آیت...اراکی(ره):حکم مجالس دیگر را دارد .میزان این است که صدق لهو نکند . .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات )

آیت...بهجت(ره):به مسئله 20از متفرقات رساله مراجعه شود .

استعمال آلات مختص به لهو در غیر لهو بنابر احتیاط واجب جایز نیست ،و استعمال آنها در لهو مطلقاً حرام است ،و موسیقی مطرب استماع آن هم حرام است ،و میزان در مطرب بودن اطراب شأنی است نه فعلی، و تشخیص آن با خود مکلف است . .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات /توضیح المسائل ،دفتر معظم له /1377،سیزدهم ،مسائل متفرقه ،ص3م20)

آیت...تبریزی:استعمال تنبک و دایره که آلات لهوی میباشد در مجالس عروسی و شادی و غیر آن جایز نیست و قابلمه و طشت مانعی ندارد .والله العالم .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات )

آیت...خامنه ای :استفاده از آلات مختص حرام مطلقا و استفاده حرام از آلات مشترکه جائز نیست . .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات )

آیت خویی(ره):دایره زدن با حلقه یا بی حلقه و غیر دایره از آلات لهو جائز نبوده و حرام است .(احکام مجالس عروسی ،ص3،س10)

آیت...سیستانی: اگر نواختن به سبک مجالس لهو و لعب باشد جایز نیست.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات )

آیت...صافی گلپایگانی:دایره زدن در مجالس شادی حرام است .

استفاده از تنبک حرام است و از بقیه هم اگر متناسب با مجالس لهو باشد حرام است . والله العالم ( جامع الاحکام ،ج1،ص294،س1009/استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات )

آیت ...فاضل لنکرانی: استعمال آلات مخصوص لهو و لعب حرام است ولی استعمال آلات مشترک بین لهو و لعب در امور مباح مانعی ندارد

تنبک و دایره از آلات مخصوصه ی لهو و لعب می باشد  .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات )

آیت...گلپایگانی(ره):سؤال تشت کوبیدن در مجالس عروسی جنبه غنا دارد یا نه ؟

پاسخ : لهو است و احوط ترک است (مجمع المسائل ،دارالقرآن الکریم /1412ه.ق ،سوم، ج2،ص233،661)

آیت...مکارم شیرازی :کلیه صدا ها و آهنگهای ی که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام و غیر آن حلال است و تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف خواهد بود.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات /استفتائات جدید ،مدرسه علی بن ابیطالب /1381،سوم ،ج1،ص148،س528)

آیت...نوری همدانی : استعمال تنبک و دایره اگر در مجالس لهو و لعب باشد اشکال دارد .

سؤال : حکم استفاده از قابلمه و یا تشت در مجالس عروسی یا شادی چیست؟

چون از آلات لهو به حساب نمی آیند ،اشکال ندارد .(هزار و یک مسأله فقهی ،مؤسسه مهدی موعود /1373،دوم ،ج2،ص171،س571،استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

 http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/