاط واجب باید از سوزاندن اجتناب نماید.
[2]. امام، استفتائات، ج 1، نجاسات و احکام آن، س 312 و با استفاده از س 79؛ بهجت، استفتائات، ج 1، س 261؛ خامنه ای، اجوبة الاستفتائات، س 165؛‌ صافی، جامع الاحکام، ج 1، س 57؛ مکارم، استفتائات جدید، ج 2، با استفاده از س 81.
[3]. بی حرمتی.
[4]. امام، استفتائات، ج 1، نجاسات و احکام آن، س 312 و با استفاده از س 79؛ بهجت، استفتائات، ج 1، با استفاده از س 264 و 270؛ صافی، جامع الاحکام، ج 1، س 70؛ مکارم، استفتائات جدید، ج 2، با استفاده از س 81.
خامنه ای: سوزاندن و دور ریختن اوراقی که امکان استفاه از آن در صنعت کارتن سازی و مانند آن وجود دارد یا بر یک طرف آن نوشته شده و طرف دیگر قابل استفاده برای نوشتن است، به علت وجود شبهه اسراف، خالی از اشکال نیست.
خامنه ای، احوبة الاستفتائات، س 163.
 >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 1، ص 193.






      


سوال: آیا می توان انگشتر یا گردن بندی که روی آن اسمای مبارکه یا آیات قرآن نوشته شده، به گردن انداخت و با آن به دستشویی رفت؟
پاسخ: اگر باعث بی احترامی نباشد و بدون وضو مس نشود، اشکال ندارد. [1]
توجه: برخی از مردم بر اثر بی توجهی، بر روی سنگ قبر - که زیر پا قرار می گیرد - آیات قرآن و اسمای جلاله را حک می کنند. چون این کار موجب هتک و بی احترامی می شود، باید از آن خودداری گردد. [22] البته نوشتن اسامی افرادی که هم نام پیامبر و ائمه (علهیم السلام) هستند، اشکال ندارد؛ مگر این که به نام معصومان (علیهم السلام) اضافه شده باشد، مانند: عبدالحسین و غلام علی.
نکته: آرم جمهوری اسلامی ایران که روی پرچم ها، سر برگ ها، نامه ها و ... وجود دارد، بنابر احتیاط واجب نباید بدون وضو با پوست بدن تماس پیدا کند.
آیت الله خامنه ای: چنانچه در نظر عرف، اسم جلاله محسوب و خوانده می شود، مس آن بدون وضو حرام است.
آیت الله مکارم: اشکال ندارد، ولی بهتر است آن را بدون وضو مس نکنند. [3]
----------------
پی نوشت:
[1]. امام، بهجت، خامنه ای، سبحانی، سیستانی، صافی و مکارم: استفتا.
[2]. بهجت، استفتائات، ج 1، س 693 و 696؛ صافی، جامع الاحکام، ج 1، س 59.
[3]. امام، استفتائات، ج 1، وضو، س 80؛ بهجت و سیستانی: استفتا؛ خامنه ای، اجوبةالاستفتائات، س 157؛ صافی، جامع الاحکام، ج 1، س 53 و 54؛ مکارم، استفتائات جدید، ج 2، س 75.
 >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 1، ص 193 و 194.






      


سوال: زن مستحاضه چگونه باید نماز آیات را بجا آورد؟
پاسخ: اگر در حالی که زن، مستحاضه است، یکی از اسباب نماز آیات پیش آید؛ مثلا زلزله شود، باید آنچه برای نمازهای یومیه گفته شد، انجام دهد و  نماز آیات را بخواند و اگر نماز آیات در وقت نماز یومیه واجب شد، اگر چه بخواهد هر دو را پشت سر هم بجا آورد، احتیاط واجب آن است که هر دو را با یک غسل و وضو به جا نیاورد، بلکه برای هر یک، وضو و غسل جداگانه انجام دهد.
------------------
منبع: توضیح المسائل، م 431-430.
 >>> برگرفته از کتاب «احکام ویژه بانوان»، محمد حسین فلاح زاده، نشر معروف، 1395، ص 23.






      


سوال: حکم قطع خون استحاضه هنگام غسل، در بین نماز یا بعد از آن چیست؟
1. اگر در موقع غسل، خون قطع نشود: غسل صحیح است ولی اگر در بین غسل، استحاضه متوسطه، کثیره شود، چنانچه مشغول غسل ترتیبی یا ارتماسی بوده، واجب است همان را از سر بگیرد. [1]
2. اگر در بین نماز، خون قطع شود و مستحاضه نداند که در داخل هم قطع شده یا نه: چنانچه بعد از نماز بفهمد قطع شده بوده، باید وضو و غسل و نماز را دوباره بجا آورد. [2]
3. اگر بعد از غسل و پیش از نماز، خون استحاضه کثیره به طور کامل قطع شود: چنانچه وقت تنگ باشد که نتواند غسل کند و نماز بخواند، با همان غسل می تواند نماز بخواند و حکم وضو هم همین است. [3]
4. اگر مستحاضه بداند که پیش از گذشتن وقت نماز،‌ به طور کامل از خون پاک می شود، یا به اندازه خواندن نماز،‌ خون قطع می شود: باید صبر کند و نماز را در وقتی که پاک است بخواند. [4]
--------------
پی نوشت:
[1]. توضیح المسائل، م 416.
[2]. همان، م 422.
[3]. همان، م 424.
[4]. همان، م 410.
 >>> برگرفته از کتاب «احکام ویژه بانوان»، محمد حسین فلاح زاده، نشر معروف، 1395، ص 27-26.






