* سؤال : شخصی که از اول قصد احرام برای شخص معیّنی را در نظر داشته ولی هنگام نیت اشتباهاً برای خودش نیت کند ، آیا اعمال را برای خودش تمام کند یا برای شخصی که ابتدائاً در نظر داشته است؟
آیت...امام خمینی(ره): باید عمره و حج را به همان نیت اول برای خودش تمام کند و احرام دوم صحیح نیست مگر آن که احرام اول باطل باشد ، مثل این که حج براو واجب نبوده و نیت حجةالاسلام کرده باشد .(مناسک محشی، ص79و80،س130)
آیت...اراکی(ره): اگر شخص غافل ، ارتکازاً قصد منوب عنه را داشته و داعی و انگیزه ِی او منوب عنه بوده هر چند قصد خودش را اخطار کرده ، قصد ارتکازی بر اخطار فعلی مقدم است و برای منوب عنه واقع میشود و حج نیابتی صحیح است .( مناسک محشی، ص79و80،س130، پاورقی1)
آیت... بهجت (ره): در صورتی که قصد انجام وظیفه را داشته ، مخّل به نیابت نیست و عمل مجزی است .( مناسک محشی، ص79و80،س130 ،پاورقی1)
آیت...تبریزی: اگر اتکازاً قصد منوب عنه را داشته اند ؛ به طوری که اگر کسی میپرسید جواب میدادند برای منوب عنه حج به جا می آورین کفایت میکند و حج نیابت آنها صحیح است. .( مناسک محشی ص79و80،س130 ،پاورقی1)
آیت...خامنه ای : اگر نیت ارتکازی اش نیابت بوده لکن از ذکر نام منوب عنه غفلت نموده است ، این نیابت کفایت می کند و اعمال را به نیت منوب عنه باید به اتمام برساند ولی اگر با توجّه برای خودش محرم شده هر چند قصد قبلی او نیابت بوده اعمال را باید برای خودش به اتمام برساند و در این صورت اگر حج واجبی بر ذمه خودش نباشد می تواند پس از اتمام عمره تمتع از انجام حج برای خود رفع ید نموده و مجدداً به میقات رفته و به نیابت از منوب عنه محرم شود.( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات )
آیت...سیستانی : اگر محرک آنان در احرام ، حج نیابتی باشد کافی است ولی اگر به کلی غافل باشند که اگر از آن ها پرسیده شود ، جواب می دهند که برای خود احرام میبندیم باید حج را به نیت خود تمام کنند ولی اگر پس از انجام عمره از مکه خارج شوند و در ماه بعد به مکه برگردند ؛ مثلاً آخر ذی القعده خارج و اول ذی الحجه وارد شوند عمره آنها باطل میشود و می توانند از یکی از مواقیت به نیت منوب عنه احرام ببندند ، گرچه باطل کردن عمره ی تمتع عملاً گناه است .( مناسک محشی ص،79و80،س130 ،پاورقی1)
آیت...صافی گلپایگانی: بافرض آن که خود مستطیع نبوده و از قبل اجیر برای انجام حج شده است . نیت احرام برای خود او منعقد نشده است و در صورتی که مجدداً به نیت منوب عنه محرم شده است حج نیابی او صحیح است. .( مناسک محشیی ص79و80س130 پاورقی1)
آیت ...فاضل لنکرانی : اگر شخص غافل ، ارتکازاً قصد منوب عنه را داشته و داعی و انگیزه ِی او منوب عنه بوده هر چند قصد خودش را اخطار کرده ، قصد ارتکازی بر اخطار فعلی مقدم است و برای منوب عنه واقع میشود و حج نیابتی صحیح است .( مناسک محشی، ص79و80،س130 پاورقی1)
آیت...گلپایگانی: بافرض آنکه مستطیع نبوده و از قبل اجیر برای انجام حج شده است نیت احرام برای خود او منعقد نشده است و در صورتی که مجدداً به نیت منوب عنه محرم شده است حج نیابی او صحیح است ..( مناسک محشی ،ص79و80،س130 پاورقی1)
آیت ...شیرازی : همین اندازه که نیت نیابت در عمق ذهن او باشد کافی است ..( مناسک محشی ص،79و80س130،پاورقی1)
آیت...نوری همدانی: اگر شخص غافل ، ارتکازاً قصد منوب عنه را داشته و داعی و انگیزه ِی او منوب عنه بوده هر چند قصد خودش را اخطار کرده ، قصد ارتکازی بر اخطار فعلی مقدم است و برای منوب عنه واقع میشود و حج نیابتی صحیح است .( مناسک محشی، ص79و80،س130 پاورقی1 هزار و یک مسأله فقهی، ج،1ص،102 س353)
http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/