*سوال : الف) در شرایط فعلی مملکت اسلامی ، جلوگیری از بچه دار شدن برای مرد یا زن جایز است یا نه؟
ب) اگر موجب لمس یا نظر نا محرم( زن نامحرم یا مرد) باشد حکم چیست؟
ج) اگر موجب عقیم شدن دائمی باشد حکم چیست؟
امام خمینی (ره) : الف) جلوگیری زن بدون رضایت شوهر جائز نیست، ولی اگر مرد جلوگیری نماید مانع ندارد، اگرچه بدون رضایت زن «عزل» مکروه است.
ب) در صورتیکه مستلزم لمس و نظر (اجنبی) است حرام است.
ج) جلوگیری از حمل در صورتی که موجب عقیم شدن با نقص و فساد عضو نشود اشکال ندارد.(استفتائات، ج3، ص283، س6 و 7 و 11 و 14)
آیت ا... اراکی : الف) جلوگیری از بارداری اگر قوه توالد را از بین نبرد و بطور موقت باشد مانعی ندارد.(استفاتائات، ص351، س13)
ب) حرام است.(توضیح المسائل، ص600)
ج) اگر موقت باشد جایز است و همچنین اگر حمل برای زن موجب خطر نفس یا حرج شدید باشد و راه دیگری نباشد مانعی ندارد. (استفتائات، ص250، س10 و 13)
آیت ا... بهجت : الف)جلوگیری اشکال ندارد.
ب) لمس و نظر نا محرم جایز نیست.
ج) با این فرض اجتناب شود. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیت ا... تبریزی : الف) جلوگیری از حمل به وسیله عزل یا استعمال دارو و امثال آن مانعی ندارد.
ب) جلوگیری از حمل به نحوی که موجب ارتکاب حرام گردد، جایز نیست.
ج) چنانچه عقیم کردن ، جنایت و ظلم بر نفس حساب شود جایز نیست. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیت ا... خامنه ای : الف) جلوگیری از بارداری فی نفسه اشکال ندارد اگر با یک غرض عقلائی صورت گیرد و ضرر قابل ملاحظه ای نداشته باشد.(اجوبة الاستفتائات، ص278، س1256و 1257)
ب) اگر موجب لمس و نظر نا محرم باشد حرام است.( همان، س1257)
ج) اگر با یک غرض عقلائی صورت بگیرد و ضرر قابل توجهی هم نداشته باشد و با اجازه شوهر باشد اشکال ندارد.(همان، 1255)
آیت ا... خوئی : الف) در صورتی که ضرر معتنی به نباشد و موجب عقیم شدن دائمی نباشد مانعی ندارد.(استفتائات، ص387، س1249 و س1250)
ب) حرام است.
ج) جایز نیست اگرچه هر دو راضی باشند.( زن و شوهر) (توضیح المسائل، ص13، م57)
آیت ا.. سیستانی : الف و ب) هر زنی می تواند با استفاده از AUD و یا هر وسیله ی دیگر مانع از بارداری شود به شرط آن که استفاده از آن، موجب ضرر و زیان جدی نگردد و قرار دادن آن ، مستلزم فعل حرام نباشد مثل نگاه و لمس نا محرم به بدن زن و همچنین نگاه و لمس بدون دستکش توسط زنی که این دستگاه را در بدن زن دیگر قرار می دهد که همه اینها فعل حرام می باشد و دیگر آنکه قرار دادن آن دستگاه موجب سقط جنین نشود.(فقه برای غرب نشینان، ص269، م412)
ج) جایز نیست به شرط آنکه کار به دست زدن و نگاه نا محرم نکشد.(همان، ص278، س436)
آیت ا... صافی گلپایگانی : الف) جلوگیری موقت اگر مستلزم حرام نباشد اشکال ندارد و عقیم کردن جائز نیست و احتیاط واجب این است که زن با اذن شوهر انجام دهد.
ب) جایز نیست.
جایز نیست.(جامع الاحکام ، ج2، ص54، س1404، 1402، 1405، 1406)
آیت ا... فاضل لنکرانی : الف) جلوگیری به نحوی که موجب عقیم شدن دائمی نباشد با موافقت زوجین مانعی ندارد.
ب) جایز نیست.
ج) جایز نیست. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیت ا... گلپایگانی : الف) اگر موجب نقص و فلج عضو و عقیم شدن نشود بلکه موقتا جلوگیری از انعقاد نطفه شود مانع ندارد در صورتیکه ضرر دیگری برای بدن نداشته باشد بلی اگر حمل خطر یا ضرر بدنی برای زن داشته باشد می تواند مطلقا مادامی که ضرر دارد جلوگیری کند.(مجمع المسائل، ج2، ص173، س485)
ب) جایز نیست.(توضیح المسائل، ص13، م57)
ج) جایز نیست.(مجمع المسائل، ج2، ص173، س485)
آیت ا... مکارم شیرازی : الف) برای جلوگیری از اتعقاد نطفه هر وسیله مشروعی که بی ضرر باشد و باعث نقص مرد یا زن (مثل اینکه مرد یا زن برای همیشه از قابلیت تولید مثل ساقط شوند) نشود ذاتا مجاز است و اگر مستلزم نظر و لمس نا مشروع باشد تنها در صورتی ضرورت فردی یا اجتماعی جایز است.
ب) از جواب بالا روشن شد.
ج) از جواب بالا روشن شد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیت ا... نوری همدانی : الف) لازم است نظر شوهر و نداشتن ضرر و موجب عقیم شدن را در نظر بگیرند.(هزار و یک مسئله ، ج1، ص280، س958)
ب) اگر مستلزم ارتکاب عمل حرامی نشود اشکال ندارد.(همان، ج2، ص285، س921)
ج) اگر بستن لوله موجب عقیم شدن دائم گردد اشکال دارد و جایز نیست.(همان، ج2، ص287، س931)
http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/