سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4
√ سوال :
آیا خواندن قرآن هنگامی که عادت ماهیانه هستیم حرام است یا اشکالی ندارد؟

√ پاسخ:
آیت الله خامنه ای و ایت الله مکارم شرازی :به غیر از آیات سجده از سور عزائم که قرائتش بر حائض حرام است، قرائت قرآن در غیر وقت نماز برای او مکروه است. است یعنی ثواب آن کمتر از سایر اوقات می باشد.

آیت الله سیستانی : قرائت قرآن برای حائض بجز آیات سجده واجب اشکال ندارد و کراهت آن نیز ثابت نیست.





      
سوال :
سرمایه گذاری در بانک که میگوید "فلان درصد سود میدهیم" یا "اگر چندماه بگذاری، فلان قدر وام میدهیم"، حکمش چیست؟


پاسخ :‌
اگر در قالب عقود شرعی مانند مضاربه و مشارکت و ... باشد اشکالی ندارد و جایز و حلال است. توجه داشته باشید که هر نوع تعیین سود، حرام نیست.





      
√ سوال :آیا روزه مستحبی برای مسافر در کربلا یا حرم امام حسین علیه‌السلام جایزاست؟



خیر، مسافر در حرم امام حسین علیه‌السلام فقط می‌تواند نماز را کامل بخواند.





      
مردم در این زمینه امر به معروف و نهی از منکر به دو دسته تقسیم می‌گردند:
دسته اول کسانی‌که تأثیرگذار هستند، بر این اشخاص امر به معروف و نهی از منکر واجب می‌باشد. مثلاً استاد در محیط کلاس تأثیرگذار است، و مدیر در محیط کاری خود تأثیرگذار می‌باشد
دسته دوم مردم عادی. این افراد چنان‌چه می‌توانند تذکر لسانی و زبانی بدهند، باید تذکر لسانی بدهند و اگر تذکر زبانی هم ممکن نیست، حداقل نباید روی خوش به گنه‌کار نشان دهند.





      
√ سوال :
گاهی موقع نماز چادرم روی مهر می افتد، آیا نماز قبول است؟

√ پاسخ:
آیت الله خامنه ای: اگر هنگام سجده متوجه وجود حائل نبوده، اعاده بر او واجب نیست.
در حین نماز متوجه شدید : واجب است بدون این که سر خود را از زمین بلند کند، پیشانى‏اش را حرکت دهد تا روى مهر قرار بگیرد.

اگر بلند کردن پیشانى از زمین براى سجده روى مهر بر اثر جهل یا فراموشى بوده و این عمل را فقط در یکى از دو سجده یک رکعت انجام مى‏داده، نمازش‏ صحیح است و اعاده واجب نیست.





      
√ سوال :
در مسائل شرعی و دینی وقتی بیان می شود «جایز نیست» یعنی حرام است؟ یا به معنای مکروه می باشد؟

√ پاسخ:
اصطلاح «جایز نیست» در مسائل شرعی و فقه مصطلح به این معنا است که مکلف در مقام عمل، نباید فعل مورد نظر را انجام دهد و از این جهت با اصطلاح حرام فرقی ندارد.

بنابراین جایز نیست به معنای مکروه بودن کار نمی باشد، بلکه به معنای حرمت آن است.





      
√ سوال :
آیا با سرمه می توان وضو گرفت یا غسل کرد؟

√ پاسخ:
در وضو و غسل نباید چیزی مانع رسیدن آب به اعضا و پوست بدن گردد.

لذا اگر سرمه صرفاً در داخل چشم کشیده شود، به صحّت وضو و غسل ضرر نمی رساند

اما اگر به اطراف چشم یا در محل ابرو کشیده شود، باید دید که آیا دارای جِرم و مانع برای رسیدن آب به اعضای وضو یا غسل، است یا خیر؟

اگر دارای جِرم ومانع رسیدن اب باشه وضو صحیح نیست





      
در مورد صف‌های نماز جماعت به نکاتی توجه کنیم:
1. در نماز جماعت، لازم نیست به صف جلو بگوییم «ببندید»! زیرا فقها فرموده‌اند همین‌که صف جلو «آماده» اقتدا هستند، صف‌های بعد می‌توانند اقتدا کنند.

3. چنان‌چه مسافرین در بین صف‌ها حضور دارند و در رکعت دوم سلام دهند، کسانی‌که در صف‌های عقب‌تر قرار گرفته‌اند و نمازشان چهاررکعتی است، اگر یقین کنند از سه سمت (جلو، سمت راست و چپ) اتصال آن‌ها با نماز جماعت قطع شده، نمازشان درست است، فقط به‌صورت فرادا ادامه دهند.





      
√ سوال :
اگر خمس غذایی که در میهمانی خورده شده، پرداخت شود؛ اثر وضعی آن برداشته می شود یا نه؟

√ پاسخ:
تا یقین به وجود خمس در عین اموال مورد ابتلا نداشته باشید استفاده شما مانعى‌ندارد و چیزى به عهده شما نمى باشد.

در هر حال در فرض سؤال اثرات آن ان شاء الله از بین می رود.





      
√ سوال :
آیا چرمی که از کشورهای غیر اسلامی وارد می شود محکوم به نجاست است؟

√ پاسخ:
آیت الله خامنه ای : ه هر حال اگر شک در این باشد که آن چرم طبیعى است یا مصنوعى، محکوم به طهارت است،

و اگر بعد از احراز چرم طبیعى بودن آن، شک در این باشد که آیا از حیوانى است که شرعاً تذکیه شده یا خیر، نجس نیست و تحقیق لازم نیست و اگر یقین دارید که ذبح شرعى نشده، محکوم به نجاست است.





      
<   <<   156   157   158   159   160   >>   >