.1 شرایطِ وجوبِ روزه براى مردها عبارتند از: بلوغ؛ عقل؛ عدم بیهوشى؛ مریض نبودن (در صورتى که روزه برایش ضرر داشته باشد)؛ مسافر نبودن؛ و اما براى بانوان شرط دیگرى هم بیان شده است، و آن حیض و نفاس نبودن است اگرچه در مقدار کمى از روز باشد.(1)
.2 شرایطِ صحّتِ روزه براى مردها عبارتند از: عقل؛ ایمان و اسلام؛ باقى نماندن بر جنابت تااذان صبح؛ مسافرى نباشد که نمازش شکسته است؛ عدم مریضى و چشم دردى که روزه برایش ضرر داشته باشد؛ نیّت و اخلاص؛ انجام ندادن هیچکدام از مبطلات روزه؛ اگرمىخواهد روزهِ مستحبى بگیرد باید روزه واجب قضا نداشته باشد. و اما نسبت به بانوان دو شرط دیگر هم اضافه شده است: یکى باقى نماندن بر حیض و نفاس تا اذان صبح (در صورتى که پاک شده باشد) و دیگر آن که در تمام روز حیض و نفاس نشود اگرچه مقدار کمى از روز باشد.(2)
.3 روزههاى حرام براى مردها یازده تاست و اما براى زنها یکى افزوده شده است وآن روزه مستحبّىِ زن در صورتى که مزاحمت باحقّ شوهر داشته باشد و در صورتى که شوهر نهى کند بنابراحتیاط واجب حرام است اگرچه مزاحمت با حقِ او هم نداشته باشد و حضرت آیهالله فاضل و حضرت آیهالله مکارم فرمودهاند: بنابراحتیاط واجب بدون اذن شوهر نیز روزه مستحبى نگیرد.(3)
.4 یکى از اقسام کفّاره متعلّق به زنى است که به خاطر مصیبتى که بر او وارد شده موهاى خود را قطع کرده است که باید شصت روز روزه بگیرد و یا یک بنده آزاد کند و یا شصت فقیر را طعام بدهد و همچنین زنى که به خاطر مصیبت، صورت خود را خراشیده که خون خارج شده است و یا موى سر خود را کندهاست که باید یک بنده آزاد کند یا ده فقیر را سیر کند یا آنان را بپوشاند و اگر اینها را نتواند باید سه روز پى در پى روزه بگیرد ولى حضرت آیهالله سیستانى وجوب آن را ثابت ندانستهاند.(4)
.5 نشستنِ زنِ روزه دار در آب مکروه است و به فتواى حضرت آیهالله گلپایگانى (ره) بنابراحتیاط واجب باید ترک شود.(5)
پىنوشتها:
1-العروهالوثقى، ج 1، فصل فى شرائط وجوب الصوم.
2- همان، فى شرائط صحهالصوم و فصل فى النیّه.
3- همان، فصل 15، فى اقسام الصوم.
4- همان، فصل 14، فى صوم الکفّاره.
5- همان، فصل 5، فیما یکره للصائم.
http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/