سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4
آیا در هنگام رکوع دست گذاشتن بر روی زانو واجبه

آیت الله خامنه ای : احتیاط واجب آن است که در حال رکوع دستها را بر زانو بگذارید.

آیت الله سیستانی : مستحب است که دست خود را بر زانو بگذارید.

آیت الله فاضل : احتیاط واجب آن است که دست ها را روی زانو بگذارد.
آیت الله وحید خراسانی: اگر به اندازه رکوع خم شود ولى سر انگشتها را به زانو نگذارد ، اشکال ندارد.

آیت الله مکارم : احتیاط واجب آن است که دست ها را روی زانو بگذارد.





      
آیا هروله کردن در موقع سینه زنى (بالا و پایین پریدن) صحیح است؟

پاسخ : اگر موجب وهن مذهب یا مؤمنین یا مراسم عزادارى معصومین «علیهم السلام» باشد، جایز نیست و در هر حال بهتر است مؤمنین مراعات شؤون عزادارى معصومین «علیهم السلام» بویژه سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین «علیه السلام» را بنمایند






      
مراسم شبیه خوانى که در حال حاضر در خیلى جاها مرسوم است، به نظر آیت الله خامنه ای چه حکمی‌ دارد؟

پاسخ : اگر مراسم شبیه‏خوانى مشتمل بر امور دروغ و باطل نباشند و مستلزم مفسده هم نباشند و با توجه به مقتضیات زمان باعث وهن مذهب حق هم نشوند، اشکال ندارند، ولى در عین حال بهتر است که به جاى آنها، مجالس وعظ و ارشاد و ذکر مصائب حسینى و مرثیه خوانى بر پا شود.





      


√ ســوال:
آیا عدول از مرجع تقلید زنده به مرجع مساوى با او، جایز است؟ به طور مثال آیا در نماز و روزه دانشجوى مسافر، مى‏توان به مرجع دیگرى که مساوى با مجتهد اول است، رجوع کرد؟

√ پاسخ:
آیت اللَّه خامنه ‏اى: بنابر احتیاط واجب، رجوع به مساوى جایز نیست.

آیت الله مکارم شیرازی : در خصوص مسائلى که تقلید (عمل ) کرده، رجوع به مساوى جایز نیست.

آیت الله سیستانى: اگر در علم و ورع مساوى باشند، رجوع به مساوى در مسائل غیر مرتبط به هم جایز است






      
اطمینان از عدم وجود اسماء متبرکه در کاغذهای‌ باطله

√ ســوال:

اگر بخواهیم کاغذی‌ را پاره کنیم آیا لازم است که نسبت به نبودن اسماء متبرکه در داخل آن اطمینان حاصل کنیم؟

√ پاسخ:

ج) لازم نیست.

√ ســوال:


استفاده از نام این مؤسسه به صورت فارسی‌ و لاتین بر روی‌ اجناس و کالاهایی‌ که یک بار مصرف می‌ باشد چه حکمی‌ دارد؟

√ پاسخ:

اگر دور ریخته می‌ شود و در نتیجه بی‌ احترامی‌ و هتک محقق م ی‌گردد، جایز نیست.





      

√ ســوال:
اگر در نماز موبایل زنگ بزند ، آن را قطع کنیم و یا اینکه ببینیم چه کسی بوده است یا اینکه پیامک رسیده را بخواهیم چه حکمی دارد ؟


√ پاسخ:
این سوال دو بخش دارد . شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در حال خواندن نماز هستید ، تلفن همراه شما زنگ بزند . با یک دست آن را قطع می کنید و نماز را ادامه می دهید . در این حد اشکالی ندارد .

اما اگر شخص در میان نماز پیامک بخواند ، ممکن است که اگر مبالات نماز به هم نخورد و طول نکشد نماز باطل نباشد.






      
علامت بالغ شدن یکی از سه چیز است :

1-در دختر ؛تمام شدن نه سال قمری یعنی حدود 8 سال و 8 ماه و 25 روز شمسی؛

درپسر ؛تمام شدن پانزده سال قمری یعنی حدود 14سال و 6ماه و 20 روز شمسی.

2-احتلام و خارج شدن منی

هر رطوبتی که با شهوت «یعنی اوج لذت جنسی» از پسر یا دختر یا مرد یا زنی خارج شود؛ در خواب یا بیداری، یا هنگام ملاعبه و آمیزش مشروع؛ یا «نعوذبالله» نامشروع و استمناء! «منی» است .

3- روییدن موی درشت زیر شکم و بالای عورت

هریک از این سه علامت؛ به تنهایی، علامت بالغ شدن و رسیدن به حد تکلیف شرعی است .





      
√ سوال :
آیا جراحی بینی برای زیبایی اشکال شرعی دارد ؟



√ پاسخ:
آیت‌الله خامنه‌ای: این کار فی نفسه اشکال ندارد چون عمل جراحی زیبایی، درمان بیماری محسوب نمی شود، نگاه کردن و لمس حرام به خاطر آن جایز نیست مگر در مواردی که برای درمان سوختگی و مانند آن باشد و پزشک مجبور به لمس و نگاه کردن باشد.
آیت الله مکارم شیرازی:در صورتیکه آمیخته با حرام دیگری نباشد در هیچ صورت اشکال ندارد و در صورتیکه مستلزم حرامی باشد (مثل نظر و لمس نامحرم) تنها در صورت ضرورت، جایز





      
عقیقه چیست؟

یکی از آداب و سنن تأکید شده در اسلام عقیقه کردن برای تولد فرزند است.
عقیقه که به معنی قربانی کرن با آداب خاصی می‌باشد،
مستحب است که در روز هفتم پس از تولد فرزند،
بر کسی که قدرت مالی بر آن داشته باشد، انجام گیرد.
اگر به هر دلیلی در روز هفتم عقیقه انجام نگرفت تا هنگام بلوغ فرزند بر پدر مستحب است که عقیقه نماید،
و اگر انجام نداد بعد از بالغ شدن فرزند، بر خودش مستحب می‌باشد.
عقیقه در حقیقت هم شکر است و هم بیمه کردن فرزند از بلاها. در روایت است که هر فرزندی در گرو عقیقه است





      


√ ســوال:
آیا زنا عدّه دارد؟ در صورتى که با زانیه ازدواج موقت انجام شده باشد، چطور؟

√ پاسخ: زنا عدّه ندارد، اما اگر شخصى با چنین زنى ازدواج موقت کرده باشد، پس از تمام شدن مدت، باید عده نگهدارد و ازدواج قبل از پایان عدّه با او جایز نیست و در صورت دخول، موجب حرمت ابدى آن دو به هم مى‏شود.






      
<   <<   161   162   163   164   165   >>   >