آیا رعایت مد در نماز واجب است؟ و بر فرض وجوب چه مقدار کشیدن لازمه ؟

آیت الله خامنه ای :‌ رعایت مدّ واجب نمى‌باشد و به طور کلى ملاک در صحّت قرائت آن است که نزد اهل لسان صحیح باشد و رعایت نکات و محسنات تجویدى و لهجه عربى لازم نیست.

آیت الله وحید خراسانی : اگر در کلمه اى واو باشد و حرف قبل از واو در آن کلمه پیش داشته باشد ، و حرف بعد از واو در آن کلمه همزه باشد ، مثل کلمه (سُوْء) و همچنین اگر در کلمه اى الف باشد و حرف قبل از الف در آن کلمه زبر داشته باشد و حرف بعد از الف در آن کلمه همزه باشد ، مثل (جآءَ) و نیز اگر در کلمه اى یاء باشد و حرف پیش از یاء در آن کلمه زیر داشته باشد و حرف بعد از یاء در آن کلمه همزه باشد مثل (جِئ) بنابر احتیاط مستحبّ این سه حرف را با مدّ ـ یعنى با کشیدن ـ بخواند.

و اگر بعد از این حروف ـ واو و الف و یاء ـ به جاى همزه حرفى باشد که ساکن است ـ یعنى زیر و زبر و پیش ندارد ـ باید این سه حرف را مدّ بدهد ، مثلا در (وَ لاَ الضَّآلِّینَ) که بعد از الف حرف لام ساکن است ، باید الف آن را با مدّ بخواند ، و چنانچه به دستورى که در این صورت بیان شد رفتار نکند ، نمازش باطل است

آیت الله فاضل لنکرانی : رعایت مد در قرائت نماز واجب نیست ولی بهتر است  به مقداری که عرفا گفته شود مد رعایت شده؛ کشیده شود.

آیت الله مکارم شیرازی: لازم نیست آنچه را علمای تجوید برای بهتر خوانی قرآن ذکر کرده اند رعایت کند، بلکه لازم است طوری بخواند که بگویند عربی صحیح است هرچند رعایت دستورات تجوید بهتر است.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/