      


سوال: آیا تأمین مخارج زن بر مرد واجب است؟ مقدار آن چیست؟
پاسخ: از جمله حقوق زن بر شوهر خود در ازدواج دائم، تأمین مخارج زندگی (نفقه) اوست.  [1]
مخارج زن مقدار معینی ندارد، بلکه بر شوهر واجب است آنچه را که همسرش در زندگی نیاز دارد - مانند خوراک، پوشاک، مسکن، لوازم منزل برای پخت و پز، خوردن، آشامیدن، نظافت، خوابیدن و استراحت کردن - تأمین کند. [2]
--------------------
پی نوشت:
[1]. تحریر الوسیله، ج 2، ص 313، م 1؛ کتاب النکاح، فصل فی النفقات.
[2]. تحریر الوسیله، ج 2، ص 315، م 8.
 >>> برگرفته از کتاب «احکام ویژه بانوان»، محمد حسین فلاح زاده، نشر معروف، 1395، ص 189.






      


سوال: آیا نفقه زنی که درآمد دارد بر عهده شوهرش است؟ پرداخت هزینه سفر شرایطی دارد؟
پاسخ: در پرداخت نفقه، فقیر بودن و نیاز همسر شرط نیست. بنابر این زن بر شوهر حق نفقه دارد، هر چند خودش درآمدی داشته باشد و جزء بی نیازترین مردم باشد. [1]
مخارج سفر زن اگر بیشتر از مخارج وطن او باشد، با شوهر نیست. مثلا اگر زن خودش به مسافرت رفته باشد و در سفر بیشتر از وطن خرج دارد، اضافه آن بر عهده شوهر نیست، ولی اگر شوهر مایل باشد که زن را به سفر ببرد، باید خرج سفر او را بدهد. [2]
-----------------
پی نوشت:
[1]. تحریر الوسیله، ج 2، ص 319، م 19.
[2]. توضیح المسائل، م 2415.
 >>> برگرفته از کتاب «احکام ویژه بانوان»، محمد حسین فلاح زاده، نشر معروف، 1395، ص 189.






      


سوال: آیا زن می تواند بدون اجازه شوهر، پول مخارج مشترک زندگی را هزینه کند؟
پاسخ: اگر شوهر مبلغی را به صورت روزانه یا ماهانه برای مخارج مشترک زندگی در اختیار همسر می گذارد، او نمی تواند بدون اجازه و رضایت شوهر به  دیگران هدیه یا صدقه دهد. ولی چنانچه مخارج خودش را به صورت وجه نقد می پردازد، یا آن مبلغ را به او می بخشد، یا برای مصرف به او اختیار کامل داده است، بخشش و صدقه و صرف در امور دیگر نیاز به اجازه او ندارد.
----------------
منبع: تحریر الوسیله، ج 2، ص 317، م 10 تا 12.
 >>> برگرفته از کتاب «احکام ویژه بانوان»، محمد حسین فلاح زاده، نشر معروف، 1395، ص 191-190.






      


سوال: آیا مرد می تواند مانده نفقه پرداختی به همسرش را پس بگیرد؟
پاسخ: اگر شوهر مخارج چند روز همسرش را - مثلا یک هفته یا یک ماه را - به او بپردازد و این مدت بگذرد و زن تمام یا قسمتی از آن را خرج نکند - مثلا  از درآمد خودش خرج کند، یا شخص دیگری مثلا پدرش خرج او را بدهد، یا با صرفه جویی بخشی از آن را پس انداز کند - آنچه از نفقه زیاد آمده، متعلق به زن و ملک اوست و شوهر حق پس گرفتن آن را ندارد.
----------------
منبع: توضیح المسائل، ص 317، م 11.
 >>> برگرفته از کتاب «احکام ویژه بانوان»، محمد حسین فلاح زاده، نشر معروف، 1395، ص 190.






      


سوال: شیوه های پرداخت نفقه زن از سوی مرد چیست؟
پاسخ: چگونگی پرداخت نفقه همسر، یا بدین گونه است که زن نیز مانند سایر اعضای خانواده طبق معمول با شوهرش هم خوراک می شود یا شوهر، خوراک و لباس را تهیه می کند و در اختیار او می گذارد. [1]
اگر زن و شوهر توافق کنند که نفقه به صورت پول پرداخت شود، اشکال ندارد و زن آن پول را مالک می شود و در چگونگی مصرف، اختیار با خود اوست و شوهر نیز به وظیفه خود عمل کرده و وجوب پرداخت نفقه از او ساقط می شود، ولی هیچ کدام حق ندارند دیگری را به پرداخت نفقه به صورت پول نقد وادار کنند. [2]
-----------------
پی نوشت:
[1]. تحریر الوسیله، ج 2، ص 317، م 12.
[2]. همان، ص 318، م 14.
 >>> برگرفته از کتاب «احکام ویژه بانوان»، محمد حسین فلاح زاده، نشر معروف، 1395، ص 190.






      


سوال: آیا نفقه زنی که مطیع شوهر نیست و اجبار او به کار در خانه جایز است؟
پاسخ: اگر زن در اموری که اطاعت شوهر واجب است، تخلف کند و به وظیفه خود عمل نکند، حق نفقه ندارد. [1]
همچنین مرد حق ندارد همسر خود را به خدمت خانه مجبور کند. [2]
-----------------
پی نوشت:
[1]. توضیح المسائل، م 2413.
[2]. همان، م 2414.
 >>> برگرفته از کتاب «احکام ویژه بانوان»، محمد حسین فلاح زاده، نشر معروف، 1395، ص 190.






      
<      1   2   3   4   5   >>   >