*سوال : تغییر جنسیت (مرد به زن و بالعکس) چه حکمی دارد؟

امام خمینی (ره) : ظاهر آن است که تغییر جنس مرد به زن به واسطه ی عمل جراحی و بالعکس حرام نیست.(تحریر الوسیله ، 1417هـ ق، ششم، ج2، ص626، م1)

آیت ا... اراکی : اگر عمل جراحی ، واقع مقدر را کشف میکند، مانعی ندارد و در غیر صورت کشف واقع یا عمل جراحی ، تغییر جنسیت واقعا محل اشکال است.(استفتائات، چاپ اول، 1373، (مسائل پزشکی)، ص248، س2و5)

آیت ا... بهجت : بر فرض امکان جایز نیست.(احکام و استفتائات، (بهداشتی و پزشکی)، 1382، چهارم، ص54 و س1)

آیت ا... تبریزی : تغییر جنسیت مطلقا جایز نیست. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خامنه ای : عمل مذبور فی نفسه مانع ندارد ولی از حرام های جانبی آن باید احتراز شود.(پزشکی در آینه اجتهاد، 1375، اول، ص91)

آیت ا... خوئی : این عمل جراحی در نهایت اشکال است.(استفتائات، 1381، اول، ص386، س1247)

آیت ا.. سیستانی : فی حد نفسه مانعی ندارد ولی هم با عملیات تغییر جنسیت ظاهرا به طور حقیقی زن مرد نمی شود و بالعکس و نیز این عملیات مقارنات و مقدمات حرام دارد و لذا جایز نیست. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... صافی گلپایگانی : در فرض امکان و تحقق خارجی آن احکام متعدده بر آن مترتب می شود. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : فی نفسه، مانعی ندارد و در صورتی که تحقق پیدا کند حکم جنس جدید را پیدا می کند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... مکارم شیرازی : تغییر جنسیت دو صورت دارد:

گاهی صرفا ظاهری و صوری است؛ یعنی اثری از آلت جنس مخالف نیست، بلکه فقط یک جراحی صوری انجام می گیرد و چیزی شبیه آلت جنس مخالف ظاهر می گردد؛ این کار حرام است و باید به شدت از آن پرهیز نمود. و اگر ازدواجی بر اساس آن صورت گیرد حرام و باطل است و حد شرعی دارد.

ولی گاه واقعی است، یعنی با جراحی کردن عضو تناسلی مخالف ظاهر می گردد ، این کار ذاتا جایز است و محذور شرعی ندارد، مخصوصا در مواردی که آثار جنس مخالف در او باشد؛ اما چون این جراحی نیاز به لمس و نظر دارد، تنها در موارد ضرورت جایز است.(استفتائات، 1384، اول، ج2، ص614و613، س1781)

آیت ا... نوری همدانی : با نبودن زمینه خلقتی جایز نیست.(هزار و یک مسئله فقهی، 1383، چاپ دوم، ج2، ص286، س925)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/